Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με…
Θέματα
- Ελεύθερος χρόνος και οικογενειακή ζωή
- Παιδικά παιχνίδια, συλλογές
- Σχέσεις στο σπίτι και τη γειτονιά
Είδη λόγου/κειμένου
- Αναφορικός λόγος: Περιγραφή
- Λογοτεχνικά κείμενα
- Ενημερωτικά κείμενα
- Ημερολογιακά κείμενα
- Εννοιολογικοί χάρτες
Γλωσσικές λειτουργίες
Ο μαθητής ασκείται βαθμιαία ώστε να είναι σε θέση :
- να εκφράζει ένα προσωπικό πρόβλημα (θέμα του προβλήματος, αιτία, λύσεις)
- να εκφράζει ό,τι τον ευχαριστεί ή τον δυσαρεστεί
- να περιγράφει αγαπημένα παιχνίδια και συλλογές (περιγραφή αντικειμένου)
- να οργανώνει τις πληροφορίες που δίνονται σε ένα κείμενο σε εννοιολογικά διαγράμματα, πίνακες
Γραμματική
- Συλλαβισμός λέξεων με όμοια γράμματα
- Δομή πρότασης Υ-Ρ-Α
- Ουσιαστικά (γενική πτώση)
- Κύρια ονόματα
- Το επίθετο
- Ενεστώτας (οριστική ενεργητικής και παθητικής φωνής)
- Τα βοηθητικά ρήματα είμαι και έχω (οριστική Ενεστώτα)
- Λεξιλόγιο (σύνθετες λέξεις, οικογένειες λέξεων, αντίθετα)
πηγή: Γλώσσα Γ τάξη, βιβλίο δασκάλου
Αγαπητό μου ημερολόγιο
Διαβάζουμε ένα διασκευασμένο απόσπασμα από το βιβλίο της Ίλιας Χατζηπαναγιώτη, Αγαπητό μου ημερολόγιο Τάκη, εκδ. Δελφίνι. Είναι μια σελίδα από το ημερολόγιο του Αριστείδη, ενός παιδιού που δεν του φτάνει ο χρόνος που έχει για να παίζει με τους φίλους του.
Στη συνέχεια θα ξεκλειδώσουμε το κείμενο για να καταλάβουμε το νόημα του.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Με ποιες λέξεις και φράσεις ο μαθητής απευθύνεται στο ημερολόγιό του;
- Συζήτησε στην τάξη ποιο είναι το πρόβλημα του Αριστείδη. Οι σημειώσεις σου θα σε βοηθήσουν να συμμετέχεις καλύτερα στη συζήτηση.
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τα κύρια ονόματα.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1. Ξαναγράψε τις προτάσεις βάζοντας κεφαλαίο γράμμα εκεί που χρειάζεται:
Ο παππούς μου είναι από την καρδίτσα.
_____________________________________________________________
Την Τρίτη θα πάω στο θέατρο για να παρακολουθήσω την “οδύσσεια”.
_____________________________________________________________
Θα πάμε εκδρομή στη λίμνη πλαστήρα το πάσχα.
_____________________________________________________________
Η ισπανία βρίσκεται στην ευρώπη.
_____________________________________________________________
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για κλίση των ρημάτων
Το ρήμα είμαι
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Η φίλη μας η Αργυρώ
Ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε ένα διαφορετικό κοριτσάκι. Την Αργυρώ. Όμως διαβάζοντας το κείμενο ανακαλύψαμε ότι δεν είμαστε και τόσο διαφορετικοί… μάλλον, καθόλου διαφορετικοί. Κάνουμε όλοι τα ίδια πράγματα, θυμώνουμε με τα ίδια πράγματα και αγαπάμε τα ίδια πράγματα!
Ίσως η Αργυρώ να κάνει και περισσότερα από εμάς!
Καταλήξαμε στο ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί αλλά και όλοι είμαστε ίδιοι!
Συζητάμε για το πού μοιάζουμε και πού διαφέρουμε με την Αργυρώ με τη βοήθεια των ερωτήσεων του κειμένου.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Διάβασε την τελευταία πρόταση του κειμένου. Ποιος μιλά για την Αργυρώ;
- Χρωμάτισε τις λέξεις και τις φράσεις του κειμένου που φανερώνουν πώς νιώθει η Αργυρώ.
- Σε τι μοιάζεις με την Αργυρώ και σε τι διαφέρεις;
Βλέπουμε το … “Κάτι άλλο”
Στη συνέχεια θα μάθουμε:
- τους χρόνους των ρημάτων
- να διακρίνουμε τα ρήματα σε ενεργητικά και παθητικά (-ω, -ομαι/ -μαι)
- να γράφουμε σωστά τις ρηματικές καταλήξεις
- να κλίνουμε σωστά την οριστική Ενεστώτα των ενεργητικών και παθητικών ρημάτων
Γραμματική
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τους χρόνους των ρημάτων και για την κλίση του Ενεστώτα της Ενεργητικής και Παθητικής φωνής
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Εργασιών – Γραμματικής
1. Κλίνω στον Ενεστώτα το ρήμα πλένω και στις δύο φωνές.
2. Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά με την κατάληξη -τε ή -ται.
α) Το κουρείο βρίσκετ…, κοντά στην πλατεία Δεσποτικού.
β) Από εδώ που καθόμασ……. φαίνε….. το ρολόι των Τρικάλων.
γ) Μη μιλά….. δυνατά, γιατί κοιμά…… η αδερφή σας.
δ) Αυτό το αυτοκίνητο δεν πουλιέ…… . Θέλε…. να δείτε κάποιο άλλο;
Γραμματική
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις αντίθετες και τις σύνθετες λέξεις
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Εργασιών – Γραμματικής
1.Γράφω τα αντίθετα των παρακάτω λέξεων:
μπαίνω – ________________
μακριά – ________________
αγαπώ – ________________
μεγάλος – ________________
καθαρός – ________________
2. Δημιουργώ σύνθετες λέξεις:
μικρά + πράγματα = _______________________
μακρύ + στενό = _______________________
σιγά + τραγουδώ = _______________________
γλυκός + ξινός = _______________________
ψάρι + βάρκα = _______________________
κρυφά + ακούω = _______________________
Παίζουμε
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Τα παιδικά μου παιχνίδια
Σειρά έχει το κείμενο του Μίκη Θεοδωράκη “Τα παιδικά μου παιχνίδια”
Αφού διαβάσουμε το κείμενο, θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις και θα το χωρίσουμε σε παραγράφους. Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να το “ξεκλειδώσουμε” με τις κατάλληλες ερωτήσεις του βιβλίου και όχι μόνο.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Συμπλήρωσε τι κάνουν με τα γραμματόσημα τα πρόσωπα της ιστορίας.
2. Για ποιους λόγους η κυρία ήθελε να παρατείνει την παρουσία των παιδιών στο σπίτι της;
3. Πώς νιώθουν με την παρουσία της κυρίας τα παιδιά;
3. Ποιος είχε αρχικά τα γραμματόσημα; Ποιοι τα απέκτησαν στη συνέχεια;
Βάλε στη σωστή σειρά τα πρόσωπα της παρένθεσης.
(η Μαργαρίτα, ο Μίκης, η κυρία, τα εγγόνια του Μίκη)
……………………………………………………………
Βλέπουμε και μαθαίνουμε για τις τέσσερις πτώσεις
Γραμματική
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την Γενική πτώση
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Εργασιών – Γραμματικής
1. Να σχηματίσεις φράσεις βάζοντας το δεύτερο ουσιαστικό στη γενική, όπως το παράδειγμα:
το ποδήλατο – το παιδί → το ποδήλατο του παιδιού
η πόρτα – το σπίτι → ______________________________________
τα φύλλα – τα τετράδια → ______________________________________
οι ασκήσεις – η γραμματική → ______________________________________
η πολυθρόνα – ο παππούς → ______________________________________
2. Να γράψεις τη γενική του ενικού και του πληθυντικού αριθμού:
Γενική ενικού Γενική πληθυντικού
ο μαθητής ______________________ _______________________
το κορίτσι ______________________ _______________________
το σχολείο ______________________ _______________________
η γυναίκα ______________________ _______________________
το παιχνίδι ______________________ _______________________
ο παπαγάλος ______________________ _______________________
η εικόνα ______________________ _______________________
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Γραμματική
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τα επίθετα
Θα μάθουμε ότι τα επίθετα τα χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε όχι μόνο την εμφάνιση ενός ουσιαστικού αλλά και όταν θέλουμε να περιγράψουμε και τη συμπεριφορά του.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Εργασιών – Γραμματικής
1. Γράφω δικά μου ταιριαστά επίθετα για καθένα από τα ουσιαστικά:
λουλούδια | |
ουρανός | |
άσκηση | |
χωριό | |
σύννεφα | |
παίχτης | |
κουτί |
Μαθαίνω πώς περιγράφω ένα αγαπημένο μου παιχνίδι
Στην 1η παράγραφο γράφω:
- Ποιο είναι το αγαπημένο μου παιχνίδι.
- Πότε και πώς το απέκτησα.
Στη 2η παράγραφο γράφω:
- Πώς είναι το παιχνίδι με λεπτομέρειες (σχήμα, χρώμα, μέγεθος, υλικό, αφή, μέρη από τα οποία αποτελείται)
- Πώς παίζω μαζί του.
- Πού παίζεται.
Στην 3η παράγραφο γράφω:
- Τι νιώθω για το παιχνίδι μου. Μου αρέσει και γιατί.
- Δίνω το παιχνίδι μου στους φίλους μου να παίξουν.
Για να περιγράψουμε το παιχνίδι μας με επιτυχία χρησιμοποιούμε πολλά επίθετα.
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Στη νέα μας γειτονιά
Σήμερα θα γνωρίσουμε τη νέα γειτονιά της Ελένης, η οποία μόλις μετακόμισε με την οικογένειά της.
Θα διαβάσουμε το κείμενο και μετά θα προσπαθήσουμε να το αναλύσουμε με τη βοήθεια των ερωτήσεων του βιβλίου.
- Για ποιο λόγο μετακόμισε η οικογένεια της Ελένης σε καινούριο σπίτι;
- Πώς ήταν η νέα γειτονιά; Ποιοι έμεναν εκεί; Συμπλήρωσε τον παρακάτω πίνακα με λέξεις και φράσεις που μας δίνουν πληροφορίες για τους ανθρώπους, τη φύση και τα σπίτια.
Θα το χωρίσουμε σε παραγράφους και μετά θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε τι θυμόμαστε για τα επίθετα!
Θα συνεχίσουμε με την οικογένεια της λέξης ¨γειτονιά“
Γραμματική
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τους βαθμούς των επιθέτων
Θα συνεχίσουμε και θα θυμηθούμε τα επιρρήματα. Πιο συγκεκριμένα τα τοπικά επιρρήματα.
Το καινούριο που θα μάθουμε είναι οι επιρρηματικές φράσεις που φανερώνουν τόπο.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Εργασιών – Γραμματικής
- Βρίσκω στις παρακάτω προτάσεις λέξεις και φράσεις που δηλώνουν τόπο:
- Το ιατρείο βρίσκεται στην πλατεία του χωριού.
- Περίμενε με εδώ, πηγαίνω μέχρι το φούρνο και επιστρέφω αμέσως.
- Δεν έχει σταθερή εργασία, δουλεύει εδώ κι εκεί.
- Καθόταν και διάβαζε μπροστά από το τζάκι.
- Τα παιδιά έπαιζαν στην αυλή τρέχοντας πέρα δώθε.
- Η μητέρα μαγειρεύει δίπλα στην κουζίνα
- Επειδή δεν είχε καθίσματα καθίσαμε καταγής.
- Ήταν θλιμμένος και στάθηκε απόμερα από τους άλλους.
- Κοιμόμαστε πάνω κάτω στην κουκέτα.
- Καθίσαμε πλάι πλάι.
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________