Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Σε αυτή την ενότητα θα ασχοληθούμε με…
Η ενότητα χωρίζεται σε πέντε υποενότητες:
1. Σπίτι με κήπο
2. Γάτος από σπίτι ζητά νέα οικογένεια
3. Οι ακροβάτες της θάλασσας
4. Γη και θάλασσα
5. Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν το βουνό.
ΘΕΜΑΤΑ
- Ο άνθρωπος στη φύση
- Κατοικίδια ζώα
- Απειλούμενα είδη ζώων
ΕΙΔΗ ΛΟΓΟΥ/ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Αναφορικός λόγος: Περιγραφή
- Λογοτεχνικά κείμενα
- Ενημερωτικά κείμενα
- Μικρές αγγελίες
- Μύθοι
- Ημερολογιακά κείμενα
ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Ο μαθητής ασκείται βαθμιαία ώστε να είναι σε θέση :
- να περιγράφει ζώα και τοπία αξιοποιώντας πληροφοριακό υλικό
- να αναγνωρίζει τη δομή μίας περιγραφής
- να συμπληρώνει έντυπα- ερωτηματολόγια
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
- Το αόριστο άρθρο
- Ουσιαστικά (Αιτιατική- Κλητική πτώση)
- Η λειτουργία του επιθέτου σε περιγραφικά κείμενα
- Σημεία στίξης (κόμμα, αποσιωπητικά)
- Ορθογραφικά σημάδια (απόστροφος)
- Η παρομοίωση
- Διάκριση της παρομοίωσης από τις χρονικές προτάσεις
- Λεξιλόγιο (ορισμοί λέξεων, οικογένειες λέξεων, συνώνυμα)
- Κυριολεκτική και μεταφορική σημασία λέξεων ή φράσεων σε ένα κείμενο
- Παράγραφος και τίτλος παραγράφου
Χρόνος διδασκαλίας : 12 διδακτικές ώρες
πηγή: Γλώσσα Γ τάξη, βιβλίο δασκάλου
Σπίτι με κήπον
Ξεκινάμε την καινούρια μας ενότητα με ένα ποίημα του ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη.
Παραξενευτήκαμε με τη δύσκολη γλώσσα, εξηγήσαμε τις άγνωστες λέξεις και προσπαθήσαμε να ξεκλειδώσουμε το κείμενο
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Γιατί ο κήπος πρέπει να είναι μεγάλος και το σπίτι να βρίσκεται στην εξοχή;
- Γράψε τα χαρακτηριστικά των ζώων του κήπου.
Παίζω με τις λέξεις
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τις συνώνυμες λέξεις
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1.Αντιστοιχίζω τις συνώνυμες λέξεις.
στενοχώρια | • | • | δυστύχημα | |
γενναίος |
• | • | εργάζομαι | |
ατύχημα | • | • | μαγαζί | |
δουλεύω | • | • | θλίψη | |
κατάστημα | • | • | περπατώ | |
βαδίζω | • | • | θαρραλέος |
2.Βρίσκω για κάθε µία λέξη µια συνώνυµη της.
κατάστηµα _____________ καταστρέφω ____________
δρόµος _______________ αναχωρώ _______________
κόρη _______________ περπατώ _______________
τρόµος _______________ επιστρέφω ______________
συντροφιά ____________ δουλεύω _______________
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την παρομοίωση
1. Αντιστοιχίζω τα επίθετα της πρώτης στήλης με τις σωστές παρομοιώσεις της δεύτερης.
ψηλός σαν αστραπή
γρήγορος σαν το χιόνι
άσπρος σαν παπαρούνα
κίτρινος σαν αλεπού
πονηρός σαν το λεμόνι
Μέρος 3ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την απόστροφο
Πιο αναλυτικά…
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Γάτος από σπίτι ζητά νέα οικογένεια
Σήμερα θα γνωρίσουμε ένα χαριτωμένο γατάκι τον “Μάρκο”. Θα διαβάσουμε το κείμενο και στη συνέχεια θα βρούμε και θα αριθμήσουμε τις παραγράφους.
- Στη συνέχεια θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις κατανόησης του βιβλίου.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Ο Μάρκος συστήνει τη δική του οικογένεια. Τι γνωρίζεις γι’ αυτή;
- Η μαμά του Μάρκου εξηγεί πως οι γάτες ανήκουν και σε μια άλλη οικογένεια. Τι εννοεί;
- Υπογράμμισε στο κείμενο λέξεις και φράσεις που μας πληροφορούν για την εξωτερική εμφάνιση του Μάρκου.
- Τι αρέσει και τι δεν αρέσει στο Μάρκο;
- Συζήτησε με το διπλανό ή τη διπλανή σου και ανακοίνωσε στην τάξη τι θα άλλαζε στην περιγραφή των συνηθειών και της συμπεριφοράς του Μάρκου, αν ήταν ένας αδέσποτος γάτος.
- Μετά θα γράψουμε έναν τίτλο για κάθε παράγραφο
- Θα θυμηθούμε τις παροιμίες…
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για το αόριστο άρθρο.
Σήμερα θα θυμηθούμε το οριστικό αλλά και το αόριστο άρθρο.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1.Γράφω μπροστά από τα ουσιαστικά τον κατάλληλο τύπου του αόριστου άρθρου.
______ άνδρας ______φίλης ______ σπιτιού
______ γυναίκα ______ λαγού ______ καρδιάς
______ παιδί ______ καρφί ______ κάστορας
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την κλητική πτώση
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
Αντιστοιχίζω τα ουσιαστικά με τη σωστή πτώση
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Παραγωγή γραπτού λόγου
“Το αγαπημένο μου ζώο”
Σήμερα θα μάθουμε να περιγράφουμε ένα αγαπημένο μας ζώο.
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Οι ακροβάτες της θάλασσας
Σήμερα θα μάθουμε πολλά πράγματα για τα… δελφίνια! Το μάθημά μας “Οι ακροβάτες της θάλασσας” είναι ένα πληροφοριακό κείμενο, μέσα από το οποίο θα διαβάσουμε πολλές πληροφορίες για τα δελφίνια.
Βλέπουμε…
Θα επεξεργαστούμε το κείμενο με τον συνηθισμένο τρόπο, αρχίζοντας με τον χωρισμό του σε παραγράφους.
Στη συνέχεια θα εξηγήσουμε γιατί στο κείμενο τα δελφίνια χαρακτηρίζονται ως οι ακροβάτες της θάλασσας.
Μετά θα διαβάσουμε άλλα 2 κείμενα για τα δελφίνια.
Θα συνεχίσουμε και θα κάνουμε μια μικρή επανάληψη για την ορθογραφία των άρθρων “της” και “τις” .
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την ορθογραφία του οριστικού άρθρου “της” και “τις”
Παίζω με τις λέξεις
- Τι φανερώνει η λέξη δελφίνι στις παρακάτω προτάσεις;
- Με «ιπτάμενο δελφίνι» μεταφέρθηκε ασθενής από τη Σκόπελο στο Βόλο.
- Ένα δελφίνι βρέθηκε χτες τραυματισμένο στο λιμάνι της Μήλου.
- Ψαροταβέρνα «Το Δελφίνι». Απολαύστε τα πιο φρέσκα θαλασσινά παρατηρώντας από τη βεράντα μας τα δελφίνια του Αμβρακικού κόλπου.
- Πού θα μπορούσες να διαβάσεις ή και να ακούσεις τις παραπάνω προτάσεις;
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1. Βρίσκω τη Γενική ενικού και Αιτιατική πληθυντικού αριθμού στον παρακάτω πίνακα.
Ενικός αριθμός πληθυντικός αριθμός
Γενική (της) αιτιατική (τις)
η γειτονιά ______________ ______________
η φίλη ______________ ______________
η θάλασσα ______________ ______________
η σελίδα ______________ ______________
η αυλή ______________ ______________
Διαβάζουμε από το Ανθολόγιο
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Το τραγούδι της φάλαινας
Διαβάζουμε το κείμενο “Το τραγούδι της θάλασσσας” της Ντάιαν Σέλντον και στη συνέχεια θα βρούμε και θα κάνουμε ταυτότητες ζώων που ζουν στην Ελλάδα και απειλούνται με εξαφάνιση.
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Γη και θάλασσα
Ένα απόσπασμα από το ποίημα του Τίτου Πατρίκιου «Γη και θάλασσα» θα μελετήσουμε σήμερα. Θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις που θα βρούμε στο ποίημα και θα το αναλύσουμε.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Ποιες εικόνες μπορείς να φανταστείς διαβάζοντας το ποίημα; Ζωγράφισε μία από αυτές συνοδεύοντάς τη με στίχους του ποιήματος.
- Τι είναι οι πόρτες των ποταμιών;
- Πώς ενώνουν τους ανθρώπους η γη και η θάλασσα;
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τα αποσιωπητικά και το κόμμα.
Κάνουμε εξάσκηση…
1. Βάζω κόμμα όπου χρειάζεται:
- Μπήκα στο κατάστημα και βρήκα σεντόνια κουβέρτες παπλώματα σε καταπληκτικές τιμές.
- Στέφανε έρχεσαι λίγο;
- Μόλις έφτασα στο σπίτι έβγαλα τα ρούχα μου φόρεσα τις πιτζάμες έπλυνα τα δόντια μου και κοιμήθηκα.
- Αγόρασα μήλα αχλάδια μανταρίνια και πορτοκάλια.
- Μπήκα μαζί με τους γονείς μου στο μετρό της Αθήνας ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης και πήγαμε στην Ακρόπολη.
2. Βάζω αποσιωπητικά ή τελεία στις παρακάτω προτάσεις:
- Μετά το παιχνίδι, η λευκή μου μπλούζα γίνει μαύρη
- Μην ξανάρθεις αδιάβαστη, γιατί
- Δε θέλω να φύγουμε
- Είχα τόσα να σου πω, αλλά
- Τα σύννεφα έκρυψαν τον ήλιο
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για την κυριολεξία και τη μεταφορά.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1.Γράφω δίπλα σε κάθε φράση (Κ) για την κυριολεξία και (Μ) για τη μεταφορά
Πικρά λόγια. (_____)
Καθαρό μυαλό. (_____)
Συννέφιασε ο ουρανός. (_____)
Πικρή γεύση. (_____)
Καθαρά ρούχα. (_____)
Κόβει το μυαλό του. (_____)
Συννέφιασε το πρόσωπό του. (_____)
Κόβει το μαχαίρι. (_____)
2.Χρησιμοποιώ τις υπογραμμισμένες λέξεις για να φτιάξω κυριολεκτικές φράσεις.
Η καρδιά του δάσους:___________________________________
Ελαφρύ φαγητό:_______________________________________
Πού ταξιδεύει ο νους σου; _______________________________
Έφαγα τον κόσμο να σε βρω.: ____________________________
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Οι μικροί ταξιδιώτες ανεβαίνουν στο βουνό.
Μετά τη θάλασσα, σειρά έχει το βουνό. Σήμερα θα διαβάσουμε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του Ζαχαρία Παπαντωνίου, “Τα ψηλά βουνά”.
Αφού χωρίσουμε το κείμενο σε παραγράφους και εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις, θα κάνουμε τις δραστηριότητες κατανόησης.
Γράφω τίτλους
Αριθμήστε τις παραγράφους του κειμένου και γράψτε έναν τίτλο για καθεμιά.
1η . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
2η . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
3η . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4η . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5η . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Διάλεξε φράσεις και προτάσεις του κειμένου που θα μπορούσες να βάλεις για τίτλο στις φωτογραφίες.
- Άλλες φορές το βλέμμα των ταξιδιωτών κοιτάζει ψηλά και άλλες φορές προς τα κάτω. Σημείωσε τι βλέπουν κάθε φορά.Προς τα πάνω: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Προς τα κάτω: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Με τι μοιάζουν οι βράχοι;. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- Πώς νιώθουν στην εκδρομή τους οι μικροί ταξιδιώτες;
Παίζω με τις λέξεις
Μαθαίνω για τον Ζαχαρία Παπαντωνίου
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1.Γράφω δίπλα από κάθε λέξη τη συνώνυμή της μέσα από την παρένθεση.
(μπαστούνι, δουλειά, βουνό, νους , συντροφιά, σπίτι, γιος, οδός, κοιτάζω, μαγαζί)
όρος ………………………
εργασία ………………………
μυαλό ………………………
ραβδί ………………………
οικία ………………………
υιός ………………………
παρέα ………………………
κατάστημα ………………………
δρόμος ………………………
βλέπω …………………….
2.Γράφω για κάθε επίθετο ένα ουσιαστικό:
θεόρατη ……………………………….
υπέροχη ……………………………….
λαμπερή ……………………………….
ευτυχισμένη ……………………………
φουρτουνιασμένη ………………….
3.Κλίνω τα ουσιαστικά: ο βοσκός, η πλαγιά, το βουνό
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τη λέξη “σαν“.
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο της Γραμματικής
1. Γράφω Π για παρομοίωση και Χ για χρονική πρόταση.
- Στριφογυρίζει σαν σβούρα. ( )
- Είναι πονηρός σαν την αλεπού. ( )
- Άσπρισε σαν πανί από τον φόβο του. ( )
- Διάβασε τώρα και, σαν τελειώσεις, θα τα πούμε. ( )
- Μοιάζεις με τη μητέρα σου σαν γελάς. ( )
- Περπατάει στραβά σαν τον κάβουρα. ( )
Σήμερα θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε ένα μέρος που έχουμε επισκεφθεί.
κλικ στην εικόνα
___________***___________