Σ’ αυτή την ενότητα
Θα μάθουμε:
- Να δίνουμε οδηγίες με διαφορετικούς τρόπους.
- Να περιγράφουμε με λεπτομέρειες ένα περιστατικό.
Θα μάθουμε επίσης:
- Με ποιες εγκλίσεις δίνουμε οδηγίες.
- Να κλίνουμε ουδέτερα ουσιαστικά σε –μα.
- Nα φτιάχνουμε τις οικογένειες των λέξεων «δρόμος» και «τροχός».
Θα γνωρίσουμε:
- Τα Πάρκα Κυκλοφοριακής Αγωγής.
- Σήματα της Τροχαίας.
κλικ στην εικόνα
Μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής
Σήμερα ξεκινήσαμε την καινούρια ενότητα και διαβάσαμε το κείμενο ” Μάθημα κυκλοφοριακής αγωγής”. Επειδή παράλληλα ασχολούμαστε στα Εργαστήρια δεξιοτήτων με το αντίστοιχο θέμα, τα παιδιά θα έχουν πολλά να πουν!
Σε αυτό το μάθημα θα μάθουμε να γράφουμε και να χρησιμοποιούμε τις σύνθετες λέξεις με τη λέξη “δρόμος” και να διακρίνουμε τις ελλειπτικές προτάσεις.
Βλέπουμε…
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις ελλειπτικές προτάσεις
Στη Γ’ τάξη μάθαμε …
π.χ. Όταν ο Μεξάν απάντησε στην ερώτηση της δασκάλας:
«τι σημαίνει Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας»,
αυτή του είπε: «Πολύ σωστά».
«Παρακαλώ να κάνετε ησυχία»,
είπε: «Ησυχία!»
Σε μια ελλειπτική πρόταση το υποκείμενο λείπει :
- όταν είναι προσωπική αντωνυμία, γιατί φανερώνεται από την κατάληξη του ρήματος
Τρέχω (εννοείται εγώ)
- όταν εννοείται εύκολα από τις προηγούμενες φράσεις
- όταν είναι εντελώς γενικό και αόριστο
Πού μένουν; (εννοείται οι άνθρωποι)
Σε μια ελλειπτική πρόταση το ρήμα λείπει :
- όταν εύκολα εννοείται από τα προηγούμενα ή από τη συνηθισμένη χρήση κάποιων φράσεων
Αριάδνη, το τετράδιό σου! (εννοείται δώσε)
- στις παροιμίες
“Ανεμομαζώματα, διαβολοσκορπίσματα”
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντίγραψε στο τετράδιο της Γλώσσας (μπλε) την παρακάτω άσκηση και προσπάθησε να εφαρμόσεις όσα μάθαμε για τις ελλειπτικές προτάσεις
Γράφω τον όρο που λείπει στις παρακάτω ελλειπτικές προτάσεις.
- Θα παίξεις μαζί μου; εσύ
- Σ’ αγαπώ! ______________
- Καλή όρεξη! ______________
- Ώρα για διάβασμα. ______________
- Καλά να περνάς! _____________
Γράψε ξανά τις προτάσεις ώστε να είναι ελλειπτικές:
- Σου εύχομαι να έχεις καλό ταξίδι! ___________________________________
- Τους ευχηθήκαμε να περάσουν καλές γιορτές! ____________________________
- Της είπα να κάνει υπομονή! ___________________________________________
- Ευχήθηκα να είναι περαστικά! ______________________________________
- Ορίστε, τα ρέστα σας κυρία μου!___________________________________
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
________ * ________
κλικ στην εικόνα
Στο δρόμο με τον Σωτήρη
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζουν τη συμπεριφορά για την ασφάλεια όσων βρίσκονται στο δρόμο. Όχι μόνο των οδηγών, αλλά και των πεζών.
Πρέπει να γνωρίζουμε όλοι μας ότι για να γίνουμε καλοί οδηγοί (αυτοκινήτων, μηχανών, ποδηλάτων κ.α.), πρέπει πρώτα να γίνουμε σωστοί πεζοί!
Μαθαίνω να κυκλοφορώ στο δρόμο
Κύριο γραμματικό φαινόμενο
Η Ραλλού μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις εγκλίσεις!
Κάνουμε εξάσκηση…
1. Βάλε (Ο) για την Οριστική, (Υ) για την Υποτακτική και (Π) για την Προστακτική.
- Η Εμμέλεια μαθαίνει τα Μαθηματικά της. (_____ )
- Ανεβείτε στο λεωφορείο, παιδιά. (_____ )
- Η Μαρία θέλει να φάει φακές σήμερα. (_____ )
- Σε παρακαλώ, Νίκο, φέρε μου το σφουγγάρι. (_____ )
- Ε, εσείς! Σταθείτε! Πού πάτε; (____ )
- Να μαγειρέψω ρεβίθια ή να κάνω μακαρόνια; (____ ), (____ )
2. Συμπλήρωσε τις προστακτικές των ρημάτων. Πρόσεχε την ορθογραφία τους. Βάλε τόνους όπου λείπουν:
- Σταματ…..στε και δ…..τε τον δρόμο προσεχτικά!
- Ανεβ……..τε από τις σκάλες , προχωρ…….στε στο διάδρομο ευθεία και μετά ρωτ…….στε να σας πουν πού είναι η Τετάρτη τάξη.
- Υπολογ__στε με το νου και μετά αθρ___στε τους αριθμούς κάθετα.
- Παρακαλώ, δαν__στε στους συμμαθητές σας ένα διαβήτη .
- Λουστ__τε και χτενιστ__τε και μη βγ__τε έξω με βρεγμένα μαλλιά!
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
________ * ________
κλικ στην εικόνα
Ένα αλλιώτικο Πάρκο!
Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής Δήμου Τρικκαίων [κλικ]
Το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής, δίνει τη δυνατότητα στους μικρούς μαθητές να μάθουν και να κατανοήσουν, μέσα από το παιχνίδι, τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας και να αποκτήσουν τη σωστή οδηγική συμπεριφορά.
Τι σημαίνουν οι πινακίδες ανάλογα με το σχήμα και το χρώμα τους:
- «Οι στρογγυλές πινακίδες σημαίνουν υποχρέωση και απαγόρευση.
- Από αυτές, οι μπλε σημαίνουν την υποχρέωση, δηλαδή , για παράδειγμα, η μπλε πινακίδα με το ποδήλατο σημαίνει ότι από αυτόν τον δρόμο υποχρεούνται να περνάνε μόνο ποδήλατα.
- Οι κόκκινες στρογγυλές πινακίδες σημαίνουν απαγόρευση δηλαδή, για παράδειγμα, η πινακίδα με τη στροφή και τη διαγώνια γραμμή απαγορεύει στα αυτοκίνητα να στρίψουν δεξιά.
- Οι τριγωνικές πινακίδες με το κίτρινο φόντο και το κόκκινο περίγραμμα σημαίνουν προσοχή, δηλαδή, για παράδειγμα, n πινακίδα με το τρένο μάς λέει να προσέχουμε, γιατί από αυτόν τον δρόμο περνούν τρένα.»
Θέρμο Αιτωλοακαρνανίας
[κλικ στην εικόνα]
ο αρχαιολογικός χώρος Θέρμου, στο βάθος το νέο χωριό
[κλικ στην εικόνα για να δεις τα αξιοθέατα του Θέρμου]
@
“κυκλοφορία“
Πάτησε πάνω στη λέξη και δες τη σημασία της
@
Ανισοσύλλαβα ουσιαστικά σε -μα
- Τα ουσιαστικά αυτής της κατηγορίας είναι παροξύτονα (πράγμα) και προπαροξύτονα (μάθημα).Η γενική ενικού και η ονομαστική, η αιτιατική και η κλητική πληθυντικού τονίζονται πάντοτε στην προπαραλήγουσα, ενώ η γενική πληθυντικού πάντοτε στην παραλήγουσα.
- Ορισμένα ουσιαστικά σχηματίζουν πτώσεις μόνο στον πληθυντικό, π.χ. γεράματα, τρεχάματα, χαιρετίσματα κ.ά.
- Η κλητική του ενικού και πληθυντικού δε χρησιμοποιείται συχνά στον λόγο.Σύμφωνα με το πράγμα κλίνονται τα: γράμμα, κλίμα, σώμα, χρώμα κ.ά.
Σύμφωνα με το μάθημα κλίνονται τα: παράπηγμα, σύνταγμα κ.ά.
Κάνουμε εξάσκηση…
Κλίνω στο τετράδιο της Γλώσσας (μπλε)
- το ατύχημα
- το πρόγραμμα
- το σώμα
Ο Καραγκιόζης Δάσκαλος Κυκλοφοριακής Αγωγής
- 1.Πριν ξεκινήσω τη βόλτα με το ποδήλατο
- 2.Όταν μεταφέρω αντικείμενα
- 3.Όταν βγω στο δρόμο
- 4.Συμπεριφορά στο δρόμο
- 5.Όταν είσαι στο δρόμο με το ποδήλατο
- 6.Στο δρόμο διπλής κυκλοφορίας
- 7.Όταν θέλω να ειδοποιήσω τους οδηγούς
- 8.Όταν θέλω να στρίψω σε δρόμο που δεν έχω ορατότητα
- 9.Όταν θέλω να στρίψω αριστερά σε διασταύρωση
- 10.Κυκλοφορία σε πλατείες και κυκλικούς κόμβους
- 11.Όταν δω ένα αυτοκίνητο μπροστά παρκαρισμένο σε δρόμο πολυσύχναστο πρέπει να σκεφτώ
- 12.Στα φανάρια και στις διαβάσεις
- 13.Σεβασμός στους πεζούς και ιδιαίτερα στα παιδιά και στους ηλικιωμένους
- 14.Σέβομαι τα κατοικίδια ζώα που τυχόν κυκλοφορούν στο δρόμο
- 15.Προσοχή στις πλατείες
- 16.Προσοχή τη νύχτα και ιδιαίτερα όταν ο καιρός δεν είναι καλός
- 17.Ποια φώτα πρέπει να έχει το ποδήλατό σου
Ανθολόγιο
κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Η αιμοδοσία
Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου
Ο Φίλιππος που διηγείται το περιστατικό αυτό, και ο Άρης, ο τραυματίας που χρειάζεται επειγόντως αίμα, ζουν στην ίδια οικογένεια. Δεν είναι όμως αδέρφια. Η μητέρα του πρώτου έχει παντρευτεί τον Ορέστη, τον πατέρα του Άρη. Το χειρουργείο, η αιμοδοσία, η αγωνία θα γίνουν αφορμή ώστε τα δυο παιδιά να έρθουν πιο κοντά το ένα στο άλλο.
Βλέπουμε…