Ένα ακόμα σκαλί

κατάλογος
Σε αυτή την ενότητα:

  • Θα διηγηθούμε γεγονότα που έχουμε ζήσει.
  • Θα συμπληρώσουμε μια αίτηση μετεγγραφής.
  • Θα μάθουμε επίσης:
    • Να χρησιμοποιούμε τα ρήματα στον ενεστώτα, στον παρατατικό και στον εξακολουθητικό μέλλοντα της ενεργητικής φωνής.
    • Να βρίσκουμε το υποκείμενο και το αντικείμενο σε μια πρόταση.
  • Θα γνωρίσουμε πώς μάθαιναν τα παιδιά σε ένα αρχαίο σχολείο και πώς θα μαθαίνουν σε ένα σχολείο του μέλλοντος.

 

Τα κείμενα της ενότητας:

  • Ο Σεπτέμβρης
  • Αναμνήσεις του καλοκαιριού
  • Ένα ακόμα σκαλί
  • Ξημερώνει μια νέα μέρα… ώρα για σχολείο
  • Αστραδενή

 

 

 

images

κλικ στην εικόνα

 

Ο Σεπτέμβρης

Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι
κι έχει ολόχρυσο καπέλο
και χρυσό το πανωφόρι.

Τα παπούτσια του είναι φύλλα,
που ’χουν πέσει απ’ τα πλατάνια
και τα μάγουλά του μήλα.

Κρατάει σάκα από νερό
κι έχει μέσα τα βιβλία
από σύννεφο κι αφρό.

Με του ανέμου τα ποδάρια
τρέχει δίχως να τον βλέπεις.
Στων βημάτων του τα χνάρια

διαμαντάκια θε να βρεις,
σταγονίτσες, σταγονίτσες
μιας ολόχρυσης βροχής.

Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι,
κατεβαίνει από τα δάση,
κατεβαίνει από τα όρη.

Κι έρχεται για να χτυπήσει
μια πελώρια καμπάνα,
το σχολειό για να αρχινήσει.

Ο Σεπτέμβρης πάντα, δες,
έχει όλα τα παιδάκια
φίλους και συμμαθητές.

Ρένα Καρθαίου, Στα μονοπάτια του ήλιου,
εκδ. Πατάκη, Αθήνα, 2002

 

Picture

Το κείμενο που διαβάσαμε είναι ένα Ποίημα δηλαδή μια λογοτεχνική σύνθεση με ρυθμό και προσεγμένη έκφραση. Κάθε ποίημα αποτελείται από στίχουςπου συνήθως φτιάχνουν μικρές ομάδες που λέγονται στροφές.
Ανάλογα με τις συλλαβές που έχει ένας στίχος ονομάζεται:
  • οκτασύλλαβος,
  • δωδεκασύλλαβος,
  • δεκαπεντασύλλαβος κλπ.
Στο ποίημά μας οι στίχοι είναι οκτασύλλαβοι.
 Ο – Σε – πτέ – μβρης – εί – ναια – γό – ρι
και – χρυ – σό – το – πα – νω – φό – ρι    κλπ.
Η ομοιοκαταληξίαείναι η επανάληψη της ίδιας ηχητικά κατάληξης στις τελευταίες λέξεις δύο ή περισσότερων στίχων ενός ποιήματος.
Δίνει στο ποίημα ρυθμό και αρμονία, το κάνει εύηχο (ακούγεται πιο όμορφα) και μας βοηθάει να το θυμόμαστε. 
Στην ποίηση υπάρχουν διάφορα είδη ομοιοκαταληξίας, ανάλογα με το ποιοι στίχοι έχουν κάθε φορά την ίδια ηχητικά κατάληξη.
Υπάρχει:
  • η ζευγαρωτή (πρώτος- δεύτερος, τρίτος-τέταρτος),
  • η σταυρωτή (πρώτος-τέταρτος, δεύτερος τρίτος),
  • η πλεκτή (πρώτος-τρίτος, δεύτερος-τέταρτος),
  • ενώ σε πολλά ποιήματα μπορεί να υπάρχει και συνδυασμός όλων των παραπάνω ειδών.
Στο ποίημα ομοιοκαταληκτούν ο πρώτος με τον τρίτο στίχο. Αυτού του είδους η ομοιοκαταληξία λέγεται πλεκτή.
Ο Σεπτέμβρης είναι αγόρι
κι έχει ολόχρυσο καπέλο
και χρυσό το πανωφόρι.

Με του ανέμου τα ποδάρια
τρέχει δίχως να τον βλέπεις.
Στων βημάτων του τα χνάρια

Διαβάζουμε παροιμίες για το Σεπτέμβρη

sep1Κάνε κλικ στην εικόνα

Τετράδιο εργασιών

glwssa d dimotikou tetradio ergasies a teuxos

κλικ στην εικόνα

________ * ________

 

 

images

κλικ στην εικόνα

 

Αναμνήσεις του καλοκαιριού

κειμενο

Τα ονόματα των ανέμων

 

Μέρος 1ο

Ραλλού

Η Ραλλού μας μαθαίνει…

Μιλάμε και μαθαίνουμε πώς διηγούμαστε ένα γεγονός που ζήσαμε, τις αναμνήσεις μας κ.ά.

 

 

Πώς διηγούμαστε ένα γεγονός που ζήσαμε…

 

Διήγηση ή αφήγηση είναι, γενικά η παρουσίαση σε κάποιο άλλο πρόσωπο, (μαμά, μπαμπάς, αδερφός ή αδερφή, φίλο ή φίλους κ.ά.), ενός γεγονότος, πραγματικού ή φανταστικού, με πολλές λεπτομέρειες και αναλυτικές πληροφορίες για το πώς εξελίσσεται το γεγονός αυτό.

Όταν θέλουμε λοιπόν να διηγηθούμε ένα γεγονός που ζήσαμε συνήθως αναφέρουμε:

  • πότε και πού συνέβησαν αυτά που αναφέρουμε, δηλαδή το χώρο και το χρόνο.
  • ποια είναι τα πρόσωπα που παίρνουν μέρος στην εξέλιξη του γεγονότος.
  • πώς ξεκίνησε η ιστορία, δηλαδή τι έγινε στην αρχή.
  • πώς και γιατί έγινε ό,τι έγινε, δηλ. ποια ήταν η αιτία.
  • τι συνέβη στην συνέχεια και σίγουρα δεν ξεχνάμε το τέλος της ιστορίας.
  • ποιες ήταν οι σκέψεις και τα συναισθήματά μας για το γεγονός που ζήσαμε.

Συνήθως στην διήγηση ή αφήγηση χρησιμοποιούμε τον παρατατικό και τον αόριστο και τα ρήματα στο πρώτο πρόσωπο (εγώ – εμείς, μου – μας)

 

 

παλάμη χεριών 10404923

 

 

Διήγηση

 

 

imgb0 020
Πάτησε πάνω στην εικόνα και κατέβασε το αρχείο για τη Διήγηση – αφήγηση

 

Αξιολογώ το γραπτό μου

 

δεικτες αξιολογησης γραπτου

αξιολογω το γραπτο μου

διορθωση γραπτούκάνε κλικ στην εικόνα

 **********************

Μέρος 2ο

Ραλλού

Η Ραλλού μας μαθαίνει…

Θυμόμαστε όσα μάθαμε για το Υποκείμενο, το Ρήμα και το Αντικείμενο

 

Το υποκείμενο

 

υποκείμενο

 

 

Το Αντικείμενο

 

αντικείμενο

 

Τα μέρη του λόγου

τα μέρη του λόγου

Δραστηριότητες

Α. ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
 
 1. Βάλτε τα μέρη του λόγου στις στήλες που πρέπει:
 
Το καλοκαίρι πηγαίναμε σε μια πανέμορφη παραλία με ολόλευκα στρογγυλεμένα βότσαλα. Η γαλάζια θάλασσα έμοιαζε σαν τεράστια πισίνα. Δεν χόρταινα να την βλέπω και να βουτώ μέσα της. Το καλοκαίρι γύριζα στο σπίτι κουρασμένος, αλλά και χαρούμενος!
ΡΗΜΑΤΑ
ΜΕΤΟΧΕΣ
ΕΠΙΘΕΤΑ
ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ
 
 
 
 
 
 
 

Β. ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ

 
2. Γράψτε τα υποκείμενα και τα ρήματα στις στήλες που πρέπει:
 
Πάμε στο σχολείο.                                   Η γιαγιά έπλυνε τα πιάτα.       
Τα παιδιά βγήκαν στην αυλή.                    Το ποτήρι έσπασε.
Ξυπνήσαμε μες στα άγρια χαράματα.          Θέλεις παγωτό;
Ο αέρας φυσάει πολύ δυνατά.                   Χτες ξέσπασε δυνατή καταιγίδα.
 
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ
ΡΗΜΑΤΑ
ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ
ΡΗΜΑΤΑ
(εμείς)
πάμε
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
πηγή: http://digitalzoot.blogspot.gr/2013/09/blog-post_19.html
3. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις (υποκείμενα):                  
(αθλητής, μαθητής, παιδί, σκυλάκι, ήλιος)                    
  •       Ο ……………………   λάμπει.

 

  •       Ο  …………………… διαβάζει.

 

  •       Το ………………….. γαβγίζει.

 

  •        Ο  ……………………. γυμνάζεται

 

  •        Το  …………………..  παίζει.

 

4. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με τις παρακάτω λέξεις (αντικείμενα):                              

   ( γλυκά, καράβι, φαγητό,  ποδόσφαιρο, ψάρια)

  •  Ο ζαχαροπλάστης φτιάχνει …………………………………..
  •  Ο ψαράς πουλάει ……………………………………………
  •  Τα παιδιά παίζουν ……………………………………………… 
  •  Η μαμά ψήνει το …………………………………………………..
  •  Ο άνεμος σπρώχνει το …………………………………………….

 

Τετράδιο εργασιών

glwssa d dimotikou tetradio ergasies a teuxos

κλικ στην εικόνα

 

 

________ * ________

Picture

images

κλικ στην εικόνα

Κάνε κλικ στην εικόνα για να δεις το διαδραστικό μάθημα

 

 

Ένα ακόμα σκαλί

http://2.bp.blogspot.com/_03maBBHrrQg/TJgeMWNGk8I/AAAAAAAAPfk/jU8yUKGD9eU/s1600/1SKALI.jpg

 

λεξιλογιο

Η γραμματική του μαθήματος

http://1.bp.blogspot.com/-vcWkJzsScmc/UjiJZPQwLDI/AAAAAAAALug/tumo-b30BEw/s1600/dis.JPG

Σύνθετες λέξεις με το δι(σ)– και το δυσ

 

Οι σύνθετες λέξεις με το δισ- ή το δυσ- γράφονται :

 

α) με δισ– αυτές που δηλώνουν ότι κάτι είναι διπλό (το πρώτο συνθετικό στη λέξη είναι το δύο)

 

π.χ.  :  δισύλλαβη (δύο συλλαβές),     διώροφο (δύο όροφοι),      δίστιχο (δύο στίχους)

 

β) με δυσ– αυτές που δηλώνουν κάποιου είδους δυσκολία ή αρνητικό αποτέλεσμα.

 

π.χ.: δυσοσμία (άσχημη μυρωδιά),   δυσανάλογος (κακές αναλογιές),   δυσνόητος (δύσκολος στην κατανόηση)

 

δισ δυσ

 

 

Πάτησε εδώ για να παίξεις  

 

 

 

Για να δούμε τι μάθαμε…

δισ δυσ

 

 

 

 

 

images

κλικ στην εικόνα

Κάνε κλικ στην εικόνα για να δεις το διαδραστικό μάθημα

 

Ξημερώνει μια νέα μέρα…ώρα για σχολείο
 

          Με το πρώτο φως του ήλιου, τα παιδιά (όσα ήταν πάνω από 7 χρόνων) ήταν στο πόδι. Έτρωγαν ένα λιτό πρωινό, με σταρένιο ή κριθαρένιο ψωμί, και μετά γραμ­μή για το σχολείο. Παρέα με τον «παιδαγωγό» – ένα δούλο που καθήκον του ήταν να συνοδεύει παντού το παιδί – πήγαιναν στο σπίτι του «γραμματιστή».

Γραμματιστής ονομαζόταν ο δάσκαλος που μάθαινε στα παι­διά γραφή, ανάγνωση και αριθ­μητική. Τα παιδιά κάθονταν σε σκαμνάκια, ακουμπούσαν στα γόνατά τους σκληρές πλάκες από κερί ή κομμάτια παπύρου και πάνω τους χάραζαν με τη μυτε­ρή άκρη ενός ειδικού εργαλείου, της «γραφίδας». Την άλλη άκρη της γραφίδας, που ήταν πλατιά και στρογγυλεμένη, τη χρησιμο­ποιούσαν για να σβήνουν.

Οι δάσκαλοι κάθονταν στους «θρόνους», δηλαδή σε καρέκλες με πλάτη και κυρτωμένα πόδια. Όση ώρα διαρκούσε το μάθη­μα, ο παιδαγωγός έμενε στην αίθουσα διδασκαλίας. Ήθελε δεν ήθελε, άκουγε κι αυτός την παράδοση κι αργότερα στο σπίτι μπορούσε να βοηθήσει το παιδί στα μαθήματά του.

παιδική εφημερίδα της Καθημερινής, Οι Ερευνητές πάνε παντού, 10/12/2000

http://4.bp.blogspot.com/-8oWrRT5lzV0/UvKxpAmxNfI/AAAAAAAAHkQ/EJtNoEfGv0M/s1600/r9.jpg

Βρισκόμαστε στο έτος 2025 μ.Χ. Το παιδί σας ξυπνά το πρωί για να πάει στο σχολείο. Το συνοδεύετε μέχρι την πόρτα του» δημοτικού και κρατάτε στο χέρι την τσάντα του που δεν είναι τίποτα άλλο από μια μικρή, λεπτή ελαφριά οθόνη χωρίς πληκτρολόγιο. Τα σχολικά βιβλία δεν έχουν καταργηθεί αλλά χρησιμεύουν μόνο για τη μελέτη στο σπίτι.
Η «ηλεκτρονική σχολική τσάντα» του παιδιού είναι ένας υπολογιστής, που περιέχει την ύλη των απαραίτητων βιβλίων, με κείμενο, βίντεο, ήχο και φωτογραφίες. Με έναν ηλεκτρονικό στιλό, ο μαθητής μπορεί να υπογραμμίσει και να κρατήσει σημειώσεις ανοίγοντας ένα «παράθυρο» στην οθόνη της «τσάντας» που θα αναγνωρίζει φυσικά το γραφικό χαρακτήρα του. Η «τσάντα», άθραυστη και αδιάβροχη, αντέχει κάθε είδους κακομεταχείριση.
Στο μάθημα της Ιστορίας βλέπουν τον Παρθενώνα, όπως ήταν μόλις είχε τελειώσει η κατασκευή του. Ξεναγούνται στο εσωτερικό του ναού και θαυμάζουν το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς. Μοιάζει πολύ διαφορετικό από το κτίσμα που είδαν στην εκδρομή του σχολείου την περασμένη εβδομάδα. Ο δάσκαλος λέει στα παιδιά ότι το μάθημα το παρακολουθεί μέσω διαδικτύου και ένας διάσημος ιστορικός, που είναι πρόθυμος να απαντήσει στις ερωτήσεις τους, αρκεί να στείλουν εκείνη τη στιγμή ένα ηλεκτρονικό μήνυμα. Το μέλλον είναι τώρα!
παιδική εφημερίδα της Καθημερινής, Οι Ερευνητές πάνε παντού, 22/04/2001
Ο δάσκαλος στην Αρχαία Ελλάδα. Η εκπαίδευση τον 5ο αιώνα π.Χ.
http://1.bp.blogspot.com/-yJRLb8Twc1o/UwB1iehfXUI/AAAAAAAAD6Y/LYinv1yn97Q/s1600/%CE%A0%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B5%CE%AF%CE%B1+%CE%B1%CF%81%CF%87%CE%B1%CE%AF%CE%B1+%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1.JPG

Χρόνοι Ρημάτων

Τα ρήματα στον Ενεστώτα μας λένε τι γίνεται τώρα

Τα ρήματα στον Παρατατικό μας λένε  τι έγινε χθες για πολύ ώρα

Τα ρήματα στον Εξακολουθητικό Μέλλοντα μας λένε τι θα γίνει αύριο για πολύ ώρα

 

 

https://blogs.sch.gr/gkntz/files/2012/10/h-grammh-tou-xronou.jpg

 

 

Γράψε  το  ρήμα  παίζω  στους  3  χρόνους

Ενεστώτας

τώρα

Παρατατικός

Χθες για πολύ

Εξακολουθητικός Μέλλοντας

Αύριο για πολύ

 

Ώρα για εξάσκηση! [κλικ]

 

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D109/706/4665,21172/images/imgb0_033.jpg

 Αστραδενή

Αστραδενή, αυτή που έχει τη λάμψη των άστρων. Έτσι λένε στη Σύμη το κορίτσι που βαφτίζεται Αστερόπη.

Μυθολογία

“Στην αρχαία Ελληνική μυθολογία, οι Πλειάδες ήταν αδερφές, κόρες του Άτλαντα και της Πλειόνης. Οι έξι από αυτές, η Ταϋγέτη, η Κελαινώ, η Ηλέκτρα, η Αλκυόνη, η Αστερόπη (που σημαίνει ακτινοβόλος) και η Μαία παντρεύτηκαν θεούς, ενώ η Μερόπη παντρεύτηκε τον θνητό Σίσυφο, γι’αυτό λάμπει λιγότερο στον ουρανό.”

      

     Η Αστραδενή ζει με την οικογένειά της στη Σύμη. Όμως η ζωή στο νησί είναι δύσκολη και ο πατέρας της αναγκάζεται να πουλήσει το καΐκι του και να μετακομίσει όλη η οικογένεια στην Αθήνα. Η Αστραδενή νοσταλγεί τη ζωή στο νησί, το σπίτι της, το σχολείο της, τους γείτονές της, τους φίλους της και τα χαρούμενα παιχνίδια μαζί τους. Νιώθει αποξενωμένη στο νέο της περιβάλλον, ιδιαίτερα όταν στο καινούργιο σχολείο τής συμπεριφέρονται με περιφρόνηση.

     Τα αποσπάσματα που θα διαβάσουμε στο μάθημα αναφέρονται στην προετοιμασία για την πρώτη ημέρα της Αστραδενής στο καινούργιο της σχολείο, στις σκέψεις της και στις αναμνήσεις της από τη Σύμη.

http://3.bp.blogspot.com/-mUEHVSyZy44/UGt_ixiR4hI/AAAAAAAAD1o/9qhHyoU40YE/s400/%CF%83%CF%85%CE%BC%CE%B7.jpg

Σύμη

http://1.bp.blogspot.com/-5nUJyRWeB7w/UGt5VWvh4MI/AAAAAAAAD0o/ew-ioFMvTFI/s400/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%86%CE%AC%CE%BD%CE%B5%CE%B9%CE%B15.JPG

http://www.greekbooks.gr/ProductImages/XtraLarge/Book/kedros/ASTRADENI.jpgκλικ στην εικόνα

Η γραμματική του μαθήματος

Α. Σημεία στίξης

  • Τα αποσιωπητικά (…) χρησιμοποιούνται για να δείξουν ότι μια πρόταση δεν έχει τελειώσει για διάφορους λόγους: είτε από συγκίνηση είτε γιατί δε θέλουμε κάτι να πούμε είτε γιατί η συνέχεια στο κείμενο είναι ευκολονόητη κτλ.
  • Πολλές φορές όταν θέλουμε να σχολιάσουμε, να εξηγήσουμε, να διευκρινίσουμε, να συμπληρώσουμε αυτό που λέμε τότε χρησιμοποιούμε την παρένθεση ( ), το κόμμα (,) ή τη διπλή παύλα ( ).

 

Β. Τα επίθετα

Τα επίθετα περιγράφουν ένα χαρακτηριστικό των ουσιαστικών που συνοδεύουν. Έχουν τρία γένη, κλίνονται όπως τα ουσιαστικά και είναι πάντα στο ίδιο γένος, στον ίδιο αριθμό και στην ίδια πτώση με τα ουσιαστικά που συνοδεύουν.

π.χ. ο πέτρινος τοίχος,   η πέτρινη σκάλα,    το πέτρινο σπίτι

Πώς γράφονται τα επίθετα σε -ινος, -ινη, -ινο

Τα επίθετα που λήγουν σε –ινος, -ινη, -ινο και -ινός, -ινή, -ινό γράφονται με -ι-,

εκτός από τα επίθετα: φωτεινός, σκοτεινός, ορεινός, υγιεινός, φτηνός, ανεύθυνος, υπεύθυνος, ταπεινός, επικίνδυνος.

Γ. Αντικείμενο

Η λέξη που

  • απαντά στην ερώτηση (τι; ποιον; ποια; ποιο; ποιους; ποιες; ποια;) και
  • είναι σε πτώση αιτιατική

είναι το αντικείμενο του ρήματος της πρότασης.

 

 

… ώρα για εξάσκηση!

 

1. Σχηματίστε επίθετα από τις λέξεις που είναι στην παρένθεση και συμπληρώστε τις προτάσεις:

  • Το σχολείο της Αστραδενής στη Σύμη ήταν ………………………… (πέτρα).
  • Η μητέρα έβαλε τη μαρμελάδα σ’ ένα ………………………… (γυαλί) βαζάκι.
  • Στις ………………………… (καλοκαίρι) διακοπές πήγαμε σ’ ένα μικρό και πανέμορφο νησί.
  • Ο αθλητής είδε με χαρά το όνομά του στη ………………………… (φως) πινακίδα του σταδίου.

 

Αστραδενή 1    [κλικ]

Αστραδενή 2    [κλικ]

imagescao695p5

Σύνθεση περίληψης

[slideboom id=1102371&w=425&h=370]

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *