Οι φίλοι μας, οι φίλες μας

 

 

Σ’ αυτήν την ενότητα θα μάθουμε να:

 

  • Γράφουμε επιστολές και προσκλήσεις σε φίλους
  • Περιγράφουμε δραστηριότητες με φίλους
  • Αλλάζο­υμε τον ευθύ σε πλάγιο λόγο και τον πλάγιο σε ευθύ
  • Αναγνωρίζουμε και χρησιμοποιούμε σωστά τις αποτελεσματικές και τελικές προτάσεις

 

 

 

εικόναΔιαβάστε το μάθημα από το διαδραστικό βιβλίο

 1. Φίλοι από άλλες χώρες

 

Η φιλία αναμφισβήτητα είναι μια από τις ομορφότερες εμπειρίες στη ζωή των ανθρώπων. Η σχέση που δημιουργούμε με τους φίλους μας, είναι σχέση σημαντική και πολύτιμη γιατί μπορεί να μας συντροφεύει για πάντα!
Πηγή : www.parentshelp.gr
Όλα τα παιδιά θέλουν να έχουν φίλους. Εσύ ποια πιστεύεις ότι είναι τα γνωρίσματα της αληθινής φιλίας;

 Ποια είναι τα γνωρίσματα μιας αληθινής φιλίας

 

 

 Πάτησε στην εικόνα για να μάθεις περισσότερα για την καθαρεύουσαhttp://3.bp.blogspot.com/-bLdgOw06Tac/TtPU1RverVI/AAAAAAAAdu8/wa6pBHDfdwY/s1600/20AB000151-1.jpg

 

 

 

 

 Παραγωγή γραπτού λόγουΣΚΕΦΤΟΜΑΙ-ΚΑΙ-ΓΡΑΦΩ1

 

 Πώς γράφουμε μια επιστολή

 

Τα βασικά στοιχεία μιας επιστολής
  • Στοιχεία αποστολέα πάνω αριστερά  (όνομα , διεύθυνση)
  • Ημερομηνία (δεξιά)
  • Αφήνουμε κενές δυο τρεις γραμμές
  • Προσφώνηση

Στη συνέχεια πρέπει να  μιλήσουμε για τον εαυτό μας (δηλ. να συστηθούμε) καθώς και για το λόγο που αποφασίσαμε να στείλουμε αυτή την επιστολή.

Τι μπορούμε να αναφέρουμε :

  • το όνομά μας ,
  • την ηλικία μας ,
  • αν έχουμε αδέρφια,
  • σε ποιο σχολείο πηγαίνουμε,
  • σε ποια τάξη,
  • πώς περνάμε τον ελεύθερο χρόνο μας, ε
  • εξωσχολικές δραστηριότητες
  • λίγα λόγια για τους πιο στενούς μας φίλους ή την οικογένειά μας
  • κάποια πράγματα για την πόλη που ζούμε…

Επίσης θα ρωτήσουμε το παιδί με το οποίο πρόκειται να αλληλογραφήσουμε μερικά πράγματα για τον εαυτό του.

 

Τελειώνουμε το γράμμα με:

  • Χαιρετισμό
  • ή κάποιο υστερόγραφο (μια τελευταία μας σκέψη)

 

 

 

Πώς γράφω το φάκελο;[κλικ]

Πώς γράφουμε μια ηλεκτρονική επιστολή (email)

Πάτησε στην εικόνα [κλικ]

 

κατάλογοςΠάτησε στην εικόνα και διάβασε τη γραμματική του κεφαλαίου

 

Τελικές προτάσεις

 Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 199 [κλικ εδώ]

 Αποτελεσματικές ή συμπερασματικές προτάσεις

 Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 199 [κλικ εδώ]

 

 

 

*

Ομώνυμα – παρώνυμα

 

 

 

Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 210 [κλικ εδώ]

 

 

*

Παραγωγή λέξεων

Έχουμε μάθει ότι μπορούμε να σχηματίσουμε νέες λέξεις με δύο τρόπους:

– με την παραγωγή

(προσθέτουμε καταλήξεις σε λέξεις

που ήδη υπάρχουν, π.χ. οδός – οδικός)

– με τη σύνθεση

(ενώνουμε λέξεις και δημιουργούμε μια καινούρια, π.χ. οδός + στρώμα = οδόστρωμα)

Σύνθετες  λέξεις

Οι σύνθετες λέξεις συνδυάζουν δύο ή περισσότερες σημασίες, ανάλογα με το πόσες λέξεις τις αποτελούν. Μπορούμε να καταλάβουμε τι σημαίνουν αν τις αναλύσουμε στα συνθετικά τους και βάλουμε και λίγο τη φαντασία μας να δουλέψει. Κάποιες από αυτές χρειάζεται να ανοίξουμε το λεξικό μας για να τις εξηγήσουμε.

Έτσι, η λέξη:

φιλαναγνώστης σημαίνει ο φίλος της ανάγνωσης, δηλαδή αυτός που του αρέσει πολύ να διαβάζει.

Η λέξη:

φιλύποπτος σημαίνει ότι κάποιος συνήθως υποψιάζεται τους άλλους, ότι δεν έχει εμπιστοσύνη σε κανέναν.

Η λέξη:

φιλάσθενος σημαίνει ότι κάποιος αρρωσταίνει εύκολα.

 

*

 

Ώρα για εξάσκηση!

Πάτησε στην εικόνα [κλικ]

Picture

 

 

 _________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

Διαβάστε το μάθημα από το διαδραστικό βιβλίο

 

 

 Ιστορίες με φίλους

Δάμων και Φιντίας 1

 Δάμων και Φιντίας 1

Αφού είδατε τα παραπάνω βίντεο γράψτε με την ομάδα σας πώς πιστεύετε πως πρέπει να είναι η φιλία και ποιοι είναι οι κίνδυνοι που την απειλούν σήμερα.

*

κατάλογοςΠάτησε στην εικόνα και διάβασε τη γραμματική του κεφαλαίου

Ευθύς και πλάγιος λόγος

Ευθύς ονομάζεται ο λόγος κατά τον οποίο τα λόγια κάποιου μεταδίδονται αυτούσια, δηλαδή όπως ακριβώς τα είπε. Στην περίπτωση αυτή τα λόγια του ομιλητή μπαίνουν σε εισαγωγικά («») και πριν από αυτά ή ανάμεσα από αυτά μπαίνει κάποιο λεκτικό ή ερωτηματικό ρήμα ή κάποια φράση με παρόμοια σημασία.
Π.χ.: «Πού πήγες;» τον ρώτησε.
Κι εκείνος απάντησε: «Πήγα στο σπίτι του Ραφαήλ».

 
Πλάγιος ονομάζεται ο λόγος κατά τον οποίο τα λόγια κάποιου μεταδίδονται έμμεσα, δηλαδή όχι ακριβώς όπως τα λέει το πρόσωπο που μιλάει, αλλά αλλαγμένα στη μορφή. Στην περίπτωση αυτή τα λόγια του ομιλητή δεν μπαίνουν εισαγωγικά («»).
Π.χ.: Τον ρώτησε πού πήγε μετά το σχολείο.
Κι εκείνος του απάντησε ότι πήγε στο σπίτι του Ραφαήλ.

Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 200 [κλικ εδώ]

 

 

 

Είδη προτάσεων

http://users.sch.gr/sudiakos/gramma01/presentation.swf(Γ. Σουδίας)

Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 200 [κλικ εδώ]

 

 

Προσωπικές αντωνυμίες

Διάβασε στο βιβλίο της Γραμματικής σου, σελ. 114 [κλικ εδώ]

 _________________________________________________________________________________________________________________________________________

Οι φίλοι τραγουδάνε

μαντινάδες είναι δίστιχα με ομοιοκατάληκτους ιαμβικούς στίχους 15σύλλαβους και πρωτοεμφανίστηκαν σαν ποιητικό είδος προς τα τέλη του 14ου αιώνα και έκτοτε αρχίζει να καλλιεργείται σε πολλές Ελληνικές περιοχές και ιδιαίτερα στο νησιώτικο χώρο.

Στην Κρήτη οι μαντινάδες παρουσιάζουν μεγάλη άνθιση και έχει καθιερωθεί ως ένα από τα βασικότερα μέσα έκφρασης συναισθημάτων. Οι βασικοί φορείς της μαντινάδας είναι οι λυράρηδες, οι ριμαδόροι αλλά και ο απλός κόσμος .

Η λέξη είναι Ενετική (Matinada) και σημαίνει το νυχτερινό τραγούδι του έρωτα ή του ερωτευμένου. Την καντάδα. (Ίσως, όπως λένε οι γέροντες στην Κρήτη, να προέρχεται από την Ελληνική λέξη «Μαντάτα» που θα πει ειδήσεις.)Ήδη από τον 13ο αιώνα χρονολογείται το πρώτο στιχάκι που μπόρεσαν οι ειδικοί να χαρακτηρίσουν ως μαντινάδα. Πολλοί υποστηρίζουν ότι έχει την αρχή της στον αρχαίο Ελληνικό βίο. Συστηματική πάντως μελέτη που να δείχνει υπεύθυνα την παλαιότητα της μαντινάδας στην Κρήτη δεν έχει γίνει.

Για να χαρακτηριστεί ένα δίστιχο μαντινάδα πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις:

1) Να είναι γραμμένο στην Κρητική γλώσσα.

2) Να έχει λογικό νόημα.

3) να διαθέτει ποιητικά στοιχεία, όπως πρωτοτυπία, ευρηματικότητα, φαντασία, αλληγορία και να δημιουργεί εικόνες.

Η μαντινάδα είναι ένα ποίημα σταθερής μορφής που ολοκληρώνεται σε δύο στίχους. Αυτό το είδος ποίησης είναι εύλογα πολύ δύσκολο, επειδή οι σκέψεις και το συναίσθημα πρέπει να εκφραστούν με πληρότητα μέσα σε ασφυκτικά όρια λέξεων.

Οι χασμωδίες και οι επαναλήψεις λέξεων στην ίδια μαντινάδα πρέπει να αποφεύγονται. Αυτός είναι και ο λόγος που οι καλές μαντινάδες είναι λίγες.

Η μαντινάδα είναι η δημοτική ποίηση της Κρήτης, που δεν ζει στα βιβλία αλλά μέσα στο λαό, φυσική και απροσποίητη, αφού έρχεται από τη ζωή του, εκφράζει το χαρακτήρα του, την πνευματική του ανάπτυξη και το ήθος του, με φραστική δύναμη που αναβλύζει απ’ την κρυστάλλινη και πεντακάθαρη πηγή της γλώσσας, δίχως τίποτε το ψεύτικο και το περίτεχνο.

Μπες εδώ και δες πολλές μαντινάδες σχετικά με τη Φιλία

Οι μαντιναδολόγοι ή ριμαδόροι ήσαν περιζήτητοι στις παρέες. Όταν στο ίδιο γλέντι τύχαινε να συναντηθούν δύο ή και περισσότεροι ριμαδόροι τότε υπήρχαν φοβερές κόντρες, τα λεγόμενα «ντρακαρίσματα» ή «κοντραρίσματα». Στα ντρακαρίσματα κάθε μαντινάδα έρχεται σαν απόκρουση ή γελοιοποίηση εκείνης που ειπώθηκε από τον αντίπαλο πρωτύτερα.

Πηγή: Εγκύκλιος Παιδεία

 Η θεματολογία των μαντινάδων ποικίλει. 

Υπάρχουν πολλών ειδών μαντινάδες:

Της αγάπης…

Δε φήνω την αγάπη τσι

άλλος κιανείς να πάρει,

ούτε στον ίδιο το Θεό

δεν κάνω τέτοια χάρη!

Αστείες…

Συγχώρησέ με κοπελιά 

απού ‘μαι λίγο down 

φταίει το δώρο που μου’φερες 

μια καφετιέρα Brown…

Γνωμικές…

Η γλώσσα είναι χειρότερη και από τον δυναμίτη

πετάει ξάφνου μπαλοθιά και σου γκρεμεί το σπίτι.

Της παρέας…

Θα ‘ρθει και πάλι η στιγμή να σμίξει η παρέα

και ένα αρνί θα ψήσουμε και θα περνάμε ωραία.

Της ξενιτιάς…

Θάλασσα δεν εκάτεχα, σε πλοίο δεν εμπήκα,

τώρα μόνο κατάλαβα της ξενηθειάς την πρίκα [=πίκρα]

Μάνα, γλυκιά μανούλα μου κράτα τα δάκρυα σου

για δε μπορεί η καρδούλα μου να φύγει από κοντά σου.

Τέσσερα χρόνια ξενητιά στον πέμπτο μπαίνω τώρα 

αν είναι να ‘ρθουν αλλα δυό καλιό να μπώ στο χώμα.

Ανάθεμα τη τύχη μου να ζω στην Ελβετία

και να θωρώ τη Κρήτη μου με μείον -13.

Ακόμη και της… τεχνολογίας!!!

Ανάθεμα το internet και την τεχνολογία

ξεχάσαμε τα Ελληνικά και είναι αυτά αιτία.

Πηγή: Παιδίον Τόπος

_________________________________________________________________________________________________________________________________________

Eva Birthday With Friends by lyllopopΔιαβάστε το μάθημα από το διαδραστικό βιβλίο

Οι φίλοι γιορτάζουν

 

Δείτε τις παρακάτω προσκλήσεις. Μπορείτε να βρείτε σε τι μοιάζουν και σε τι διαφέρουν;

 

 

 

 

Πώς γράφουμε μια πρόσκληση

http://users.sch.gr/sudiakos/prosklisi/story.swf

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *