↑ Επιστροφή σε Γλώσσα

Εκτύπωσέ το Σελίδα

Κινηματογράφος – θέατρο

http://4.bp.blogspot.com/-8yyLinhgndQ/TzrgwiQIRtI/AAAAAAAAJoA/PEv33Vhxgw4/s1600/enotita_15-1.jpg

Με τι θα ασχοληθούμε:

 

  • Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε ένα καλλιτεχνικό θέαμα (ταινία) αναλυτικά και περιληπτικά
  • Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα για μια εκδήλωση
    (ανακοίνωση, αφίσα, προσκλήσεις, πρόγραμμα)

  • Πότε και πώς χρησιμοποιούμε την παρομοίωση και τη μεταφορά

  • Ποιος είναι ο ρόλος των χρονικών προσδιορισμών

 

Γράμμα στον Τσάρλι Τσάπλιν

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/Charlie_Chaplin.jpg/480px-Charlie_Chaplin.jpg

 

Ε, Τσάρλι Τσάπλιν, παιδικέ μου φίλε,

που ΄μοιαζαν τα παπούτσια μας!

Περάσαν τόσα χρόνια από τότε κι όμως νιώθω μια ζεστασιά παράξενη,

ως να με είχες στα χέρια σου ζεστάνει κάποια νύχτα,

που νιφάδες χιονιού τρύπωναν μέσα στον κινηματογράφο του χωριού μου

και κρύωνα διπλωμένος στο μακρύ σάκο μου,

με πεσμένα τα μαλλιά στα μάτια μου, που λάμπαν βλέποντάς σε σαν του αγριμιού, ολοκάθαρα.

Που να΄ξερα πως θα΄ μενες εσύ, Τσάρλι, ως το τέλος

ο φίλος μας στον κόσμο, ο καλός θείος, ο γείτονας του Θεού,

ο παραστάτης σε όλους μας, και πως εγώ μια μέρα

με τη φτωχή αλφαβήτα που εκεί κάτω στο ταπεινό σχολείο μας με μαθαίναν,

θα σου’ γραφα ένα γράμμα σαν και τούτο, γιομάτο από φιλία και καρδιοχτύπια για όλο τον κόσμο!

Τσάρλι! Τσάρλι!

Γράφω σ’ εσένα για όλους μου τους φίλους,

Τσάρλι Τσάπλιν,καλέ μου ταχυδρόμε,

που πας σ΄όλες τις χώρες και χτυπάς με το διακριτικό σου μπαστουνάκι

των φτωχών τα παράθυρα κι αφήνεις στο παντζούρι τους πάνω ένα γαρούφαλο,

που με το πλάι το βράδυ, ακροπατώντας, μπαίνεις απ΄τις μισάνοιχτες πορτούλες

στον ύπνο των παδιών, με την ψυχή σου φορτωμένη παιχνίδια,

Τσάρλι, φίλε των φίλων μου όλων που δεν έχουν φίλους,

που τους πήραν τον ήλιο τ΄ ουρανού, που τους πήραν τη χάρη και την πρόνοια.

και που σένα έχουν μόνο ανάμεσά τους να πηγαίνεις και να’ ρχεσαι,

κουνώντας τα λοξά σου παπούτσια, διάβασέ τους την αγάπη μου Τσάρλι!

Ένα λουλούδι μ΄εκατομμύρια φύλλα είναι το γράμμα που σου στέλνω για όλους.

Μοίρασέ τους την ελπίδα μου, Τσάρλι!…

 

Νικηφόρος Βρεττάκος

Λίγα λόγια για το ποίημα

Γράμμα σε ποιητική μορφή προς το γνωστό ηθοποιό και σκηνοθέτη του βωβού κινηματογράφου, Τσάρλι Τσάπλιν.

Ο ποιητής μιλάει για λογαριασμό όλων των φτωχών και κατατρεγμένων του κόσμου. Θυμάται τις ώρες που περνούσε στον κινηματογράφο του χωριού του παρακολουθώντας τις ταινίες του αξέχαστου Σαρλώ. Τον ευχαριστεί για τις γεμάτες ζεστασιά στιγμές που του χάρισε και για το κουράγιο που έπαιρνε απ΄αυτόν. Επίσης τον ευχαριστεί για τη χαρά που πρόσφερε στα παιδιά και την ανακούφιση σε όλους αυτούς που υποφέρουν. Τον παρακαλεί να μεταφέρει μέσω των ταινιών του την αγάπη για όλους τους φτωχούς και αδικημένους, να τους προσφέρει ελπίδα και να τους δώσει κουράγιο.

 Κύριο θέμα, λοιπόν, του ποιήματος οι ευχαριστίες του ποιητή προς τον Τσάρλι Τσάπλιν για όσα του πρόσφεραν οι ταινίες του και η παράκλησή του να συνεχίσει με το έργο του να δίνει κουράγιο στους δυστυχισμένους ανθρώπους.

 

 Ερωτήσεις για επεξεργασία

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRLmJ6PVu1s5rV4mdBCw81U7vrojrr3a6N5BXJj2S4EQipu5VnU

  • Τι γνωρίζετε για τη ζωή και το έργο του Τσάρλι Τσάπλιν; Θέλετε να μάθετε περισσότερα για το «Σαρλό» ; [κλικ]
  • Ποιος είναι ο ποιητής που απευθύνει το γράμμα στον Τσάρλι Τσάπλιν; Τι γνωρίζετε για το έργο του σπουδαίου αυτού Έλληνα ποιητή; Πάτησε εδώ για να μάθεις περισσότερα γι’ αυτόν.
  • Πώς αποκαλεί ο ποιητής τον Τσάρλι Τσάπλιν και γιατί;
  • Ποια εικόνα περνά από το μυαλό του ποιητή, καθώς θυμάται τον κινηματογράφο του χωριού του;
  • Διαβάζοντας το ποίημα αυτό καταλαβαίνετε ότι το γράμμα απευθύνεται στον Τσάρλι Τσάπλιν ή και σε κάποιους άλλους;
  • Γιατί ο ποιητής αποφάσισε να γράψει γράμμα στον Τ. Τσάπλιν και να τον κάνει ταχυδρόμο του;
  • Τι κάνει ο Τσάρλι Τσάπλιν για τους φτωχούς όλου του κόσμου; Τι τους προσφέρει;

 

Δραστηριότητα

  • Αν έγραφα γράμμα στον Τσάρλι Τσάπλιν…

Δείτε ακόμα

Πηγή: Πληροφορίες για την ανάρτηση δανείστηκα από το ιστολόγιο «Περί ανέμων, υδάτων και σχολείου…», ΔημοτικόOnline και από αλλού.

 

 

 

 http://i.imgur.com/HEGinFj.jpg

 

Ποια ταινία να διαλέξουμε;

 

Υπάρχουν  ενημερωτικά φυλλάδια και κριτικές τέχνης  που μας δίνουν πληροφορίες και κριτήρια για να επιλέγουμε ένα καλλιτεχνικό θέαμα.

Πώς παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε (λέμε τη γνώμη μας για) ένα καλλιτεχνικό θέαμα.

  • Αναφέρουμε τον τίτλο, τους συντελεστές (σκηνοθέτη, ηθοποιούς, συνθέ­τη), τη διάρκεια, τη χώρα προέλευσης του έργου και τη χρονιά που παρου­σιάστηκε.

  • Μιλάμε για την υπόθεση του έργου χωρίς πολλές λεπτομέρειες και χωρίς να αποκαλύψουμε το τέλος, δίνοντας μόνο τις πιο σημαντικές πληροφο­ρίες για τους ήρωες και τις περιπέτειές τους.

  • Γράφουμε στο τέλος ένα σχόλιο, που θα είναι η γνώμη μας για το έργο, οι προσωπικές μας εντυπώσεις και τα συναισθήματα που μας προκάλεσε.

 

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/02/ceb3cf81ceb1cebc.jpg?w=173&h=148

Το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ

 Το επίθετο πολύς, πολλή, πολύ κλίνεται στα τρία γένη και έχει δύο λ σε όλα τα γένη στον πληθυντικό αριθμό και στο θηλυκό του ενικού αριθμού.

http://4.bp.blogspot.com/_QMD3uDrxxgM/SYDq24fuoUI/AAAAAAAACFQ/EKSYqMSDxtw/s400/%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%8D.JPG

Για να ξεχωρίσουμε πότε είναι επίθετο και πότε επίρρημα, πρέπει να θυμόμαστε ότι:
  • Όταν το πολύ βρίσκεται μπροστά από ουσιαστικό, είναι επίθετο
Π. χ. Έκανε πολύ ώρα να γυρίσει
  • Όταν βρίσκεται μπροστά από επίρρημαή από επίθετο, είναι επίρρημα και σχηματίζει μαζί με το επίθετο ή το επίρρημα τον υπερθετικό βαθμό τους
Π. χ. Η συναυλία ήταν πολύ καλή
 
  • Επίσης επίρρημα είναι και όταν συνοδεύει ρήμα
 
Π. χ. Μου αρέσει πολύ το φαγητό και έφαγα πάρα πολύ
 

Εξάσκηση

Πάτησε εδώ για εξάσκηση στο επίθετο πολύς, -ή, -ύ

https://camerastyloonline.files.wordpress.com/2013/06/to-kanarini-podilato.jpg

Το καναρινί ποδήλατο

Η υπόθεση της ταινίας

             Μια όμορφη, συγκινητική ταινία σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Σταύρακα. Μόλις ο Άρης Σιούτης διορίζεται δάσκαλος στη Στ’ Δημοτικού ενός δημοσίου σχολείου της Αθήνας, ανακαλύπτει ότι ένας από τους μαθητές του, ο Λευτέρης Μουρατίδης, είναι σχεδόν αναλφάβητος και απομονωμένος από τους συμμαθητές του. Αποφασισμένος να βοηθήσει το παιδί να βγει από αυτό το αδιέξοδο, αντιμετωπίζει πολλαπλά εμπόδια: οι συνάδελφοί του είναι ηττοπαθείς και δεν πιστεύουν ότι μπορεί να γίνει κάτι, ο ίδιος ο Λευτέρης δύσπιστος, οι γονείς του δεν είναι πάντα συνεργάσιμοι, η συμπεριφορά των υπόλοιπων παιδιών δεν είναι πάντα φιλική απέναντι στο Λευτέρη. Αλλά η αποφασιστικότητα και η επιμονή του θα τον βοηθήσουν να ξεπεράσει τις δυσκολίες. Την κρίσιμη στιγμή που ο Λευτέρης είναι έτοιμος να τα παρατήσει, ο δάσκαλος βρίσκει τρόπο να τον εμψυχώσει και να τον ενθαρρύνει. Πιστή στην πραγματικότητα η ταινία (βασίζεται άλλωστε σε αληθινή ιστορία), δεν τελειώνει με «επαίνους». Τονίζει απλώς την εμπιστοσύνη στην αξία των ανθρώπινων σχέσεων και στην αξία της θέλησης. Μια ταινία δοσμένη με αυθεντικότητα και γνήσιο συναίσθημα.

 

πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς

στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ

Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους (διασκευή)

 Δείτε την αρχή της ταινίας

Δείτε το τέλος της ταινίας

Δείτε μια παρουσίαση μαθητών Στ’ τάξης του 29ου Δημοτικού Σχολείου Αχαρνών για την ταινία

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/02/ceb3cf81ceb1cebc.jpg?w=173&h=148

Κλίση των επιθέτων σε -ής, -ής, -ές

http://3.bp.blogspot.com/_QMD3uDrxxgM/TKtn3aXGSZI/AAAAAAAAJeQ/lVPWCuTOWno/s1600/%CF%87%CF%89%CF%81%CE%AF%CF%82+%CF%84%CE%AF%CF%84%CE%BB%CE%BF.JPG

http://2.bp.blogspot.com/-IT95UiJqVtQ/ULs7jt-WYwI/AAAAAAAAD-k/rRaHwQc2RAw/s1600/%25CF%2580%25CE%25B1%25CF%2581%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B7%25CF%2581%25CE%25AE%25CF%2583%25CE%25B5%25CE%25B9%25CF%2582.jpg

1 Εξάσκηση στην κλίση των επιθέτων σε -ής, -ής, -ές

2 Εξάσκηση στην κλίση των επιθέτων σε -ής, -ής, -ές

 

http://1.bp.blogspot.com/-S-UBJHoCtx0/UY-4WEqhkzI/AAAAAAAAAHU/7TK2zqIiZCY/s1600/images.jpg

Επιθετικοί προσδιορισμοί

Τι πρέπει να γνωρίζω

  • Μια από τις βασικότερες λειτουργίες του επιθέτου είναι να προσδιορίζει ένα ουσιαστικό, στο οποίο αποδίδει μια συγκεκριμένη (μόνιμη) ιδιότητα (π.χ. «ο καλός άνθρωπος»). Στην περίπτωση αυτή το επίθετο λειτουργεί ως επιθετικός προσδιορισμός.
  • Το επίθετο που έχει αυτό το ρόλο (επιθετικός προσδιορισμός) βρίσκεται στο ίδιο γένος, αριθμό και πτώση με το ουσιαστικό που προσδιορίζει

(π.χ. «ο καλός άνθρωπος»: πτώση ονομαστική, γένος αρσενικό και αριθμό ενικό, όπως είναι και το ουσιαστικό).

  • Η κανονική θέση αυτών των επιθέτων είναι πριν το ουσιαστικό, ενώ αν υπάρχει και άρθρο τότε ακολουθεί του άρθρου και προηγείται του ουσιαστικού (π.χ. «ο καλός άνθρωπος»). Βέβαια, για λόγους έμφασης μπορεί να βρίσκεται μετά το ουσιαστικό (π.χ. «ένας άνθρωπος καλός»). Όταν, στην περίπτωση αυτή, υπάρχει και οριστικό άρθρο ο/η/το τότε το άρθρο επαναλαμβάνεται και πριν από το επίθετο (π.χ. «ο άνθρωπος ο καλός»).
  • Ουσιαστικοποιημένο επίθετο ονομάζεται το επίθετο το οποίο λειτουργεί ως βασικό συστατικό μιας ονοματικής φράσης, δηλαδή χρησιμοποιείται ως ουσιαστικό, χωρίς να αναφέρεται το ουσιαστικό που προσδιορίζει, το οποίο βέβαια εννοείται

π.χ. «φόρεσε τα μαύρα (ρούχα)»,

«όπου φτωχός (άνθρωπος) και η μοίρα του»,

«το δημοτικό (σχολείο)

 

Πηγή: http://e-didaskalia.blogspot.com

 

Επιθετικός προσδιορισμός είναι το επίθετο ή άλλη λέξη σε θέση επιθέτου που προσδίδει σε ένα ουσιαστικό μια μόνιμη, σταθερή ιδιότητα.
 
Ο επιθετικός προσδιορισμός μπορεί να είναι:
  • α) επίθετο      π.χ. Καθαρός ουρανός αστραπές δε φοβάται.
  • β) ουσιαστικό      π.χ. Συνάντησα στο δρόμο τον Γερμανό μηχανικό.
  • γ) εμπρόθετο ουσιαστικό   (από, για, με, δίχως, χωρίς  π.χ. Ήταν ένας άνθρωπος με ταλέντο.
  • δ) αντωνυμία     π.χ. Βλέπαμε από το παράθυρο κάποιον άνθρωπο να τρέχει.
  • ε) μετοχή       π.χ. Μπήκε στο φωτισμένο δωμάτιο.
  • στ) αριθμητικό       π.χ. Ήρθαν οι τρεις φίλες μου να παίξουμε.
  • ζ) επίρρημα με άρθρο      π.χ. Δες το απέναντι βουνό.

Και τώρα εξάσκηση… κλικ!

http://4.bp.blogspot.com/-vFRkwQ8zaZQ/UuwYYEuYnCI/AAAAAAAAGII/dk0kpb1nDLs/s1600/.3.png

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-F102/416/2803,10590/images/img3_03_017.jpg

Ανεβάζουμε τη δική μας παράσταση!

 

Πώς φτιάχνουμε ενημερωτικά κείμενα για μια παράσταση (ανακοίνωση, αφίσα, προσκλήσεις, πρόγραμμα)

Γράφουμε:

  • Ποιος είναι ο τίτλος (ή και το θέμα) του έργου.
  • Ποιος είναι ο συγγραφέας.
  • Ποιος διοργανώνει την παράσταση.
  • Πού γίνεται.
  • Πότε γίνεται.
  • Ποιοι είναι οι συντελεστές της παράστασης (σκηνοθέτης, πρωταγωνιστές,
    υπεύθυνοι για τη μουσική, τα σκηνικά, τα κουστούμια κτλ.).

 

Κάνε το ίδιο για τα βασικά στοιχεία βλέποντας την παρακάτω αφίσα (για ποια στοιχεία δε μπορείς να αναφέρεις λόγω έλλειψης αυτών;)

http://4.bp.blogspot.com/-lIYn4bJjJTo/UW2ucMolZ3I/AAAAAAABK4E/bV7Hx9ggFKs/s640/posteragalma02+(1).jpg

Δραστηριότητα

Για τη θεατρική παράσταση που ετοιμάζουμε για το τέλος της χρονιάς, η κάθε ομάδα να γράψει – κατασκευάσει ένα από τα παρακάτω:

  • Α’ ομάδα: ενημερωτικό κείμενο για την παράσταση
  • Β’ ομάδα: μια ανακοίνωση μικρότερη που να φαίνονται μόνο οι βασικές πληροφορίες
  • Γ’ ομάδα: δύο προσκλήσεις, μία επίσημη και μία απλή για μαθητές
  • Δ’ ομάδα: ένα πρόγραμμα που να λέει αναλυτικά τον τίτλο, τους συντελεστές και το θέμα του έργου
  • Ε’ ομάδα: μια αφίσα που με τη φαντασία σας θα είναι η κατάλληλη για την παράσταση

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/vpapagiann/?page_id=1096

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Yπενθυμίζουμε ότι η μηδενική χρέωση μέσω κινητής τηλεφωνίας ισχύει μόνο για τον παρόντα ιστότοπο και για τους ιστότοπους που αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Η προβολή περιεχομένου από άλλο ιστότοπο που έχει ενσωματωθεί στον παρόντα ιστότοπο (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση.
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων