Αθλήματα – σπορ

Στόχοι ενότητας

 

  • Περιγράφουμε με παραστατικό τρόπο αθλητικούς αγώνες
  • Αφηγούμαστε ιστορίες για αθλητές
  • Σχηματίζουμε και χρησιμοποιούμε σωστά τα παραθετικά των επιθέτων και επιρρημάτων
  • Σχηματίζουμε σωστά την εσωτερική αύξηση των σύνθετων ρημάτων

 

 

 

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

 

Ο αθλητισμός στην αρχαία Ελλάδα

 

 

 

 
Ο αθλητισμός στην αρχαία Ελλάδα αποτελούσε σημαντικό μέρος της κοινωνικής ζωής και της αγωγής των νέων. Και αυτό διότι οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι η υγειά του σώματος πρέπει να συμβαδίζει με την πνευματική υγεία. «Νους υγιής εν σώματι υγιή», όπως έλεγαν.Οι Έλληνες ήταν ο πρώτος λαός που επινόησε τις «αθλοπαιδιές» τις οποίες ανήγαγαν σε αγωνίσματα, στα οποία οι παίκτες συναγωνίζονταν. Η λέξη Άγων(ας) προέρχεται από το ρήμα «Άγω» που σημαίνει «οδηγώ». Το ίδιο ρήμα παράγει την λέξη Αγωγή, από την οποία παράγεται η έννοια παιδαγωγός (αυτός που άγει, που οδηγεί τον παίδα). Η λέξη «αθλέω» – «αθλώ» σημαίνει μόχθος, ανάγκη, αγωνίζομαι.

Τα αγωνίσματα ήταν τα εξής:

  • δρόμος         (αγώνες ταχύτητας: στάδιον, δίαυλος, οπλιτοδρομία – αγώνας αντοχής: δόλιχος),
  • πένταθλο        (άλμα, δίσκος, ακόντιο, δρόμος, πάλη),
  • βαρέα άθλα     (πάλη, πυγμή, παγκράτιον),
  • ιππικά αγωνίσματα (αρματοδρομίες και ιπποδρομίες).

 

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις περισσότερα για τον αθλητισμό στην αρχαία Ελλάδα

 

 

Γιορτές των αρχαίων Ελλήνων
 
Τα Πύθια γιορτάζονταν από την 7η ως την 11η του μηνός Ηρακλείου προς τιμή του Πύθιου Απόλλωνος, στο ιερό που λεγόταν «Πυθώς», στους Δελφούς ανά πενταετία. Το έπαθλο των αγώνων ήταν στεφάνι από κλάδο δάφνης, τον οποίο έκοβαν από την Ιερά Δάφνη της κοιλάδας των Τεμπών.
 
Τα Νέμεα, ήταν πανελλήνιος γιορτή προς τιμή του Διός στην κοιλάδα της Νεμέας. Τα Νέμεα γιορτάζονταν κάθε δύο χρόνια, το δεύτερο και τέταρτο έτος εκάστης Ολυμπιάδος, το μήνα Εκατομβαιώνα.Το έπαθλο των νικητών ήταν στεφάνι από χλωρό σέλινο.
 
Τα Ίσθμια ήταν μία από τις μεγαλύτερες πανελλήνιες γιορτές προς τιμή του Ποσειδώνος, με τόπο τελέσεως τον Ισθμό. Γινόταν κάθε τρίτο έτος, το πρώτο και το τρίτο εκάστης Ολυμπιάδος.Ο στέφανος της νίκης ήταν φτιαγμένος από κλαδιά και φύλλα πίτυος (πεύκου).
 
 

Τα Ολύμπια ήταν η δημοφιλέστερη γιορτή των αρχαίων Ελλήνων με κέντρο την Ολυμπία.Η  παράδοση  τοποθετεί  την  έναρξη  τους στο  776 π.Χ . Τα  Ολύμπια  γιορτάζονταν  κάθε  τετραετία  το μήνα Απολλώνιο από την 10η ως την 16η . Το έπαθλο των νικητών ήταν στεφάνι από ελιά (κότινος).

 

 

 

 

 

 

κατάλογος

Οι Αντωνυμίες

Βλέπε ενότητα 6, Οι φίλοι μου, οι φίλες μου [κλικ]

Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 114 [κλικ εδώ]

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

Σύγχρονος αθλητισμός

 

 

Είμαστε στο 1960. Ο Μαραθώνιος της Ρώμης κατά τους 17ους Ολυμπιακούς αγώνες είναι γεγονός! 

Σ΄αυτό το αγώνισμα διακρίθηκε ένας  σπουδαίος αθλητής μεγάλων αποστάσεων, ο ξυπόλητος μαραθωνοδρόμος,  ο  Αιθίοπας Αμπέμπε Μπικίλα   (πάτησε στο  όνομά  του  για να  μάθεις περισσότερα γι΄αυτόν) 

 

 

 

 

 

 

 

 [slideboom id=559628&w=425&h=370]

 

 

 

 

 

 

 

κατάλογος

Tελικές προτάσεις

Δείτε ενότητα 6, Οι φίλοι μου, οι φίλες μου [κλικ]

 

 

Συμπερασματικές ή αποτελεσματικές προτάσεις

Δείτε ενότητα 6, Οι φίλοι μου, οι φίλες μου [κλικ]

 

 

 

 

Σύνθετα ρήματα και αύξηση

Στην ελληνική γλώσσα υπάρχουν σύνθετα ρήματα με προθέσεις που παίρνουν ένα ε ανάμεσα στην πρόθεση και το ρήμα στον παρατατικό και στον αόριστο (διαμένω [διά + μένω] – διέμενα, διέμεινα). Αυτό λέγεται εσωτερική αύξηση.

Η εσωτερική αύξηση μπαίνει μόνο όταν τονίζεται. Έτσι, έχουμε αύξηση μόνο στο πρώτο, δεύτερο και τρίτο πρόσωπο ενικού και στο τρίτο πρόσωπο πληθυντικού του παρατατικού και του αορίστου (διέκοπτα, διέκοπτες, διέκοπτε, διέκοπταν / διέκοψα, διέκοψες, διέκοψε, διέκοψαν), όπου δηλαδή είναι τονισμένη.

Δεν μπαίνει αύξηση στο πρώτο και δεύτερο πρόσωπο του πληθυντικού (διακόπταμε, διακόπτατε / διακόψαμε, διακόψατε). Στο τρίτο πρόσωπο πληθυντικού υπάρχουν και οι δύο τύποι: με αύξηση (διέκοπταν / διέκοψαν) και χωρίς αύξηση (διακόπτανε / διακόψανε).

Η προστακτική δεν παίρνει ποτέ αύξηση (π.χ. διάταξε – διατάξτε).

 

 

 

Πάτησε στην παρακάτω εικόνα για να διαβάσεις περισσότερα

 

 

 

Περιγράφουμε έναν αγώνα

Θυμόμαστε ότι, όταν περιγράφουμε αγώνες:

  • Αναφέρουμε τον τόπο όπου γίνονται αυτοί και έτσι χρησιμοποιούμε τοπικά επιρρήματα και επιρρηματικές φράσεις
  • Παρουσιάζουμε τους αθλητές ή τις αντίπαλες ομάδες
  • Περιγράφουμε τις καθοριστικές στιγμές ενός αγώνα, αυτές δηλαδή που έχουν κάποια βαρύτητα, τόσο για τους αθλητές όσο και για την συνολική ομάδα(αν πρόκειται για ομαδικό άθλημα)
  • Για να κάνουμε παραστατική την περιγραφή μας χρησιμοποιούμε ανάλογα επίθετα και επιθετικούς προσδιορισμούς. Επίσης χρόνο Ενεστώτα για να δώσουμε ζωντάνια.
  • Στο τέλος κλείνουμε με ένα μικρό σχόλιο για τη σημασία του αγώνα αλλά και του αποτελέσματός του για τον αθλητή που συμμετείχε ή την ομάδα.

 

 

 

 

 

________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

Και τα παιδιά αθλούνται…

 

Η άθληση βοηθά το παιδί να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί σωστά. Τα διάφορα αθλήματα βοηθούν τη φυσική ανάπτυξη, την κοινωνικοποίηση, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση τους. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα αθλήματα το μόνο που κάνουν είναι καλό στα παιδιά, ακόμα και στα πιο μικρά. Σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, 20% των 3χρονων παιδιών συμμετέχουν τακτικά σε αθλητικές δραστηριότητες και αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 70% εάν εξεταστεί και η ηλικία μέχρι πέντε ετών.
«Μια υγιής συνήθεια», λένε οι παιδίατροι και οι αθλητικοί παθολόγοι. Ο οργανισμός κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης αναπτύσσεται γρήγορα και δεν υπάρχει κανένας λόγος «να προστατευθούν» τα παιδιά στην προσχολική ηλικία από τη σωματική δραστηριότητα. Αντίθετα, πρέπει να επιτρέψετε στα παιδιά σας να πειραματιστούν όπου μπορούν, για να αυξήσουν τις δεξιότητες τους με διάφορα είδη αθλημάτων. Αυτό που είναι σημαντικό σε αυτήν την φάση, είναι ότι για τα παιδιά το άθλημα παραμένει ένα «παιχνίδι». Κάτι που τα βοηθά να μάθουν, τα κοινωνικοποιεί και περνάνε όμορφα τον ελεύθερο χρόνο τους.

Ο χρόνος του παιδιού όμως, πρέπει να μοιράζεται ισότιμα ανάμεσα στις σχολικές υποχρεώσεις, το άθλημα και το ελεύθερο παιχνίδι, που κατ’ εξοχήν προάγει τη δημιουργικότητα και τον αυθορμητισμό. Στο Δημοτικό, το παιδί μπορεί να συμμετάσχει ενεργά σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες, όχι όμως με στόχο τον πρωταθλητισμό».

 

 

 

Μια επικίνδυνη ασθένεια!

Η παιδική παχυσαρκία

Η Ελλάδα κατείχε μια από τις πρώτες θέσεις σε ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας και υπέρβαρου στην Ευρώπη με βάση δεδομένα παλαιότερων μελετών. Νεότερα πλέον ερευνητικά ευρήματα που δημοσιεύθηκαν μέσα στο καλοκαίρι μας «πιάνουν» σε βαθύ ύπνο, αφού αποκαλύπτουν πως τα ποσοστά αυτά … μας εκτοξεύουν στην κορυφή!

Ο λόγος για τη μελέτη GRECO που πραγματοποιήθηκε από ομάδα διαιτολόγων της Μονάδας Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, ευρήματα της οποίας δημοσιεύθηκαν τον Αύγουστο στο διεθνούς φήμης περιοδικό Atherosclerosis. Η πανελλαδική έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 4786 παιδιά ηλικίας 10-12 ετών από 14 νομούς της χώρας από τη Θράκη μέχρι τη Ρόδο και την Κρήτη. Στη μελέτη αξιολογήθηκε το βάρος, το ύψος καθώς και οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών βάση ενός ημι-ποσοτικού ερωτηματολογίου συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων. Με τη βοήθεια του ερωτηματολογίου που συμπλήρωσαν τα παιδιά, οι ερευνητές αξιολόγησαν κατά πόσο τα παιδιά τηρούσαν το μοντέλο της Μεσογειακής Διατροφής.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης το 41,2% των Ελληνόπουλων είναι παχύσαρκα και υπέρβαρα. Συγκεκριμένα, το 29,9% των αγοριών και το 29,2% των κοριτσιών ήταν υπέρβαρα ενώ το ποσοστό παχύσαρκων αγοριών και κοριτσιών βρέθηκε στο 12,9% και 10,6% αντίστοιχα. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως μόνο το 4,3% των παιδιών αγγίζει το άριστο σκορ Μεσογειακής Διατροφής και μάλιστα τις καλύτερες «επιδόσεις» εμφανίζουν τα παιδιά που κατοικούν σε αγροτικές και ημι-αστικές περιοχές. Παράλληλα, παρατηρήθηκε πως τα παιδιά με μεγαλύτερο σκορ Μεσογειακής Διατροφής ακολουθούν μια πιο υγιεινή διατροφή και παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα σωματικής δραστηριότητας.

Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας μία από τις σοβαρότερες προκλήσεις της δημόσιας υγείας του 21ο αιώνα. Επίκεντρο της «μάστιγας»… τα παιδιά σχολικής ηλικίας, αφού τα τελευταία 40 χρόνια ο ρυθμός αύξησης της παιδικής παχυσαρκίας σε αυτές τις ηλικίες δεκαπλασιάστηκε! Σύμφωνα με την παρούσα έρευνα, ο επιπολασμός της παιδικής παχυσαρκίας στην Ελλάδα είναι ο μεγαλύτερος που έχει καταγραφεί μέχρι σήμερα. Το γεγονός αυτό γεννά νέα ερωτήματα στην επιστημονική κοινότητα εάν αυτό είναι το ανώτατο όριο που μπορούμε να πιάσουμε ή αν το μέλλον επιφυλάσσει περαιτέρω αύξηση των ποσοστών παιδικής παχυσαρκίας στη χώρα μας. Η διενέργεια περισσότερων ερευνών πανελλαδικής εμβέλειας που να εξετάζουν και να παρακολουθούν την πορεία και την εξέλιξη της κατάστασης αποτελεί πλέον αναγκαία προτεραιότητα για τη χώρα μας. Αν συνυπολογίσουμε τα δεδομένα της μελέτης που επιβεβαιώνουν για ακόμη μια φορά πως αν και ζούμε σε μια Μεσογειακή χώρα, τα παιδιά μας έχουν απομακρυνθεί κατά πολύ από το μεσογειακό και ταυτόχρονα καρδιοπροστατευτικό πρότυπο διατροφής, η ανησυχία για τον υγεία των παιδιών μας στο μέλλον μεγαλώνει και η ανάγκη για αποτελεσματικές παρεμβάσεις έρχεται στο προσκήνιο.

 

πηγή:

Συγγραφέας: Φαρατζιάν Πωλ, M.Sc., Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος,Ρίσβας Γρηγόρης, PhD, Διαιτολόγος – Διατροφολόγος – Πηγή: Farajian P, Risvas G, Karasouli K, Pounis GD, Kastorini CM, Panagiotakos DB, Zampelas A. Very high childhood obesity prevalence and low adherence rates to the Mediterranean diet in Greek children: the GRECO study. Atherosclerosis. 2011 Aug;217(2):525-30.

 

το είδαμε εδώ:http://www.childnutrition.gr/kainoyria-sxoliki-xronia-me-protia-41-t/

 

 

κατάλογος

 

Οι βαθμοί των επιθέτων και των επιρρημάτων

 Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 107 [κλικ εδώ]

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-E104/515/3353,13529/images/img16_5.png

 

 

Εκτός από το μονολεκτικό σχηματισμό των παραθετικών υπάρχει και ο περιφραστικός σχηματισμός. Παρατηρήστε τους παρακάτω πίνακες:

 

 

Μονολεκτικά παραθετικά επιθέτων

Θετικός Συγκριτικός Σχετικός υπερθετικός Απόλυτος υπερθετικός
ωραίος ωραιότερος ο ωραιότερος ωραιότατος
βαθύς βαθύτερος ο βαθύτερος βαθύτατος
σαφής σαφέστερος ο σαφέστερος σαφέστατος

 

 

Περιφραστικά παραθετικά επιθέτων

Θετικός Συγκριτικός Σχετικός υπερθετικός Απόλυτος υπερθετικός
ωραίος πιο ωραίος ο πιο ωραίος πολύ ωραίος
βαθύς πιο βαθύς ο πιο βαθύς πολύ βαθύς
σαφής πιο σαφής ο πιο σαφής πολύ σαφής

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πάτησε (κλικ) στην εικόνα

 

 

 

 [slideboom id=858125&w=425&h=370]

 

 

 

 

 

Δείτε κι αυτό…

 

 

 

Οι πρώτοι σύγχρονοι Ολυμπιακοί αγώνες

Το Ασημένιο Κύπελλο του Σπύρου Λούη

 

 

 

Ο Σπύρος Λούης

Έλληνας μαραθωνοδρόμος. Υπήρξε ο πρώτος αθλητικός θρύλος της νεώτερης Ελλάδας και από τις μορφές των Α’ Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας.

Ο Σπύρος Λούης γεννήθηκε στις 12 Ιανουαρίου 1872 στο Μαρούσι της Αττικής, από φτωχή αγροτική οικογένεια. Ο πατέρας του ήταν νερουλάς και ο νεαρός Σπύρος τον βοηθούσε κουβαλώντας το νερό. Κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής του θητείας διακρίθηκε για την αντοχή του, γεγονός που εξέπληξε τους ανωτέρους του. Θρυλείται ότι έτρεξε από την Αθήνα στο Μαρούσι και τούμπαλιν για να φέρει το πηλήκιο που είχε ξεχάσει στο σπίτι του, ώστε να είναι τέλειος στην αναφορά του τάγματος.

Εξαιτίας των αγωνιστικών του προσόντων, ο Λούης μπήκε από το «παράθυρο» στον αγώνα του Μαραθωνίου των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας (29 Μαρτίου 1896), με την προτροπή του διοικητού του ταγματάρχη Παπαδιαμαντόπουλου, που ήταν και αθλητικός κριτής. Ο Λούης έτρεξε χωρίς καμία προετοιμασία και κατόρθωσε να επικρατήσει των αντιπάλων του, επευφημούμενος από 80.000 θεατές που είχαν κατακλύσει το Καλλιμάρμαρο.

Οι φήμες που κυκλοφόρησαν ότι κατά τη διάρκεια του Μαραθωνίου είχε «κλέψει», πραγματοποιώντας μέρος της διαδρομής πάνω σε κάρο, δεν επιβεβαιώθηκαν ποτέ. Ο Λούης μετά τον θρίαμβό του δεν ξανάτρεξε ποτέ κι έζησε μία ήρεμη ζωή στο Μαρούσι, εργαζόμενος ως αγρότης, κηπουρός, νερουλάς και αργότερα ως τοπικός αστυνομικός. Παντρεύτηκε κι έκανε οικογένεια.

 

Ο θρύλος του παρέμεινε αναλλοίωτος με το πέρασμα του χρόνου. Συχνά τον καλούσαν σε αθλητικούς αγώνες ως επίσημο προσκεκλημένο και το κοινό τού έδειχνε την αγάπη του με επευφημίες. Αυτός εμφανιζόταν ντυμένος φουστανελάς και με το χρυσό μετάλλιο στο στήθος. Όπως συνέβη και την 1η Αυγούστου 1936, όταν προσκλήθηκε από το Χίτλερ στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Βερολίνου. Συναντήθηκε μαζί του, φωτογραφήθηκε και προσέφερε στον Φύρερ ένα κλαδί ελιάς ως σύμβολο της ειρήνης, που ήδη είχε αρχίσει να μπαίνει σε δοκιμασία. Ο Λούης δεν τον χαιρέτησε με τον γνωστό ναζιστικό τρόπο, όπως έκαναν τα υπόλοιπα μέλη της ελληνικής αποστολής.

Το 1926 κατηγορήθηκε για πλαστογραφία στρατιωτικού εγγράφου, προφυλακίστηκε για σχεδόν ένα χρόνο, αλλά αθωώθηκε πανηγυρικά. Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα έφερνε δύσκολα και εξαιτίας της σοβαρής ασθένειας της συζύγου του.

Ο Σπυρίδων Λούης πέθανε πάμπτωχος στο Μαρούσι, στις 26 Μαρτίου 1940.

Σχετικά…

  • Το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας φέρει το όνομά του.
  • Η έκφραση «Έγινε Λούης», λέγεται για κάποιον που εξαφανίζεται τρέχοντας πολύ γρήγορα.
  • Η ταινία Συνέβη στην Αθήνα (It Happened in Athens), παραγωγής 1962, με πρωταγωνίστρια την Τζέιν Μάνσφιλντ, αναπαράγει τον θρύλο ότι ο Λούης δεν έτρεξε μόνο για τη δόξα, αλλά και για τα μάτια της Ελένης, μιας όμορφης μαρουσιώτισας.
  • Στο Μόναχο, το όνομά του φέρει η λεωφόρος που περνάει από το  Ολυμπιακό Πάρκο (Spiridon-Louis-Ring).
  • Το 2012, η ιταλική εταιρεία Vibram κυκλοφόρησε ένα μοντέλο αθλητικών παπουτσιών με την ονομασία Spyridon LS, προς τιμή του Σπύρου Λούη.
  • Το ασημένιο κύπελλο που είχε απονεμηθεί στον Λούη μετά τη νίκη του στον Μαραθώνιο πουλήθηκε αντί 664.842 ευρώ στο Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», σε δημοπρασία του οίκου Christie’s στο Λονδίνο (18 Απριλίου 2012).

 

 

 
div>