Στόχοι της ενότητας
- Κατανόηση λειτουργικότητας των μηνυμάτων και εξοικείωση με τη μορφή τους.
- Παραγωγή γραπτών και προφορικών μηνυμάτων.
- Θέση και ρόλος των διαλυτικών, της αποστρόφου και του ενωτικού
- Οι δίφθογγοι της ελληνικής γλώσσας.
πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου
Σήμερα θα μπούμε στην 6η ενότητα και θα μάθουμε να γράφουμε μηνύματα!
Θα συζητήσουμε για τα μηνύματα που έχουμε λάβει ή έχουμε γράψει εμείς και για ποιον λόγο και στη συνέχεια θα δούμε τι πρέπει να περιέχει ένα μήνυμα.
- Το όνομα του προσώπου στο οποίο θα αφήσουμε το μήνυμα
- Το περιεχόμενο, δηλαδή αυτό που θέλουμε να πούμε στο μήνυμά μας
- Το όνομά μας
Μετά γράψαμε μηνύματα σε χαρτάκια post it και τα κολλήσαμε στο πράσινο τετράδιο.
Στη συνέχεια θα περάσουμε στο κείμενο (σελ. 52) και θα συζητήσουμε για τις ανησυχίες των παιδιών καθώς ετοιμάζονται για το ταξίδι τους στη Χωχαρούπα. Θα μιλήσουμε για τον τηλεφωνικό κατάλογο και θα επισημάνουμε ότι τα ονόματα μέσα σ΄ αυτόν είναι γραμμένα με αλφαβητική σειρά.
Θα πάμε μετά στο τετράδιο εργασιών και θα κάνουμε τις ασκήσεις 1, 2, και 3.
Στο σημερινό μας μάθημα θα δούμε τη Γαλήνη να αφήνει ένα σημείωμα στην μαμά της, το οποίο όμως έχει αρκετά λάθη. Αυτά τα λάθη έχουν σαν στόχο να μας διδάξουν τα διαλυτικά. Τα είχαμε κάνει και στην Α΄δημοτικού και γι΄αυτό ελπιζω ότι δεν θα έχουμε πρόβλημα και θα κάνουμε εύκολα και γρήγορα τις δραστηριότητες.
Πότε βάζω διαλυτικά;
Πότε δε βάζω διαλυτικά;
Μετά θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών και θα κάνουμε την άσκηση 4
Συνεχίζουμε σήμερα το μάθημά μας και θα διαβάσουμε την ιστορία που διάβασε και η Γαλήνη. Είναι μια ιστορία για αποχαιρετισμούς.
Αφού συζητήσουμε και επεξεργαστούμε το κείμενο θα γνωρίσουμε ακόμα μία χρήση του ενωτικού.
πηγή εικόνας:http://idefterastonaera.blogspot.gr/2015/11/3_27.html
Θα κάνουμε αρκετά παραδείγματα στον πίνακα και θα προσέξουμε πολύ τον τρόπο που διαβάζονται οι δυο λέξεις αφού βάλουμε το ενωτικό.
κυρά Χελιδόνα
δύο λέξεις
κυρα–Χελιδόνα
και οι δυο λέξεις μαζί… “μονορούφι”
Τελευταίο κείμενο της ενότητας σήμερα και θα διαβάσουμε το παραμύθι “Ο αϊτός και το αηδόνι”.
Σε αυτό το κείμενο θα συναντήσουμε τους δίφθογγους.
Θα τονίσουμε ότι οι δίφθογγοι δε χωρίζονται στον συλλαβισμό και στη συνέχεια θα τους εντοπίσουμε μέσα στο παραμύθι και θα τους κυκλώσουμε.
Μια συνάδελφος τους ονομάζει “δυστυχισμένους” γιατί μοιρολογούν με πόνο (http://taksiasterati.blogspot.gr/2013/11/3_21.html#.WgdVy3Zx3s1). Πολύ μου άρεσε αυτή η προσωποποίηση των διφθόγγων γι΄αυτό και προσπάθησα να τους οπτικοποιήσω!
… και λίγη εξάσκηση για το πράσινο τετράδιο
Τέλος θα δούμε ένα βίντεο από την κυρία Σιντορέ για την απόστροφο. Δε θα πούμε πολλά γιατί είναι στην ύλη της Τρίτης τάξης.
Ώρα για παιχνίδι!
- Είναι όλα τα χελιδόνια ίδια;
ΟΧΙ! Στην Ελλάδα συναντάμε 5 διαφορετικά είδη χελιδονιών:
- Τι τρώνε;
Μικρά έντομα όπως κουνούπια και μύγες! Μάλιστα, οι γονείς για να ταΐσουν τα μικρά τους, ετοιμάζουν σβόλους που ο καθένας αποτελείται από περισσότερα από 50 έντομα!
- Από που έρχονται;
Τα χελιδόνια διανύουν περίπου 10.000 χλμ για να έρθουν σε μας. Ξεκινούν από την Αφρική (νότια της Σαχάρας) σε μεγάλα σμήνη για να φτάσουν εδώ την άνοιξη;. Το ίδιο μεγάλο ταξίδι κάνουν και το φθινόπωρο, όταν φεύγουν από την Ελλάδα. Συνολικά δηλαδή μπορεί να ταξιδεψουν περίπου 20.000 χλμ για να έρθουν εδώ και να επιστρέψουν στην Αφρική!
πηγή εικόνας : Ιστολόγιο :”Οι φτερόγατες” https://blogs.sch.gr/anazitisi/archives/463#prettyPhoto
- Φωλιές
Τα 4 από τα 5 είδη φτιάχνουν τη φωλιά τους από πηλό (λάσπη) ενώ μόνο το ένα (το οχθοχελίδονο) ανοίγει τρύπες στο έδαφος συνήθως εκεί που υπάρχει νερό. Μαζεύουν μικρά κομμάτια λάσπης από κάποιο κοντινό σημείο και τους μεταφέρουν εκεί που θέλουν να χτίσουν τη φωλιά τους. Χρειάζονται 700 – 1500 σβόλους για την κάθε φωλιά. Το «χτίσιμο» μπορεί να κρατήσει από 3 έως 16 ημέρες!!!
- Μα καλά, δεν κουράζονται;
Το μεγάλο ταξίδι των χελιδονιών διαρκεί αρκετές εβδομάδες. Πριν ξεκινήσουν από την Αφρική, πρέπει να είναι γεμάτα ενέργεια, δηλαδή να έχουν φάει πολλά πλούσια μυγογεύματα! Εξάλλου, ένα τέτοιο ταξίδι απαιτεί αρκετές στάσεις για ξεκούραση, νερό και φαγητό.
- Ποιους κινδύνους αντιμετωπίζουν στο ταξίδι τους;
Διάσχιση της θάλασσας. Ξεκινούν λοιπόν για το μακρύ ταξίδι τους. Δυστυχώς, πρέπει να διανύσουν το Αιγαίο, δηλαδή μια μεγάλη απόσταση που καλύπτεται κυρίως από θάλασσα. Τα χελιδόνια χρειάζονται αρκετή ενέργεια για να διασχίσουν τη θάλασσα, διότι αν κουραστούν και δε βρίσκεται κάποιο νησάκι κοντά τους να ξεκουραστούν θα πέσουν στη θάλασσα και θα πνιγούν.
Μέσα σ’αυτή τη τεράστια απόσταση που διανύουν τα χελιδόνια κάθε χρόνο αντιμετωπίζουν προβλήματα που κάνουν το ταξίδι τους πιο δύσκολο.
Σκεφτείτε ότι πρέπει να έρθουν αντιμέτωπα με αρπακτικά πουλιά, καταιγίδες και δυνατούς ανέμους. Πρέπει να διασχίσουν τεράστιες ερήμους όπως τη Σαχάρα και απέραντες θάλασσες όπως το Αιγαίο. Η λίστα με τις δυσκολίες δε σταματά όμως εδώ, πολλά από τα μέρη που θα μπορούσαν να ξεκουραστούν έχουν καταστραφεί ή ρυπανθεί με αποτέλεσμα πολλά από τα χελιδόνια να μη τα καταφέρουν, αλλά ακόμη και αυτά που φτάνουν στο προορισμό τους συναντούν όλο και λιγότερα μέρη που θα μπορούσαν να φωλιάσουν.
“Δύσκολα τα πράγματα” εμείς μπορούμε να κάνουμε κάτι?
- Ποια είναι η σχέση του ανθρώπου με τα χελιδόνια;
Από παλιά οι άνθρωποι είχαν συνδυάσει την άφιξη των χελιδονιών με την άνοιξη. Αυτό και μόνο θα αρκούσε για να καταλάβουμε γιατί τα χελιδόνια είναι τόσο αγαπητά στους ανθρώπους. Δεν είναι όμως μόνο αυτό… Κάντε έναν απλό υπολογισμό: ένα μικρό χελιδόνι σε μια μπουκιά τρώει παραπάνω από 50 κουνούπια και μύγες! Φανταστείτε πόσα έντομα τρώει μια χελιδονοοικογένεια με 3 – 6 μικρά σε μία ολόκληρη ημέρα!!! Τι θα γινόταν αν δεν ερχόντουσαν τα χελιδόνια μια χρονιά;
- Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν εμείς γι’ αυτά;
- Φτιάχνουμε και τοποθετούμε ταΐστρες και ποτίστρες
- Προσέχουμε και δε ρυπαίνουμε τους ανοιχτούς χώρους που επισκεπτόμαστε
- Οργανώνουμε εθελοντικές δράσεις καθαρισμού των κοντινών μας πάρκων
- Φτιάχνουμε φωλιές και τις τοποθετούμε σε σημεία όπου οι άνθρωποι δεν έχουν εύκολη πρόσβαση
- Προσπαθούμε να κάνουμε το σχολείο ή την αυλή του σπιτιού μας όσο πιο φιλόξενη για τα μικρά πουλιά
- Ενημερώνουμε τους φίλους και την οικογένεια μας για τα προβλήματα αυτά και τους τρόπους αντιμετώπισής τους
Κοντοζήση Ιωάννα
Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ΕΟΕ
Πηγή: Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία