Επανάληψη στους δεκαδικούς αριθμούς
Κάνε κλικ στην παρακάτω εικόνα για να θυμηθείς ό,τι μάθαμε στην Τετάρτη τάξη για τους δεκαδικούς αριθμούς.
Θυμόμαστε τους δεκαδικούς αριθμούς
________________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
7. Δεκαδικοί αριθμοί – Δεκαδικά κλάσματα
Μπορούμε να φτιάξουμε την ακέραιη μονάδα με 10 δέκατα (10 x ή 10 x 0,10) ή με 100 εκατοστά (100 x ή 100 x 0,01).
Παράδειγμα: 1 =10 x 10 λ. ή 10 x 0,10
*
[slideboom id=427904&w=425&h=370]
Ώρα για εξάσκηση!
Πάτησε στην παρακάτω εικόνα
Επίλεξε SLOW FRUIT για να κινούνται αργά τα φρούτα.
Με το ποντίκι μετακινείς το φρούτο και με αριστερό κλικ πυροβολείς το φρούτο που έχει τον αντίστοιχο δεκαδικό αριθμό με το κλάσμα που φαίνεται πάνω στο ποντίκι σου.
8. Δεκαδικά κλάσματα – δεκαδικοί αριθμοί
Κάθε δεκαδικό κλάσμα μπορεί να γραφτεί και ως δεκαδικός αριθμός.
Χρησιμοποιούμε τους δεκαδικούς αριθμούς και τα δεκαδικά κλάσματα για να μετρήσουμε με ακρίβεια.
Παραδείγματα:
- 1 λίτρο αμόλυβδης βενζίνης κοστίζει 0,964.
- Η δοσολογία που πρότεινε ο γιατρός είναι: 2 κουταλάκια σιρόπι ή 2/100 του λίτρου.
Δεκαδικά κλάσματα – Δεκαδικοί αριθμοί (μετράμε με ακρίβεια)
Δεκαδικά κλάσματα – Δεκαδικοί αριθμοί (μετράμε με ακρίβεια)
(δημιουργός Γ. Σουδίας)
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
9. Αξία θέσης ψηφίων στους δεκαδικούς αριθμούς
Όταν συγκρίνουμε αριθμούς με δεκαδικά ψηφία, ξεκινάμε να συγκρίνουμε τα ψηφία που βρίσκονται από αριστερά, στις ακριβώς αντίστοιχες θέσεις. Παράδειγμα: • 9,850 κιλά > 9,225 κιλά, γιατί 9 = 9 και 8 > 2.
*
[slideboom id=430474&w=425&h=370]
Δημιουργός Π. Κώτσης
_______________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
11. Η έννοια της στρογγυλοποίησης
Στην καθημερινή μας ζωή δεν είναι πάντα απαραίτητο να κάνουμε υπολογισμούς με ακρίβεια. Υπάρχουν περιπτώσεις που η στρογγυλοποίηση των αριθμών μάς βοηθάει να εκτιμήσουμε γρήγορα ένα αποτέλεσμα. Συνήθως η διαφορά ανάμεσα στον ακριβή υπολογισμό και στην εκτίμηση (σφάλμα) δεν είναι σημαντική.
Παράδειγμα: 1 λίτρο βενζίνη: 0,999 € . Tο 1 λίτρο κοστίζει ουσιαστικά 1 €.
Πόσο κοστίζουν 15 λίτρα; Άρα, τα 15 λίτρα κοστίζουν 15 €.
- Εκτιμώ:
Η 1 κονσέρβα κοστίζει περίπου 0,5 ευρώ (δηλαδή μισό ευρώ)
Οι 4 κονσέρβες θα κοστίζουν 2 ευρώ (περίπου)
- Υπολογίζω με ακρίβεια:
Πώς κάνω στρογγυλοποίηση;
- Εάν ο αριθμός είναι μεγαλύτερος ή ίσος με πέντε, γράφω τον επόμενο αριθμό.
- Εάν ο αριθμός είναι μικρότερος από πέντε, το αφήνουμε όπως είναι.
- Όλα τα υπόλοιπα ψηφία προς τα δεξιά τα διαγράφουμε.
Πώς κάνω στρογγυλοποίηση;
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(δημιουργός Π. Κώτσης)
[slideboom id=432365&w=425&h=370]
*
Δείτε…
*
Ώρα για εξάσκηση!
_______________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
12. Πολλαπλασιασμός δεκαδικών αριθμών
Θυμάμαι:
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(δημιουργός Π. Κώτσης)
[slideboom id=438916&w=425&h=370]
- Για να πολλαπλασιάσουμε ένα δεκαδικό αριθμό με 10, 100, 1.000 κτλ. μεταφέρουμε την υποδιαστολή του αντίστοιχα 1, 2, 3 κτλ. θέσεις πιο δεξιά. Όπου χρειάζεται, προσθέτουμε μηδενικά. Παραδείγματα: • 10 x 2,9 = 29 • 100 x 2,9 = 290.
- Mπορώ να υπολογίσω το γινόμενο δύο αριθμών αν διπλασιάσω τον έναν και υποδιπλασιάσω συγχρόνως τον άλλο. Παράδειγμα: 1,25 x 16 = 2,5 x 8 = 5 x 4 = 20.
[slideboom id=437382&w=425&h=370]
_______________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
13. Διαίρεση ακεραίου με ακέραιο με πηλίκο δεκαδικό
Ας θυμηθούμε πώς μάθαμε να κάνουμε κάθετη διαίρεση με φυσικούς αριθμούς.
Yπολογίζω το αποτέλεσμα μιας διαίρεσης με μεγαλύτερη ακρίβεια ως εξής:
- Αν αφήνει υπόλοιπο, βάζω υποδιαστολή στο πηλίκο, προσθέτω το ψηφίο 0 στο υπόλοιπο μετατρέποντάς το σε δέκατα, και συνεχίζω τη διαίρεση.
- Αν ο διαιρέτης δε χωράει στο διαιρετέο, βάζω 0 στο πηλίκο και υποδιαστολή, μετατρέπω το διαιρετέο σε δέκατα και συνεχίζω τη διαίρεση.
Πολλές φορές μια διαίρεση είναι ατελής, δηλαδή τα δεκαδικά της ψηφία δεν «τελειώνουν» όσο κι αν συνεχίσω. Στην περίπτωση αυτή γράφουμε το πηλίκο της διαίρεσης με εκτίμηση.
π. χ. 167 : 23 = 7,2608695… Εκτιμούμε: 7,260
Πώς διαιρώ με το 10, 100, 1.000
Για να διαιρέσω έναν ακέραιο αριθμό με το 10,100, 1.000… για συντομία, μετακινώ την υποδιαστολή αριστερά τόσα δεκαδικά ψηφία, όσα μηδενικά έχω.
Π.χ. 2.450: 10 = 245, 0 ή 245
2.450 : 100 = 24,50
2.450 : 1.000 = 2,450
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(δημιουργός Π. Κώτσης)
[slideboom id=442084&w=425&h=370]
[slideboom id=446805&w=425&h=370]
Ώρα για εξάσκηση!
- Η κ. Αγαθή αγόρασε 6 καρέκλες και πλήρωσε 165 €. Πόσο κόστιζε η μία καρέκλα ;
- Πόσο ζυγίζει το ένα πακέτο βούτυρο , αν τα 1.000 πακέτα ζυγίζουν 250 κιλά ;
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
14. Γρήγοροι πολλαπλασιασμοί και διαιρέσεις με 10, 100, 1.000
Γνωρίζω ότι:
Για να διαιρέσουμε γρήγορα έναν αριθμό με 10, 100, 1.000, μεταφέρουμε αντίστοιχα την υποδιαστολή 1, 2 ή 3 θέσεις, αριστερά.
Παραδείγματα:
Πηγή:http://e-taksh.blogspot.gr
*
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(Δημιουργός Γ. Σουδίας)
[slideboom id=438196&w=425&h=370]
*
Πάτησε στην εικόνα [κλικ]
*
Ώρα για εξάσκηση
*
- Υπολόγισε σύντομα τα γινόμενα και τα πηλίκα.
150 Χ 10 = ………….… 4.750 Χ 100 = ……………… 6.752 Χ 1.000= …………..….
1,5 Χ 10 = ………….… 4,7 Χ 100 = ……………… 5,2 Χ 1.000= …………..….
0,08 Χ 10 = ………….… 0,3 Χ 100 = ……………… 0,43 Χ 1.000= …………..….
7 : 10 = ………….… 6 : 100 = ……………… 9 : 1.000= …………..….
35 : 10 = ………….… 56 : 100 = ……………… 75 : 1.000= …………..….
8,5 : 10 = ………….… 2,5 : 100 = ……………… 6,01 : 1.000= …………..….
- Συμπλήρωσε τα κενά για να ισχύουν οι ισότητες.
4,8 Χ ………… = 480 10 Χ ………….. =6 0,05 Χ …………..= 0,5
100 Χ ………… = 2,5 0,678 Χ ………….. =67,8 1.000 Χ …………..= 500
15,5 : …….…… = 1,55 45 : ………….. = 0,45 19 : …………..= 0,019
……………. : 10 = 0,35 …….. : 100 = 6,57 …..,… : 1.000 =0,0421
- Βρίσκω ότι:
το 1.200 είναι το 1/10 του ………………. το 1/10 του 500 είναι το ………………….
το 15 είναι το 1/1.000 του ………………. το 1/100 του 0,5 είναι το ………………….
το 0,4 είναι το 1/10 του ………………. το 1/1.000 του 600 είναι το ………………….
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
36. Διαιρέτες και πολλαπλάσια
Πολλαπλάσια ενός αριθμού
Είναι οι αριθμοί που προκύπτουν αν πολλαπλασιάσουμε αυτό τον αριθμό με άλλους ακέραιους αριθμούς, π.χ. τα πολλαπλάσια του 5 είναι 1 x 5 = 5, 2 x 5 = 10, 3 x 5 = 15 κλπ.
Δύο ή περισσότεροι αριθμοί μπορούν να έχουν κοινά (ίδια) πολλαπλάσια. Μπορούμε να τα βρούμε γράφοντας τα πολλαπλάσια κάθε αριθμού με τη σειρά ή τοποθετώντας τα πολλαπλάσια κάθε αριθμού στην αριθμογραμμή ή κάνοντας πίνακα.
π.χ. τα πολλαπλάσια του 4 είναι : 4, 8, 12, 16, 20, 24, 28, 32, 36, 40, …,
τα πολλαπλάσια του 6 είναι 6, 12, 18, 24, 3θ, 36, 42, 48, …
Άρα τα κοινά τους πολλαπλάσια είναι 12, 24, 36, ....
Τα πολλαπλάσια είναι άπειρα.
Διαιρέτες ενός αριθμού λέγονται οι φυσικοί αριθμοί με τους οποίους διαιρείται ακριβώς ο αριθμός.
Δ 10: 1, 2, 5, 10
Δ 18: 1, 2, 3, 6, 9, 18
Δ 24: 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 24
Μπορώ να χρησιμοποιήσω πολλές διαφορετικές στρατηγικές (αριθμογραμμή, αντιστοίχηση, πίνακα κ.ά.) για να λύσω προβλήματα με αριθμούς που είναι πολλαπλάσια ή διαιρέτες ενός άλλου αριθμού.
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(Δημιουργός Γ. Σουδίας)
[slideboom id=499950&w=425&h=370]
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Κάνε κλικ στην εικόνα για να διαβάσειςτο μάθημα στο βιβλίο
του μαθητή
37. Κριτήρια διαιρετότητας του 2 του 5 και του 10
Θυμάμαι ότι:
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 2, αν το τελευταίο του ψηφίο είναι 0 ή 2 ή 4 ή 6 ή 8 (δηλαδή ζυγός αριθμός)
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 5, αν το τελευταίο του ψηφίο είναι 5 ή 0
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 10, αν το τελευταίο του ψηφίο είναι 0
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 3, όταν το άθροισμά των ψηφίων του είναι 3 ή 6 ή 9
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 4, όταν τα δυο τελευταία του ψηφία διαιρούνται με το 4
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 6 αν είναι ταυτόχρονα διαιρετός και με το 2 και με το 3
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 8, όταν οι 3 τελευταίοι αριθμοί σχηματίζουν αριθμό που διαιρείται με το 8
-
Ένας ακέραιος διαιρείται ακριβώς με το 9, όταν το άθροισμα των ψηφίων του δίνει 9.
38. Κοινά Πολλαπλάσια, Ε.Κ.Π.
Τα κοινά πολλαπλάσια δύο ή περισσότερων αριθμών είναι πολλά. Το Ε.Κ.Π. είναι το μικρότερο (Eλάχιστο) από τα Kοινά Πολλαπλάσιά τους.
Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος
(δημιουργός Π. Κώτσης)
[slideboom id=474113&w=425&h=370]
Πώς βρίσκουμε το Ε.Κ.Π.
Α΄ τρόπος
α. Βρίσκουμε μερικά πολλαπλάσια των αριθμών.
β. Σημειώνουμε τα κοινά πολλαπλάσιά τους.
γ. Επιλέγουμε το μικρότερο – ελάχιστο από αυτά.
Β΄ τρόπος
α. Παίρνουμε τον μεγαλύτερο αριθμό. Εξετάζουμε αν είναι πολλαπλάσιο ταυτόχρονα των άλλων. Εάν είναι, αυτός είναι και το Ε.Κ.Π. Εάν δεν είναι, παίρνουμε τον διπλάσιό του και εξετάζουμε το ίδιο πράγμα. Εάν δεν είναι και πάλι πολλαπλάσιο των άλλων, παίρνουμε τον τριπλάσιό του και ελέγχουμε ξανά. Συνεχίζουμε με τον ίδιο τρόπο, μέχρι να βρούμε ένα πολλαπλάσιο του μεγαλύτερου αριθμού που να είναι πολλαπλάσιο ταυτόχρονα και των άλλων αριθμών. Αυτό θα είναι και το Ε.Κ.Π.
Παράδειγμα . Έστω ότι θέλουμε να βρούμε το ελάχιστο κοινό πολλαπλάσιο των αριθμών (2, 4, 6).
α. Παίρνουμε το μεγαλύτερο αριθμό δηλ. το 6 ελέγχουμε αν είναι πολλαπλάσιο των 2 και 4, στο παράδειγμά μας δεν είναι.
β. Διπλασιάζουμε το 6, 12= 6 χ 2 ελέγχουμε τώρα αν το 12 είναι πολλαπλάσιο των 2 και 4, πράγματι το 12 είναι πολλαπλάσιο του 2 αφού 12=2 χ 6 και ακόμα είναι και πολλαπλάσιο του 4 γιατί 12= 4 χ 3 και 12 = 6 χ 2 .Άρα Ε.Κ.Π. (2, 4, 6)=12.
Γ΄ τρόπος
Αναλύουμε όλους τους αριθμούς ταυτόχρονα σε γινόμενο πρώτων παραγόντων, με τη μέθοδο των διαδοχικών διαιρέσεων. Σταματάμε όταν το πηλίκο όλων είναι 1. Το γινόμενο όλων των πρώτων παραγόντων που εμφανίζονται είναι το Ε.Κ.Π . τους.
Παράδειγμα
Για να βρούμε το ΕΚΠ των 3, 6 και 10, αναλύουμε τους αριθμούς σε γινόμενο πρώτων παραγόντων με διαδοχικές διαιρέσεις ως εξής:
Το Ε.Κ.Π. (3, 6, 10) = 2 χ 3 χ 5 = 30
Μπορείς να κατεβάσεις το φυλλάδιο για το πώς βρίσκουμε το Ε.Κ.Π., αν πατήσεις εδώ