Η ενότητα χωρίζεται σε τέσσερις υποενότητες:
1. Φτιάξε μου έναν σιδερένιο άνθρωπο
- 2. Μηχανές του μέλλοντος
- 3. Το ηλιακό λεωφορείο
4. Στο Αττικό μετρό
ΘΕΜΑΤΑ
- Τεχνολογικά-επιστημονικά επιτεύγματα
ΕΙΔΗ ΛΟΓΟΥ/ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Κατευθυντικός λόγος
- Επιχειρηματολογία-Οδηγία
- Εγκυκλοπαιδικά κείμενα
- Διαφημιστικά έντυπα, άρθρα εφημερίδων, απλές τεχνικές περιγραφές, πληροφοριακά-επεξηγηματικά σκίτσα, κόμικς, λογοτεχνικά κείμενα, οδηγοί μέσων μαζικής μεταφοράς
ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Ο μαθητής ασκείται βαθμιαία ώστε να είναι σε θέση :
- να εκφράζει και να συζητεί τη γνώμη του για γεγονότα
- να συντάσσει οδηγίες
- να διατυπώνει οδηγίες για τη συλλογή πληροφοριών
- να συντάσσει ανακοινώσεις
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
- Ο Παρατατικός της Ενεργητικής Φωνής (εμπέδωση)
- Προστακτική Αορίστου
- Μετοχές Ενεργητικής Φωνής
- Ορθογραφία καταλήξεων μετοχών (-ώντας -οντας)
- Διάκριση άρθρων από τους αδύναμους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών
- Οριστικό και αόριστο άρθρο
- Λεξιλόγιο (ομώνυμα, παραγωγή λέξεων)
- Παράγραφος, πλαγιότιτλοι
πηγή: Γλώσσα Γ τάξη, βιβλίο δασκάλου
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Φτιάξε μου έναν σιδερένιο άνθρωπο
Στο σημερινό μάθημα θα διαβάσουμε έναν αφρικανικό μύθο για έναν σιδερένιο άνθρωπο, δηλαδή για ένα ρομπότ!
Στη συνέχεια θα θυμηθούμε από την ελληνική μυθολογία τον Τάλλω, το ρομπότ που προστάτευε την Κρήτη.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Ποιο πρόβλημα αντιμετώπιζε ο αρχηγός των σιδηρουργών;
- Τι τέχνασμα πρότεινε ο σοφός, ώστε να βγει ο αρχισιδηρουργός από τη δύσκολη θέση;
- Τι κατάφερε τελικά ο αρχισιδηρουργός;Διαβάζω τους δύο μύθους
- Διάβασε τους δύο μύθους και απάντησε στις παρακάτω ερωτήσεις.• Ποιοι ήταν οι κατασκευαστές;
• Τι υλικά χρειάζονταν;
• Ποιο ήταν το αποτέλεσμα της προσπάθειας; - Συζητήστε στην τάξη ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στον αφρικανικό και τον αρχαιοελληνικό μύθο.
Παίζω με τις λέξεις
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για το πώς θα ξεχωρίζουμε τα άρθρα από τους αδύνατους τύπους των προσωπικών αντωνυμιών
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Μηχανές του μέλλοντος
Σήμερα θα μεταφερθούμε στο μέλλον και θα δούμε πώς θα είναι η ζωή των ανθρώπων μετά από λίγα ή αρκετά χρόνια. Τι ρόλο θα έχουν οι μηχανές στη ζωή μας;
Ήδη μέσα από τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας έχουμε πάρει μια γεύση…
Μετά θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε δύο διαφορετικές έννοιες
Εφεύρεση – Ανακάλυψη
Φυσικά δεν σημαίνουν το ίδιο. Ας μάθουμε λοιπόν τη σημασία τους και από ποια ρήματα προέρχονται!
Εφεύρεση
εφευρίσκω (<εφεύρεση)= βρίσκω κάτι για πρώτη φορά το οποίο δεν υπήρχε πριν
Ανακάλυψη
ανακαλύπτω (<ανακάλυψη)= βρίσκω και για πρώτη φορά κάνω γνωστό ευρύτερα κάτι που υπάρχει ήδη
άρα…
πηγή εικόνας: http://kaiftasamestintriti.blogspot.com/2017/04/1_24.html
Πάτησε πάνω στην παρακάτω εικόνα για να μάθεις περισσότερα για τις εφευρέσεις και τις ανακαλύψεις
κλικ στην εικόνα
Αρχαίες ελληνικές εφευρέσεις
Το ρομπότ – υπηρέτρια του Φίλωνος
Η αυτόματη θεραπαινίς του Φίλωνος του Βυζαντίου (3ος αι. π. Χ.), είναι το πρώτο λειτουργικό ρομπότ της ιστορίας. Πρόκειται για ένα ανθρωποειδές ρομπότ με τη μορφή υπηρέτριας (σε φυσικό μέγεθος) που στο δεξί χέρι της κρατούσε μια οινοχόη (κανάτα με κρασί).
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Το ηλιακό λεωφορείο
Ήταν κάποτε μια μικρή ονειρεμένη πολιτεία, η Λιλιπούπολη, που στους δρόμους της ταξίδευε ένα αλλιώτικο λεωφορείο…
Το «ηλιακό λεωφορείο» είναι ένα τραγούδι από την περίφημη ραδιοφωνική εκπομπή με τον τίτλο «Λιλιπούπολη». Κάθε μέρα ξεδιπλωνόταν ένας ολόκληρος κόσμος γεμάτος φαντασία, ποίηση και μουσική. Υπεύθυνος της εκπομπής ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις. Η εκπομπή έβγαινε στον αέρα από το 1976 ως το 1980.
Σήμερα θα διαβάσουμε τους στίχους από ένα τραγούδι της Λιλιπούπολης! Θα το ακούσουμε και θα το επεξεργαστούμε.
Παίζω με τις λέξεις
Γράψε τις παρακάτω λέξεις στη στήλη που ταιριάζουν:
(ηλιόλουστος, ηλιοτρόπιο, ηλιέλαιο, ηλιαχτίδα, ηλιοβασίλεμα, ηλίανθος, ηλιοθεραπεία, ηλιόσπορος)
Στη συνέχεια θα κάνουμε λίγη εξάσκηση στις συνώνυμες και αντίθετες λέξεις
Κάνουμε εξάσκηση…
(Αντιγράφουμε στο τετράδιο εργασιών)
- Γράφω δίπλα σε κάθε λέξη τη συνώνυμη ή την αντίθετη .
Συνώνυμες
διαφορετικό= ____________________
ηλιοτρόπιο = ____________________
δρόμος = ____________________
πτηνό = ____________________
εντολή = ____________________
Αντίθετες
άδειο = ____________________
δάκρυ = ____________________
φως = ____________________
πάνω = ____________________
μέρα = ____________________
2. Κλίνω στον ενικό και πληθυντικό αριθμό τη φράση: Το ηλιακό λεωφορείο
3. Βάζω τις παρακάτω λέξεις σε αλφαβητική σειρά.
- ηλιοτρόπιο, ηλιαχτίδα, ήλιος, ηλίανθος, ηλιέλαιο, ηλιόσπορος
________________________________________________________
- ταξιδεύω, ονειρεύομαι, τρέχω, ακούω, πηγαίνω, βρίσκομαι
________________________________________________________
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Στο Αττικό Μετρό
Σήμερα θα μιλήσουμε και θα μάθουμε για το μετρό.
Το Μετρό ή Μητροπολιτικός Σιδηρόδρομος είναι ένα σιδηροδρομικό σύστημα μαζικής μεταφοράς των μεγαλουπόλεων. Η λέξη είναι ελληνικής προέλευσης (αντιδάνειο: μετρό <γαλλικά métro < chemin de fer métropolitain < ελληνικά μητροπολιτικός σιδηρόδρομος) και χρησιμοποιήθηκε το 1900 στο Παρίσι για πρώτη φορά σε σχέση με σιδηρόδρομο (Métro de Paris). Κατά μέσον όρο, το μετρό μπορεί να εκτείνεται σε ακτίνα 25 χιλιομέτρων από το κέντρο της πόλης, αν και στον 21ο αιώνα συμβαίνει συχνά να κατασκευάζονται και επεκτάσεις γραμμών ή και εντελώς νέες γραμμές που εκτείνονται και εκτός πόλεων και καλύπτουν μακρινά προάστεια ή και δορυφορικές πόλεις.
Σήμερα, 195 πόλεις σε 62 χώρες έχουν σύστημα μετρό. Η χώρα με τα περισσότερα μετρό είναι η Κίνα, με 45 συστήματα μετρό.
πηγή: Βικιπαίδεια
Οι ομορφότεροι σταθμοί μετρό στον κόσμο!
κλικ στην εικόνα
Αφού μάθουμε και δούμε διάφορες εικόνες για το μετρό, θα περάσουμε στην επεξεργασία του κειμένου και στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με την ορθογραφία της μετοχής του ενεργητικού Ενεστώτα
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την ορθογραφία των μετοχών του ενεργητικού Ενεστώτα
Μετά θα μάθουμε ποιες λέξεις ονομάζονται ομόηχες
Κάνουμε εξάσκηση…
(Αντιγράφουμε στο τετράδιο εργασιών)
Συμπληρώνω τις προτάσεις με άκλιτες μετοχές, όπως στο παράδειγμα:
Παράδειγμα: Πέρασε από μπροστά μου, τρέχοντας με το ποδήλατο. (τρέχω)
• Έφθασαν στο σπίτι ___________________ από το κρύο. (τρέμω)
• Όλη τη νύχτα την έβγαλα __________________ (γράφω)
• Ταλαιπωρηθήκαμε πολύ __________________ από την εκδρομή. (γυρνώ)
• Ήρθε _________________ από τη χαρά του. (πετώ)
• Θα τα ξαναπούμε, μου είπε ___________________ από το δρόμο. (περνώ)
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________