↑ Επιστροφή σε Μαθηματικά

Εκτύπωσέ το Σελίδα

ΕΝΟΤΗΤΑ 6

Picture

Το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο του μαθητή

51. Μονάδες μέτρησης χρόνου – Μετατροπές

 

Οι άνθρωποι, από την αρχαιότητα ακόμη, σε κάθε γωνιά της Γης, θέλησαν να μετρήσουν τον χρόνο. Η πρώτη τους παρατήρηση ήταν ότι καθημερινά για κάποιο χρονικό διάστημα φαίνεται ο ήλιος και για κάποιο άλλο το φεγγάρι.

Η μέτρηση του χρόνου έχει σχέση με δυο πολύ σημαντικούς παράγοντες:

  • με την περιστροφή της Γης γύρω από τον εαυτό της (ημερονύκτιο) και
  • την περιστροφή της γύρω από τον ήλιο (έτος).

 

Τα μικρά χρονικά διαστήματα τα χωρίζουμε σε ώρα (ώρ), λεπτό(λ.) και δευτερόλεπτο(δ.)

 

 

Εικόνα

  • Για να εκφράσω τη χρονική διάρκεια με διαφορετικές μορφές, χρησιμοποιώ τις παρακάτω μονάδες μέτρησης χρόνου:

    • 60 δευτερόλεπτα = 1 λεπτό • 7 ημέρες = 1 εβδομάδα • 12 μήνες = 1 έτος

    • 60 λεπτά = 1 ώρα • 30 ημέρες =1 μήνας • 100 έτη = 1 αιώνας

    • 24 ώρες = 1 ημέρα • 365 ημέρες = 1 έτος • 1.000 έτη = 1 χιλιετία

  • Για να κάνω μετατροπές, αξιοποιώ τις παραπάνω σχέσεις των μονάδων μέτρησης χρόνου.

    Παράδειγμα: τρία τέταρτα της ώρας ή Εικόνα της ώρας ή 45 λεπτά.

 

 

 

 

 Δες την παρουσίαση του μαθήματος

 

 

 

 

 

 

 

 Γιατί δεν έχουμε όλοι την ίδια ώρα;

Έχετε αναρωτηθεί γιατί έχουμε διαφορές ώρας…;

Εξηγεί η Φυσικός Λία Καραμπατέα.

            Αν είναι μεσημεράκι και μόλις σχολάσατε από τη δουλειά σας, στην Κίνα ήδη πάνε για ύπνο ενώ σε κάποια μέρη της Αμερικής τώρα ξεκινάει η μέρα τους… Η διαφορά ώρας που έχουν μεταξύ τους οι διάφορες χώρες ανά τη γη, αποτελεί συνήθεια αφομοιωμένη από τη λογική μας. Πόσο καλά όμως ξέρουμε να εξηγήσουμε το λόγο που υπάρχει…;
            Ας αρχίσουμε από τα απλά. Μία μέρα έχει 24 ώρες, μία ώρα 60 λεπτά και ένα λεπτό 60 δευτερόλεπτα. Μία ώρα είναι λοιπόν το 1/24 της ημέρας, έτσι προέκυψε ο πρώτος ορισμός. Ωστόσο, δε μας εξασφαλίζει απόλυτη ακρίβεια, μιας που όλες οι μέρες δεν έχουν σταθερή και ίση διάρκεια μεταξύ τους.
            Γιατί όμως να διαφέρει η ώρα ανάμεσα σε δύο χώρες; Μέρα εδώ, μέρα και εκεί άλλωστε… Θα πάμε ένα μικρό ταξιδάκι στην Αγγλία, συγκεκριμένα στο Λονδίνο και στο Βασιλικό Αστεροσκοπείο του Γκρήνουιτς. Το Αστεροσκοπείο αυτό ιδρύθηκε τον 17ο αιώνα, από τον βασιλιά Κάρολο Β’. Μέσα από το κτίριο έχουν χαραχθεί 4 μεσημβρινοί, λόγω των πολυετών μελετών για τις οποίες οι βρετανοί επιστήμονες χρησιμοποιούσαν το Αστεροσκοπείο. Τι είναι όμως ένας μεσημβρινός;
           Η Γη μας, περιστρέφεται όπως ξέρουμε γύρω από τον εαυτό της, δηλαδή τον άξονά της. Τα δύο αντιδιαμετρικά σημεία του πλανήτη που ενώνει ο άξονας αυτός, είναι οι γεωγραφικοί της πόλοι (βόρειος και νότιος). Λόγω της κλίσης που έχει η Γη κατά την περιστροφή της, οι νοητοί κύκλοι που ενώνουν τους δύο πόλους δεν έχουν όλοι το ίδιο μήκος περιφέρειας. Το ίδιο συμβαίνει και με τους νοητούς κύκλους που είναι κάθετοι στους προηγούμενους. Ο μεγαλύτερος λοιπόν από αυτούς (που ισαπέχει από τους δύο πόλους) είναι ο ισημερινός, ενώ οι υπόλοιποι κύκλοι καλούνται «παράλληλοι» όντας παράλληλοι στον ισημερινό. Οι νοητοί κύκλοι που είναι κάθετοι στον ισημερινό, δηλαδή «περιέχουν» τον άξονα της Γης, είναι οι μεσημβρινοί. Με τη βοήθεια όλων αυτών των κύκλων, ορίζεται το γεωγραφικό μήκος και πλάτος κάθε μέρους πάνω στον πλανήτη.
            Ο «Πρώτος Μεσημβρινός» λοιπόν, ορίστηκε να είναι αυτός που περνά από τον μεσημβρινό κύκλο του Αστεροσκοπείου Γκρήνουιτς. Γι’ αυτό και είναι γνωστός και ως «Μεσημβρινός του Γκρήνουιτς».
           
Ο προσδιορισμός της μέσης τοπικής ώρας κάθε μέρους παγκοσμίως, γίνεται με βάση το Μέσο χρόνο Γκρήνουιτς. Πώς και γιατί γίνεται αυτό…;
            Από αρχαιοτάτων χρόνων, για τον ορισμό της ώρας, οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν απλές παρατηρησιακές μεθόδους, όπως π.χ. να χωρίζουν σε ίσα διαστήματα τον χρόνο που μεσολαβεί από το ξημέρωμα μέχρι το βράδυ κ.ο.κ. Όπως καταλαβαίνουμε όλοι, λόγω της κίνησης της Γης σε σχέση με τον Ήλιο, δεν παρατηρούμε όλοι ταυτόχρονα την ανατολή και τη δύση του. Κυρίως αυτό, αλλά ακόμη και το ότι οι παρατηρησιακές αυτές μέθοδοι στερούνταν ακρίβειας, ήταν οι λόγοι που έπρεπε να εδραιώσουν μια πιο σταθερή «συμφωνία» ώρας.
            Ορίστηκαν λοιπόν οι ζώνες ώρας, ή αλλιώς οι ωριαίες άτρακτοι της Γης. Οι ζώνες χρησιμοποιούν ως κέντρο τους, τους μεσημβρινούς με μήκος πολλαπλάσιο των 15ο , με κάθε γειτονική ζώνη να απέχει χρονικά μία ώρα. Ο ορισμός αυτός και πάλι δεν είναι αυστηρός βέβαια, αφού όπου οι μεσημβρινοί «χωρίζουν» ένα κράτος σε μέρη, προτιμάται να γίνει η οριοθέτηση με βάση τα σύνορα της χώρας.
            Μέσος χρόνος Γκρήνουιτς λοιπόν, επιστρέφοντας στην Αγγλία, είναι ο τοπικός μέσος χρόνος του 1ου μεσημβρινού, που διέρχεται από το Αστεροσκοπείο, του μεσημβρινού δηλαδή από τον οποίο ξεκινά η μέτρηση του γεωγραφικού μήκους.
            Γνωρίζοντας πόσες ζώνες ώρας (άρα πόσους μεσημβρινούς) απέχουν δύο μέρη μεταξύ τους, ξέρουμε και το πόσες ώρες διαφέρουν. Ανάλογα με την τοποθεσία τους συγκριτικά με το Γκρήνουιτς, συμπεραίνουμε και το ποιος «προπορεύεται» έναντι ποιου. Με εύρος 15ο λοιπόν η κάθε μια, οι ζώνες ώρας είναι συνολικά 24.
           
Όπως προαναφέρθηκε, όταν μια χώρα μοιράζεται σε περισσότερες των μία ζωνών, προτιμάται η ζώνη στην οποία βρίσκεται η πρωτεύουσα, αν και υπάρχουν και χώρες που αποφασίζουν να ακολουθούν εξ ολοκλήρου την ώρα κάποιας γειτονικής ζώνης.
            Η ατομική ώρα πλέον σε παγκόσμιο επίπεδο ορίζεται επισήμως από την UTC, δηλαδή Coordinated Universal Time, στην οποία τα δευτερόλεπτα είναι ελλειπτικά ρυθμισμένα, λαμβάνοντας έτσι υπ’ όψιν το συγχρονισμό με την GMT, Greenwich Meridian Time, δηλαδή Μέση (ή Μεσημβρινή) Ώρα Γκρήνουιτς.
            Εξετάζοντας τον χρόνο υπό το πρίσμα της ανθρώπινης συνείδησης και ψυχολογίας, είναι χαρακτηριστικό το πόσο διαφορετικά βιώνεται ο ρυθμός του ανάλογα με το πόση αγωνία ή αντίστοιχα αδιαφορία αναμένουμε/ζούμε κάτι. Και αυτό έρχεται να ειρωνευτεί αξιοθαύμαστα τον περίτεχνο τρόπο με τον οποίο ομοιόμορφα ορίζεται η ώρα ανά τον κόσμο.
            Τελικά ο χρόνος είναι πράγματι υποκειμενικός…

 

 

πηγή:http://www.kulturosupa.gr/index.php/anthrwpos-kai-koinwnia/exete-anarwththei-giati-exoume-diafores-wras-2034/#.VxPW5nqffdQ

 

 

 

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Picture

 

52. Προβλήματα με συμμιγείς

 

 

 

Εικόνα

  • Στις μετρήσεις που κάνουμε στην καθημερινή μας ζωή, εκφράζουμε τα αποτελέσματά τους είτε με δεκαδικούς αριθμούς είτε με συμμιγείς:
    • 75,80 € ή 75 € και 80 λεπτά        • 2,5 χρόνια ή 2 χρόνια και 6 μήνες

  • Για να διαχειριστούμε τα αποτελέσματα των μετρήσεων που είναι εκφρασμένα με συμμιγείς αριθμούς, μπορούμε να τους μετατρέψουμε στην πιο μικρή υποδιαίρεση.
    Παράδειγμα: 4 μήνες και 17 ημέρες = (4 x 30) + 17 μέρες = 137 μέρες.

 

 

 

 

 

 Δες την παρουσίαση του μαθήματος

Μόνιμος σύνδεσμος σε αυτό το άρθρο: https://blogs.sch.gr/vpapagiann/?page_id=1662

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Yπενθυμίζουμε ότι η μηδενική χρέωση μέσω κινητής τηλεφωνίας ισχύει μόνο για τον παρόντα ιστότοπο και για τους ιστότοπους που αναφέρονται στο δελτίο τύπου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων.
Η προβολή περιεχομένου από άλλο ιστότοπο που έχει ενσωματωθεί στον παρόντα ιστότοπο (π.χ. video youtube) ή το άνοιγμα συνδέσμων που οδηγούν σε εξωτερικό περιεχόμενο δεν υπάγονται στη μηδενική χρέωση.
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων