Διαβάστε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο
Κεφάλαιο 8. προσθέτω και αφαιρώ
Θυμάμαι:
Η πρόσθεση και η αφαίρεση είναι πράξεις αντίστροφες.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ- Κεφάλαιο 8: Προσθέτω και αφαιρώ
Κεφάλαιο 9. Πολλαπλασιάζω με διάφορους τρόπους
Μαθαίνουμε
- να πολλαπλασιάζουμε με διάφορους τρόπους
- να κάνουμε γρήγορους πολλαπλασιασμούς με το 10, 100, 1000
- να αναγνωρίζουμε τα πολλαπλάσια του 2, 5, 10
- να αναλύουμε αριθμούς σε γινόμενα με διάφορους τρόπους.
1. Πολλαπλασιασμός με το 10, το 100, το 1.000
Όταν πολλαπλασιάζω έναν αριθμό με το 10, το 100, το 1.000, αρκεί να ξαναγράψω τον αριθμό και να βάλω στο τέλος του 1 ή 2 ή 3 μηδενικά αντίστοιχα.
π.χ 3 Χ 10 = 30 21 Χ 10 = 210 312 Χ 10 = 3.120
2. Πολλαπλασιασμός με αριθμούς που λήγουν σε μηδενικά
Όταν πολλαπλασιάζω αριθμούς που λήγουν σε μηδενικά: παραλείπω τα μηδενικά, πολλαπλασιάζω τους αριθμούς, βάζω στο τέλος όλα τα μηδενικά που παρέλειψα
π.χ 9 Χ 40 = 360 60 Χ 20 = 120
6 Χ 200 = 40 Χ 300 =
3 Χ 3.000 = 90 Χ 200 =
3. Πολλαπλασιασμός διψήφιου ή τριψήφιου με μονοψήφιο
Σε αυτή την περίπτωση :
– αναλύω τον αριθμό σε άθροισμα εκατοντάδων, δεκάδων και μονάδων,
– πολλαπλασιάζω τις δεκάδες και τις μονάδες με τον μονοψήφιο,
– προσθέτω τα γινόμενα που προκύπτουν.
π.χ 15 Χ 4 = ( 10 Χ 4) + ( 5 Χ 4) = 40 + 20 = 60
18 Χ 5 =
218 Χ 4 = (200 Χ 4) + (10 Χ 4) + ( 8 Χ 4 ) = 800 + 40 + 32 = 872
332 Χ 6 =
4. Πολλαπλάσια ενός αριθμού
- Πολλαπλάσια ενός αριθμού είναι οι αριθμοί που προκύπτουν από αυτόν αν τον πολλαπλασιάσουμε με το 1, το 2, το 3 …
- Η προπαίδεια μας βοηθά να βρούμε πολλαπλάσια.
Δες κι αυτό…
Α) Για τα πολλαπλάσια του 2: _________________________________
Β) Για τα πολλαπλάσια του 5: _________________________________
Γ ) Για τα πολλαπλάσια του 10 :________________________________
- Κύκλωσε τα πολλαπλάσια του 10.
20, 17, 340, 60, 205, 3.000, 9.010
- Κύκλωσε τα πολλαπλάσια του 5.
52, 45, 100, 2.005, 28, 90, 703
- Κύκλωσε τα πολλαπλάσια του 2.
8, 32, 90, 33, 20.000, 650, 44, 76,
Κεφάλαιο 10: Επιλύω προβλήματα
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ – Κεφάλαιο 10. Επιλύω προβλήματα.
- Στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας υπάρχουν 8 ράφια με 75 βιβλία το καθένα. Η Μαριάννα όταν τακτοποίησε τη βιβλιοθήκη, έβγαλε 19 βιβλία από κάθε ράφι. Πόσα βιβλία έμειναν στη βιβλιοθήκη;
- Ο ιδιοκτήτης ενός υαλοπωλείου πούλησε το μήνα που μας πέρασε, 32 δωδεκάδες γυάλινα ποτήρια και 11 δωδεκάδες κρυστάλλινα ποτήρια κάθε εβδομάδα. Πόσα ποτήρια πουλήθηκαν συνολικά;
- Η κυρία Ερμιόνη έχει 6 παιδιά, καθένα από τα οποία έχει παντρευτεί και έχει αποκτήσει 3 παιδιά. Καθένα από τα εγγόνια της έχει παντρευτεί και έχει κάνει 2 παιδιά. Πόσα δισέγγονα έχει η κυρία Ερμιόνη;
- Ο Βασίλης ο ζαχαροπλάστης, πούλησε το Σαββατοκύριακο 48 μιλφέιγ και 67 σοκολατίνες προς 2 ευρώ το καθένα γλυκό. Πόσα χρήματα εισέπραξε;
- Ο πολλαπλασιασμός και η διαίρεση είναι πράξεις αντίστροφες.Π.χ. 36 : 3 =12 => 3 x12 = 36
- Για να διαιρέσουμε εύκολα, π.χ., το 72 με το 3, μπορούμε να το αναλύσουμε σε αριθμούς που διαιρούνται ακριβώς με το 3. Π.χ. 72 = 30 + 30 + 12 ή 70 = 60 + 12.
*
Με τον ίδιο τρόπο βρίσκω:
5 Χ 7 = ……………. | 350 : 5 = ……………. | 350 : 70 = ………… |
50 Χ 7 = ……………. | 350 : …… = ………… | ……….. : ………. = ………… |
50 Χ 70 = …………… | 3500 : 500 = ………… | ……….. : ………. = ………… |
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ- Κεφάλαιο 11. Πολλαπλασιάζω και διαιρώ
Ώρα για εξάσκηση…
1. Το τετραπλάσιο ενός αριθμού είναι το 36. Ποιος είναι ο αριθμός;
2. Το πενταπλάσιο ενός αριθμού είναι το 60. Ποιο είναι το δεκαπλάσιό του;
*****
Κεφάλαιο 12: Πολλαπλασιάζω και διαιρώ
- Η κάθετη διαίρεση δεν είναι πάντα ο πιο σύντομος τρόπος για να υπολογίσουμε ένα πηλίκο.
*
Η κάθετη πράξη της διαίρεσης πήρε το όνομά της από τον Έλληνα μαθηματικό Ευκλείδη ( 325 π.Χ – 265 π.Χ)
Θυμάμαι
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ- Κεφάλαιο 12. Διαιρώ με διάφορους τρόπους
Το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο του μαθητή
Κεφάλαιο 13. Τέλεια και ατελής διαίρεση
Θυμάμαι:
Ένας αριθμός, π.χ., το 7, διαιρεί ακριβώς μόνο τα πολλαπλάσιά του, δηλαδή αριθμούς όπως: 14 (2Χ7), 70 (10Χ7), 105 (15Χ7), ….
*
*
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Δ΄ ΤΑΞΗΣ- Κεφάλαιο 13. Τέλεια και ατελής διαίρεση…..
Κάνω εξάσκηση παίζοντας εδώ [κλικ]
14. Διαχειρίζομαι προβλήματα
Θυμάμαι:
Συχνά, για ν’ απαντήσουμε στο ερώτημα ενός προβλήματος, είναι απαραίτητο να εξετάζουμε διαφορετικές περιπτώσεις ή να βρούμε και ν’ απαντήσουμε σ’ ενδιάμεσα ερωτήματα.