Σ’ αυτή την ενότητα:
- Θα γνωρίσουμε τι είναι ένα διαπολιτισμικό σχολείο.
- Θα συμπληρώσουμε μια αίτηση για να γίνουμε υποστηρικτές της unicef (γιούνισεφ).
- Θα φτιάξουμε μια αφίσα με θέμα τα δικαιώματα των παιδιών.
- Θα μάθουμε επίσης:
- Να χρησιμοποιούμε τις οριστικές αντωνυμίες.
- Σύνθετες λέξεις με τη λέξη «γη».
- Θα γνωρίσουμε τα δικαιώματα των παιδιών.
… και όλα αυτά μαθαίνοντας
πως όλοι είμαστε
τόσο διαφορετικοί
όσο και ίδιοι!
παιδική εφημερίδα της Καθημερινής,
Οι Ερευνητές πάνε παντού, 08/12/2001
Διάβασε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο [κλικ στην εικόνα]
Όλου του κόσμου τα παιδιά
Σακελλαρίου, Χάρης, 1923-2007
Ο Χάρης Σακελλαρίου (1923-2007) γεννήθηκε στο Θαυμακό Φθιώτιδας. Σπούδασε παιδαγωγικά και φιλολογία και μετεκπαιδεύτηκε στη Γαλλία στη σύγχρονη λογοτεχνία και τη σημειολογία. Ασχολήθηκε με όλα τα είδη του λόγου, δημοσίευσε περίπου 35 βιβλία για ενηλίκους και πάνω από 40 για παιδιά και για νέους. Βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, τον Φιλολογικό Σύλλογο “Παρνασσός”, το Υπουργείο Παιδείας, τη Γυναικεία Λογοτεχνική Συντροφιά, τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, την Εταιρία Ελλήνων Λογοτεχνών και σε διεθνείς διαγωνισμούς. Διηύθυνε τα περιοδικά “Νεοελληνικός Λόγος” και “Επιθεώρηση Παιδικής Λογοτεχνίας”. Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση ως στέλεχος της ΕΠΟΝ. Από τα αντιπροσωπευτικότερα βιβλία του είναι τα “Ιστορία της Παιδικής Λογοτεχνίας”, “Σημειολογία και Γλωσσολογία”, “Σχολές και ρεύματα στη νεοελληνική λογοτεχνία”, “Το παραμύθι χτες και σήμερα”, “Τρία παιδιά χαμένα στο διάστημα”, “Παραμύθια του γερο-Αβραάμ” κ.ά. Επίσης, ήταν συντάκτης λεξικών γλωσσικής παιδείας κι ανθολόγησε ποίηση και διηγήματα για παιδιά και νέους. Πέθανε τον Φεβρουάριο του 2007.
Διαβάζουμε το ποίημα
«Για το παιδί» — Γιάννης Ρίτσος
Τα παιδιά θέλουν παπούτσια
τα παιδιά θέλουν ψωμί
θέλουνε και φάρμακα δούλεψε και συ.
Γέλα κλαίγε κι όλο λέγε το παιδί: ζωή.
Τίποτ’ άλλο, Ζωή.
Ζύμωνε στη σκάφη πρώτο σου ζυμάρι,
πρώτο σου ψωμί ένα καλυβάκι μια μικρούλα αυλή για το παιδί.
Ζύμωνε το χώμα με το δάκρυ δάκρυ
φτιάξε ένα χωμάτινο πουλί να πετάει τη νύχτα
και να κελαηδεί για το παιδί.
Τούτη είναι η ζωή μας τούτο το μεγάλο,
τίποτ’ άλλο γέλα κλάψε, πες ό,τι θες
Το παιδί ζωή: ζωή τίποτ’ άλλο! Aπόσπασμα από το ποίημα του Γιάννη Ρίτσου, “Αναφιλητό”.
Δραστηριότητα
Ακούμε και βλέπουμε το παραπάνω βίντεο. Στη συνέχεια, φτιάξε τη δική σου ζωγραφιά για τα παιδιά του κόσμου. Σε μια ακρούλα γράψε ένα μικρό ποιηματάκι για αυτά.
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τα
Ομώνυμα ή ομόηχα
Λέξεις που ακούγονται ίδιες… αλλά γράφονται διαφορετικά!
(Ομώνυμα ή ομόηχα)
Οµώνυµα ή Οµόηχα λέγονται οι λέξεις που προφέρονται το ίδιο, αλλά έχουν διαφορετική σηµασία. Οι οµόηχες λέξεις έχουν συνήθως και διαφορετική ορθογραφία.
Μερικές από τις συχνότερες οµόηχες λέξεις είναι:
δανεικός (< δανείζω) | δανικός (από τη Δανία) |
διάλειµµα (διακοπή) | διάλυµα (< διαλύω) |
έκκληση (~ σε βοήθεια) | έκλυση (~ θερµότητας) |
εξάρτηση (< εξαρτώµαι) | εξάρτυση (~ του στρατιώτη) |
εφορία (οικονοµική υπηρεσία) | ευφορία ( α) πλούσια παραγωγή, β) ευεξία) |
κλίµα (ενός τόπου) | κλήµα (το αµπέλι) |
κλείνω (την πόρτα) | κλίνω (ένα ρήµα) |
κόµµα (το σηµείο στίξης) | κώµα (λήθαργος) |
κριτικός (αυτός που ασκεί κριτική) | κρητικός (από την Κρήτη) |
λίρα (το νόµισµα) | λύρα (το µουσικό όργανο) |
λιµός (πείνα) | λοιµός (επιδηµική νόσος) |
λυτός (αυτός που έχει λυθεί) | λιτός (αυτός που αρκείται σε λίγα) |
όρος (συµφωνία) | όρος (βουνό) |
σήκω (ρήµα) | σύκο (το φρούτο) |
σατιρικός (αυτός που σατιρίζει) | σατυρικός (ο σχετικός µε το σάτυρο) |
σκηνή (η) | σκοινί (το) |
σωρός (ο) (στοίβα από πράγµατα) | σορός (η) ( το νεκρό σώµα) |
τοίχος (ο) | τείχος (το) |
ύλη (το υλικό) | ίλη (µονάδα τεθωρακισµένων) |
φύλλο (δέντρου) | φύλο (αρσενικό ή θηλυκό) |
χήρος (αυτός που έχασε τη γυναίκα του) | χοίρος (το γουρούνι) |
ψηλός ( αυτός που έχει ύψος) | ψιλός (λεπτός) |
Σύνθετες λέξεις με τη λέξη γη
Η λέξη γη όταν ενώνεται με άλλες λέξεις αλλάζει και γράφεται διαφορετικά!
- Έτσι πότε γίνεται γεω-, όταν είναι α’ συνθετικό
- και πότε –γειος, -γεια, -γειο όταν είναι β’ συνθετικό.
Προσέχω
γεω- /γεώ- : αναφέρεται (κυρίως) στη Γη, ως πλανήτη, ως ουράνιο σώμα, ως κόσμο, ως σύνολο …
γαιο-/γαιό- : αναφέρεται (κυρίως) στη γη, ως έδαφος και υπέδαφος, ως χώμα, ως έκταση, χωράφι, …
Διάβασε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο [κλικ στην εικόνα]
Το σχολείο του κόσμου
Σήμερα θα μιλήσουμε για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση η οποία έχει ως αρχή της «την αποδοχή της ετερότητας του άλλου». Ο κάθε μαθητής μαθαίνει να εκτιμά τον πλούτο και την ομορφιά των ιστοριών, των γλωσσών, των θρησκειών και των σωματικών χαρακτηριστικών που περιγράφουν μια εθνικότητα ή εθνότητα, τις οποίες αναγνωρίζει ως ισότιμες με τη δική του/της.
Επισκεπτόμαστε και γνωρίζουμε ένα διαπολιτισμικό σχολείο.
6ο Διαπολιτισμικό Δημοτικό Κορδελιού.
κλικ στην εικόνα
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις οριστικές αντωνυμίες
Οριστικές αντωνυμίες
Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε για να ξεχωρίσουμε ένα πρόσωπο ή ένα πράγμα από άλλα του ίδιου είδους λέγονται οριστικές αντωνυμίες και είναι οι εξής:
- Το επίθετο ίδιος, ίδια, ίδιο μαζί με το οριστικό άρθρο ο, η, το → ο ίδιος, η ίδια, το ίδιο.
- Το επίθετο μόνος, μόνη, μόνο, χωρίς άρθρο, μαζί με τον αδύνατο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας → μόνος μου, μόνη μου, μόνο του.
Όταν όμως το μόνος συνοδεύεται από άρθρο δεν είναι αντωνυμία αλλά επίθετο
Π. χ. Αυτή είναι η μόνη φίλη που έχω(επίθετο)
Αντίθετα όταν το ίδιος, ίδια, ίδιο δε συνοδεύεται από άρθρο, είναι επίθετο
Π. χ. Η Σοφία είναι ίδια με τη μαμά της(επίθετο)
Εξάσκηση
Συμπλήρωσε τα κενά με την κατάλληλη οριστική αντωνυμία. [κλικ]
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
Διάβασε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο [κλικ στην εικόνα]
Τα δικαιώματα των παιδιών
Η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού με απλά λόγια!
Το 1989 γεννήθηκε η Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (Convention on the Rights of the Child).
Η Σύμβαση είναι μια διεθνής συνθήκη ανθρωπίνων δικαιωμάτων που λέει πως όλα τα παιδιά γεννιούνται με βασικές ελευθερίες και δικαιώματα.
Μια τέτοια συνθήκη αποτελεί μια συμφωνία μεταξύ ανθρώπων ή κρατών όπου όλοι συμφωνούν να υπακούουν στον ίδιο νόμο. Η Σύμβαση καθορίζει το εύρος των δικαιωμάτων τα οποία οφείλουν να απολαμβάνουν τα παιδιά οπουδήποτε. Θέτει τις βασικές προϋποθέσεις για την ευημερία των παιδιών στα διάφορα στάδια της ανάπτυξής τους και είναι ο πρώτος παγκόσμιος, νομικά δεσμευτικός, κώδικας δικαιωμάτων των παιδιών στην ιστορία.
Διαβάσαμε στην τάξη…
“Η Διεθνής Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού με απλά λόγια” – φυλλάδιο για παιδιά και ενήλικες
“Έχω, έχεις, έχει… όλοι έχουμε δικαιώματα!”– φυλλάδιο για παιδιά δημοτικού
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τους χρόνους των ρημάτων
- Να βρεις σε ποιο χρόνο βρίσκονται τα παρακάτω ρήματα
-
Σχημάτισε τους χρόνους του ρήματος ντύνω στην ενεργητική και παθητική φωνή
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
Διάβασε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο [κλικ στην εικόνα]
Τα δικαιώματα των παιδιών
Zωγραφιά από το παιδικό εργαστήρι του Στέλιου Mαυρομάτη,
Παιδιά στα χίλια χρώματα, Mηνιάδου Mαρία, εκδ. Iανός, Θεσσαλονίκη, 2000
Η 5η Βασική Αρχή των Δικαιωμάτων των Παιδιών
- Σ’ αυτό το μάθημα θα συζητήσουμε στην τάξη για την 5η βασική αρχή των δικαιωμάτων των παιδιών.
- Θα μιλήσουμε για περιπτώσεις μαθητών με ιδιαιτερότητες, με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και θα πούμε τι μπορούμε να προσφέρουμε εμείς σε άτομα που χρειάζονται διαφορετική φροντίδα.
Δείτε μια ταινία μικρού μήκους για τα άτομα με ιδιαιτερότητες
O Χρήστος είναι ενα παιδί με 100% τύφλωση αλλα με εξαιρετική μουσική συναίσθηση.Ακούστε την ξεχωριστή του ερμηνεία πάνω στο γνωστό κομάτι του Βασίλη Παπακωνσταντίνου.
Πριν παρκάρετε σε θέση αναπήρων για ΕΥΚΟΛΙΑ, προσπαθήστε να μπείτε στην θέση τους για να δείτε τι σημαίνει ΔΥΣΚΟΛΙΑ.
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για …
1. Το που/πού και το πως/πώς
Οι λέξεις: πώς, πού παίρνουν τόνο όταν:
1. M’ αυτές ξεκινούν ερωτηματικές προτάσεις:
- Πώς πήγες στο θέατρο;
Mε ρώτησε πώς πήγα στο θέατρο. - Πού πήγες χθες;
Ήθελε να μάθει πού πήγα χθες.
2. Στις εκφράσεις
- πού και πού,
- αραιά και πού,
- από πού και ως πού,
- πού να στα λέω!
- πώς!
- πώς και πώς.
2. Οι ειδικοί σύνδεσμοι
Θυμάμαι
Σύνδεσμοι είναι οι μικρές άκλιτες λέξεις που τις χρησιμοποιούμε για να συνδέσουμε τις λέξεις μιας πρότασης ή και δύο, τρεις ή περισσότερες προτάσεις μεταξύ τους.
Οι σύνδεσμοι «ότι, πως, που» λέγονται ειδικοί.
Να προσέχεις
Οι ειδικοί σύνδεσμοι που και πως δεν τονίζονται, αντίθετα από τα ερωτηματικά πού και πώς, που τονίζονται.
3. Οικογένειες λέξεων
Όλες οι λέξεις που προέρχονται από την ίδια λέξη και έχουν σχηματιστεί είτε με παραγωγή είτε με σύνθεση αποτελούν μια οικογένεια.
Βρίσκω παράγωγα με τις λέξεις του πίνακα
φωνή | πιστεύω | φίλος |
Κάνε το ίδιο και για τα σύνθετα
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα