Διαδραστικό βιβλίο
Κεφάλαιο 21: Γνωρίζω καλύτερα τους δεκαδικούς
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ- Κεφ. 21. Γνωρίζω καλύτερα τους δεκαδικούς
Διαδραστικό βιβλίο
Κεφάλαιο 22: Διαχειρίζομαι δεκαδικούς αριθμούς
Σ’ ένα δεκαδικό αριθμό αριθμό κάθε ψηφίο, ανάλογα με τη θέση που βρίσκεται μέσα στον αριθμό, έχει διαφορετική αξία.
Όπως στο ακέραιο μέρος, έτσι και στο δεκαδικό μέρος κάθε τάξη είναι 10 φορές μεγαλύτερη από την αμέσως επόμενή της (προς τα δεξιά) και 10 φορές μικρότερη από την προηγούμενή της (προς τα αριστερά).
Για παράδειγμα :
στον αριθμό 7, 777 η αξία του 7 είναι διαφορετική, ανάλογα με τη θέση στην οποία βρίσκεται κάθε φορά ο αριθμός.
Το 7 έχει αξία 7 ακέραιες μονάδες.
Το 7 έχει αξία 7 δέκατα (0,7)
Το 7 έχει αξία 7 εκατοστά (0,07)
Το 7 έχει αξία 7 χιλιοστά (0,007)
ΔΕΚΑΔΙΚΟ ΑΝΑΠΤΥΓΜΑ
Μπορούμε να αναλύσουμε ένα δεκαδικό αριθμό, σχηματίζοντας το δεκαδικό του ανάπτυγμα. Πολλαπλασιάζουμε κάθε ψηφίο με τον αριθμό που δηλώνει την αξία της θέσης του ψηφίου και προσθέτουμε τα γινόμενα.
Για παράδειγμα :
στον αριθμό 4, 354 το δεκαδικό του ανάπτυγμα είναι:
ΜΟΝΑΔΕΣ (1) ΔΕΚΑΤΑ (0,1) ΕΚΑΤΟΣΤΑ (0,01) ΧΙΛΙΟΣΤΑ (0,001)
4 , 3 5 4
( 4 x 1 ) + ( 3 x 0,1 ) + ( 5 x 0,01 ) + ( 4 x 0,001 )
@
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ – Κεφάλαιο 22. Διαχειρίζομαι δεκαδικούς αριθμούς.
Κεφάλαιο 23: Υπολογίζω με συμμιγείς και δεκαδικούς
ή 29 € 14 λεπτά
π.χ. 7,4 μ. ή 74 δέκατα.
α) Πρόσθεση Για να προσθέσω συμμιγείς αριθμούς:
- Τοποθετώ τους αριθμούς τον ένα κάτω από τον άλλο , ώστε από αριστερά προς τα δεξιά να βρίσκω μικρότερες μονάδες της ίδιας τάξης.
- Προσθέτω κατακόρυφα όλους τους αριθμούς που βρίσκω.
- Ελέγχω το αποτέλεσμα από τις μικρότερες προς τις μεγαλύτερες μονάδες κι όταν βρίσκω σε κάποια τάξη περισσότερες μονάδες , μετατρέπω όσες απ’ αυτές πρέπει στην αμέσως μεγαλύτερη τάξη
β) Αφαίρεση Για να αφαιρέσω συμμιγείς αριθμούς:
- Τοποθετώ τους αριθμούς με τον ίδιο τρόπο που τοποθετώ και στην πρόσθεση
- Ελέγχω αν σε κάθε τάξη μπορούν να γίνουν αφαιρέσεις
- Αν οι αφαιρέσεις μπορούν να γίνουν τις κάνω
- Αν σε κάποια τάξη δεν μπορεί να γίνει η αφαίρεση των μονάδων, τότε δανείζομαι από την αμέσως μεγαλύτερη τάξη μια μονάδα, τη μετατρέπω σε μονάδες της επόμενης τάξης τις οποίες προσθέτω με τις άλλες.
[slideboom id=356414&w=425&h=370]
Κάνουμε τις προσθέσεις:
3κ. 450γρ. + 5κ. 380γρ.:
52κ. 134γρ. + 34κ. 645γρ.:
3μ.6δεκ.4εκ. + 5μ.1δεκ.2εκ.:
45€ 19λ. + 48€ 65λ.:
34€ 68λ. + 89€ 56λ.:
Κάνουμε τις αφαιρέσεις:
32κ. 230γρ. ─ 5κ. 760γρ.
43€ 56λ. ─ 18€ 78λ
8μ.6δεκ.4εκ. ─ 5μ.8δεκ.9εκ.
6μ.1δεκ.3εκ. ─ 3μ.4δεκ.8εκ.
.
Υπολογίζουμε με δύο τρόπους:
47κ.234γρ. + 76,908κ.
Με συμμιγείς με δεκαδικούς
_________________________________________________________________________________________________________________
Κεφάλαιο 24: Διαιρώ με 10, 100, 1000
Αν ξέρουμε να πολλαπλασιάζουμε και να διαιρούμε αριθμούς με το 10, το 100 και το 1000, μπορούμε εύκολα να μετατρέπουμε μια μονάδα μέτρησης στα πολλαπλάσια ή στις υποδιαιρέσεις της.
Θυμάμαι
- Όταν διαιρούμε έναν αριθμό με το 10, 100, 1000, η υποδιαστολή του διαιρετέου μετακινείται αριστερά, τόσες θέσεις όσα μηδενικά έχει ο διαιρέτης.
- Κάθε δεκαδικός αριθμός μπορεί να γραφτεί ως δεκαδικό κλάσμα και αντιστρόφως.
- Κάθε δεκαδικός αριθμός και κάθε δεκαδικό κλάσμα μπορεί να γραφτεί ως αποτέλεσμα μιας διαίρεσης που έχει ως διαιρέτη το 10, το 100, το 1.000, ……..
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ – Κεφάλαιο 24. Διαιρώ με το 10,100, 1.000
Πάτησε εδώ για περισσότερη εξάσκηση
Γίνε καλύτερος στον πολλαπλασιασμό και τη διαίρεση αριθμών
με το 10 , το 100 και το 1000 παίζοντας !
Κεφάλαιο 25: Επιλύω προβλήματα
Κεφάλαιο 26: Διαχειρίζομαι δεκαδικούς αριθμούς
Όταν θέλουμε να εκτιμήσουμε το αποτέλεσμα μιας πράξης με δεκαδικούς αριθμούς μπορούμε ν’ αντικαταστήσουμε κάθε δεκαδικό αριθμό με έναν ακέραιο που έχει περίπου την ίδια αξία. Π.χ. 3,90 + 9,10 → 4 + 9 = 13, 78,9 + 51,2 → 80 +50 = 130.