Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά
Κατασκευές της φύσης
Φωλιές – σπίτια
Ρίζες – Θεμέλια
Πολυκατοικία – κυψέλη μελισσών
Συνδέσεις
Κατασκευή ιστού αράχνης
Υπόγειες στοές (Λαγούμια)
Το εσωτερικό μιας μυρμηγκοφωλιάς
Χώρεσαν 10 τόνοι τσιμέντο!!! Μετά από έναν μήνα άρχισαν οι ανασκαφές και χρειάσθηκαν εβδομάδες για να ολοκληρωθούν.
Αυτό που ανακάλυψαν ήταν εντυπωσιακότατο: Μια ολόκληρη “πόλη”, με δρόμους, κατοικίες και εξαερισμό.
Όλα έδειχναν σαν να ήταν σχεδιασμένα από αρχιτέκτονα.
Αυτή η κολοσσιαία πόλη είχε δημιουργηθεί με την σκληρή εργασία ολόκληρης της κοινότητας των μυρμηγκιών, που αποδείχτηκε εξαιρετικά εκπαιδευμένη, πειθαρχημένη και προσηλωμένη στον σκοπό της.
Το κτίσμα κάλυπτε 50 τετραγωνικά μέτρα και είχε 8 μέτρα βάθος!
Για να χτιστεί, τα μυρμηγκιά είχαν αναγκαστεί να μετακινήσουν 40 τόνους χώματος!
πηγή: http://digitalzoot.weebly.com
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(Δημιουργός παρουσίασης Γ. Σουδίας)
[slideboom id=538100&w=425&h=370]
Περιγραφή κτίσματος
Όταν περιγράφουμε κτίρια προσπαθούμε να ακολουθούμε την παρακάτω δομή:
-
Πού βρίσκεται
-
Πότε κατασκευάστηκε ( αν γνωρίζουμε και τον κατασκευαστή )
-
Ποιος ο σκοπός της κατασκευής
-
Εξωτερική περιγραφή – σχήμα , μέγεθος , χρώμα , υλικά κατασκευής ,εμφάνιση από μακριά
-
Εσωτερική περιγραφή – πώς είναι από μέσα , λειτουργία , χώροι και έπιπλα
-
Χρησιμότητα – τι μας προσφέρει , χρήση από τους ανθρώπους
-
Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
-
Διαφορετική εικόνα σε ειδικές περιπτώσεις ( γιορτή , χιόνι κτλ. )
-
Η γνώμη σου για το κτίριο, σχέση με το κτίριο
-
Χρησιμότητα για τους ανθρώπους και το περιβάλλον
-
Συναισθήματα δικά σου και όσων το χρησιμοποιούν
Ενεργητική – παθητική σύνταξη
Φωνή και ενεργητικότητα
-
μετατρέπουμε το ρήμα από την ενεργητική σύνταξη στην παθητική
-
το αντικείμενο από την αιτιατική πτώση που βρίσκεται γίνεται υποκείμενο του παθητικού ρήματος (σε ονομαστική)
-
το υποκείμενο γίνεται ποιητικό αίτιο
ΠΡΟΣΟΧΗ!
- Η πρόθεση από + αιτιατική εκτός από ποιητικό αίτιο μπορεί να δηλώνει και προέλευση, απομάκρυνση κ.ά.
- Το ποιητικό αίτιο παραλείπεται όταν ή διότι:
α) δεν είναι γνωστό,
β) δε θέλουμε να το αναφέρουμε,
γ) δεν έχει σημασία, διότι το βάρος εξ΄ ολοκλήρου πέφτει στο αποτέλεσμα της ενέργειας και
δ) εννοείται από τα συμφραζόμενα.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά
Κατασκευές των ανθρώπων
Ένα ελληνικό μοναστήρι
Οδηγίες για τη δημιουργία μιας κατασκευής
Για να δώσουμε οδηγίες για τη δημιουργία μιας κατασκευής, πρέπει να αναφέρουμε τα παρακάτω:
Α.Υλικά:
Αναφέρουμε τα υλικά και τα εργαλεία που θα χρειαστούμε για να φτιάξουμε τη συγκεκριμένη κατασκευή.
Β.Τρόπος εργασίας:
Αναφέρουμε την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουμε για να φτιάξουμε την κατασκευή ( στάδια ).
Γ.Τεχνικές οδηγίες:
Γράφουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε για να φτιάξουμε την κατασκευή.
Όταν δίνουμε οδηγίες, χρησιμοποιούμε ρήματα σε Ενεστώτα Οριστικής ή Αόριστο Υποτακτικής ή Αόριστο Προστακτικής.
Δ.Επιπλέον πληροφορίες:
Εδώ μπορούμε να δώσουμε συμβουλές για την επιτυχία της κατασκευής ή λύσεις για προβλήματα που τυχόν παρουσιαστούν στην πορεία της δημιουργίας της κατασκευής.
Τα μέρη της πρότασης
Υποκείμενο – Ρήμα – Αντικείμενο – Κατηγορούμενο
Υποκείμενο = [Γραμματική, σελ. 130 – κλικ εδώ -]
Ρήμα = [Γραμματική, σελ. 176 – κλικ εδώ -]
Αντικείμενο = [Γραμματική, σελ. 180 – κλικ εδώ – ]
Κατηγορούμενο = [Γραμματική σελ. 139 -140 – κλικ εδώ]
Πάτησε στην εικόνα για να θυμηθείς όσα είπαμε στην ενότητα 7, Μουσική
Αναφορικές προτάσεις
[Γραμματική σελ. 195 – κλικ εδώ]
- Οι αναφορικές προτάσεις αρχίζουν με τις αναφορικές αντωνυμίες ο οποίος, που, όποιος, όσος και με τα αναφορικά επιρρήματα όπου και οπουδήποτε.
- Δε χωρίζουμε με κόμμα τις αναφορικές προτάσεις που μας δίνουν μια πληροφορία απαραίτητη για να καταλάβουμε το νόημα. Αυτές τις προτάσεις τις λέμε αναφορικές προσδιοριστικές.
Μελετάμε το υλικό που βρίσκεται μέσα στο φάκελο.
(χωρίς την αναφορική πρόταση δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το υλικό, δεν ξέρουμε για ποιο υλικό μιλάμε)
- Χωρίζουμε όμως με κόμμα τις αναφορικές προτάσεις όταν δεν είναι απαραίτητες για να καταλάβουμε το νόημα, όταν προσθέτουν απλώς μια πληροφορία. Αυτές τις προτάσεις τις λέμε αναφορικές μη προσδιοριστικές ή προσθετικές.
Μέχρι να στεγνώσει εντελώς η κόλλα, που συνήθως στεγνώνει εύκολα, φροντίζουμε…
(προσθέτουμε μια πληροφορία για το πώς στεγνώνει η κόλλα)
Σημαντικό!
Προτιμούμε την αντωνυμία “ο οποίος, η οποία, το οποίο“ αντί για το “που“, αφού αυτό είναι λέξη που μπαίνει σε πολλά σημεία στον λόγο και πολλές φορές η χρήση του μπερδεύει τον αναγνώστη!
Παράδειγμα: Ο αδελφός της Άρτεμις, που είδα χτες…
Ποιο είναι το νόημα της φράσης;
Ποιον είδα χτες; Την Άρτεμις ή τον αδελφό της;
Άλλο νόημα βγάζει η φράση “Ο αδελφός της Άρτεμις, τον οποίον είδα χτες”,
άλλο νόημα βγάζει η φράση “Ο αδελφός της Άρτεμις, την οποίαν είδα χτες”.
Τα 7 θαύματα του αρχαίου κόσμου
Τα 7 σύγχρονα θαύματα του κόσμου
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά
Μαθηματικές κατασκευές
Κατασκευές παραλληλογράμμων
Οι κατασκευές που κάνουμε στα Μαθηματικά απαιτούν ακρίβεια και τήρηση των κανόνων για κάθε σχήμα.
Επειδή τα Μαθηματικά εξελίχθηκαν από τους αρχαίους Έλληνες, γι’ αυτό πολλές από τις λέξεις που χρησιμοποιούν έχουν τη ρίζα τους στην αρχαία ελληνική γλώσσα.
ημικύκλιο : ημι + κύκλος (μισός κύκλος)
ομόκεντροι κύκλοι : ομού + κέντρο κύκλοι (κύκλοι που έχουν το ίδιο κέντρο).
διχοτόμος μιας γωνίας : δίχα + τέμνω (η ευθεία που χωρίζει στη μέση μια γωνία)
ισόπλευρο τρίγωνο : ίσος + πλευρά (το τρίγωνο που έχει ίσες πλευρές)
οξυγώνιο τρίγωνο : οξύς + γωνία (το τρίγωνο που έχει όλες τις γωνίες του οξείες)
τετράπλευρο σχήμα : τετρα + πλευρά (το σχήμα που έχει τέσσερις πλευρές)
Αριθμητικά επίθετα
Απόλυτα αριθμητικά
- δύο μπλούζες
- επτά μολύβια
- δεκατρία θρανία
Τακτικά αριθμητικα
- Ο Χάρης ήρθε πρώτος στον αγώνα στίβου.
- Το βιβλίο που ψάχνεις είναι στο τέταρτο ράφι.
- Μένω στον πέμπτο όροφο της πολυκατοικίας.
Με ένα ή δύο λ;
Στα ρήματα που έχουν ως δεύτερο συνθετικό τους το ρήμα βάλλω η οριστική και η υποτακτική του ενεστώτα, ο παρατατικός και ο εξακολουθητικός μέλλοντας γράφονται με δύο λ (λλ), γιατί οι χρόνοι αυτοί έχουν θέμα βάλλ – (αναβάλλω / ανέβαλλα / θα αναβάλλω).
Όμως η οριστική και η υποτακτική του αορίστου, ο συνοπτικός μέλλοντας, ο παρακείμενος, ο υπερσυντέλικος και ο συντελεσμένος μέλλοντας γράφονται με ένα λ (λ), γιατί οι χρόνοι αυτοί έχουν θέμα βαλ– (ανέβαλα / θα αναβάλω / έχω αναβάλει / είχα αναβάλει, θα έχω αναβάλει).
Ώρα για εξάσκηση