Κεφάλαιο 2: Διαχειρίζομαι αριθμούς ως το 10.000
Διδακτικοί στόχοι ενότητας:
Θα μάθουμε να διαχειριζόμαστε τους φυσικούς αριθμούς και να κάνουμε νοερούς υπολογισμούς και εκτιμήσεις
δηλαδή:
- ν’ αναλύουμε αθροιστικά τους αριθμούς και να αξιοποιούμε την ανάλυση για να κάνουμε υπολογισμούς
- να βρίσκουμε το διπλάσιο και το τριπλάσιο, το τετραπλάσιο και το μισό των φυσικών αριθμών
- να βρίσκουμε την πιο κοντινή δεκάδα και εκατοντάδα σ’ ένα φυσικό αριθμό
- να μπορούμε να εκτιμούμε τα αποτελέσματα των πράξεων
- να μπορούμε να χρησιμοποιούμε την αριθμογραμμή ως εποπτικό εργαλείο για υπολογισμούς
_____________________________________________________________________________________________________________________
Κεφάλαιο 3: Γνωρίζω τους αριθμούς ως το 20.000
Διδακτικοί στόχοι ενότητας:
Θα μάθουμε να:
- ονομάζουμε και να διαβάζουμε τους φυσικούς αριθμούς μέχρι το 20.000
- να διακρίνουμε τα ψηφία ενός αριθμού ως προς τη θέση τους στον αριθμό
- να διαβάζουμε τον αριθμό των Δεκάδων, των Εκατοντάδων κτλ.
- να ομαδοποιούμε και να ανταλλάσουμε με Δεκάδες, Εκατοντάδες, Χιλιάδες κτλ.
Συμπληρώνουμε τον πίνακα
ΟΝΟΜΑΣΙΑ
|
ΑΡΙΘΜΟΣ
|
ΔΧ
(10.000) |
ΜΧ
(1.000) |
Ε
(100) |
Δ
(10) |
Μ
(1) |
|
Θυμάμαι:
10 μονάδες μιας τάξης (π.χ. 10 εκατοντάδες) συμπληρώνουν μία μονάδα της επόμενης τάξης (π.χ. 1 μονάδα χιλιάδων).
… και λίγη εξάσκηση!
_____________________________________________________________________________________________________________________
Κεφάλαιο 4: Αναλύω και συγκρίνω αριθμούς ως το 20.000
Διδακτικοί στόχοι ενότητας:
Θα μάθουμε να:
- συγκρίνουμε δύο φυσικούς αριθμούς και να τους διατάσσουμε από το μικρότερο στο μεγαλύτερο
- να γράφουμε το δεκαδικό ανάπτυγμα ενός αριθμού
- να αναλύουμε και να συνθέτουμε αριθμούς ως το 20.000
- να τοποθετούμε τους αριθμούς στην αριθμογραμμή
Α. Πως μπορώ να γράψω έναν αριθμό.
Ένας αριθμός μπορεί να γραφεί με τρεις διαφορετικούςτρόπους :
α. Μπορεί να γραφεί με ψηφία (π.χ. 46.500)
β. Με λέξεις ( π.χ. σαράντα έξι χιλιάδες πεντακόσια )
γ. Με μεικτό τρόπο, με ψηφία και με λέξεις ( π.χ. 46 χιλιάδες 500 )
Η αξία των ψηφίων ενός αριθμού αλλάζει ανάλογα με τη θέση που κατέχουν τα ψηφία αυτά.
Στους τετραψήφιους, για παράδειγμα , τη μεγαλύτερη αξία έχει ένα ψηφίο όταν βρίσκεται στη θέση των χιλιάδων και τη μικρότερη όταν βρίσκεται στη θέση των μονάδων.
Παράδειγμα :
Στον αριθμό 3.564 μεγαλύτερη αξία εχει το ψηφίο 3 και μικρότερη το ψηφίο 4 .
Για να συγκρίνω δύο ή περισσότερους αριθμούς, συγκρίνω πρώτα τα ψηφία της μεγαλύτερης τάξης . Αν τα ψηφία αυτής της τάξης συμπίπτουν, προχωράω στην αμέσως μικρότερη. Συνεχίζω έτσι μέχρι τα ψηφία της ίδιας τάξης να διαφέρουν . Ο αριθμός που έχει το μεγαλύτερο σε αξία ψηφίο σε αυτήν την τάξη είναι και ο μεγαλύτερος .
Παράδειγμα :
Ο αριθμός 8.904 είναι μικρότερος από τον αριθμό 8.940, γιατί, ενώ το ψηφίο των χιλιάδων ( 8 ) και το ψηφίο των εκατοντάδων ( 9 ) είναι το ίδιο και στους δύο αριθμούς, το ψηφίο των δεκάδων διαφέρει ( το 0 είναι μικρότερο από το 4)
Β. Πώς συγκρίνω δύο ή περισσότερους αριθμούς
Για να συγκρίνουμε δύο αριθμούς εξετάζουμε πρώτα τον αριθμό των ψηφίων τους.
- Ο αριθμός με τα περισσότερα ψηφία είναι πάντα μεγαλύτερος.
- Αν έχουν όμως τον ίδιο αριθμό ψηφίων, τότε συγκρίνουμε τα ψηφία τους ξεκινώντας από τη θέση με τη μεγαλύτερη αξία, δηλαδή από τα αριστερά του αριθμού.
- Αν τα ψηφία είναι ίσα, συνεχίζω προς τα δεξιά μέχρι κάποιο από τα ψηφία να είναι μεγαλύτερο στον έναν αριθμό από τον άλλο.
[slideboom id=831316&w=425&h=370]
Υπάρχουν πολλοί τρόποι ν’ αναλύσουμε έναν αριθμό. Το δεκαδικό του ανάπτυγμα το βρίσκουμε όπως στο παράδειγμα:
… και λίγη εξάσκηση
- · 19.572= …………………………………………………………………………
- · 13.106= …………………………………………………………………………
- · 12.230= …………………………………………………………………………
- · 16.986= …………………………………………………………………………
- · 15.653= …………………………………………………………………………
2. Γράφω όλους τους ζυγούς αριθμούς που βρίσκονται :
2. Γράφω το μικρότερο σε αξία αριθμό που μπορώ χρησιμοποιώντας μία φορά καθένα από τα ψηφία :
3. Βάζω στη σειρά τους παρακάτω αριθμούς από το μεγαλύτερο στο μικρότερο , χρησιμοποιώντας το σύμβολο της ανισότητας >
6.789 , 4.673 , 2.890 , 14.657 , 1.345 , 6.345 , 2.782 , 345 , 9.456 , 3.456 , 12.345 , 17.347 , 9.909
5. Μαθαίνω για τα πολύγωνα
Θυμάμαι
- Κάθε πολύγωνο είναι μία κλειστή τεθλασμένη γραμμή.
- Ανάλογα με τον αριθμό των γωνιών του ή των πλευρών του , το πολύγωνο λέγεται τρίγωνο ( 3 γωνίες ) , τετράπλευρο (4 πλευρές), πεντάγωνο ( 5 γωνίες ) , εξάγωνο ( 6 γωνίες ) κ.τ.λ.
Περίμετρος ενός πολυγώνου είναι το συνολικό μήκος των πλευρών του!
[slideboom id=735803&w=425&h=370]
Κάνε κλικ στην εικόνα και σχεδίασε πολύγωνα
__________________________________________________________________________
το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο του μαθητή
6. Οργάνωση δεδομένων και πληροφοριών
Όταν κάνουμε μια στατιστική έρευνα, χρησιμοποιώντας ερωτηματολόγιο, καταγράφουμε τα δεδομένα (τις απαντήσεις δηλαδή που συγκεντρώσαμε) σε έναν πίνακα.
Στη συνέχεια μπορούμε να παρουσιάσουμε τα δεδομένα του πίνακα με:
- ραβδόγραμμα (ράβδους που το ύψος τους δείχνει τον αριθμό απαντήσεων σε κάθε περίπτωση),
- εικονόγραμμα (αντί ράβδων, εικόνες) ή
- σημειόγραμμα (αντί εικόνων, σημεία).
Σκοπός μας είναι να τα παρουσιάσουμε απλά και κατανοητά.
Στο παραπάνω ραβδόγραμμα μπορούμε εύκολα να μάθουμε πόση ώρα βλέπουν τηλεόραση την ημέρα οι μαθητές της Α-Β τάξης του σχολείου μας. (τα στοιχεία είναι από έρευνα των μαθητών της Στ’ τάξης του σχολικού έτους 2013-2014)
Φτιάξε ένα ραβδόγραμμα και ένα εικονόγραμμα [κλικ]
Φτιάξε ένα δικό σου ραβδόγραμμα [κλικ]
Μαθαίνουμε να φτιάχνουμε πίνακες προτιμήσεων και ραβδογράμματα παίζοντας
[κλικ στην εικόνα]
Παράλληλα θα κάνεις και εξάσκηση στα αγγλικά σου! (… αλλιώς ζήτα βοήθεια από την κ. Μαριάνα!)
Η δική μας έρευνα!
Αφού πρώτα σκεφτήκαμε καλά, αποφασίσαμε να κάνουμε μια μικρή έρευνα πάνω σε δυο θέματα που μας βασάνιζαν!
- Το πρώτο ήταν “πόσες ώρες την ημέρα ασχολούνται τα παιδιά με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια“. Αποφασίσαμε να ρωτήσουμε τους μαθητές της Στ’ τάξης και να τα αποτελέσματα:
- το δευτερο ερώτημα ήταν “πόσες φορές την ημέρα βουρτσίζουν τα δόντια τους τα παιδιά“. Μας απάντησαν οι μαθητές της Δ2 τάξης
…ελπίζουμε ότι στο μέλλον να κάνουμε κι άλλες έρευνες, γιατί έχουμε πολλές απορίες!!!