Ενότητα 4 – Το σύννεφο έφερε βροχή

 

http://3.bp.blogspot.com/-osJ1999P5EI/TsPbhbmh-WI/AAAAAAAABRY/6mhmNUhnpT0/s1600/001.jpg

 

 

Καινούρια ενότητα και ήρθε η σειρά να μάθουμε κι άλλα γραμματάκια. Θα ξεκινήσουμε όμως με το δίγραφο Ου ού. Κατόπιν θα ακολουθήσουν τα Ωω, Ββ, Δδ, Φφ, Ξξ και Ψψ.

 

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

 

 Μου χαρίζεις την ουρά σου;

Στο πρώτο μάθημα της καινούργιας ενότητας θα συναντήσουμε τον φθόγγο ου. Ήδη γνωρίζουμε τα γράμματα ο και υ, αλλά τώρα ήρθε η ώρα να τα δούμε μαζί. Και τι πιο ωραίο από έναν τέλειο γάμο! Θα τα παντρέψουμε! (Την ιδέα τη βρήκα εδώ).

Θα ξεκινήσουμε όπως πάντα με την επεξεργασία της εικόνας. Θα εντοπίσουμε και θα περιγράψουμε τα πρόσωπα, τα ζώα, και τα αντικείμενα. Θα μιλήσουμε για τον χρόνο και τον τόπο. Θα υποθέσουμε τι μπορεί να συμβαίνει.

 

 

Θα συνεχίσουμε με την ανάγνωση του κειμένου. Μετά θα δώσω στα παιδιά τις λέξεις με το ου και θα τους ζητήσω να βρουν τι κοινό έχουν. Ελπίζω να μη δυσκολευτούν!

 

 

πηγή:http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/01/blog-post_15.html

 

Σειρά μετά έχει ένα πολύ ωραίο βίντεο που το βρήκα εδώ.

 

 

 

 

Θα το γράψουμε στον πίνακα και στο τετράδιό μας,

 

 

Κατόπιν θα φτιάξουμε τον άξονα των λέξεων από ου και θα μιλήσουμε για το πού τονίζεται. Σειρά έχουν τα γράμματα από το νησί της ησυχίας που θα χορέψουν ένα χορό μαζί με το ου και θα φτιάξουν τις παρέες.

 

 

     μου          σου            του  

 

   θου          ζου          κου  

 

   γου           ρου         νου 

 

  

    που          χου         λου   

 

 

 

Θα διαβάσουμε ακόμα μια φορά το κείμενο και θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε γιατί τα άλλα ζώα δεν έπρεπε να δώσουν την ουρά τους. Σε αυτό το σημείο θα μιλήσουμε για τα χαρίσματα που έχει ο κάθε άνθρωπος και πως πρέπει να δεχόμαστε τον εαυτό μας όπως είναι.

 

 

Μετά θα απαντήσουμε σε κάποιες ερωτήσεις, που θα μας φανούν χρήσιμες όταν θα συνθέσουμε και τις δικές μας ιστορίες.

πηγή:http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/01/blog-post_15.html

 

Θα ολοκληρώσουμε το μάθημα με τις δραστηριότητες του βιβλίου και στο τέλος θα ακούσουμε το ποίημα μελοποιημένο.

 

Picture

 

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

Πάτησε στην εικόνα

 

 

Μου χαρίζεις την ουρά σου;  (Ου, ου)

 

 

 

 

***************

 

 

 Διαβάζουμε!

 

Λέξεις:
  • ουρά, Ουρανία, ουράνιο τόξο, λουλούδι – λουλούδια, γουρούνι, αλεπού, ,

 

  • παχουλή, καρδούλα, βούλες, βουνό, καβούρι, παππούς, σκούπα, κούτα, κουτί,

 

  • κουτάκι, μουσική, σκουλήκι, μου, σου, του, τους, στους, πούπουλα

 

 

Προτάσεις
  • Μια ουρά από πούπουλα.
  • Μου χαρίζεις την ουρά σου;
  • Αγόρασα ένα πουκάμισο.
  • Ήρθε ο παππούς της Ουρανίας.
  • Η Ουρανία αγόρασε ένα κουλούρι.
  • Η αλεπού έχει φουντωτή ουρά.
  • Η Ουρανία αγόρασε μια κούκλα.
  • Μέσα στο κουτί έχει μια παπαρούνα.

 

 

 

*****************

 

 

 

Αφού θυμηθούμε πάλι τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών (α΄ τεύχος, σελ. 56 – 57) και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του ου

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετραδιο εργασιων γλώσσας α δημοτικού

 

 ********************************

 

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

 

 Με βάρκα και σωσίβιο

 

 

Σήμερα θα γνωρίσουμε και το άλλο Ωω.  Αυτό το μάθημα θα το κάνουμε σε δυο ενότητες. Θα μάθουμε πρώτα το Ωω και έπειτα το Ββ.

Θα ξεκινήσουμε με την επεξεργασία της εικόνας και θα προσπαθήσουμε να φανταστούμε τι μπορεί να έχει συμβεί. Παντού πλημμύρα! Πώς θα πάνε σπίτι τους τα παιδιά;

 

 

 

Θα διαβάσουμε μόνο τις τρεις πρώτες σειρές από το κείμενο και θα εντοπίσουμε ποιο είναι το πρόβλημα που έχουν τα παιδιά. Εδώ, θα σκεφτούμε και θα προτείνουμε λύσεις! 

Κατόπιν θα εντοπίσουμε το γράμμα Ωω και θα το κιτρινίσουμε όπως κάνουμε πάντα. Θα πάρει κι αυτό τη θέση του στη σαρανταποδαρούσα και θα παρκάρει στη λεωφόρο της φασαρίας!

Επιτέλους ολοκληρώσαμε όλα τα φωνακλάδικα γράμματα και είναι καιρός για το ποίημα:

 

 

“Οι φωνούλες είναι 7 και φωνάζουν δυνατά: α,ε,ι,ο,η,ω,υ”.

 

 

Θα το γράψουμε…

 

 

 

και στη συνέχεια θα βρούμε λέξεις από Ωω, αφού ακούσουμε και δούμε το “Ωραίο Ωρολόγιο”

 

 

 

 

Μετά θα μάθουμε τα ονόματα από το Οο και το Ωω

 

 


 

Θα συνεχίσουμε το μάθημά μας μαθαίνοντας πότε βάζουμε το σωστό Οο και Ωω στο τέλος των λέξεων. Σε αυτό θα μας βοηθήσει και η δραστηριότητα του βιβλίου. Μέσα από το άρθρο που ήδη γνωρίζουμε και την προσωπική αντωνυμία θα μάθουμε να παίρνουμε την σωστή απόφαση για την ορθογραφία του Οο και Ωω.

 

 

πηγή διαφάνειας:http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/01/1.html
 
Picture 
Για να το καταλάβουμε καλύτερα θα δούμε και το παρακάτω βίντεο

 

 

 

Μετά θα διαβάσουμε μερικές λέξεις και θα παρατηρήσουμε σε τι Οο, Ωω τελειώνουν

 

πηγή διαφάνειας:http://kathemeraproti.blogspot.gr/2015/01/1.html

 

 

Θα συνεχίσουμε με το τετράδιο εργασιών και τις αντίστοιχες δραστηριότητες για το Ωω.

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

Πάτησε στην εικόνα

 

 

Με βάρκα και σωσίβιο  (Ω, ω)

 

 

 ********************************

 

 

 Διαβάζουμε!

 

Λέξεις
Ωω:
ώρα,      παγωτό,       κιμωλία,       μωρό,      σώμα,      έξω,      πάνω,       κάτω,     εδώ,        τώρα,        πίσω,       Θωμάς,         Σωτήρης,       σωσίβιο

 

 

Προτάσεις με Ωω
  • Έλα. Έχω σωσίβιο.
  • Τι ώρα είναι;
  • Θέλω λίγο παγωτό.
  • Θέλω να σου πω την ώρα.
  • Θα έρθω μαζί σου.
  • Ώρα για χορό!
  • Νύχτωσε. Ώρα να γυρίσουμε σπίτι!

 

 

 

 ***********************

 

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετραδιο εργασιων γλωσσας α δημοτικου

 

 

 **********************

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

 

 

Με βάρκα και σωσίβιο (2)

 

 

Σήμερα θα γνωρίσουμε και το άλλο γράμμα του μαθήματος, το Ββ.  

Θα συνεχίσουμε με την ιστορία που αφηγείται η εικόνα και θα προσπαθήσουμε να φανταστούμε τι μπορεί να έχει συμβεί με τον νέο ήρωα, τον σκύλο. Με αυτόν τον τρόπο οι λέξεις με το γράμμα μας θα εμφανιστούν μπροστά μας.

 

Κατόπιν θα εντοπίσουμε το γράμμα Ββ και θα το κιτρινίσουμε όπως κάνουμε πάντα στο κείμενο και στο τραγουδάκι.

Θα πάρει κι αυτό τη θέση του στο νησί της ησυχίας που έχει σχεδόν γεμίσει με ήσυχα γράμματα!

Θα μάθουμε να το γράφουμε (προσέχουμε τη γραφή του μικρού β)…

 

 

 

 

… και στη συνέχεια, αφού πρώτα θα δούμε και ακούσουμε τον βιολιστή βάτραχο, θα βρούμε και θα γράψουμε κι εμείς λέξεις από Ββ,

 

 

 

 

 

 

Κατόπιν θα γράψουμε τις παρεούλες με το Ββ

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Με βάρκα και σωσίβιο

 

 

Θα συνεχίσουμε με την ανάγνωση του κειμένου και με τις δραστηριότητες της επόμενης σελίδας του μαθήματος.

 

 

Πριν περάσουμε στο τετράδιο ασκήσεων θα ακούσουμε το τραγουδάκι.

 

 

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

Πάτησε στην εικόνα

 

Με βάρκα και σωσίβιο  (Β, β)

 

 

Picture

Ο βάτραχος στη βάρκα (Β, β)

 

 

 ********************************

 

 

Διαβάζουμε!

 

 

Λέξεις:

βάρκα,     Βούλα,       Βασίλης,       Βάσω,       Βιβή,      

 

βέλος,        βάτραχος,       βροχή,       βουνό,        βαρέλι

 

 

 

Προτάσεις

Η  Βάσω  βοήθησε  τη  μαμά  της , στην  καθαριότητα.

 

Ο  Θέμης  έβαλε  στο  καραβάκι  του  πανιά.

 

Ο Βασίλης  πήγε  στον κήπο του  παππού  του.

 

Κάθε  Σάββατο  δεν  κάνουμε  μάθημα.

 

Η  Βιβή  έβαλε  τα  πιάτα  στην  πιατοθήκη.

 

Ένα  βόδι  ήταν  δεμένο  στο  λιβάδι.

 

Η  Βίκυ  έραβε  με  τη  βελόνα.

 

Η  Βούλα  μας διάβασε ένα  παραμύθι.

 

Μια  κουκουβάγια  κάθισε  στα  κεραμίδια.

 

Η  Βάσω  πήρε  ένα  δέμα  με  δώρα.

 

 

Θυμόμαστε πάλι…

 

 

ομάδες λέξεων

 

 

Οικ. Λέξεων:

βροχή

βροχερός

βρόχινο

βροχόμετρο

ψιλόβροχο

αδιάβροχο

χιονόβροχο

 

 

 ********************************

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

 

 

 ********************

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

Μόνος στο σκοτάδι

Θα συνεχίσουμε με το επόμενο ήσυχο γραμματάκι το Δδ. Το γνωρίσαμε ήδη όταν μάθαμε τον αριθμό δύο. Θα ξεκινήσουμε το μάθημα με μια σύντομη ανασκόπηση της ιστορίας μας. Ο σκύλος είναι ο πρωταγωνιστής μας και θα προσπαθήσουμε να κάνουμε υποθέσεις για το πώς βρέθηκε πάνω στο πεζούλι. 

Μετά θα διαβάσουμε το κείμενο και θα το συζητήσουμε. Είναι μια καλή ευκαιρία να θυμηθούμε ξανά τον διάλογο. Πώς γίνεται, πότε είναι όμορφος και πότε δεν είναι διάλογος (όταν φωνάζουμε, διακόπτουμε, δεν προσέχουμε, κ.α.).

Θα ξαναθυμηθούμε τα σημεία στίξης και αφού τα κοκκινίσουμε θα προσπαθήσουμε να ξαναδιαβάσουμε το κείμενο πιο παραστατικά.

Στη συνέχεια θα “κιτρινίσουμε” το Δδ 

 

 

Κατόπιν θα μάθουμε να το γράφουμε…

 

Θα φτιάξουμε ως συνήθως τις συλλαβές με το Δδ…

 

πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

 

Μετά θα βρούμε λέξεις από Δδ αφού ακούσουμε και δούμε τον Δακρυσμένο Δράκο!

 

 

 

 

 

Μετά θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του μαθήματος και θα ολοκληρώσουμε με το τραγουδάκι. Θα χρωματίσουμε όλα τα Δδ που θα βρούμε και θα το ακούσουμε (είναι το ίδιο που ακούσαμε και στα γράμματα Ββ – Ωω).

 

 

 

Στη συνέχεια θα μιλήσουμε λίγο για το πού και το πώς.

 

Πού πώς

 

Όμως…

πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

 

Πάτησε στην εικόνα

Μόνος στο σκοτάδι  (Δ, δ)

Picture

 

 

Picture

 

 *********************

Διαβάζουμε!

 

Λέξεις:

δώρο,     σανίδα,      δάσκαλος,       δασκάλα,       δύο,      δώδεκα,       δίδυμα,   

 

   δέρμα,        δάσος,      δώρο,Δώρα,          Δανάη,          Δαμιανός,           Διονύσης,

 

         Διονυσία,          δίνω,         δάκρυ,         ρόδι,         ρόδα,        ποδήλατο,    

 

      πόδι, χελιδόνι,          πεταλούδα

 

 

Προτάσεις

 

Ο  Δήμος  μου  έδωσε  το  τόπι.

 

•Η  Δώρα πήρε  το  ποδήλατο  του  Δημήτρη.

 

•Ο  οδηγός  έπιασε  το  τιμόνι.

 

•Ο  Μάκης πήρε  ένα  δέμα  με  δώρα.

 

•Η  Δανάη  πήγε  περίπατο  στη  θάλασσα.

 

•Τώρα  θα  δούμε  τηλεόραση!

 

•Εγώ  δεν  θέλω  παγωτό  τώρα!

 

•Μου  έδωσε  δέκα  καραμέλες.

 

•Ο  Δήμος  άκουσε  το  τραγούδι της  Ειρήνης.

 

•Ο  Νίκος πήγε  διακοπές  στο  νησί.

 

•Δώσε  το  δώρο  στην   Αθανασία.

 

•Ο  Θοδωρής  διάβασε ένα  παραμύθι.

 

 

 ********************

 

 

Την ώρα της ευέλικτης ζώνης, διαβάσαμε το παραμύθι του Τζ. Ροντάρι “Η περίφημη βροχή του Πιομπίνο”

 

Βιβλίο: «Παραμύθια από το τηλέφωνο» του Τζάνι Ροντάρι | Οι παραμυθάδες

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για La famosa pioggia di Piombino

 

ζωγράφος της εικόνας Στέλλα Ζαφείρη

 



Λήψη αρχείου

 

 

… είδαμε πώς αποτύπωσαν τη βροχή διάφοροι καλλιτέχνες, ζωγράφοι και φωτογράφοι…

…και με αφορμή την ιστορία εμπνευστήκαμε και ζωγραφίσαμε τη δική μας περίεργη, τρελή βροχή. Μετά ενώσαμε όλοι τις κατασκευές μας και φτιάξαμε ένα μεγάλο παράξενο σύννεφο με μια – τι άλλο; – παράξενη βροχή. Τα πρωτάκια ήταν σε φόρμα και οι αλλιώτικες βροχοσταλίδες τους βγήκαν εξαιρετικές!

 Την ιδέα τη βρήκα σε ένα ταξίδι μου… εδώ

 

 

ΣΥΝΝΕΦΟ ΠΙΟΜΠΙΝΟ

 

 

 ********************

 

 

Αφού θυμηθούμε τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Δδ.

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

 

 

 ********************

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

Χωρίς φως

Οι ήρωές μας έσωσαν το κουταβάκι και το πήραν μέσα στο σπίτι. Η περιπέτεια όμως συνεχίζεται και στο σημερινό μάθημα. Ξαφνικά έσβησαν τα φώτα και έξω άρχισαν τα μπουμπουνητά και οι αστραπές!  Όμως, ο παππούς τους είπε ένα παραμύθι και έτσι τους καθησύχασε.

Για να μπούμε στο κλίμα του μαθήματος και να γίνει λίγο πιο παραστατικό το μάθημα, προτού ξεκινήσουμε, θα κλείσουμε τα φώτα και θα πω στα παιδιά να κρατήσουν κλειστά και τα μάτια τους. Μετά θα τους βάλω διάφορους ήχους από τη φύση (βροχή, αέρας, μπουμπουνητά κ.α.) ώστε να αισθανθούν καλύτερα τα συναισθήματα των ηρώων του βιβλίου μας. (η ιδέα είναι από εδώ).

 

 Ήχοι

 

Αφού ζητήσω από τα παιδιά να ξεχωρίσουν και να ονομάσουν τους ήχους που άκουσαν, θα συνεχίσουμε με την επεξεργασία της εικόνας του μαθήματος.

 

 

Θα μιλήσουμε για τα καιρικά φαινόμενα και έτσι τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να αφηγηθούν τις δικές τους εμπειρίες από μια καταιγίδα και από μια διακοπή ρεύματος. Οι παππούδες και οι γιαγιάδες μπορούν να βοηθήσουν και να πουν στα παιδιά ιστορίες που έχουν σχέση με την προσπάθεια ερμηνείας αυτών των καιρικών φαινομένων και τις ανθρώπινες δοξασίες (συγκρούονται τα σύννεφα, οι άγγελοι συγυρίζουν….)

 

Μέσα από τις λέξεις τις εικόνας θα βρούμε το γράμμα που θα μάθουμε σήμερα, δηλαδή το Φφ.

Κατόπιν θα διαβάσουμε το κείμενο, θα ξαναθυμηθούμε τα σημεία στίξης και αφού τα κοκκινίσουμε θα προσπαθήσουμε να ξαναδιαβάσουμε το κείμενο πιο παραστατικά.

Στη συνέχεια θα “κιτρινίσουμε” το Φφ

 

 

Θα μάθουμε να το γράφουμε…

 

 

 

 

και θα φτιάξουμε τις παρεούλες με τα φωνακλάδικα γράμματα (πρέπει να ομολογήσω ότι ο δρόμος της φασαρίας, είναι εξαιρετικά χρήσιμος για να φτιάχνουμε πολύ γρήγορα τις συλλαβές!)

 

 

 πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

 

Μετά θα σκεφτούμε και θα πούμε λέξεις από Φφ και θα φτιάξουμε τον άξονα των λέξεων του γράμματος.

 

 

 πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

Κατόπιν θα αναλύσουμε την λέξη φως

 

Μετά θα κάνουμε τις υπόλοιπες δραστηριότητες του μαθήματος και θα κλείσουμε με το τραγουδάκι όπου θα κυκλώσουμε το γράμμα Φφ

 

Picture

 

 

 

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

 

 Ο μύθος του Αιόλου

 

 

Ο Αίολος, ο αρχαίος θεός του ανέμου, ζούσε στο μαγευτικό νησί Αιολία, όπου και κρατούσε φυλαγμένους στον τεράστιο ασκό του όλους τους ανέμους αφήνοντας τους ελεύθερους μόνο κάτω από τις οδηγίες των Ολύμπιων Θεών. Ηταν ο διορισμένος από το Δία ως «ταμίας των ανέμων», αυτός που κρατούσε τους αέρηδες κλεισμένους στον ασκό του και τους άφηνε κατ’ εντολή του αρχηγού των Θεών.
Μια μέρα ο Οδυσσέας, ύστερα από πολλές περιπλανήσεις, επισκέφτηκε την Αιολία, όπου του επιφύλαξαν θερμή υποδοχή.
Ο Αίολος τους φιλοξένησε ένα μήνα. Όταν αποφάσισαν να φύγουν τους έδωσε έναν ασκό όπου μέσα είχε κλείσει όλους τους ανέμους δίνοντας έτσι την ευκαιρία στον Οδυσσέα να ταξιδέψει με ασφάλεια σε ήρεμα νερά . Ο Οδυσσέας  ακολούθησε πιστά τις οδηγίες του θεού κρέμασε τον ασκό στο κατάρτι και δεν άφηνε κανέναν να το αγγίξει. Εννιά μέρες ταξίδευαν, αλλά λίγο πριν φτάσουν στην Ιθάκη ο Οδυσσέας αποκοιμήθηκε. Ένας από τους συντρόφους του, προσπαθώντας να ικανοποιήσει την περιέργειά του, άνοιξε τον ασκό ελευθερώνοντας τους επικίνδυνους ανέμους στέλνοντας έτσι το καράβι του Οδυσσέα εκτός πορείας και μακριά από την πατρίδα του. 
Λένε πως ο ασκός αυτός είχε μέσα τους οκτώ ανέμους. Ποιοι είναι όμως αυτοί;
Ο πιο δυνατός και ψυχρός άνεμος είναι ο βοριάς. Έτσι τον ξέρουν οι άνθρωποι της πόλης, οι γεωργοί και οι κτηνοτρόφοι. Στη θάλασσα όμως ο βοριάς είναι γνωστός σαν Τραμουντάνα. Η λέξη αυτή έχει ιταλικές ρίζες. Προέρχεται από την λέξη tramontana (trans (διά) + montanus (ορεινός)) δηλαδή ο αέρας που έρχεται από τα βουνά.
Όταν ο άνεμος έρχεται από τον νότο και φέρνει ζέστη τότε για τους ναυτικούς φυσάει Όστρια. Αυτή η λέξη έχει ρίζες στα αρχαία ελληνικά και συγκεκριμένα στη λέξη αύω που σημαίνει ξηραίνω. Αύω – Auster (λατινικά) – Ostro (ιταλικά). Η όστρια ζεσταίνει τις μέρες του χειμώνα αλλά στο μεγαλύτερο μέρος της Ελλάδας σηκώνει πολύ μεγάλο κύμα.
Ο ανατολικός άνεμος είναι για τους ναυτικούς ο Λεβάντες. Λέξη, με λατινική καταγωγή, την χρησιμοποιούσαν Τζενοβέζοι και Βενετσιάνοι. Το ελληνικό όνομα του ανέμου αυτού είναι Απηλιώτης (από + ήλιος). Χρησιμοποιείται όμως συνήθως το όνομα Λεβάντες.
Από την άλλη πλευρά του ορίζοντα φυσάει ο Πουνέντες (από το ιταλικό Ponente που σημαίνει δύση). Η ελληνική ονομασία αυτού του ανέμου είναι Ζέφυρος. Στην ελληνική μυθολογία, ο Ζέφυρος, ήταν προσωποποίηση του δυτικού ανέμου.
Αυτοί μέχρι τώρα είναι οι άνεμοι που έρχονται από τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα. Στην συνέχεια θα δούμε τους ενδιαμέσους.
Οι άνεμοι με τα «Γ». Γραίγος και Γαρμπής, φυσάνε αντίθετα.
Για τους βενετσιάνους, ο βορειοδυτικός άνεμος ήταν ο «grego», δηλαδή ο άνεμος που έρχεται από την χώρα των γραίκων, των Ελλήνων. Από την άλλη πλευρά έρχεται ο Γαρμπής (garbin (ιταλικό) – garbī: δύση (αραβικό)). Λίβας είναι το ελληνικό του όνομα αλλά δεν συνηθίζεται. Εάν κάποιος θυμάται έναν από τους δύο είναι εύκολο να θυμάται και τον άλλον γιατί είναι οι μόνοι που ξεκινάνε από Γ και βρίσκεται ο ένας απέναντι από τον άλλο.
Ο Βορειοανατολικός άνεμος για τους ναυτικούς έχει το όνομα Μαϊστρος. Η λέξη,  λατινικής καταγωγής, συχνά αναφερεται και ως μαϊστράλι.
Ο νοτιοδυτικός άνεμος για τους ναυτικούς είναι ο Σιρόκος. Τον λένε και Σορόκο ή λένε ότι φυσάει Σοροκάδα.

πηγή:http://tadefterakiablogaroun.blogspot.gr/2013/01/blog-post_11.html

 

 

 

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

 

Πάτησε στην εικόνα

Picture

 

 

2403241    Το φαγητό στη φωτιά (Φ,φ)

 

 

 

 *********************

Διαβάζουμε!

 

 

Οι φιλενάδες φώκιες!

Σοφία Μαντούβαλου

 

 

Έναν καιρό και μια φορά,

μπορεί τώρα ή παλιά,

δύο φώκιες φιλενάδες

καβγαδίζουν σαν φοράδες!

Φόρα παίρνουν και μαλώνουν,

μέσα στη στιγμή φιλιώνουν!

Φτιάχνουν όνειρα κρυφά,

τελείως διαφορετικά.

Η Φιφή σαν φιγουρίνι,

φαβορί για καμαρίνι,

με φινέτσα ηθοποιού

– φοβερής δραματοποιού –

με φορεσιά απ’ τα παλιά

στέλνει τριγύρω της φιλιά!

Φήμη θέλει να αποκτήσει,

και φιλμάκι να γυρίσει.

Τα μάτια λάμπουν φοβερά,

φιλόδοξα και φλογερά!

 

 

 

 

 

Το Φεβρουάριο ο καιρός

παύει να είναι φιλικός.

«Φ-φ-φ» κάνει ο αέρας,

«φ-φ-φ» φυσάει σαν τέρας!

Ξαφνικά σβήνει το φως,

φλας δεν έχει ο ουρανός!

 

 

Λέξεις

φως, φωνή, Φανή, Φάνης, Φώτης, φυτό, φώκια, φίδι, φακές, φασόλια, φάβα,
φοβερός, φακός, φορτηγό, φόρεμα, φούσκα, φυλακή, φρύδι, φανάρι, φωτιά

 

 

 

Προτάσεις

 

 

  • Η  Βάσω  φόρεσε  το  καλό  της  φόρεμα.
  • Ο  Φάνης  αγόρασε  από  το  μανάβη  σταφύλια.
  • Ο  φίλος μου, ο Φώτης, φόρεσε  το  πανωφόρι  του.
  • Στην  κορυφή  του  βουνού  ανάψαμε  φωτιά.
  • Ο  Θωμάς  έκοψε  τον  φάκελο  με  το  ξυράφι.
  • Ο  Θάνος  βοήθησε  τον  Φώτη  στα  μαθήματα.
  • Θέλω  να  πάρω  τηλέφωνο  τον  Φάνη.
  • Φέρε  μου , σε  παρακαλώ , έναν  καφέ.
  • Ανάψαμε  φωτιά , για  να  ζεστάνουμε  το  φαγητό.
  • Ο  Φάνης  έκοψε  το  χέρι  του , με  το  ξυράφι.
  • Ψάρια!  Φώναζε  ο  ψαράς.
  • Φυτέψαμε  στον  κήπο  μας  μια  ροδιά.

 

 

 

 ********************

 

 

 

Αφού θυμηθούμε τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Φφ.

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

 

 

 ********************

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

Το παράξενο ταξίδι της Συννεφένιας

 

 Μας άρεσε το παραμύθι του παππού, αλλά σειρά έχει σήμερα να μας διηγηθεί το Σαμπέρ το παραμύθι της Συννεφένιας, που την πήρε ο Άνεμος μακριά από τον άντρα της, τον Φωτιά και την κόρη της, τη Χιονένια. Το παραμύθι συνεχίζεται και στην επόμενη ενότητα… Υπομονή, θα μάθουμε σύντομα το τέλος του!

Θα ξεκινήσουμε από τον Σαμπέρ και θα κάνουμε υποθέσεις για το τι μπορεί να σκέφτεται. Έτσι θα έχουμε την ευκαιρία να εκφράσουμε και τις δικές μας ιδέες.

 

 Αφού παρατηρήσουμε καλά την εικόνα και την επεξεργαστούμε (τα πρόσωπα, χρόνος, τόπος), θα περάσουμε στο κείμενο, θα το διαβάσουμε και θα ξαναθυμηθούμε τι σημαίνουν τα εισαγωγικά και τα αποσιωπητικά (η ιστορία συνεχίζεται).  Θα βρούμε και θα ζωγραφίσουμε τα σημεία στίξης που έχουμε μάθει και μετά θα εντοπίσουμε τι κοινό έχουν οι παρακάτω λέξεις.

 

 

http://1.bp.blogspot.com/-UgxsQb0KzEI/VMduYwZBn6I/AAAAAAAAC8g/BQLICwe6amY/s1600/%CE%95%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B14.png

 

 

Έτσι θα εντοπίσουμε και το γράμμα με το οποίο θα ασχοληθούμε, που είναι το Ξξ και θα το κιτρινίσουμε.

 

Μετά θα μάθουμε να το γράφουμε…

 

 

 

 

θα πούμε λέξεις που αρχίζουν από Ξξ

 

 

 πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

 

και μετά θα φτιάξουμε τις συλλαβές

 

 πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

 

 

Κατόπιν θα αναλύσουμε τη λέξη ταξίδι

 

 πηγή εικόνας:   http://kathemeraproti.blogspot.gr

 

Θα συνεχίσουμε με τις υπόλοιπες δραστηριότητες του μαθήματος και θα ολοκληρώσουμε με το τραγουδάκι

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Το παράξενο ταξίδι της συννεφένιας

 

 

 

Η Χιονένια και η Συννεφένια

 

 

Ταξιδεύει η Συννεφένια
με του ανέμου τα φτερά.
Χίλια δάκρυα μεταξένια
στο ταξίδι της σκορπά.

 

 

Όταν δακρύζει η Συννεφένια
ψιχάλες πέφτουν απαλά
ψηλά κοιτά τότε η Χιονένια
στο σύννεφο χαμογελά.

 

 

Μουσική: Τάσος Ιωαννίδης,


Ερμηνεία: Μ. Φαραντούρη

και Χορωδία ΚΣΤ’ δημοτικού σχολείου Λεμεσού

 

 

 

 

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

 

Πάτησε στην εικόνα

 

 

Picture

 

8875466Η ξαπλώστρα (Ξ,ξ)

 

 ********************************

Διαβάζουμε!

 

 

Ο ΞΥΛΟΜΥΤΗΣ ΞΙΦΙΑΣ

Σοφία Μαντούβαλου

Έναν καιρό και μια φορά,

μπορεί τώρα ή παλιά,

ξιφίας με μακριά ουρά,

ξίφος για μύτη ασημιά,

έχασε σε ξιφομαχία

από ξουράφι καρχαρία!

Ξιφομάχος ξακουστός,

ακολούθησε ο φτωχός

το μυαλό του το ξερό,

ξέχειλο από θαυμασμό,

για μια ξανθούλα καλλονή

πάνω σε στρώμα ξαπλωτή

σε θάλασσα εξωτική.

Ξημερώματα πρωί,

ξεδοντιάρης καρχαρίας,

ξεχύθηκε απ’ τα βαθιά

με στόχο να ξεκοκκαλίσει

την ξένη από τον Βορρά.

 

 

Λέξεις

 

ξέρω, ταξίδι, ξύλο, ξενοδοχείο, ξινός, ξιφίας, ξιφομάχος, ξύστρα, ξυράφι, ξίδι,

 

η τάξη, το ταξί, εγώ ξέρω, εγώ ξεθάβω, ξάδερφος, Ξένια, Αλέξης, Αλεξίας

 

 

Προτάσεις

 

 

•Ο  ξένος  ήξερε  πολλά  για  την  πόλη  μας.

•Ο  τοξότης  έριξε  με  το  τόξο  του.

•Η  Ξένη  έβαλε  ξίδι  στη  σαλάτα.

•Ξεκινήσαμε  στις  έξι  με  ταξί.

•Ο  δικαστής  διέταξε  την  έξωση.

•Η  άμαξα  σταμάτησε  έξω  από  τον  ξενώνα.

•Ο  ξενοδόχος  οδήγησε  τον  ξένο  στο  δωμάτιό  του.

•Ο  Αλέξης  πήγε  στην  εξοχή.

•Το  καλάθι  ήταν  γεμάτο  ξερά  σύκα.

•Το  καράβι  ξεκίνησε  για  το  μεγάλο  ταξίδι.

 

 

Οικογένεια λέξης

 

ξύλο

ξύλινο

_________________________________

 

_________________________________

 

_________________________________

 

_________________________________

 

_________________________________

 

_________________________________

 

 

 

 ********************************

 

 

 

Αφού θυμηθούμε τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Ξξ.

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

 

 

 

***********************

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

Ψιχάλες

Σήμερα θα δούμε τη συνέχεια της ιστορίας που έλεγε ο Σαμπέρ. Θα επεξεργαστούμε την εικόνα και θα προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τη συνέχεια από μόνοι μας.

 

 

Με τη βοήθεια της εικόνας και των λέξεων που κρύβονται μέσα της, θα μάθουμε το γράμμα Ψψ. Αφού το εντοπίσουμε στις λέξεις που θα γράψουμε στον πίνακα, θα διαβάσουμε το κείμενο, θα κιτρινίσουμε το καινούριο γράμμα και θα κοκκινίσουμε τα σημεία στίξης που μάθαμε. (Η επανάληψή τους μας κάνει καλό και μαθαίνουμε να τα χρησιμοποιούμε πιο συχνά – τουλάχιστον την τελεία!)

 

Θα μάθουμε να το γράφουμε…

 

 

 

 

Θα γράψουμε και θα πούμε τις συλλαβές με το Ψψ… όπως και λέξεις που αρχίζουν με αυτό το γράμμα.

 

 

 

 

 

 

 

Στη συνέχεια θα κάνουμε τον άξονα των λέξεων που αρχίζουν με το γράμμα Ψψ. Μετά θα συνεχίσουμε με τις δραστηριότητες του μαθήματος και θα τελειώσουμε με το τραγουδάκι.

 

 

 

 

 

Η παρουσίαση του μαθήματος

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

 

Πάτησε στην εικόνα

 

 

Ψιχάλες  (Ψ, ψ)

 

Picture

 

 

Τα ψώνια της Δασκάλας
 Πηγή: http://www.jele.gr

 

 

 

 ************************

Διαβάζουμε!

 

 

 

Λέξεις

 

 

ψιχάλα,   ψάρι,   ψαλίδι,   ψυγείο,   ψύλλος,   ψωμί,  ψωμιέρα,   Ψιψίνα,   ψίχουλα,
ψηλώνω,   ψιθυρίζω,   ψάχνω,   ψάξε,   άναψα,  ταψί,   ψηλά,   ψέματα

 

 

Προτάσεις

 

 Ο  παππούς  ξεκίνησε  νωρίς  για  ψάρεμα.

  • Βούτηξα  ένα  ψωμάκι  στο  γάλα  μου.
  • Απόψε  στις  έξι  θα  πάμε  για  ψώνια.
  • Ψάξαμε  για  ταξί , αλλά  πουθενά !..
  • Ψέματα  μου  έλεγες , Αλέξη !..
  • Έκοψα  ψωμί , αλλά  έριξα  ψίχουλα  κάτω.
  • Ο  ψαράς , έπιασε  πολλά  ψάρια , σήμερα!
  • Ξέρω , πόσα  ξόδεψες , για  τα  ψώνια  σου !
  • Η  Ξένη  έκοψε  τα  νύχια της , με  το  ψαλίδι.
  • Στην  παγωνιά , κάψαμε  όλα  τα  ξερά  ξύλα.

 

 

 

 ********************************

 

 

 

Αφού θυμηθούμε τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Ψψ.

 

 

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

 

 

 

************************

 

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

Πουπουλένια σύννεφα

 

Τα πρωτάκια μας έμαθαν όλα τα γράμματα της Αλφαβήτας – και τα 24 ! – και είναι πολύ περήφανα γι΄ αυτό! Σήμερα θα κάνουμε το τελευταίο μάθημα από το Α΄τεύχος του βιβλίου της Γλώσσας, τα “Πουπουλένια σύννεφα”.

 

 

Θα το διαβάσουμε και θα το ακούσουμε από τη φωνή της Μαρίας Φαραντούρη.

 

 

 

 

Μετά θα μιλήσουμε λίγο για τα σύννεφα και με τι μπορεί να μοιάζουν. Στη συνέχεια θα κοκκινίσουμε όλα τα σημεία στίξης που έχουμε μάθει και θα μιλήσουμε για ακόμη μια φορά για τη χρήση τους.

 

 

Θα προχωρήσουμε στο Τετράδιο Εργασιών, θα μάθουμε το όνομα του κάθε γράμματος και θα γράψουμε και από μια λέξη στο καθένα.

Θα τελειώσουμε αφού πούμε την Αλφαβήτα μερικές φορές, μια και θα την έχουμε για ορθογραφία.

 

 

 

 

Τραγούδια με την Αλφαβήτα

 

 

 

 

 

 

 

 

Ώρα για παιχνίδι!

 

 

Πάτησε στην εικόνα

 

 Κάρτες μνήμης (Κεφαλαία και μικρά)
Συγκεντρω
τικά: Η, Γ, Λ, Χ, Ζ, Υ, Ω, Β, Δ, Φ, Ξ, Ψ

 

 

 

 

Κάρτες μνήμης (Κεφαλαία και μικρά)
​Συγκεντρωτικά: Ο, Ν, Ρ, Ι, Θ, Μ, Η, Γ, Λ, Χ, Ζ, Υ, Ω, Β, Δ, Φ, Ξ, Ψ

Picture

Η ορχήστρα (Αλφάβητο)-διαδραστικό παιχνίδι

 

 

 

 ********************************

 

 

πάτησε στην εικόνα

για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για τετράδιο εργασιών γλώσσας α δημοτικού

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *