Στόχοι της ενότητας
- Γνωριμία και εξοικείωση των μαθητών με το σχολικό λεξικό.
- Αποτελεσματική αναζήτηση λέξεων στο λεξικό.
- Διάκριση των ορισμών από τα παραδείγματα του λεξικού.
- Δημιουργία ορισμών από τα παιδιά.
- Κύρια και κοινά ουσιαστικά.
- Αρσενικά ουσιαστικά σε -ος.
- Δημιουργία προσωπικού λεξικού.
πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου
Μπαίνουμε σε νέα ενότητα και θα ασχοληθούμε με ένα ιδιαίτερο βιβλίο… το λεξικό!
Ο προοργανωτής της ενότητας θα μας προβληματίσει και θα μας κάνει να βρούμε τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε διάφορα βιβλία και σε λεξικά.
Αφού πάρουμε τα λεξικά μας θα τα ξεφυλλίσουμε και θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις του βιβλίου. Βέβαια εκτός από τα λεξικά του σχολείου, θα ξεφυλλίσουμε και τα δικά μας λεξικά. Έτσι κι αλλιώς, τα έχουμε στην τσάντα μας τόοοοσο καιρό!
Στην αρχή θα θυμηθούμε την αλφαβητική σειρά, γιατί είναι το βασικό εργαλείο για να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε το λεξικό μας.
Η δραστηριότητα αυτής της υποενότητας είναι λίγο απαιτητική και γι΄ αυτό αν δεν καταφέρουμε να την ολοκληρώσουμε στο σχολείο θα την κάνουμε στο σπίτι μας.
Στη συνέχεια θα ασχοληθούμε με τις ασκήσεις στο τετράδιο εργασιών.
Στις υποενότητες 4, 5 και 6 θα συνεχίσουμε να μαθαίνουμε για το πώς χρησιμοποιούμε το λεξικό.
κλικ στην εικόνα
Αφού διαβάσουμε τις πληροφορίες για το λεξικό μας, θα παρατηρήσουμε μερικά λήμματα και θα προσπαθήσουμε να ερμηνεύσουμε τα σύμβολα που περιέχουν.
Θα συνεχίσουμε στην 5η υποενότητα και θα συμπληρώσουμε όλες τις πληροφορίες που μας ζητάει.
Τέλος θα κάνουμε τις ασκήσεις στο τετράδιο εργασιών (4, 5, 6, 7,8 και 9)
Προσπαθήσαμε πολύ να μάθουμε πώς να χρησιμοποιούμε το λεξικό μας και είμαι σίγουρος ότι βελτιωθήκαμε αρκετά! Σήμερα θα μιλήσουμε για τα ουσιαστικά και τον διαχωρισμό τους σε Κύρια και κοινά.
Το βιβλίο μας ξεκινάει αυτήν την υποενότητα με ένα κείμενο για τον Αδαμάντιο Κοράη. Όχι τυχαία, μιας και σ΄αυτόν ανήκουν τα λόγια:
Στην ένατη υποενότητα θα προσπαθήσουμε να ψάξουμε και να ξεχωρίσουμε τα κοινά από τα κύρια ουσιαστικά μέσα από το κείμενο και να τα βάλουμε στις σωστές στήλες.
Παίξε με τα κύρια ονόματα
Σήμερα μέσα από το κείμενό μας “Ιστορίες της Ποντικούπολης”, θα μάθουμε για τη σημασία εκφράσεων που περιέχουν τις λέξεις καιρός και δρόμος (υποενότητα 12)
Αφού επεξεργαστούμε το κάθε κείμενο, θα προσπαθήσουμε να δώσουμε τη σημασία των υπογραμμισμένων προτάσεων.
Μετά θα μάθουμε πώς να κλίνουμε τα ουσιαστικά σε -ος. Θα μιλήσουμε αρχικά για τα αρσενικά ουσιαστικά που μάθαμε μέχρι τώρα (σε -ης και σε -ας) και στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να βρούμε κι εμείς αρσενικά ουσιαστικά σε -ος.
Θα δώσουμε μεγάλη προσοχή στην κλητική που τελειώνει σε -ε και στον τόνο των τρισύλλαβων που τονίζονται στην προπαραλήγουσα (δήμαρχος, δημάρχου, δημάρχων, δημάρχους).
Στο τέλος θα ολοκληρώσουμε τις ασκήσεις στο τετράδιο εργασιών.
Σήμερα θα διαβάσουμε από το Ανθολόγιο!
- Θα διαβάσουμε ένα λαϊκό παραμύθι από τη Μήλο το “Φύλλο, φύλλο της κουκιάς” και θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις που θα συναντήσουμε.
- Στη συνέχεια θα επεξεργαστούμε το κείμενο και θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις. Μετά θα κυκλώσουμε σε όλο το παραμύθι τα αρσενικά ουσιαστικά σε -ος και θα τα γράψουμε στο πράσινο τετράδιό μας. Κατόπιν θα διαλέξουμε ένα από αυτά και θα το κλίνουμε.