↑ Επιστροφή σε Γλώσσα

Εκτύπωσέ το Σελίδα

Τρόποι ζωής και επαγγέλματα

 Με τι θα ασχοληθούμε σ’ αυτήν την ενότητα:

  • Πώς παίρνουμε πληροφορίες κάνοντας ερωτήσεις
  • Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο
  • Πώς ενώνονται οι προτάσεις μεταξύ τους
  • Mε την περιγραφή μιας προσωπικής εμπειρία
  • Με σχηματισμούς επιθέτων όπως στα αρχαία ελληνικά: σε -ων, -ουσα, -ον και -ύς, -εία, -ύ
  • Πώς φτιάχνουμε μια εικονογραφημένη ιστορία
  • Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο

Xτίστες

 

 

Τραγουδάνε οι χτίστες.

Να χτίζεις μη θαρρείς

που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι.

Eίναι μια υπόθεση κάπως δύσκολη.

Tων οικοδόμων η καρδιά είναι

σαν μια πλατεία για γιορτές,

λαμποκοπάει,

μα η σκαλωσιά δεν είναι

μια πλατεία για γιορτές,

εκεί ’ναι λάσπη κι άνεμος και χιόνι,

τα χέρια που ματώνουν.

Eκεί δεν είναι πάντα φρέσκο το ψωμί,

πάντα ο καφές ζεστός δεν είναι.

Nα χτίζεις μη θαρρείς

που ’ναι να τραγουδάς ένα τραγούδι,

μα είναι λεβέντες όλο πείσμα οι χτίστες,

κι η οικοδομή ανεβαίνει,

μ’ έφοδο τον ουρανό κυριεύει,

ψηλά και πιο ψηλά, πάντα ψηλότερα.

Στο πρώτο κιόλας πάτωμα

αράδιασαν τις γλάστρες τα λουλούδια,

και πάνω στα φτερά τους τα πουλιά

τον ήλιο φέρνουνε στο πρώτο μπαλκονάκι…

 

Nαζίμ Xικμέτ

(μετάφρ. Γιάννης Pίτσος)

 

 Συνέντευξη με τον κύριο Μανόλη

Η Αντίπαρος [κλικ]

http://2.bp.blogspot.com/_QMD3uDrxxgM/S8CV8zd0SyI/AAAAAAAAHzQ/-oX2BsmkMrs/s1600/%CF%87%CF%89%CF%81%CE%AF%CF%82+%CF%84%CE%AF%CF%84%CE%BB%CE%BF.JPG

Η Αντίπαρος στον ελληνικό κινηματογράφο: «Μανταλένα»

Διάβασε εδώ μια άλλη συνέντευξη

Στις παρακάτω παρουσιάσεις και video μπορείς να δεις επαγγέλματα που χάθηκαν ή δεν είναι πολύ γνωστά στη σημερινή εποχή

Επαγγέλματα που έχουν εξαφανιστεί

 

 

Ευθύς και πλάγιος λόγος

Πώς μετατρέπουμε τον ευθύ λόγο σε πλάγιο

 

Στον ευθύ λόγο ακούμε τα λόγια κάποιου όπως ακριβώς τα λέει, ενώ στον πλάγιο λόγο τα λόγια αυτά τα μεταφέρει κάποιο τρίτο πρόσωπο.

Ευθύς λόγος:                                                                                               Πλάγιος λόγος:                                     

                                                                                                              (εξάρτηση από ρήματα όπως μιλάω, απαντάω, γνωρίζω,

                                                                                                                                       νομίζω, ρωτάω, απορώ κτλ.)

α. Έγκλιση οριστική                                                                                 α. εξαρτημένη πρόταση

«Είμαι 18 χρονών»                                                                                Ο Αντώνης απάντησε ότι είναι 18 χρονών.

β. έγκλιση υποτακτική                                                                             β. εξαρτημένη πρόταση

«Να μιλάτε,  παρακαλώ, πιο αργά»                                                    Ο Αντώνης παρακάλεσε τη δημοσιογράφο να

                                                                                                                 μιλάει πιο αργά.

γ. έγκλιση προστακτική                                                                          γ. εξαρτημένη πρόταση

«Πες μου τη γνώμη σου»                                                                      Η δημοσιογράφος ζήτησε από τον Αντώνη να

                                                                                                                 της πει τη γνώμη του.

 

Για να μετατρέψω τον ευθύ σε πλάγιο λόγο:

 

  • 1. Προσθέτω τα ονόματα των προσώπων.
  • 2. Βάζω συνδέσμους για να ενώσω τις προτάσεις.
  • 3. Χρησιμοποιώ ρήματα όπως ρώτησε, απάντησε, είπε κ.ά.
  • 4. Μετατρέπω τις κύριες προτάσεις σε εξαρτημένες.
  • 5. Αλλάζω το πρόσωπο των ρημάτων από πρώτο/δεύτερο σε τρίτο   (π.χ. ήθελα → ήθελε).
  • 6. Μερικές φορές, αλλάζω και τον χρόνο του ρήματος    (π.χ. έριξαν → είχαν ρίξει).

 

Τι πρέπει να προσέξω!

Στον ευθύ λόγο τα λόγια ενός προσώπου μπορεί να είναι μέσα σε εισαγωγικά, ενώ προηγείται διπλή τελεία.

  • «Θέλω φαγητό», είπε ο Γιάννης.

         Τα λόγια του Γιάννη βρίσκονται μέσα σε εισαγωγικά, «…»,    άρα… έχουμε ευθύ λόγο.

 

  • Ο Γιάννης είπε ότι ήθελε φαγητό.

         Εδώ δεν έχουμε εισαγωγικά, άρα… έχουμε   πλάγιο λόγο.

 

 

 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Άλλαξε ότι πρέπει ώστε να μετατρέψεις τον ευθύ σε πλάγιο και το αντίθετο

 

Πλάγιος λόγος:

Η γυμνάστρια τους είπε να παίξουν βόλεϊ και τα παιδιά της Έκτης τάξης είπαν ότι δεν είχαν μπάλα.

Ευθύς λόγος : ___________________________________________________________________________________________________

                          ___________________________________________________________________________________________________

Ευθύς λόγος:

– Πότε θα τελειώσετε; ρώτησε ο δάσκαλος.

– Δεν ξέρουμε απάντησαν τα παιδιά.

– Γιατί γελάτε; ξαναρώτησε ο δάσκαλος.

– Θυμηθήκαμε ένα αστείο, απάντησε ο Σωτήρης.

Πλάγιος λόγος: __________________________________________________________________________________________________

                           _________________________________________________________________________________________________

 

 

  • Πώς συνδέονται οι προτάσεις μεταξύ τους

Πάτησε εδώ για να δεις τι μάθαμε για τη σύνδεση των προτάσεων στην ενότητα 11

 

Η Μαρία Σκουοντόφσκα-Κιουρί (Marie Skłodowska-Curie, 7 Νοεμβρίου, 1867 – 4 Ιουλίου 1934)

Επιστήμη με άρωμα γυναίκας

 

Η Μαρία Σκουοντόφσκα-Κιουρί (Marie Skłodowska-Curie, 7 Νοεμβρίου, 1867 – 4 Ιουλίου 1934) ήταν Γαλλίδα φυσικός και χημικός πολωνικής καταγωγής. Σε συνεργασία με τον σύζυγό της, Πιερ Κιουρί, ανακάλυψε το ράδιο και μελέτησε τα φαινόμενα της ραδιενέργειας. Έγινε η πρώτη γυναίκα που κατέλαβε έδρα στη Σορβόνη, ενώ τιμήθηκε δυο φορές με το βραβείο Νόμπελ Φυσικής (1903) και Χημείας (1911).

Τα βραβεία L’Oréal-UNESCO, που απονέμονται στο Παρίσι, αποτελούν έναν θεσμό που σκοπό έχει να προβάλει και να ενισχύσει το επιστημονικό έργο των γυναικών σε ολόκληρο τον κόσμο και να τους δώσει κίνητρα για να ασχοληθούν με τις επιστήμες. H μεγαλύτερη εταιρεία καλλυντικών στον κόσμο και ο διεθνής οργανισμός των Ηνωμένων Εθνών για την εκπαίδευση και τις επιστήμες συνεργάζονται, έχοντας καθιερώσει τα βραβεία «Για τις γυναίκες στην Επιστήμη» που απονέμονται κάθε χρόνο. Μια διεθνής επιτροπή αποτελούμενη από επιστήμονες διεθνούς κύρους επιλέγει τις πέντε γυναίκες – μία από κάθε ήπειρο – για να τις τιμήσει με το βραβείο, το οποίο συνοδεύεται από το ποσό των 100.000 δολαρίων για την καθεμία.

Το μάθημά μας αναφέρεται στο έτος 2005 και στις 2 από τις 5 γυναίκες που βραβεύτηκαν . Τη Ντομινίκ Λανζβέν από την Ευρώπη (Γαλλία) και τη Ζόχρα Μπεν Λακντάρ από την Αφρική (Τυνησία)

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/04/aroma1_2.jpg

Η Ντομινίκ Λανζβέν, είναι διευθύντρια ερευνών στο περίφημο Εθνικό Κέντρο Επιστημονικών Ερευνών της Γαλλίας (CNRS) και καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Paris-Sud βραβεύτηκε για τη θεμελιώδη έρευνά της στα απορρυπαντικά, στα γαλακτώματα και στα αφρώδη προϊόντα.

Η Μπεν Λακντάρ , καθηγήτρια Φυσικής στο Πανεπιστήμιο της Τύνιδας Ελ Μανάρ , βραβεύτηκε για τα πειράματα και τα μοντέλα που ανέπτυξε στην υπέρυθρη φασματοσκοπία και τις εφαρμογές της στην ανίχνευση της ρύπανσης και την Ιατρική.

Στα βραβεία UNESCO – L’Oreal «Για τις γυναίκες στην Επιστήμη» έχει βραβευτεί το 2010 και η Ελληνίδα Ειρήνη Μαργιολάκη, λέκτορας του τμήματος Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Πάτρας. Στόχος της είναι η δημιουργία φαρμάκων και εμβολίων για τους ιούς που ενδέχεται να πλήξουν την Ευρώπη.

 Επίθετα σε -ων, -ούσα, -ον και σε -ων/-ονας, -ον

 

http://taxidistignosi.files.wordpress.com/2013/04/ceb5cf80ceafceb8ceb5cf84ceb1_cf89cebd_cebfcf85cf83ceb1_cebfcebd.jpg

Επίθετα σε -ύς, -εία, -ύ και σε -ης, -ες

 

Αντωνυμίες

Ασκήσεις online στις αντωνυμίες (από το 52ο Δημ. Σχολ. Ηρακλείου)

 

Η ιπτάμενη σκάφη

Η Φρουτοπία είναι κόμικ που δημιούργησαν το 1983 ο συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Ευγένιος Τριβιζάς και ο σκιτσογράφος Νίκος Μαρουλάκης.

Ολοκληρώθηκε σε τρεις κύκλους, με 50 τεύχη.

Το κόμικ μεταφέρθηκε και στην τηλεόραση με 47 επεισόδια, το 1987 από την οικογένεια Σοφιανού, οπτικοποιημένο με μαριονέτες, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.

Το κόμικ της Φρουτοπίας εκδόθηκε από τις εκδόσεις Πατάκη και αργότερα η εβδομαδιαία εφημερίδα «Ο Κόσμος του Επενδυτή» το έδινε στους αναγνώστες της ως συνοδευτικό της εφημερίδας.

Μελλοντικά ίσως ο Τριβιζάς δημιουργήσει και έναν τέταρτο κύκλο.

 

για να διαβάσεις το διαδραστικό μάθημα κάνε κλικ στην εικόνα

Δραστηριότητες

Επεξεργασία – Κατανόηση μαθήματος [κλικ]

 

Δες τη συνέχεια του ταξιδιού του Πίκου Απίκου και συμπλήρωσε την εικονογραφημένη ιστορία:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Δες το επεισόδιο της Φρουτοπίας «Η ιπτάμενη σβούρα» και βρες κοινά σημεία (αν υπάρχουν)  με το σημερινό μάθημα

 

 

 Στο τέλος της ενότητας αυτής είδαμε την ταινία «Το τσίρκο», με τον Τσάρλι Τσάπλιν και συζητήσαμε για τον τρόπο ζωής που αναδεικνύεται μέσα από τους πρωταγωνιστές της.

 

 

 

 

 

 

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/vpapagiann/?page_id=1042

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Yπενθυμίζουμε ότι η μηδενική χρέωση μέσω κινητής τηλεφωνίας ισχύει μόνο για τον παρόντα ιστότοπο και για τους ιστότοπους που αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Η προβολή περιεχομένου από άλλο ιστότοπο που έχει ενσωματωθεί στον παρόντα ιστότοπο (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση.
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων