↑ Επιστροφή σε Γλώσσα

Εκτύπωσέ το Σελίδα

Ενότητα 19 – Τα μάθατε τα νέα;

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-B105/691/4585,20766/images/imgu0_001.png

 

 

 

 

Στόχοι της ενότητας

  • Εξοικείωση με αφηγηματικά κείμενα ειδησεογραφικού τύπου.
  • Παραγωγή αφηγηματικών κειμένων .
  • Διάκριση του -ι των ουδέτερων από το -οι των αρσενικών και -η των θηλυκών ουσιαστικών.
  • Μεγεθυντικά και υποκοριστικά.
  • Σύνθετες λέξεις.
  • Δημιουργία μετοχών.
  • Κλίσεις ρημάτων β΄συζυγίας.
  • Κλίση επιθέτων σε -ος, -η, -ο.

πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου

 

 

 

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για τα μάθατε τα νέα β δημοτικού

Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο

 

 

 

Στη καινούρια μας ενότητα, θα ασχοληθούμε με τα νέα και τις εφημερίδες. Θα συζητήσουμε για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να πληροφορηθούμε τα νέα σήμερα αλλά και  σε παλαιότερες εποχές.

Θα ξεκινήσουμε με τις εικόνες του προοργανωτή και θα βρούμε τη σειρά με την οποία έγιναν τα γεγονότα. Έτσι θα βρούμε το ταξίδι της είδησης από εκεί που συμβάινει μέχρι να φτάσει σε εμάς.

 

 

 

 

Στη συνέχεια θα διαβάσουμε το άρθρο της εφημερίδας που είχαμε δει στον προοργανωτή και θα διακρίνουμε τα κύρια χαρακτηριστικά του.

Δηλαδή την εμφάνισή του – εδώ είναι στήλη – και το περιεχόμενό του: ποιος, πού, πότε, αν είναι είδηση ή κάτι άλλο.

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για τα μάθατε τα νέα β δημοτικού

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για τα μάθατε τα νέα β δημοτικού

 

Μετά αφού πρώτα εξηγήσουμε τις λέξεις με τα έντονα γράμματα (αίθουσα σύνταξης, εθελοντής, περίθαλψη), θα δούμε πώς μεταδίδονταν τα νέα στα παλιά τα χρόνια, όταν οι άνθρωποι δεν είχαν τη σημερινή τεχνολογία.

 

 

 

Τι ήταν ο ντελάλης ή τελάλης;

 

Σχετική εικόνα

 

http://fanpage.gr/wp-content/uploads/2015/08/1439798278-134ce63057f068a219a0df338fb0b723.jpg

 

 

Η λέξη είναι μάλλον τούρκικη και σημαίνει «αυτός που ανακοινώνει τα μαντάτα«, ο δημόσιος κήρυκας.. Ο (ν)τελάλης διαλαλούσε στους κατοίκους των χωριών τα νέα, τις παραγγελίες που έπαιρνε από τις αρχές ή για τα εμπορεύματα που έφερναν οι πραματευτάδες.

Η δυνατή φωνή και κυρίως ο τρόπος που παρουσίαζε συνοπτικά τα νέα ή διαφήμιζε τα προϊόντα, τον καθιστούσε γνωστό στην τοπική κοινωνία. Έβαζε την παλάμη στο στόμα, σαν χωνί, κι έπαιρνε τις γειτονιές φωνάζοντας.

Η αμοιβή του τα πρώτα χρόνια ήταν ένα ποτηράκι τσίπουρο ή λίγο κολατσιό. Επειδή πολλά σχόλια ακολουθούσαν το άγγελμά του, αλλά και η μικρή αμοιβή του, δεν ήταν εύκολη η εξεύρεση τέτοιου προσώπου. Πάντως, τον κατάργησαν τα σύγχρονα ηλεκτρονικά μέσα.

 

 

 

 

 

Ο κήρυκας στην αρχαία Ελλάδα

 

 

Κήρυκας στην αρχαιότητα ονομαζόταν ο επίσημος αγγελιοφόρος που μετέφερε μηνύματα προς άλλα κράτη, αλλά και ο, κατά κάποιον τρόπο, δημόσιος υπάλληλος ή αυλικός που ανακοίνωνε δημοσίως τις εξαγγελίες της κυβέρνησης ή του βασιλιά προς το λαό.

 

 

Τέλος θα μιλήσουμε για την επίσκεψη που θα κάνουμε στα γραφεία μιας τοπικής εφημερίδας της πόλης μας και για το τι πρόκειται να δούμε και να κάνουμε.

 

 

 

 

Θα συνεχίσουμε στη 2η υποενότητα και θα διαβάσουμε το κείμενο «Νεαροί μαθητές αναλαμβάνουν δράση!». Θα δούμε τι κείμενο είναι ως προς το περιεχόμενό του, (άρθρο), και θα βρούμε για ποιον λόγο γράφτηκε.

 

 

 

Αποτέλεσμα εικόνας για Νεαροί μαθητές αναλαμβάνουν δράση

 

 

 

Μετά θα μάθουμε πώς κλίνουμε τα επίθετα σε -ος, -η, -ο.

 

 

 

 

 

Όμοια κλίνονται και τα επίθετα:

ο έξυπνος, ο υπάκουος, ο ήμερος, ο ψηλός, ο επικίνδυνος, ο φρόνιμος, ο άνετος, ο ήσυχος, ο άρρωστος, ο ελεύθερος, κ.ά.

 

 

 

Στο τετράδιο εργασιών θα κάνουμε την άσκηση 1, σελ 45.

 

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

Θα συνεχίσουμε και θα διαβάσουμε το άρθρο της Χαράς. Αφού το διαβάσουμε και το επεξεργαστούμε θα συζητήσουμε για τη χρησιμότητα των ασκήσεων ετοιμότητας για την περίπτωση πυρκαγιάς.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Στη συνέχεια θα μάθουμε πώς κλίνονται τα ρήματα σε -ώ.

 

Αποτέλεσμα εικόνας για κλίνω το ρήμα αγαπώ

 

 

 

Στο τετράδιο εργασιών θα κάνουμε την άσκηση 6, σελ. 48.

Επίσης θα ολοκληρώσουμε την ενότητα αφού πρώτα μάθουμε δυο πράγματα:

  • τα υποκοριστικά και τα μεγεθυντικά των επιθέτων και
  • να ξεχωρίζουμε το -ι των ουδέτερων ουσιαστικών από το -η των θηλυκών και το -οι του πληθυντικού αριθμού των αρσενικών ουσιαστικών,

κάνοντας τις ασκήσεις 3 και 4, σελ. 46 και 47.

 

 

 

Κλικ στην εικόνα

Γλωσσα Β Δημοτικου Τετραδιο Εργασιων β τευχος

 

 

 

 

 

 

Παίζουμε!

 

 

 

 

 

 

 

Βόλτα με το καράβι (Καταλήξεις ουσιαστικών σε η,ι,οι)-διαδραστικό παιχνίδι (κλικ)

 

 

 

 

 

 

 

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/vpapagiann/?page_id=2259

Top
 
Yπενθυμίζουμε ότι η μηδενική χρέωση μέσω κινητής τηλεφωνίας ισχύει μόνο για τον παρόντα ιστότοπο και για τους ιστότοπους που αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Η προβολή περιεχομένου από άλλο ιστότοπο που έχει ενσωματωθεί στον παρόντα ιστότοπο (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση.
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων