Έλα στην παρέα μας

ΘΕΜΑΤΑ

  • Κοινωνικές και φιλικές σχέσεις
  • Δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου
  • Διοργάνωση κοινωνικών εκδηλώσεων

ΕΙΔΗ ΛΟΓΟΥ/ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

  • Κατευθυντικός λόγος 
  • Οδηγία
  • Επιχειρηματολογία
  • Λογοτεχνικά κείμενα
  • Χρηστικά κείμενα (συνταγές, λίστες, προσκλήσεις, χάρτες, προγράμματα, διαφημιστικά φυλλάδια, έντυπα με οδηγίες χρήσεις και οδηγίες κατασκευών)

ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ

Ο μαθητής ασκείται βαθμιαία ώστε να είναι σε θέση :

  • να ακολουθεί οδηγίες και να συντάσσει εντολές
  • να επιχειρηματολογεί σε διάφορες περιστάσεις
  • να συντάσσει λίστες
  • να συντάσσει προσκλήσεις ανάλογα με τον παραλήπτη τους

ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ

  • Ρήματα που εκφράζουν διαδικασίες-οδηγίες
  • Η προστακτική Ενεστώτα και Αορίστου
  • Ο Μέλλοντας Στιγμιαίος και Εξακολουθητικός Μέλλοντας της ενεργητικής φωνής
  • Επιρρήματα που θέτουν τις διαδικασίες μιας οδηγίας σε χρονική σειρά (χρονικά) και δηλώνουν τον τρόπο εκτέλεσης μιας οδηγίας (τροπικά)
  • Επαυξημένες προτάσεις
  • Σύνδεση θέσης και επιχειρήματος
  • Σημεία στίξης (παύλα, ερωτηματικό, θαυμαστικό)
  • Λεξιλόγιο (σύνθετες λέξεις, αντίθετες, συνώνυμα)

πηγή: Γλώσσα Γ τάξη, βιβλίο δασκάλου

 

glwssa g dimotikou vivlio mathiti b teuxos

Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο

Αξέχαστα γενέθλια

Σήμερα θα δούμε το πρώτο κείμενο της νέας ενότητας και θα γνωρίσουμε τη Μελίνα που έχει γενέθλια.

ddddd

Αφού διαβάσουμε το κείμενο, θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις. στη συνέχεια θα το χωρίσουμε σε παραγράφους  και θα προχωρήσουμε στις ερωτήσεις κατανόησης.

Ξεκλειδώνω το κείμενο

  1. Κυκλοφορείς ανάμεσα στα πρόσωπα της ιστορίας δίχως εκείνα να σε βλέπουν. Πληροφόρησε τους συμμαθητές σου για όσα παρατηρείς. Οι παρακάτω ερωτήσεις θα σε βοηθήσουν να τα παρουσιάσεις.

vvvv

 

2. Ξαναδιάβασε προσεκτικά την ιστορία. Με ποιες από τις παρακάτω προτάσεις συμφωνείς ή διαφωνείς; Βάλε ✗ στη σωστή απάντηση.

 

kkkk

 

Παίζω με τις λέξεις

 

asasa

 

Μέρος 1ο

αρχείο λήψης

Η Σοφούλα μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε για τον Μέλλοντα

Σήμερα θα μιλήσουμε για τους τρεις χρόνους του Μέλλοντα και πώς σχηματίζονται: τον Εξακολουθητικό μέλλοντα, τον συνοπτικό ή στιγμιαίο και τον συντελεσμένο μέλλοντα.

 

μελλ

 

εξακολ

 

συν

 

vbn

 

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

 

  1. Γράφω τα παρακάτω ρήματα στους δύο μελλοντικούς χρόνους
Συνοπτικός μέλλοντας Εξακολουθητικός μέλλοντας
γιορτάζω
οργανώνω
σκουπίζω 
μαγειρεύω
φτιάχνω
αγαπώ

 

 

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________

Παραγωγή λόγου

Μαθαίνουμε να υποστηρίζουμε την άποψή μας με επιχειρήματα

Στην 4η ενότητα, στο μάθημα “Το τετράδιο ζωγραφικής” είδαμε πώς να εκφράζουμε τη γνώμη μας και να τη στηρίζουμε σε επιχειρήματα. Σήμερα θα συνεχίσουμε, ώστε να γίνουμε πιο καλοί στη χρήση των επιχειρημάτων.

επιχ

Σε μια συζήτηση, μπορούμε να πείσουμε τον συνομιλητή μας ότι η δική μας άποψη είναι σωστή, δηλαδή ότι έχουμε δίκιο, μόνο αν χρησιμοποιήσουμε τα κατάλληλα επιχειρήματα. Σε διαφορετική περίπτωση, όπως βλέπεις και στην παραπάνω εικόνα, ο καθένας λέει τα δικά του και η συζήτηση ναυαγεί!

Πώς επιχειρηματολογώ;

Μπορούμε να πούμε ότι μέσα σε δύο παραγράφους μπορούμε να διατυπώσουμε τα επιχειρήματά μας για το θέμα που θέλουμε να αναπτύξουμε.

χχχ

 

Ένας άλλος τρόπος για να θυμόμαστε τη σειρά με την οποία γράφουμε τέτοιου είδους κείμενα είναι να μας αρέσουν τα χάμπουργκερ. Παρόλο που δεν είναι και τόσο υγιεινά, όταν τα τρώμε, το στήσιμο ενός χάμπουργκερ μπορεί να μας βοηθήσει να θυμόμαστε τη σωστή σειρά με την οποία πρέπει να αναπτύξουμε το κείμενό μας.

 

Χωρίς τίτλο 2

πηγή εικόνας:Γ’ Τάξη 14ου Δ.Σ. Καλλιθέας

 

  • Το πάνω ψωμάκι μας βοηθά να εκφράσουμε την άποψή μας,
  • τα υλικά αποτελούν τους λόγους/τα επιχειρήματα για να την υποστηρίξουμε και
  • το κάτω ψωμάκι μας βοηθά να ξανα-δηλώσουμε την άποψή μας και να καταλήξουμε σε ένα συμπέρασμα

Θυμόμαστε

bnm

 

Αφού μιλήσουμε για το πώς επιχειρηματολογούμε θα εξασκηθούμε πρώτα με τη δραστηριότητα 5 στο Τετράδιο Εργασιών “Ακούω διαφορετικές γνώμες” και στη συνέχεια, θα κάνουμε μια πρώτη προσπάθεια να γράψουμε τη δική μας γνώμη στη δραστηριότητα 6.

 

grd

 

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________

 

glwssa g dimotikou vivlio mathiti b teuxos

Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο

Μικρομαγειρέματα

Θα συνεχίσουμε την ιστορία με τα γενέθλια της Μελίνας και θα  γνωρίσουμε ένα κουζινοξωτικό! 

keebler

Θα διαβάσουμε το κείμενο, θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις και θα γνωρίσουμε και τον δίδυμο αδελφό του κουζινοξωτικού  Άνω-Κάτω, τον Κάτω-Άνω!

Μέρος 1ο

αρχείο λήψης

Η Σοφούλα μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε για την Προστακτική

nhghdd

 

ωδδδ

 

Παράδειγμα

Ενεστώτας : αγοράζω

Εξακολουθητική προστακτική  :

εσύ αγόραζε – εσείς αγοράζετε

                           

  Αόριστος : αγόρασα

Συνοπτική προστακτική  :     

εσύ αγόρασε – εσείς αγοράστε

 

 

Θα μάθουμε και πώς σχηματίζετε η προστακτική ανάλογα με την κατάληξη των ρημάτων

 

xcvb

 

 

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

 

 

  1. Γράφω την εξακολουθητική και τη συνοπτική προστακτική των παρακάτω ρημάτων και στα δύο πρόσωπα :

Τρέχω           : _____________________________

_________     : _____________________________

Γράφω           : _____________________________

__________    : _____________________________

Μαντεύω         : _____________________________

__________    : _____________________________

Απλώνω          : _____________________________

___________   : _____________________________

 

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________

 

glwssa g dimotikou vivlio mathiti b teuxos

Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο

Φτιάχνουμε προσκλήσεις

Σήμερα θα ασχοληθούμε με το πώς να φτιάχνουμε προσκλήσεις. Θα διαβάσουμε τις προσκλήσεις που βρήκαν η Μελίνα και ο Κώστας προκειμένου να γράψουν τις δικές τους.

Παρατηρούμε τις παραπάνω προσκλήσεις για να διαπιστώσουμε ότι όλες έχουν κάτι κοινό.

Ξεκλειδώνω το κείμενο

  1. Πού έγινε η γιορτή του Αντρέα;
  2. Πότε έγινε η γιορτή της Μαργαρίτας;
  3. Ποια πρόσκληση σου αρέσει περισσότερο και γιατί;
  4. Παρατήρησε τις προσκλήσεις της προηγούμενης σελίδας.

• Ποιος στέλνει την κάθε πρόσκληση (αποστολέας);

• Σε ποιον τη στέλνει (παραλήπτης);

 

 

Μέρος 1ο

αρχείο λήψης

Η Σοφούλα μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε πώς να γράφουμε προσκλήσεις

 

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

1. Φτιάξε μια πρόσκληση για να στείλεις στους φίλους για τα γενέθλιά σου.

 

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________

Διαβάζουμε από το ανθολόγιο

anthologio g d dimotikou vivlio mathiti

κλικ στην εικόνα

Το περιβόλι του Σαμίχ

Λίτσα Ψαραύτη

Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου πολέμου ο βομβαρδισμός της Σάμου αναγκάζει την οικογένεια της Βαγγελίτσας να ακολουθήσει το δρόμο της προσφυγιάς στην Παλαιστίνη. Στο απόσπασμα που ακολουθεί (από το μυθιστόρημα Tο διπλό ταξίδι) περιγράφεται η ζωή στην έρημο σ’ ένα στρατόπεδο κοντά στη Γάζα και στα γειτονικά περιβόλια, όπου η Βαγγελίτσα συναντά τη Ρασμίγια.

img7 5

Στην αρχή θα μιλήσουμε για τους πρόσφυγες και τους λόγους που τους αναγκάζουν να αφήσουν την πατρίδα τους και, αφού διαβάσαμε την εισαγωγή, θα δούμε πού βρίσκονται οι δύο περιοχές…

πηγή εικόνας:http://kaiftasamestintriti.blogspot.com/2017/03/blog-post_14.html

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

1. Κλίνω στους χρόνους που έχουμε μάθει το ρήμα κοιτάζω σε όλα τα πρόσωπα.

 

2. Ξαναγράφω την παρακάτω πρόταση βάζοντας τα ρήματα στους χρόνους που έχουμε μάθει.

 

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ: Η Μελίνα ετοιμάζει, στολίζει και μοιράζει τις προσκλήσεις.

ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ: _____________________________________________

ΑΟΡΙΣΤΟΣ: _____________________________________________

ΜΕΛΛ. ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΤΙΚΟΣ: _________________________________

ΜΕΛΛ. ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ: ____________________________________

 

___________***___________

 

 

glwssa g dimotikou vivlio mathiti b teuxos

Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο

Από το ημερολόγιο του Ελτόν

Σήμερα θα διαβάσουμε δύο σελίδες από το ημερολόγιο του Ελτόν. Ο Ελτόν είναι ένας μαθητής της Γ’ Δημοτικού, όπως ο Αλέξης και η Μαρίνα. 

vbnnnmm

 

Στη συνέχεια θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις κατανόησης και θα μάθουμε για το “οικογενειακό δέντρο“.

Ξεκλειδώνω το κείμενο

  1. Aπό ποια μέλη αποτελείται η οικογένεια του Eλτόν;
  2. Τι σκέφτεται να δωρίσει ο Ελτόν στη Μελίνα και γιατί;
  3. Ποια είναι η παρέα του Ελτόν στη γειτονιά;
  4. Mε τη συνεργασία των γονιών σου κάνε το οικογενειακό σου δέντρο. Γράψε το όνομα, το επώνυμο και τον τόπο γέννησης του κάθε συγγενή σου.

 

 

Στη δραστηριότητα 5, θα θυμηθούμε πώς να σχηματίζουμε σύνθετες λέξεις με το μόριο ξε-

 

Παίζω με τις λέξεις

Ο Ελτόν, όταν ήταν άρρωστος, όλο ίδρωνε και ξεΐδρωνε.

Γράψε και εσύ σύνθετες λέξεις βάζοντας μπροστά το ξε- .

 

διπλώνω ……………………………………..
στρώνω ……………………………………..
ριζώνω ……………………………………..
διψώ ……………………………………..
γράφω ……………………………………..
βάφω ……………………………………..

 

Μέρος 1ο

αρχείο λήψης

Η Σοφούλα μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε ποιες λέξεις παίρνουν δύο τόνους

 

TON

 

ΤΟΝΟΙ

 

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

1.Τονίζω τις λέξεις με κόκκινη ξυλομπογιά.

δοκιμασε το.

ανακατεψε τα

ο δασκαλος μας

το καπελο σου

χαρισε τους

το σπιτι μας

το οικοπεδο σας

 

 

 

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________

 

glwssa g dimotikou vivlio mathiti b teuxos

Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο

Το χαρούμενο λιβάδι

Σήμερα θα διαβάσουμε ένα ωραίο κείμενο από το βιβλίο της Φυλλιώς Νικολούδη “Το χαρούμενο λιβάδι“, που μας μιλάει για τη διαφορετικότητα.

imgj0 034

Ξεκλειδώνω το κείμενο

  1. Συζητήστε στην τάξη πώς αντέδρασαν οι μαργαρίτες όταν εμφανίστηκε η παπαρούνα.
  2. Aν η παπαρούνα ήταν ακατάδεχτη, επειδή ένιωθε μοναδική μέσα στο λιβάδι, τι νομίζεις ότι θα σκεφτόταν για τις μαργαρίτες;
  3. Συχνά για τα βιβλία που διαβάζουμε κρατούμε μερικές σημειώσεις, ώστε να θυμόμαστε τι έχουμε διαβάσει. Συμπλήρωσε κι εσύ την κάρτα με τα στοιχεία του βιβλίου που διάβασε η Mελίνα. Μπορείς να δώσεις στην κάρτα σου ένα σχήμα που αγαπάς.

bnm 2

 

 

Στη συνέχεια θα θυμηθούμε τι είναι διάλογος και θα κάνουμε την εργασία 1 στο Τετράδιο Εργασιών…

 

 

Παρατηρώ και μαθαίνω

 

 

ngdf

Παίζω με τις λέξεις

 

1. Γράψε τι σημαίνουν οι λέξεις:

κάτασπρος = ____________________________

κατακόκκινος = _____________________________________

καταπράσινος = _____________________________________

• Στις παραπάνω σύνθετες λέξεις κύκλωσε τι σημαίνει το αρχικό κομμάτι «κατά»:

α. ίδιος με β. πάρα πολύγ. λίγο

 

2. Αντιστοίχισε τις λέξεις της στήλης Α με τις λέξεις της στήλης Β που έχουν την ίδια σημασία:

Α Β
κάτασπρες ακατάδεχτη
θαυμασμός νέο
ψηλομύτα ευχάριστη έκπληξη
καινούριο ολόασπρες

 

Μέρος 1ο

αρχείο λήψης

Η Σοφούλα μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις επαυξημένες προτάσεις

Μέχρι τώρα μάθαμε για τις απλές προτάσεις. Δηλαδή αυτές που αποτελούνται από τους κύριους όρους. Σήμερα θα μάθουμε πώς να μεγαλώνουμε τις απλές προτάσεις προσθέτοντας κι άλλους όρους.

φδσ

Πώς μετατρέπω μια απλή πρόταση σε επαυξημένη:

Απλή πρόταση –     Πήγα για κούρεμα.

  •      Πότε; – Χθες πήγα για κούρεμα. επαυξημένη
                 
  •      Πού; – Χθες πήγα για κούρεμα στο κουρείοεπαυξημένη
                 
  •      Πώς; – Χθες πήγα για κούρεμα στο κουρείο με το ποδήλατο. επαυξημένη

Κάνουμε εξάσκηση…

Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)

Μεγαλώνω τις παρακάτω απλές προτάσεις προσθέτοντας κι άλλους όρους.

  • Η Εβελίνα γράφει.

Πότε; –  ______________________________________________

Πού; –   ______________________________________________

Πώς; –  ______________________________________________

 

  • Η μαμά μαγειρεύει.

Τι; ______________________________________________

Πώς; ______________________________________________

Πού; ______________________________________________

  • Τα φύλλα πέφτουν

Πότε; –  ______________________________________________

Πού; –   ______________________________________________

Πώς; –  ______________________________________________

Τετράδιο εργασιών

logo 1

κλικ στην εικόνα

___________***___________