Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με…
- σημεία στίξης (τελεία ερωτηματικό)
- διάκριση ουσιαστικών από ρήματα
- Ερωτηματικές λέξεις
- Οριστικό άρθρο
- Ουσιαστικά (αριθμοί – γένη – πτώσεις)
- Τονισμός
- Δομή πρότασης: Υ – ρ
- Παράγραφος και τίτλος παραγράφου
Θαλασσινό σχολείο
Σήμερα τα σχολεία μας λειτουργούν κανονικά και επιτέλους πήραμε και ανοίξαμε το βιβλίο της Γλώσσας!
Αφού παρατηρήσαμε τα δύο μολύβια που παρουσιάζονται στο εξώφυλλο του βιβλίου, τα περιγράψαμε και στη συνέχεια συζητήσαμε για λίγη ώρα σχετικά με τον τίτλο του βιβλίου (γιατί είναι απίθανα; πού θα μας φανούν χρήσιμα; πώς θα τα χρησιμοποιούμε).
Για να τα γνωρίσουμε καλύτερα βρήκα μια ωραία παρουσίαση…
Αφού είδαμε τους τίτλους των μαθημάτων της ενότητας “Πάλι μαζί”, διαβάσαμε το ποίημα “Θαλασσινό σχολείο”.
Στη συνέχεια θυμηθήκαμε τα μέρη ενός ποιήματος:
Τίτλος
στροφές
στίχοι
Στο τέλος ακούσαμε και μελοποιημένο το ποίημα
——————*******——————–
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Επιστροφή στα θρανία
Σεπτέμβριος! Μια καινούρια σχολική χρονιά αρχίζει και χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες σε όλη την Ελλάδα ξαναγυρίζουν στα θρανία τους. Τι συμβαίνει όμως στον υπόλοιπο κόσμο;
Η πρώτη μέρα στα σχολεία του κόσμου
Ινδία
Νεαρά κορίτσια από την Ινδία μελετούν στην τάξη τους το Ιερό Κοράνι κατά τη διάρκεια του Ραμαζανιού.
Ουγγαρία
Ο Ούγγρος πιτσιρικάς χρησιμοποιεί τον υπολογιστή του για να κάνει τις εργασίες του – η ηλεκτρονική απασχόληση κοινή, σε όλο το δυτικό κόσμο…
Ουγγαρία
Κένυα
Ένα μικρό σπιτάκι φτιαγμένο από λάσπη και μια φλόγα που καίει αρκούν στον 12χρονο Κενυάτη Κέλβιν για να μελετήσει τα μαθήματά του πλάι στην υπόλοιπη οικογένεια.
Κένυα
Τάξη σχολείου σε επαρχιακή πόλη στο βόρειο τμήμα της Κένυας…
Κένυα
Κένυα
Με την σάκα του στον ώμο ο 12χρονος Κέλβιν δεν παραμελεί -πριν πάει στο σχολείο-τις αγροτικές του υποχρεώσεις.
Νότια Αφρική
Χωρίς παπούτσια αλλά με ισχυρή θέληση μια νεαρή Νοτιοαφρικανή μαθήτρια πηγαίνει προς το σχολείο της το οποίο συμπτωματικά βρίσκεται κοντά στην γενέτειρα του Νέλσον Μαντέλα.
Νότια Αφρική
Η δεκάχρονη Γιμπανατί Ματικίνκα κάνει τα μαθήματα στο σπίτι της στη Νότια Αφρική.
Ιαπωνία
Έξι χρονών αλλά με κινητό ο Ιάπωνας Σεϊσι Νισίντα τρέχει για το σχολείο.
Νιγηρία
Μαθητές ιδιωτικού σχολείου στην Νιγηρία το διασκεδάζουν.
Νότια Κορέα
Η εννιάχρονη Νοτιοκορεάτισσα Λιμ πηγαίνει μόνο σχολείο στην περιοχή Γκογιάνγκ, βόρεια της Σεούλ.
Νότια Κορέα
Αυστραλία
Η Φράνσις Μακ Μίλαν είναι μια εξάχρονη μαθήτρια σε σχολείο των προαστίων του Σίδνεϋ.
Αυστραλία
Βασίλειο του Μπουτάν
Μαθητευόμενοι μοναχοί με τον δάσκαλό τους εν ώρα διδασκαλίας σε μοναστήρι του Τίμπου (πρωτεύουσα του Βασιλείου του Μπουτάν).
Βασίλειο του Μπουτάν
Ο 6χρονος μαθητευόμενος μοναχός Τάντι Ντόρτζι καθώς περπατά σε ένα μοναστήρι του Τίμπου (πρωτεύουσα του Βασιλείου του Μπουτάν) στο οποίο ζουν περισσότεροι από 200 μοναχοί.
Λωρίδα της Γάζας
Στη Γάζα τα σχολεία ξεκίνησαν στις 25 Αυγούστου. Μικρές Παλαιστίνιες την πρώτη τους μέρα στο σχολείο.
Λωρίδα της Γάζας
Κορίτσια στην Γάζα, την πρώτη μέρα του σχολείου.
Ελβετία
20 Ιουνίου και ο 9χρονος Λεόν πάει στο σχολείο του στην Δυτική Ελβετία.
Χονγκ Κονγκ
Η νταντά της 5χρονης Μάγια την αγκαλιάζει λίγο πριν την αφήσει στον σχολείο της στο Χονγκ Κονγκ.
Τόκιο
6χρονοι μαθητές στο Τόκιο (όλα με παρόμοιες κασετίνες) σηκώνουν χέρι για να πουν μάθημα.
Γουατεμάλα
Η Μαργκαρίτα Σαμαγιόα δίνει ένα φιλί στην 6χρονη κόρη της Βαλεντίνα και τη στέλνει στο σχολείο της στη Γουατεμάλα.
Γουατεμάλα
Η Βαλεντίνα Ρόντας (6 ετών) κατά τη διάρκεια της γυμναστικής σε σχολείο της Γουατεμάλα.
Ελ Σαλβαντόρ
Η 10χρονη Σίλβια προετοιμάζεται για το σχολείο της που βρίσκεται σε ένα μικρό χωριό, 50 χιλιόμετρα δυτικά του Ελ Σαλβαντόρ.
Ελ Σαλβαντόρ
Κορίτσια μπαίνουν στη σειρά για να κατευθυνθούν προς τις τάξεις στο Ελ Σαλβαντόρ.
Κολομβία
Στην Κολομβία τα παιδιά μιας οικογένειας (αδέρφια και ξαδέρφια) συγκεντρώνονται σε μικρές ομάδες για να διασχίσουν τα επικίνδυνα μονοπάτια.
Φιλιππίνες
Μια 8χρονη στην Μανίλα προσπαθεί να ολοκληρώσει τις εργασίες που της ανέθεσαν για το σπίτι.
Φιλιππίνες
Μια 8χρονη βγαίνει από το σπίτι, για να μπει στο μικρό βαρκάκι που θα την οδηγήσει στο σχολείο της στην Μανίλα.
Βενεζουέλα
Ο Λεομπάρντο Μεντίνα, 8 ετών στο δρόμο για το σχολείο του στο Καράκας της Βενεζουέλας.
Κίνα
Ο 9χρονος Βέι ετοιμάζει την τσάντα του λίγο πριν αναχωρήσει για το σχολείο στο Πεκίνο.
Βοσνία – Ερζεγοβίνη
Ο Αλντεμάρ, 12 ετών είναι Βόσνιος. Εδώ τον βλέπουμε να περπατά στα προάστια του Σεράγεβο πηγαίνοντας σχολείο.
Κόστα Ρίκα
Ο Κένιερ Αλβαράντο φροντίζει τον γιο του Γκεράλ πριν τον στείλει στις 22 Αυγούστου στο σχολείο του στο Σαν Χοσέ της Κόστα Ρίκα.
Κόστα Ρίκα
Ο Ζεράλντ Σεκουέιρα μελετά στην τάξη του, στο Σαν Χοσέ της Κόστα Ρίκα.
Αίγυπτος
Ο μικρούλης Αιγύπτιος φτιάχνει τα υπάρχοντά του στο Βρετανικό Σχολείο του Καΐρου.
Τσεχία
Η μαμά κρατά από το χέρι την 7χρονη Έμα και παρέα πάνε στο σχολείο της στην Πράγα.
Ταϊλάνδη
Τα χαριτωμένα αυτά 6χρονα παιδάκια παρακολουθούν με προσήλωση τον δάσκαλό τους να τους μιλά για τα κομπιούτερ. Στην Μπανγκόκ.
Ταϊλάνδη
Ο μπαμπάς και η μαμά πηγαίνουν στο σχολείο την μικρή τους. Στην Μπανγκόκ.
Σενεγάλη
Σε ένα σχολείο στην καρδιά της Σενεγάλης, η επτάχρονη Νιντέγιε έχει σηκωθεί στον πίνακα και λέει το μάθημά της.
Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής
Η Ότομν Γουάτσον κάνει υπολογισμούς για να ετοιμάσει τα μαθήματά της στην τραπεζαρία του σπιτιού της στο Μέριλαντ.
Δείτε σε αυτήν τη «συνθετική» φωτογραφία τα τόσο διαφορετικά πρώτα υλικά των μαθητών: τσάντες φτιαγμένες από λινάτσα και ό,τι πρόχειρο υπάρχει από τη μιά, κασετίνες ακριβές και τσάντες με όλα τα απαραίτητα πολυδιαφημισμένα αξεσουάρ από την άλλη. Ξέρουμε καλά πως τη δύναμη και την ανάγκη της μάθησης τίποτα από όλα αυτά δεν μπορεί να την επηρεάσει.
Σε όλες αυτές τις ταξιδιάρικες φωτογραφίες παρατηρήσαμε τους πιτσιρικάδες να είναι πιασμένοι από το χέρι των γονιών ή μόνοι. Άνετοι ή αγχώδεις. Εξοπλισμένοι με όλα τα απαραίτητα ή ξυπόλητοι. Καλοντυμένοι ή φορώντας απλώς ένα κομμάτι ύφασμα. Με λεωφορείο ή με βάρκα. Με τα πόδια ή αγκαλιά. Σε καλογυαλισμένα θρανία ή στο χώμα. Στο γραφείο ή στο πάτωμα. Την ώρα της διαδρομής ή κατά τη διάρκεια του μαθήματος.
Οι εικόνες μαθητών από διαφορετικές γωνιές του πλανήτη, μάς υπενθυμίζουν απλώς ότι τίποτα ακόμα και σήμερα για κάποιους δεν είναι αυτονόητο. Ούτε καν το δικαίωμά τους στην μάθηση. Ας το θυμόμαστε πού και πού.
Πηγές: boston.com, Καθημερινή & Lifo, από το ρεπορτάζ των Ματούλας Κουστένη & Αργυρώς Μποζώνη
Εδώ μπορείς να δεις ακόμα μια ωραία παρουσίαση από το ιστολόγιο http://taksiasterati.blogspot.com/2017/09/blog-post_8.html#.XXfm1X9S_s0.
Μου θύμισε κάτι ανάλογο που είχα κάνει σε μια “μεγαλύτερη” τάξη και μου άρεσε πολύ σαν ιδέα. Ας μάθουμε λοιπόν πώς είναι η πρώτη ημέρα σε σχολεία άλλων χωρών.
Δες κι αυτό…
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Τα σημεία στίξης
Σήμερα θα μιλήσουμε για την τελεία (.) και το ερωτηματικό (;)
Ώρα για εξάσκηση!
——————–***——————-
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Το σχολείο ταξιδεύει στον χρόνο
Μέρος 1ο
Όσοι είναι μεγάλοι, δηλαδή οι παππούδες και οι γιαγιάδες σας σίγουρα θυμούνται τα κοντά παντελονάκια στα αγόρια και τις ποδιές στα κορίτσια που κυριαρχούσαν στο ντύσιμο εκείνων των μαθητών!
Τότε που ο δάσκαλος ήταν αυστηρός και απόμακρος, ένα μολύβι και ένα τετράδιο ήταν αρκετά και ο πίνακας ήταν γρατζουνισμένος και σημαδεμένος από την πολυκαιρία. Τα αγόρια που είχαν ξυρισμένα κεφάλια, η απουσία παπουτσιών αλλά και η έλλειψη βασικών αναγκών ήταν βασικά χαρακτηριστικά μαθητών και τάξης. Μια βόλτα στα ελληνικά σχολεία του παρελθόντος θυμίζει στους παλιότερους και γνωρίζει στους νεότερους τι συνέβαινε τότε στην εκπαίδευση…
Βλέπουμε…
—————***————–
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Ουσιαστικά – Ρήματα
Απλή πρόταση
Κάνω εξάσκηση
Όταν βρέχει κάθομαι και βλέπω από το παράθυρο τη βροχή.
Είναι η πιο όμορφη ζωγραφιά.
Ο ουρανός σκοτεινιάζει και η φύση τρέμει από τον δυνατό αέρα.
- Μπορείς να βρεις και να βάλεις στη σωστή στήλη τα ουσιαστικά και τα ρήματα από το παραπάνω κείμενο;
Απλή πρόταση
Υποκείμενο
Ρήμα
Αντικείμενο
Κάνω εξάσκηση
Στις παρακάτω προτάσεις βρίσκω και υπογραμμίζω το ρήμα (Ρ), το υποκείμενο (Υ) και το αντικείμενο (Α):
- Η Μαρία μοιράζει τα τετράδια.
– Ποιος;
– Τι κάνει;
– Τι;
- Ο Νίκος γράφει ορθογραφία.
– Ποιος;
– Τι κάνει;
– Τι;
—————***————–
Μέρος 3ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Ερωτηματικές λέξεις
Πολλές φορές, για να μάθουμε κάτι, να βρούμε μια πληροφορία, και για αρκετές άλλες περιπτώσεις, χρειάζεται να κάνουμε ερωτήσεις.
Για να το πετύχουμε αυτό χρησιμοποιούμε τις ερωτηματικές λέξεις
Κάνω εξάσκηση
2. Βάζω τόνους στο πως, στο που και στο η, όπου χρειάζεται:
α) Τι θες να σου φέρω από την Αθήνα, βιβλία, παιχνίδια η ρούχα;
β) Την ώρα που έφτασα σπίτι άρχισε να ψιχαλίζει.
γ) Που ήσουν χθες που σου τηλεφώνησα;
δ) Πως ξέρεις πως δε θα κάνουμε μάθημα;
ε) Τα παιδιά πρέπει να ακούνε τις συμβουλές που τους λένε οι γονείς τους.
στ) Όλοι στο σχολείο με ρωτούσαν από που είχα αγοράσει την τσάντα.
ζ) Περιμένω πως και πως να κλείσουν τα σχολεία για τις διακοπές!
η) Που και που πηγαίνω βόλτα στον λόφο του Προφήτη Ηλία.
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
—————***————–
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Δημοτικό σχολείο Τρικάλων Ημαθίας
Ήξερες ότι υπάρχει Δημοτικό σχολείο Τρικάλων … Ημαθίας; Κάνε κλικ στην εικόνα για να το επισκεφτείς.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Ποιους από τους χώρους που διαβάζεις στο κείμενο μπορείς να δεις στη φωτογραφία;
- Το κείμενο είναι χωρισμένο σε δύο παραγράφους. Ποιο μέρος του σχολείου περιγράφει κάθε παράγραφος;
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την παράγραφο.
Πώς περιγράφω έναν χώρο;
Στη Β’ τάξη και στο μάθημα “Μες στο μουσείο” μάθαμε πώς να περιγράφουμε ένα χώρο. Μιλήσαμε για τα βασικά σημεία που πρέπει να αναφερθούμε. Φέτος, θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε ένα χώρο με παραγράφους και να εφαρμόσουμε – αφού τα θυμηθούμε – όλα όσα μάθαμε στην περσινή τάξη.
|
Κάνω εξάσκηση στο τετράδιό μου
_______________***_______________
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Οι πτώσεις των ουσιαστικών και τα τα γένη των ουσιαστικών
Σήμερα μιλάμε για τις πτώσεις των ουσιαστικών και ιδιαίτερα για την Ονομαστική.
Επίσης θα θυμηθούμε τα γένη των ουσιαστικών
Κάνω εξάσκηση
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1. Ξαναγράφω τα ουσιαστικά στην ονοµαστική πτώση στον αριθµό που βρίσκονται.
τον άνθρωπο → ο άνθρωπος
της φωλιάς → ____________________________
των γεωργών → ____________________________
των αεροπλάνων → ____________________________
την τσάντα → ____________________________
της λεκάνης → ____________________________
του περιστεριού → ____________________________
2. Τα ουσιαστικά που έγραψα τα βάζω στη σωστή στήλη στον παρακάτω πίνακα
Μέρος 3ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για το Οριστικό άρθρο.
Μιλάμε για το οριστικό άρθρο και πώς κλίνεται
Κάνω εξάσκηση
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
Μπορείς να συμπληρώσεις, δίπλα σε κάθε ουσιαστικό την πτώση και τον αριθμό:
ουσιαστικό |
πτώση | αριθμός |
ο ταχυδρόμος | ||
την αυλή | ||
του σχολείου | ||
των ψαράδων | ||
τους πίνακες | ||
τις ασκήσεις | ||
οι μαθητές | ||
τα διαλείμματα |
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
______________***_____________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι!
Οι αδερφοί Φουσκάλες είναι δίδυμοι. Δεν μπορείς να τους ξεχωρίσεις, μοιάζουν σαν δύο σταγόνες νερό. Στο σχολείο πηγαίνουν σε διαφορετικά τμήματα.
Α. Διαβάζουμε…
Αφού διαβάσουμε πρώτα την ιστορία των διδύμων Μπε και Ντε του Μπερτράν Γκοτιέ, που είχαν επινοήσει μια παράξενη μέθοδο για να θεωρούνται και οι δυο τους υποδειγματικοί μαθητές στο σχολείο και παράδειγμα προς μίμηση, μετά θα βρούμε και θα αριθμήσουμε τις παραγράφους του κειμένου.
Β. Ξεκλειδώνω την ιστορία
- Σε ποια μαθήματα τα πήγαινε καλύτερα ο καθένας από τους διδύμους;
- Πώς τα κατάφερναν και είχαν πάντα επιτυχίες σε όλα τα μαθήματα;
- Γιατί δεν είναι τρελοί οι δίδυμοι;
- Ποια είναι η γνώμη σου για τη μέθοδο των διδύμων;
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις οικογένειες λέξεων.
Κάνω εξάσκηση
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
- Να βάλεις τις παρακάτω λέξεις στη σωστή οικογένεια.
πεζοδρόμιο, ταξιδεύω, ψαραγορά, πολυταξιδεμένος, ψαράς, δρομέας, ταξιδιώτης, ταχυδρόμος, ψαρόσουπα, δρομολόγιο, ψαρεύω, καλοτάξιδος, διαδρομή, ταξιδιωτικός, ψάρεμα
ψάρι : |
ταξίδι : |
δρόμος: |
Τα μέρη του λόγου
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα