Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Τα ταξίδια του παππού μου
Το κείμενο που θα διαβάσουμε σήμερα είναι απόσπασμα από το γνωστό διήγημα του Γεώργιου Βιζυηνού “Το μόνον της ζωής του ταξείδιον”.
Με το τίτλο αυτό ο συγγραφέας αναφέρεται στο μοναδικό ταξίδι που μπόρεσε να κάνει ο παππούς του, δηλαδή το θάνατο . Ο θάνατος είναι ένα αιώνιο παντοτινό ταξίδι που κανένας δεν μπορεί να αποφύγει.
Αφηγητής του διηγήματος είναι ο εγγονός ο οποίος αρχικά περιγράφει το ταξίδι του στη πόλη με την ιδιότητα του Ραφτόπουλου του αρχιράφτη της Βαλιδές-Σουλτάνας και αναμένει να του συμβούν όσα του έχει αφηγηθεί ο παππούς του . Ωστόσο, η πραγματικότητα διαφέρει από τις περιπέτειες που του διηγήθηκε ο παππούς του, γεγονός που τον αναστατώνει και τον στεναχωρεί χωρίς όμως να χάσει την πίστη του στο αγαπημένο του αυτό πρόσωπο . Ενώ δουλεύει στην πόλη , έρχεται ο Θύμιος , ο υπηρέτης του παππού , προκειμένου να τον μεταφέρει στο χωριό και να δει τον παππού του πριν πεθάνει . Ο εγγονός επισκέπτεται του παππού του και του διηγείται το ταξίδι του στη πόλη ενώ τον ρωτά για τα ταξίδια που έκανε αυτός .
Μετά από αυτή τη συζήτηση αποκαλύπτεται πως ο παππούς όχι μόνο δεν έχει κάνει κανένα ταξίδι στη ζωή του , αλλά πως και αυτά που είχε διηγηθεί στον εγγονό του τα είχε ακούσει από τη μαμή και τη γυναίκα του. Στη συνέχεια ο παππούς περιγράφει την παιδική του ηλικία, το γάμο του σε μικρή ηλικία , καθώς και το παράπονό του για το ατελείωτο ταξίδι του. Την επόμενη μέρα της συζήτησης ο παππούς πεθαίνει πραγματοποιώντας , έστω μέσω του θανάτου , το μοναδικό ταξίδι της ζωής του.
Γεώργιος Βιζυηνός
Αφού διαβάσουμε το κείμενο και γνωρίσουμε αυτόν τον σπουδαίο συγγραφέα, θα δούμε ένα μικρό απόσπασμα από την ταινία.
Στη συνέχεια θα κάνουμε τις δραστηριότητες του μαθήματος και θα τις ολοκληρώσουμε με τη δραστηριότητα 6 που μας ζητάει να βρούμε λέξεις που ανήκουν στην ίδια οικογένεια με τη λέξη “ράβω”.
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και θυμόμαστε για το τους χρόνους του παρελθόντος (Παρατατικό και Αόριστο)
Μιλάμε και μαθαίνουμε την ορθογραφία των ρημάτων σε -άβω
Μετά θα γράψουμε μια δική μας φανταστική ιστορία βασισμένη στις εικόνες του Τετραδίου Εργασιών (σελ. 37)
Δεν ξεχνώ!
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Τα ταξίδια του παππού μου (συνέχεια)
Σήμερα θα διαβάσουμε τη συνέχεια της ιστορίας με τα ταξίδια του παππού. Ταξίδια που τα έκανε μέσα από τα παραμύθια της γιαγιάς του!
Στη συνέχεια, αφού επεξεργαστούμε το κείμενο, όπως κάθε φορά, θα φτιάξουμε την οικογένεια της λέξης “ταξίδι”.
Μετά θα βρούμε επίθετα που ταιριάζουν με τη λέξη “ταξίδι“
… και τέλος, θα μάθουμε να ξεχωρίζουμε το φανταστικό από το πραγματικό.
πηγή:https://learningapps.org/view11229254
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ
Σήμερα θα μάθουμε για το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ που μας μπερδεύει λίγο στην ορθογραφία.
Πώς κλίνουμε το επίθετο ο πολύς, η πολλή, το πολύ
Κάνουμε εξάσκηση…
(στο τετράδιο της Γραμματικής)
1. Συμπληρώνω τα κενά με τις σωστές καταλήξεις του επιθέτου πολύς.
πο___ βροχή πο___ αργά πο___ παιδιά
πο___ φαγητό πο___ θόρυβος πο___ επισκέψεις
πο___ κόσμος πο___ γάλα πο___ δυνατά
πο___ χρώματα πο___ υγρασία πο___ ανδρών
πο___ ασκήσεις πο___ κεραυνοί πο___ ανθρώπους
2. Κλίνω στον ενικό και πληθυντικό αριθμό
ο πολύ πόνος
η πολλή βροχή
το πολύ κρύο
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Μια αληθινή ιστορία
Σήμερα θα διαβάσουμε ένα διαφορετικό κείμενο. Πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα επιστημονικής φαντασίας που γράφτηκε και τα έχει όλα! Ταξίδι στο διάστημα, εξωγήινους, διαστημικούς πολέμους και παράξενα όντα!
Και το πιο σημαντικό… γράφτηκε τον 2ο αιώνα μ. Χ. Συγγραφέας είναι ο Λουκιανός ο Σαμοσατεύς. Μπορεί ο Ιούλιος Βερν να πήγε «είκοσι χιλιάδες λεύγες κάτω από τη θάλασσα» και να είδε το μυστηριώδη βυθό, μπορεί η…. προσελήνωση των Αμερικανών να έγινε τη δεκαετία του ’60, πριν όμως από αυτά, ο Λουκιανός όχι μόνο πήγε στη Σελήνη με το αερό – πλοίο του, αλλά έφθασε μέχρι το διαστημικό οικισμό που είχε το όνομα Λυχνόπολις.
Εξώφυλλο από βιβλίο του Λουκιανού του 16ου αιώνα.
«…τυφὼν ἐπιγενόμενος καὶ περιδινήσας τὴν ναῦν καὶ μετεωρίσας ὅσον ἐπὶ σταδίους τριακοσίους οὐκέτι καθῆκεν εἰς τὸ πέλαγος, ἀλλ᾿ ἄνω μετέωρον»
«Δημιουργήθηκε τυφώνας που περιέστρεψε το πλοίο και το σήκωσε στον αέρα τριακόσια στάδια χωρίς να ξαναπέσει στο πέλαγος, αλλά έμεινε εκεί μετέωρο»
Οι Ιππόγυποι
Αφού χωρίσαμε το κείμενο σε παραγράφους και εξηγήσαμε τις άγνωστες λέξεις και εκφράσεις, απαντήσαμε στις ερωτήσεις του βιβλίου.
Ανθολόγιο
Συνάντηση στο διάστημα
Σήμερα θα διαβάσουμε από το Ανθολόγιο ένα κείμενο της Κίρα Σίνου που έχει σχέση με το φανταστικό μας διαστημικό ταξίδι του Λουκιανού.
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τα Κύρια εθνικά ονόματα
Κάνουμε εξάσκηση…
(στο τετράδιο της Γραμματικής)
Γράφω τα εθνικά ονόματα και τα αντίστοιχα παράγωγα επίθετα.
Ελλάδα Έλληνας Ελληνίδα ελληνικός
Αγγλία ______________ ______________ ______________
Κίνα ______________ ______________ ______________
Αίγυπτος ______________ ______________ ______________
Ισπανία ______________ ______________ ______________
Αλβανία ______________ ______________ ______________
Ταξιδεύουμε στο Σύμπαν
Το πρώτο ταξίδι του ανθρώπου στη Σελήνη
Διαστημικά σκουπίδια
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Στο νησί του Αιόλου
Σήμερα θα διαβάσουμε ένα κομμάτι από την Οδύσσεια του Ομήρου και συγκεκριμένα την περιπέτεια του Οδυσσέα στο νησί του Αιόλου.
Θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις και θα επεξεργαστούμε το κείμενο.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Θυμήσου την ιστορία που διάβασες και σημείωσε (Σ) μπροστά από τις σωστές προτάσεις και (Λ) μπροστά από τις λανθασμένες.[ ] Ο Αίολος φιλοξένησε τον Οδυσσέα για ένα μήνα.
[ ] Ο Αίολος έκλεισε σε ένα ασκί τον άνεμο Ζέφυρο.
[ ] Ο Οδυσσέας και οι σύντροφοί του έφτασαν κοντά στην Ιθάκη.
[ ] Η κακοκαιρία βούλιαξε το πλοίο του Οδυσσέα.
[ ] Ο Αίολος οργίστηκε με τον Οδυσσέα. - Πώς νομίζεις ότι ένιωσε ο Οδυσσέας όταν πλησίαζε στην πατρίδα του;
- Πώς αντέδρασε ο Αίολος όταν επέστρεψε στο νησί του ο Οδυσσέας; Γιατί;
Παίζω με τις λέξεις
- Βρες στο κείμενο τις εκφράσεις: «θα το φυλάς σαν τα μάτια σου», «βρεγμένοι ως το κόκαλο» και εξήγησέ τες με δικά σου λόγια.
- Βρες στο λεξικό σου τα συνώνυμα των λέξεων:κρότος – ……………………………. στοιχειό – ………………………………
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Γεια σου χαρά σου Βενετιά
Σήμερα θα διαβάσουμε και θα ακούσουμε μελοποιημένο ένα ποίημα του Νίκου Γκάτσου, το…
Γεια σου χαρά σου Βενετιά.
Ακούμε…
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Από ποια μέρη περνά ο ναυτικός;
____________________________________________________
- Συζητήστε στην τάξη για τους τόπους που ίσως δεν έχετε ξανακούσει και βρείτε τις επίσημες ονομασίες τους.
Στη συνέχεια θα κάνουμε και τις υπόλοιπες δραστηριότητες και μετά θα περάσουμε στις ασκήσεις του Τετραδίου Εργασιών
Κάνουμε εξάσκηση…
(στο τετράδιο της Γραμματικής)
Γράφω πώς λέγονται οι κάτοικοι των παρακάτω περιοχών και βρίσκω τα αντίστοιχα επίθετα, όπως το παράδειγμα.
Τρίκαλα = Τρικαλινός, Τρικαλινή, τρικαλινό
Πάτρα = _____________ _____________ _____________
Ζάκυνθος = _____________ _____________ _____________
Θράκη = Θρακιώτης Θρακιώτισσα θρακιώτικο
Ήπειρος = _____________ _____________ _____________
Λαμία = _____________ _____________ _____________
Χανιά = _____________ _____________ _____________
Χίος = _____________ _____________ _____________
Ρόδος = Ροδίτης, Ροδίτισσα, ροδίτικο
Κεφαλλονιά _____________ _____________ _____________
Αθήνα = Αθηναίος, Αθηναία, αθηναϊκό
Σέρρες = _____________ _____________ _____________
Κέρκυρα = _____________ _____________ _____________
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________