Μουσεία

http://1.bp.blogspot.com/-0uld_7-WHGU/TzrjznrjrMI/AAAAAAAAJsQ/xuh3Oj735Ac/s1600/enotita_16-1.jpg

Με τι θα ασχοληθούμε:

  • Πώς αφηγούμαστε μια ιστορία
  • Πώς ξεχωρίζουμε την ενεργητική και την παθητική σύνταξη
  • Ποια ρήματα σχηματίζονται όπως στα αρχαία ελληνικά
  • Πώς κάνουμε έναν απολογισμό (για όσα είδαμε, ακούσαμε,
    μάθαμε και αισθανθήκαμε) μετά από επίσκεψη σε κάποιο χώρο
  • Πώς πείθουμε κάποιον, δικαιολογώντας αυτά που λέμε
  • Πώς ξεχωρίζουμε τα μεταβατικά από τα αμετάβατα ρήματα, καθώς και
    τα ρήματα που παίρνουν αντικείμενο από αυτά που παίρνουν κατηγορούμενο
  • Πώς επιλέγουμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε από ενημερωτικά κείμενα

http://pampalaionero.files.wordpress.com/2013/06/ceacceb3ceb3ceb5cebbcebfcf82-cf83cf80ceaccf81cf84ceb1cebbceb7cf82_cebdceafcebaceb7-cf84ceb7cf82-cf83ceb1cebccebfceb8cf81ceaccebaceb7.jpg

Στο Μουσείο

Το ακέφαλο άγαλμα, στημένο
στη μέση της αίθουσας κοιτάζω.
Απ’ τα πόδια ώς το λαιμό, σπουδάζω
τις λεπτομέρειες: το λυγισμένο

κάπως γόνατο, το τεντωμένο
χέρι, τους μυς του στήθους. Αλλάζω
θέση κι απόσταση. Θαυμάζω
στο σύνολο το σώμα. Και προσμένω

από τη μια στιγμή ώς την άλλη
(της φαντασίας η δύναμη μεγάλη
όταν σε τούτο η τέχνη βοηθεί),

ασύγκριτα προσθέτοντας κάλλη,
στη θέση, απ’ όπου λείπει, να φανεί
υπέροχο, απολλώνειο, το κεφάλι.

Άθως Δημουλάς

Το άγαλμα που κρύωνε

http://3.bp.blogspot.com/_QMD3uDrxxgM/S_jqE2elmUI/AAAAAAAAIko/ksSSUVdNUyQ/s320/T061003075-200.JPG

Το άγαλμα ενός μικρού αγοριού, λυπάται και κρυώνει μέσα στην αίθουσα του μουσείου όπου εκτίθεται, καθώς νιώθει απέραντη μοναξιά. Νοσταλγεί τη Μικρασία, απ’ όπου το φυγάδεψαν το 1922, και ονειρεύεται κάποια μέρα να καταφέρει να γυρίσει εκεί. Η φιλία που αναπτύσσει με την καθαρίστρια και τον γιο του νυχτοφύλακα, αλλά κυρίως ένα γαλάζιο μαγικό πουλί που παρουσιάζεται στον ύπνο του, θα το βοηθήσουν να κάνει το μεγάλο του όνειρο πραγματικότητα.

 

Εκπαιδευτική τηλεόραση

Συνομιλία με το συγγραφέα

Δείτε ένα βίντεο για τα ελγίνεια μάρμαρα

 Στα αρχαία χρόνια οι όμορφες και λυγερόκορμες κόρες των Καρυών της Λακωνίας κρατούσαν στο κεφάλι τους κάνιστρα με άνθη και χόρευαν γύρω από το άγαλμα της θεάς Αρτέμιδας θρησκευτικούς χορούς στις μεγάλες γιορτές. Η ομορφιά τους ήταν ξακουστή. Γι’ αυτό συχνά οι αρχιτέκτονες της αρχαίας Ελλάδας, παράγγελναν στους γλύπτες μαρμάρινες Καρυάτιδες, για να αντικαθιστούν μ’ αυτές τις κολόνες που συγκρατούσαν τις παραστάδες της εισόδου διάφορων ναών, οικοδομημάτων και μνημείων μ’ αυτές

Στο Ερεχθείο της Ακρόπολης, στην Αθήνα, μπορεί κανείς να δει τις περίφημες Καρυάτιδες, που στηρίζουν τον εξώστη του οικοδομήματος. Ήταν έξι αλλά η μια από αυτές μεταφέρθηκε από τον Λόρδο Έλγιν στην Αγγλία και σήμερα στολίζει το Βρετανικό Μουσείο.

Στην φωτογραφία η Καρυάτιδα απεικονίζεται να λέει: «Γεννήθηκα στην Ελλάδα. Οι αδερφές μου είναι εκεί. Είμαι Ελληνίδα και θέλω να πάω στην πατρίδα μου».

 

Παραγωγή λόγου

Όταν θέλουμε να διηγηθούμε μια ιστορία σε κάποιον άλλον, πρέπει οπωσδήποτε να μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε τα παρακάτω:

 

  • τον ήρωα, τα άλλα πρόσωπα, τον χώρο και τον χρόνο
  • το γεγονός με το οποίο ξεκινάει η περιπέτεια
  • τα γεγονότα ή τις πράξεις που ακολουθούν
  • το τέλος της ιστορίας
  • τι σκέφτονται και τι αισθάνονται τα πρόσωπα για ό,τι συνέβη

Δραστηριότητα:

  • Φτιάξε μια ιστορία με τις λέξεις: νησί, αξίνα, αρχαιολόγος, φεγγάρι, πεπόνι, άγαλμα, κεφάλι, μάτια, γυαλιά.

 

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/02/ceb3cf81ceb1cebc.jpg?w=173&h=148

Πώς ξεχωρίζουμε την ενεργητική και την παθητική σύνταξη

 

Στην  ενεργητική  σύνταξη,  το  ρήμα  δηλώνει  ότι  κάποιος  κάνει  κάτι,  δηλ.  το  ρήμα  της  πρότασης  έχει  ενεργητική  διάθεση. 

Η  ενεργητική  σύνταξη  τονίζει  περισσότερο  το  δράστη, δηλαδή αυτόν που ενεργεί ή  αυτόν  που  επηρεάζει  τη  δράση.  Τα  περισσότερα  ρήματα  που  έχουν  ενεργητική  διάθεση  ανήκουν  στην  ενεργητική  φωνή,  υπάρχουν  όμως  και  ρήματα  με  ενεργητική  διάθεση  που  ανήκουν  στην  παθητική  φωνή.

Παράδειγμα

        Κάποιος               κάνει                               κάτι

  • Ο  Γιάννης             λύνει                       τις  ασκήσεις.    (λύνω)
  • Η  γιαγιά          περιποιείται               τα  λουλούδια.   (περιποιούμαι)

 

 

Στην  παθητική  σύνταξη,  το  ρήμα  δηλώνει  ότι  κάποιος  παθαίνει  κάτι  από  κάποιον  ή  από  κάτι.  Η  παθητική  σύνταξη  τονίζει  περισσότερο  το   γεγονός ή το αποτέλεσμα  της  ενέργειας  παρά  αυτόν  που  ενεργεί. 

Τις περισσότερες φορές αυτός  που  ενεργεί  εμφανίζεται  με  τη  μορφή  του  ποιητικού  αιτίου  (δηλ. τη φράση: από + αιτιατική  πτώση).  Τα  περισσότερα  ρήματα  με  παθητική  διάθεση  ανήκουν  στην  παθητική  φωνή,  υπάρχουν  όμως  και  ρήματα  με  παθητική  διάθεση  που  ανήκουν  στην  ενεργητική  φωνή.

Παράδειγμα

      Κάποιος / Κάτι          παθαίνει  κάτι                    από  κάποιον / κάτι

 

  • Ο  ασθενής                  εξετάζεται                    από  το  γιατρό.   (εξετάζομαι)
  • Το παγωτό                      λιώνει                        από  τη  ζέστη.       (λιώνω)

 

Μια  πρόταση  που  έχει  ενεργητική  σύνταξη  μπορεί  να  μετατραπεί  σε  παθητική  σύνταξη

και  το  αντίθετο.

 

ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ    ΣΥΝΤΑΞΗ

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ

ΡΗΜΑ

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Ο επιπλοποιός  

(ονομαστική)

βιδώνει

(ρήμα  ενεργητικής  διάθεσης)

τα ντουλάπια  .

(αιτιατική)

 

ΠΑΘΗΤΙΚΗ   ΣΥΝΤΑΞΗ

ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ

ΡΗΜΑ

ΠΟΙΗΤΙΚΟ  ΑΙΤΙΟ

Τα ντουλάπια  

(ονομαστική)

βιδώνονται

(ρήμα  παθητικής  διάθεσης)

από  τον  επιπλοποιό.

(από + αιτιατική)

 

  • Πώς μετατρέπουμε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική

  1. Το ρήμα της πρότασης από ενεργητικό γίνεται παθητικό  (ενεργητική σε παθητική διάθεση)
  2. Το αντικείμενο του ενεργητικού ρήματος γίνεται υποκείμενο του παθητικού ρήματος (σε ονομαστική πτώση)
  3. Το υποκείμενο του ενεργητικού ρήματος γίνεται ποιητικό αίτιο.

 

  • Πώς μετατρέπουμε την παθητική σύνταξη σε ενεργητική


  1. Το ρήμα της πρότασης από παθητικό γίνεται ενεργητικό(παθητική σε ενεργητική διάθεση).
  2. Το ποιητικό αίτιο γίνεται (χωρίς την πρόθεση από) υποκείμενο του ενεργητικού ρήματος (σε ονομαστική πτώση)
  3. Το υποκείμενο του παθητικού ρήματος γίνεται αντικείμενο του ενεργητικού ρήματος (σε αιτιατική πτώση)

flower blog divider

Διάβασε περισσότερα για την ενεργητική και παθητική διάθεση των ρημάτων

 

flower blog divider

Δραστηριότητα

1.   Να  βάλεις Π  στις  προτάσεις  με  παθητική  σύνταξη  και  Ε  στις  προτάσεις  με  ενεργητική  σύνταξη.

Η Ακρόπολη κατασκευάστηκε από τους αρχαίους Έλληνες.                     [    ]

Το  πολύ  αλάτι  στα  φαγητά  προκαλεί  υπέρταση.                               [    ] 

Ο  παππούς  αφηγείται ένα  παραμύθι  στον εγγονό του.                         [    ]

Οι  φόροι  αυξήθηκαν  πολύ τα τελευταία χρόνια                                     [    ]

 

2.    Μετάτρεψε τη  σύνταξη  των  παρακάτω  προτάσεων  από  ενεργητική  σε  παθητική  και  αντίστροφα

  •   Τα  σύννεφα  διαλύθηκαν  από  το  δυνατό  άνεμο

_________________________________________________________________________________________________________________

  •    Το ρολόι στολίζει  την  πόλη  των Τρικάλων.

_________________________________________________________________________________________________________________

  •    Οι  Έλληνες  απαιτούν την  επιστροφή  των  γλυπτών  του  Παρθενώνα

_________________________________________________________________________________________________________________

  •     Ο  τάφος  του  Μ.  Αλεξάνδρου  αναζητείται  ακόμη  από  τους  αρχαιολόγους.

_________________________________________________________________________________________________________________

 

Design D

http://www.kerdos.gr/media/1345548/mouseioafis.jpg

Μουσείο Αφής

Το Μουσείο Αφής είναι ένα από τα 4 – 5 μουσεία του είδους σε όλο το κόσμο και αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό μουσείο με έντονο εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Εκεί δεν θα δείτε πουθενά πινακίδα «Μην αγγίζετε» αλλά αντίθετα το άγγιγμα αποτελεί προϋπόθεση για να «δείτε» τα αγάλματα που φιλοξενούνται στον χώρο.

Το Μουσείο Αφής δίνει τη δυνατότητα σε ανθρώπους με προβλήματα όρασης να αισθανθούν το σχήμα και την ανατομία ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος αλλά και στα παιδιά να ευαισθητοποιηθούν και να εκπαιδευτούν σχετικά με τους ανθρώπους που έχουν ειδικές ανάγκες. Τα εκθέματα του Μουσείου είναι πιστά αντίγραφα των πρωτοτύπων που εκτίθενται σε άλλα Μουσεία της χώρας μας.

Δείτε μια επίσκεψη στο μουσείο αφής από το infokids.

Συνεντεύξεις-επιμέλεια: Τάνια Μαρκουτσά
Κάμερα-μονταζ: Δημήτρης Τρυφωνίδης

Πάτησε στην εικόνα και επισκέψου την ιστοσελίδα του Μουσείου Αφής

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS-jc5r05ghrY0n_zLNp2444JgdpIIHYIamMu2gz6UHY8ULl45l

http://2.bp.blogspot.com/-XS2kVrNPeP4/UaZaYA0ToOI/AAAAAAAAEiw/y42sxH4y7ko/s1600/Image1.JPG

Βλέποντας με τα μάτια των τυφλών”, στο Μουσείο Αφής [κλικ]

http://www.hcm.gr/images/hcmLeft_12.gif

Ελληνικό παιδικό Μουσείο

“Παιδικό Μουσείο-Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων”
με τη συνεργασία του σωματείου “Ελληνικό Παιδικό Μουσείο”

ακούω και ξεχνώ

βλέπω και θυμάμαι

κάνω και καταλαβαίνω

Το Παιδικό Μουσείο, στην οδό Κυδαθηναίων 14 στην Πλάκα, εγκαινιάστηκε στις 29 Δεκεμβρίου 1994, στο πλαίσιο μιας πρωτοποριακής συνεργασίας του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων με το Ελληνικό Παιδικό Μουσείο.

Αποστολή του Παιδικού Μουσείου είναι να βοηθά τα παιδιά να καταλάβουν και να χαρούν τον κόσμο μέσα στον οποίο ζουν.

Το “Παιδικό Μουσείο-Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων” με τη συνεργασία του σωματείου “Ελληνικό Παιδικό Μουσείο” είναι για τα παιδιά μία από τις πρώτες μουσειακές τους εμπειρίες, όπου τους παρέχεται ένα περιβάλλον προσαρμοσμένο στις ανάγκες και τις δυνατότητές τους. Aπευθύνεται σε παιδιά ηλικίας έως 12 χρόνων, γονείς και εκπαιδευτικούς, και σε οποιονδήποτε πρωτομαθαίνει και ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη του παιδιού.
Στο Παιδικό Μουσείο η μάθηση υποστηρίζεται από

  • τα πραγματικά αντικείμενα
  • τις χειροπιαστές εμπειρίες και
  • το παιχνίδι

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα εκθέματα και κάθε δραστηριότητα του μουσείου είναι σχεδιασμένα ώστε τα παιδιά να αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα, την πρωτοβουλία τους, την κριτική σκέψη με σκοπό πάντα την ανακάλυψη της γνώσης με ευχάριστο τρόπο.
Τα εκθέματα και τα προγράμματα αντλούν τις θεματικές τους από τον κόσμο των φυσικών επιστημών, τις τέχνες, τον πολιτισμό, την επικαιρότητα, καθώς και την καθημερινότητα των παιδιών  και αξιοποιούνται ως εκπαιδευτικά εργαλεία με στόχο να βοηθήσουν τα παιδιά να καταλάβουν τον κόσμο μέσα στον οποίο ζουν και να ενισχύσουν τη συνεργασία και αλληλεπίδραση ανάμεσα σε γονείς και παιδιά, μαθητές και εκπαιδευτικούς υποστηρίζοντας τη δια βίου μάθηση μέσα από τη φιλοσοφία του “Μαθαίνω πώς να μαθαίνω”.
Στο Παιδικό Μουσείο, τις καθημερινές πραγματοποιούνται εκπαιδευτικά προγράμματα για οργανωμένες σχολικές ομάδες (παιδικοί σταθμοί, νηπιαγωγεία, δημοτικά σχολεία) και τα Σαββατοκύριακα για ελεύθερους επισκέπτες, με διαφορετική θεματική κάθε φορά για παιδιά 3-6 χρόνων και για παιδιά 6-12 χρόνων και στα οποία μπορούν να συμμετέχουν και οι ενήλικες συνοδοί τους με στόχο μικροί και μεγάλοι να βιώσουν μαζί την κοινή δημιουργία, μάθηση και διασκέδαση.
Το “Παιδικό Μουσείο – Πολιτισμικός Οργανισμός Δήμου Αθηναίων” με τη συνεργασία του σωματείου “Ελληνικό Παιδικό Μουσείο” λειτουργεί:

Τρίτη έως Παρασκευή 10:00- 14:00
Σάββατο και Κυριακή 10:00 – 15:00

ΠΗΓΗ: ιστοσελίδα του Παιδικού Μουσείου

Κάνε κλικ στην εικόνα για να δεις πληροφορίες για το μουσείο

http://www.archaiologia.gr/wp-content/uploads/2012/02/Children_museum.jpg

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/02/ceb3cf81ceb1cebc.jpg?w=173&h=148

κλικ στην εικόνα

Ας θυμηθούμε τι μάθαμε για

το Υποκείμενο, το αντικέιμενο και το κατηγορούμενο

τα μεταβατικά και αμετάβατα ρήματα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *