Ενότητα 13 – Μες στο μουσείο

Στόχοι της ενότητας

  • Άντληση πληροφορίας από λεζάντα.
  • Δημιουργία λεζάντας.
  • Περιγραφή αντικειμένου και χώρου.
  • Καλλιέργεια λεξιλογίου (χρώματα, σχήματα, τοπικά επιρρήματα, ηχοποίητες λέξεις).
  • Θηλυκά ουσιαστικά σε -η.
  • Γνωριμία με το αόριστο άρθρο.
  • Γνωριμία με τη λαογραφική παράδοση του τόπου μας.

πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου

 

 

 

Σχετική εικόναΤο μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

 

Καινούρια ενότητα σήμερα και θα μιλήσουμε για μουσεία! Ελπίζω ότι τα παιδιά θα ενθουσιαστούν με την ιδέα να γνωρίσουν και να επισκεφθούν ένα μουσείο. Εξάλλου υπάρχουν αρκετά στην περιοχή μας.

 

 

Τι καλύτερο από ένα μουσικό ξεκίνημα!

 

 

Όπως πάντα θα ξεκινήσουμε με τον προοργανωτή. Θα παρατηρήσουμε τις εικόνες και τις επεξηγηματικές καρτέλες τους. Θα βρούμε και θα τονίσουμε τη σημασία και τη χρησιμότητα που έχουν αυτές οι καρτέλες στην καλύτερη κατανόηση των εκθεμάτων ενός μουσείου.

 

 

 

 

 

Θα συνεχίσουμε με την επίσκεψη της παρέας σε ένα λαογραφικό μουσείο και σε μια αίθουσα με πατητήρι. Θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις βρίσκοντας την απάντηση μέσα στο κείμενό μας.

Μετά θα προσπαθήσουμε να βρούμε στο λεξικό μας τις λέξεις που μας ζητάει η Βάγια η κουκουβάγια.

 

 

 

Η Βάγια θα μας μάθει και πώς να περιγράφουμε ένα χώρο. Τι πρέπει να αναφέρουμε και με ποια σειρά. Θα κάνουμε μια μικρή εξάσκηση και θα περιγράψουμε την τάξη μας.

 

 

 

 

 

 

 

Στη συνέχεια θα μιλήσουμε για τις καρτέλες που συνοδεύουν τα εκθέματα ενός μουσείου και μας δίνουν τις απαραίτητες πληροφορίες γι΄αυτά, τις λεζάντες.

Θα συγκρίνουμε τα λόγια της δασκάλας με το κείμενο της λεζάντας και έτσι θα οδιγηθούμε στο συμπέρασμα ότι η λεζάντα είναι μια σύντομη φράση που μας δίνει πληροφορίες γι΄αυτό που βλέπουμε.

 

 

https://4.bp.blogspot.com/-h0bsUFUT9cI/Vulcbi32K9I/AAAAAAAALRE/g4u-UMrJt-k0p-0LL2LRFdBlklcLQqYpg/s400/%25CE%2595%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258C%25CE%25BD%25CE%25B113.png

 

Στο τέλος θα περιηγηθούμε σε δυο διαφορετικά μουσεία. Ένα λαογραφικό κι ένα Μουσείο για τη σχολική ζωή.

 

 

 

 

 

 

 

Μετά θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών (σελ. 7, 8, 9)

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

 

Σήμερα θα μάθουμε τι είναι η νεροσφυρίχτρα.

 

 

 

 

 

Στην αρχή θα διαβάσουμε το κείμενο και θα προσπαθήσουμε να βρούμε τι είδος είναι (αφήγηση, περιγραφή κτλ.) Στη συνέχεια θα βρούμε πώς περιγράφεται η νεροσφυρίχτρα μέσα στο κείμενο υπογραμμίζοντας με το κατάλληλο χρώμα ξυλομπογιάς τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά της. 

Θα δούμε και θα ακούσουμε μια λαλίτσα όπως αλλιώς λέγεται η νεροσφυρίχτρα και θα τη συγκρίνουμε με τη δική μας που έχουμε στην τάξη.

 

 

 

 

Μετά θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε κι εμείς ένα αντικείμενο. 

 

 

Τέλος θα περάσουμε στο Τετράδιο Εργασιών και θα περιγράψουμε μια σκηνή οργώματος

 

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

 

Σήμερα θα γνωρίσουμε τα αόριστα άρθρα. Ήδη ξέρουμε τα οριστικά, οπότε θα τα συγκρίνουμε και θα βρούμε τις διαφορές τους.Το αόριστο άρθρο το χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να μιλήσουμε γενικά για ένα οποιοδήποτε πρόσωπο, ζώο, πράγμα, το οποίο δεν είναι συγκεκριμένο, ενώ το οριστικό άρθρο το χρησιμοποιούμε όταν μιλάμε για κάτι συγκεκριμένο.

 

 

 

 

 

 

 

Μέσα από παραδείγματα θα συνείδητοποιήσουμε ότι τα αόριστα άρθρα δεν έχουν πληθυντικό αριθμό (σε αντίθεση με το οριστικό). Στη θέση τους δεν βάζουμε κανένα άρθρο ή χρησιμοποιούμε την αντωνυμία κάποιοι-ες-α.

 

 

 

 

 

Θα συμπληρώσουμε στη συνέχεια την άσκηση του βιβλίου και μετά θα περάσουμε στην επόμενη υποενότητα (8) όπου θα διαβάσουμε το κείμενο με τα χρώματα.

 

 

 

Θα εντοπίσουμε τα χρώματα που αναφέρονται και θα τα χωρίσουμε σε δύο κατηγορίες, σε αυτά που κλίνονται και σε αυτά που δεν κλίνονται.

 

Το ίδιο θα κάνουμε και για τα σχήματα. Τα τοπικά επιρρήματα θα τα δουλέψουμε στο επόμενο μάθημα.

 

Θα τελειώσουμε με τις ασκήσεις στο Τετράδιο Εργασιών…

 

Την άσκηση 10 την έχουμε δουλέψει προφορικά, οπότε δε θα την κάνουμε πάλι.

 

 

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

Τα τοπικά επιρρήματα

 

Σήμερα θα μιλήσουμε για τα επιρρήματα και πιο συγκεκριμένα για τα τοπικά επιρρήματα. Θα ξεκινήσουμε προσπαθώντας να εντοπίσουμε διάφορα αντικείμενα μέσα στην τάξη μας και μετά να πούμε πού βρίσκονται σε σχέση με εμάς ή κάποιο άλλο αντικείμενο.
Μετά θα βρούμε τις λέξεις μέσα στο κείμενό μας που απαντούν στην ερώτηση “πού”…
… κάπως έτσι θα φτάσουμε στα επιρρήματα και συγκεκριμένα στα τοπικά επιρρήματα!

 

 

 

 

 

 

 

Για εξάσκηση θα κάνουμε προφορικά την άσκηση 10 στο τετράδιο εργασιών μας.

 

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Σήμερα θα διαβάσουμε το ποίημα του Βασίλη Ρώτα “Ο Ήλιος”.

 

 

 

 

 

 

Αφού το επεξεργαστούμε, θα εντοπίσουμε τα ουσιαστικά σε -η (η λύπη, η πλάση) και θα τα κλίνουμε προφορικά. Τα παιδιά θα εντοπίσουν εύκολα πιστεύω τη διαφορετική κλίση που ακολουθεί το καθένα από τα παραπάνω θηλυκά ουσιαστικά και με αυτόν τον τρόπο θα περάσουμε και στην κλίση των θηλυκών ουσιαστικών σε και σε .

 

 

α΄

Θα ξεκινήσουμε από τα θηλυκά ουσιαστικά σε που τονίζονται στη λήγουσα και τελειώνουν στον πληθυντικό σεές.

 

 

 

 

 

β΄

 

Μετά θα συνεχίσουμε με τα θηλυκά ουσιαστικά σε που τονίζονται στη παραλήγουσα και τελειώνουν στον πληθυντικό σε -ές.

 

 

 

 

 

γ΄

 

 

 Κατόπιν θα περάσουμε σε όσα τονίζονται στην προπαραλήγουσα και τελειώνουν στον πληθυντικό σε -ες.

 

 

 

 

 

δ΄

 

 

Στο τέλος θα δούμε αυτά που τελειώνουν στον ενικό σε και στον πληθυντικό σε -εις.

 

 

 

 

 

 

 

 

Αφού τα δούμε όλα αυτά, θα συμπληρώσουμε τον πίνακα με την κλίση των θηλυκών ουσιαστικών του βιβλίου μας.

 

 

Μετά θα περάσουμε στο στο Τετράδιο Εργασιών…

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

 

Σήμερα θα διαβάσουμε από το Ανθολόγιο!

 

 

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Ανθολόγιο Α και Β

 

 

 

Τέλος της ενότητας και θα διαβάσουμε στο Ανθολόγιο (σελ. 143) το κείμενο “Τα δυο αδέρφια”. Πρόκειται για ένα παραμύθι από τη Μέση Ανατολή.

Θα διαβάσουμε και θα επεξεργαστούμε το κείμενο και θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις του βιβλίου.

 

Θα μάθουμε για για τη διαδικασία παρασκευής του ψωμιού και θα είναι μια καλή ευκαιρία να δούμε ποια εργαλεία χρησιμοποιούσαν τα παλαιότερα χρόνια οι άνθρωποι και κυρίως στην περιοχή μας. Αυτό θα συνδυαστεί τέλεια με την επίσκεψή μας σε Λαογραφικό Μουσείο που έχουμε προγραμματίσει να γίνει στις επόμενες μέρες.

 

 

Στο τέλος θα δούμε και όλη τη διαδικασία παρασκευής του ψωμιού.

 

 

 πάτησε στην εικόναΣχετική εικόνα

 

 

 πάτησε στην εικόνα
Αποτέλεσμα εικόνας για παραδοσιακή παρασκευή του ψωμιού

 

 

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Ανθολόγιο Α και Βπάτησε στην εικόνα

 

 

 

Χελιδόνισμα
(Ανθολόγιο, σελ. 141)
Μάρτης σήμερα και τι καλύτερο από το να τον υποδεχθούμε γνωρίζοντας το έθιμο της “Χελιδόνας”!

 

Είναι τα κάλαντα που φέρνουν την Άνοιξη!
 

Ήρθε, ήρθε χελιδόνα/ήρθε κι άλλη μελιηδόνα,
κάθισε και λάλησε/και γλυκά κελάηδησε :
Μάρτη, Μάρτη μου καλέ,/και Φλεβάρη φοβερέ,
κι αν φλεγίσεις κι αν τσικνίσεις /καλοκαίρι θα μυρίσεις.
Κι αν χιονίσεις , κι αν κακίσεις,/πάλιν άνοιξη θ” ανθίσεις.
Θάλασσαν επέρασα,/τη στεριάν δεν ξέχασα,
κύματα κι αν έσχισα , / έσπειρα “ κονόμησα.
Έφυγα κι αφήκα σύκα/ και σταυρόν και θημωνίτσα.
Κι ήρθα τώρα κι ηύρα φύτρα/κι ηύρα χόρτα, σπάρτα, βλίτρα,
βλίτρα, βλίτρα, φύτρα, φύτρα.Συ, καλή νοικοκυρά, / έμπα στο κελάρι σου,
φέρ” αυγά περδικωτά / και πουλιά σαρακοστά.
Όρισεν ο δάσκαλος / κι ο Θεός που τα “ δωκε
ν΄αγοράσουμε οχτώ,/ να πουλούμε δεκοχτώ,
να κερδαίνουμε τριάντα,/ διάφορα μεγάλα πάντα.Και στο σπίτι και στη χώρα / μέσα δω που “ ρθαμε τώρα,
μέσα γειά , μέσα χαρά, / στον αφέντη , στην κυρά,
στα παιδιά και στους γονείς,/σ΄όλους τους ,τους συγγενείς.
Μέσα Μάρτης, έξω ψύλλοι,/’εξω οχτροί , σας τρών΄οι σκύλοι.
Μέσα φίλοι, μέσα φτήνια, / και χαρές, χοροί, παιχνίδια,
και εφέτος και του χρόνου,/και του χρόνου κι άλλα χίλια.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παιδιά και χελιδόνια είναι στενά συνδεδεμένα από την αρχαία εποχή. Για να γιορτάσουν τον ερχομό τους και την αρχή της Άνοιξης, τα παιδιά ξεχύνονταν στους δρόμους την 1η ή την 21η Μαρτίου (που είναι η εαρινή ισημερία), κρατώντας στα χέρια τους μια χελιδόνα. Μια κατασκευή με ένα ομοίωμα χελιδονιού που περιστρέφεται στην κορυφή, στολισμένη με φύλλα κισσού, κουδουνάκια ή πολύχρωμα χαρτιά. Πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι και τραγουδούσαν.