Ο φίλος μας το περιβάλλον

 

 

Είδη λόγου / Είδη κειμένων

  • Αναφορικός λόγος (αφήγηση ιστορίας και περιγραφή γεγονότος).
  • Κείμενο λογοτεχνικό, ειδησεογραφικό άρθρο εφημερίδας και διαδικτύου – δημοσιογραφική ανταπόκριση (ρεπορτάζ), ενημερωτικό άρθρο περιοδικού.

Κείμενα

Σ’ αυτή την ενότητα περιλαμβάνονται τα κείμενα:
α. Ο φίλος μας το δάσος
β. Η φίλη μας η θά­λασσα
γ. Ο φίλος μας ο άνεμος

Πάτησε στην εικόνα και διάβασε το μάθημα από το διαδραστικό βιβλίο.

Ο φίλος μας το δάσος

 

Το δάσος δεν είναι μόνο δένδρα. Είναι ένα σύνολο διαφόρων φυτών – όπου βέβαια κυριαρχούν τα δένδρα – μαζί με τα διάφορα ζώα που συνυπάρχουν και με το έδαφος και το κλίμα που επικρατεί στην περιοχή. Όλες οι εκτάσεις που καλύπτονται από φυσική βλάστηση λέγονται δασικές, ανεξάρτητα από το αν κυριαρχούν δένδρα, θάμνοι ή φρύγανα και αποτελούν ένα πολυσύνθετο σύνολο με δική του ζωή και λειτουργίες. Αποτελούν το Δασικό Oικοσύστημα, που παίζει σημαντικό ρόλο στη βιολογική ισορροπία της φύσης.

Είναι ένα φυσικό αγαθό, με πολύπλευρη σημασία και ανυπολόγιστη αξία για τη ζωή, για τον άνθρωπο. Ένας ανανεώσιμος φυσικός πόρος με τεράστιες ανεξάντλητες δυνατότητες για την οικονομική, περιβαλλοντική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου, για τη δημιουργία καλυτέρων συνθηκών ζωής. Γι’ αυτό εκτάσεις που καλύπτονται με πυκνή φυσική βλάστηση, συνοπτικά την λέμε «Δάσος». Δεν πρέπει να καίγονται ή να καταστρέφονται με οποιονδήποτε τρόπο αυτές οι εκτάσεις, γιατί απώτερος σκοπός μας είναι να γίνουν τελικά δάση, όπου να κυριαρχούν τα δένδρα.

Συνέχισε την ανάγνωση εδώ

Πηγή: http://wwww.minagric.gr/greek/agro_pol/DASIKA/Forests/Forests1.htm

 

 

Λεξιλόγιο μαθήματος

 Δείτε…

 [slideboom id=593641&w=425&h=370]

 

Grammatiki

O χρόνος

Όταν θέλουμε να δείξουμε στη γλώσσα μας πότε γίνεται κάτι, χρησιμοποιούμε πολλούς τρόπους.

  • τους χρόνους των ρημάτων:   [βιβλίο Γραμματικής σελ.: 130 & 133 – κλικ εδώ]
  • επιρρήματα: κτλ.  [βιβλίο Γραμματικής σελ.:162 – κλικ εδώ]

    νωρίς, αργά, τώρα, ύστερα κτλ.

  • φράσεις με προθέσεις: [βιβλίο Γραμματικής σελ.: 167 –  κλικ εδώ]

    σε λίγο, από καιρό, κατά το απόγευμα κτλ.

  • χρονικές προτάσεις: [βιβλίο Γραμματικής σελ.: 196 –  κλικ εδώ]

    μόλις φτάσω…, πριν φύγω…, αφού έρθω… κτλ.

  • χρονικοί σύνδεσμοι: [βιβλίο Γραμματικής σελ.: 171 – κλικ εδώ]

     όταν, όποτε, μόλις, πρίν, …

 

 

 Τα ρήματα (κάνε κλικ και διάβασε όσα πρέπει να ξέρεις για τα ρήματα)

 

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ-ΚΑΙ-ΓΡΑΦΩ1

 Παραγωγή λόγου

Αφήγηση

Αφήγηση μιας ιστορίας έχουμε όταν παρουσιάζουμε γεγονότα με μια ορισμένη σειρά.

 

  • Πού γίνονται τα γεγονότα;
  • Πότε; (Στις φανταστικές ιστορίες και στα παραμύθια ξεκινάμε συνήθως με τη φράση «Μια φορά κι έναν καιρό…».)
  • Ποιοι είναι οι ήρωες; (Μπορεί να είναι άνθρωποι, φυτά, ζώα κτλ.)
  • Ποιο πρόβλημα αντιμετώπισαν;
  • Ποια λύση έδωσαν;

 

 

 

 

 

 

Εξάσκηση

 

 __________________________________________________________________

 

Η φίλη μας η θάλασσα

 

 

Το ατύχημα

Το δεξαμενόπλοιο Prestige, ιδιοκτησίας μιας offshore λιβεριανής εταιρείας με σημαία Μπαχάμες, ελληνόκτητο σύμφωνα με δημοσιεύματα, μεταφέροντας 77,000 τόνους πετρέλαιο (fuel oil) από τη Λιθουανία με προορισμό την Σιγκαπούρη, κόπηκε στη μέση αφού έχασε την ευστάθειά του λόγο καιρού και βυθίστηκε τελικά στ’ ανοιχτά των βορειοδυτικών ακτών της Ισπανίας. Το 26χρονο πλοίο διέθετε μονά τοιχώματα και σύμφωνα με ανακοινώνεις των ισπανικών αρχών δεν κατάφερε τα τελευταία χρόνια να ανταποκριθεί στις προδιαγραφές για ασφαλή ναυσιπλοΐα .

Το ναυτικό ατύχημα έγινε κοντά στο επικίνδυνο πέρασμα της Γαλικίας. Πριν το πλοίο  κοπεί στη μέση είχαν ήδη διαρρεύσει 3.000 – 4.000 τόνοι πετρελαιοειδών από δύο δεξαμενές του. Συνολικά έχουν διαρρεύσει στη θάλασσα 10.000 -κατ’ άλλες εκτιμήσεις 20.000 τόνοι- πετρελαιοειδών.  Τα δύο κομμάτια του δεξαμενόπλοιου βυθίστηκαν παρασύροντας το υπόλοιπο φορτίο σε βάθος 3.500 μέτρων.

 

 

 

 Οι συνέπειες

 

 

 

Οι συνέπειες του ατυχήματος ήταν πολύ σοβαρές για την οικολογία της γύρω περιοχής, με άμεσες κοινωνικές και οικονομικές προεκτάσεις:

  • Η συνολικού μήκους 200 χλμ. πετρελαιοκηλίδα απείλησε μια περιοχή μείζονος οικολογικής σημασίας και μια ιδιαίτερα σημαντική ζώνη αλιείας
  • Οι ισχυροί άνεμοι και τα θαλάσσια ρεύματα παρέσυραν την πετρελαιοκηλίδα προς το νεοσύστατο Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο των Ατλαντικών νήσων της Γαλικίας, που είναι το σημαντικότερο Ισπανικό οικοσύστημα για θαλάσσια πουλιά και άγρια ζωή.
  • Παρά την κινητοποίηση αρχών και εθελοντών, η πετρελαιοκηλίδα ρύπανε  τις ακτές: 35 χιλιόμετρα ακτών σύμφωνα με τις αρχές ή 200 χιλιόμετρα σύμφωνα με τις ενώσεις αλιέων, με άμεσες επιπτώσεις όχι μόνο στο περιβάλλον αλλά και την τοπική οικονομία.
  • Ας σημειωθεί ότι αρκεί ένα λίτρο πετρελαίου για να ρυπανθεί στη θάλασσας μια έκταση όσο δύο γήπεδα ποδοσφαίρου. Μπορούμε να φανταστούμε τι ζημιά κάνουν 10-20.000 τόνοι στη θάλασσα.

[slideboom id=594235&w=425&h=370]

 

[slideboom id=594121&w=425&h=370]

Δείτε…

Προέλευση του αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου

 

Διαβάζουμε…

 

Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ ένα γλάρο να πετάει

 Πάτησε πάνω στην εικόνα και διάβασε

για το βιβλίο και το συγγραφέα

 

*

Δείτε …

 

*

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ-ΚΑΙ-ΓΡΑΦΩ1

Παραγωγή γραπτού λόγου

Άρθρο

Γνωρίζετε ότι το ρεπορτάζ, όπως έχει επικρατήσει να λέγεται η ειδησεογραφική περιγραφή, εμφανίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα με την ταυτόχρονη γένεση της μοντέρνας δημοσιογραφίας;

Η συγγραφή ενός άρθρου ανήκει στα περιγραφικά κείμενα και δίνει πληροφορίες με τρόπο άμεσο, λιτό και αντικειμενικό από το χώρο όπου γίνονται διάφορα γεγονότα.

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο να κάνουμε απόλυτο διαχωρισμό μεταξύ αφήγησης και ειδησιογραφικής περιγραφής. Καθημερινά διαβάζουμε στις σελίδες των εφημερίδων και των ιστοσελίδων, ακούμε στα ραδιόφωνα και βλέπουμε στην τηλεόραση μικρά και μεγάλα ρεπορτάζ (κρατώ τη γαλλική λέξη για συντομία).

 

Να, γιατί γράφω ένα άρθρο:

 

1.Γιατί θέλω να ενημερώσω μια ομάδα ανθρώπων για ένα σημαντικό γεγονός.

2.Για να το δημοσιεύσω στην ιστοσελίδα του σχολείου. Έτσι, θα πω δημόσια τη γνώμη μου για ένα θέμα που με ενδιαφέρει.

3.Για να ανοίξω διάλογο με τους αναγνώστες. Μπορεί κάποιος που συμφωνεί ή διαφωνεί με τη γνώμη μου να μου απαντήσει γράφοντας ένα άλλο άρθρο ή μια επιστολή κι έτσι να ξεκινήσει μια επικοινωνία μεταξύ μας.

4.Μπορείτε να σκεφτείτε εσείς άλλους λόγους: …

Από την Τετάρτη τάξη θυμόμαστε:

http://2.bp.blogspot.com/-Oq0vFgp27cA/VM5BRC4XHYI/AAAAAAAAFEw/n-lh1CwIYZ4/s1600/%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF1.PNG

http://2.bp.blogspot.com/-yJ2kKyb1vUw/VM5BRDDq6QI/AAAAAAAAFEs/W6aZJBTm85I/s1600/%CE%AC%CF%81%CE%B8%CF%81%CE%BF2.PNG

Προσοχή στη Γραμματική!

Επιλέγω σε ποια φωνή θέλω να γράψω τα ρήματά μου.

  • Η ενεργητική φωνή δείχνει αμεσότητα και δείχνει την ευθύνη του δράστη.
  • Σε αντίθεση, η παθητική φωνή δημιουργεί μια απόσταση και κρύβει λίγο έως πολύ την ευθύνη του δράστη.

[slideboom id=676802&w=425&h=370]

 

Δείτε το στο slideshare.net

κατάλογος

Σύνθετες λέξεις που σχηματίζονται από την αρχαία λέξη “οίκος

Ρηματικές καταλήξεις -τε   -ται

 Picture

Προσέχουμε!
Δεν πρέπει να μπερδεύουμε τις καταλήξεις -ται και -τε, όπως και τις καταλήξεις -μαι και -με.
-ται: γ΄ενικό πρόσωπο της παθητικής φωνής
π.χ. Από το μπαλκόνι του σπιτιού φαίνεται το Φρούριο.
-τε: β΄ πληθυντικό πρόσωπο της ενεργητικής φωνής
π.χ.: Τι νομίζετε (εσείς);
________________________________________________________________________________________
-μαι: α΄ενικό πρόσωπο της παθητικής φωνής
π.χ.: (Εγώ) λούζομαι κάθε μέρα.
-με: α΄πληθυντικό πρόσωπο της ενεργητικής φωνής
π.χ.: Είναι ώρα να πηγαίνουμε (εμείς).

Δείτε το στο slideshare.net

Εξάσκηση

 

 

 

 

 

____________________________________________________________________________________________________________

Πάτησε στην εικόνα

Ο φίλος μας ο άνεμος

 

 

Άνεμος ονομάζεται η όποια αισθητή «οριζόντια κίνηση» του αέρα.

Σ’ αυτό το κεφάλαιο μαθαίνουμε για τους κυκλαδίτικους ανεμόμυλους και τον ιδιαίτερο ρόλο τους στη ζωή του τόπου.

Οι ανεμόμυλοι, ήταν στο παρελθόν το κέντρο όχι μόνο της οικονομικής, αλλά και της κοινωνικής ζωής των νησιών. Οι Κυκλαδίτες πίστευαν ότι το επάγγελμα του μυλωνά, συγκρίνοντάς το με αυτό του καπετάνιου, ήταν πιο σημαντικό.

Επιπλέον, οι κυκλαδίτικοι ανεμόμυλοι, με την ιδιαίτερη κατασκευή τους, αποτέλεσαν και, σε ορισμένες περιπτώσεις, συνεχίζουν να αποτελούν ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στoιχεία του τοπίου των Κυκλάδων.

 

 

 

 

 [slideboom id=594687&w=425&h=370]

Το επάγγελμα του μυλωνά

 

Ο ανεμόμυλος στη λογοτεχνία

Δον Κιχώτης

του Ισπανού συγγραφέα Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα

[slideboom id=594485&w=425&h=370]

Μαθαίνω για τις…

Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας [κλικ]

 

 

Ο άνεμος στην τέχνη

Τσαρούχης, 1965

 

ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ-ΚΑΙ-ΓΡΑΦΩ1

Παραγωγή γραπτού λόγου

περιγραφή κτιριουΠάτησε στην εικόνα

Όταν περιγράφουμε ένα κτίριο-κτίσμα-οικοδόμημα είναι  απαραίτητο να αναφέρουμε: 

  • Πού βρίσκεται, ποια η ιστορία του, υλικά και έτος κατασκευής
  • Εξωτερική περιγραφή – σχήμα , μέγεθος , χρώμα , ,εμφάνιση από μακριά
  • Εσωτερική περιγραφή – πώς είναι από μέσα , λειτουργία , χώροι και έπιπλα
  • Χρησιμότητα – τι μας προσφέρει , πώς χρησιμοποιείται  από τους ανθρώπους που μένουν ή έμεναν σε αυτό
  • Ιδιαίτερα χαρακτηριστικά
  • Διαφορετική εικόνα και αλλαγές με το πέρασμα του χρόνου
  • Η γνώμη μας για το σπίτι ή κτίριο, τη σχέση μας με αυτό
  • Συναισθήματα δικά μας και όσων το χρησιμοποιούν

 Ας προσπαθήσουμε να περιγράψουμε έναν ανεμόμυλο

 

περιγραφή ανεμομυλου

Πάτησε στην εικόνα

*

 

Και τώρα που έμαθες πώς γίνεται η περιγραφή ενός κτιρίου, μπορείς να περιγράψεις το πιο γνωστό αξιοθέατο της πόλης μας;

Πάτησε στην εικόνα

το ρολόι

 *

 

 

κατάλογοςΠώς κλίνονται τα ρήματα της Α΄ συζυγίας

Δείτε το στο slideshare.net

Εξάσκηση

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *