Παιχνίδια, Παιχνίδια

Το παιχνίδι αποτελεί τη «φυσική» γλώσσα των παιδιών, το πιο ισχυρό μέσο έκφρασής τους και αναπόσπαστη δραστηριότητα της καθημερινότητάς τους. Μέσω του παιχνιδιού, το παιδί εξωτερικεύει τα συναισθήματά του, μαθαίνει, πειραματίζεται, ευχαριστιέται, απογοητεύεται και ανακαλύπτει σιγά-σιγά τον εαυτό του και τον κόσμο που το περιβάλλει. Το παιχνίδι πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό καθώς το ίδιο το παιδί το θεωρεί πολύ σημαντικό, κάτι που φαίνεται και από το πόσο πολύ απορροφάται από αυτό που κάνει.

Πηγή: http://www.iatrikathemata.gr/paidipaixnidi.htm

 

 

 

taPaidiaPaizei-Paizei2_774702388

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

Παραδοσιακά παιχνίδια

 

Τα ωραιότερα παραδοσιακά ελληνικά παιχνίδια.

Πριν χρόνια τα παιχνίδια ήταν η αιτία να μαζεύονται τα παιδιά στις αλάνες γεμίζοντας τις γειτονιές με φωνούλες μέχρι αργά το βράδυ.

Η ευρηματικότητα, η κίνηση, η φαντασία, το γέλιο ήταν οι βασικοί κανόνες των παιχνιδιών.

Τα παιχνίδια αυτά σήμερα, άρχισαν να επιστρέφουν, κι όλο και περισσότερα παιδιά θέλουν να μάθουν να παίζουν με τα παιχνίδια που έπαιζαν οι γονείς τους.

Έτσι για να θυμούνται οι παλιότεροι και να μαθαίνουν οι νεότεροι δίνουμε τους κανόνες από μερικά παιχνίδια.

Τα μεταφέρουμε από μία συλλογή της γνωστής εταιρίας Νέο Βιτάμ έκδοσης Ιουνίου 1995 προς όλα τα παιδιά: τα σημερινά, τα αυριανά, αλλά και σ΄ όλες και όλους που ήταν κάποτε παιδιά….

Επιμέλεια κειμένων: Ζωή Βαλάση.

Εικονογράφηση: Σταύρος Γεωργιάδης.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Δείτε την παρουσίαση του μαθήματος

(Δημιουργός παρουσίασης Γ. Σουδίας)

[slideboom id=514334&w=425&h=370]

 

 

 

 

 Δείτε κι αυτό…

 

 

 

 

https://blogs.sch.gr/vpapagiann/files/2015/02/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82.jpg

Οι εγκλίσεις των ρημάτων

(Γραμματική, σελ. 141 – κλικ)

  • Οι εγκλίσεις είναι μορφές που παίρνει το ρήμα ανάλογα με το τι θέλει να δηλώσει ο ομιλητής : βεβαιότητα, επιθυμία, προσταγή.
  • Οι εγκλίσεις είναι τρεις : Οριστική – Υποτακτική – Προστακτική 

Τις εγκλίσεις μπορούμε να τις χωρίσουμε σε δύο μεγάλες κατηγορίες: α) στις προσωπικές και β) στις απρόσωπες.

  • α) προσωπικές εγκλίσεις, αυτές δηλαδή που έχουν διαφορετικούς τύπους για τα διαφορετικά πρόσωπα του ρήματος. Στις προσωπικές κατατάσσονται: α) η οριστική, β) η υποτακτική και γ) η προστακτική
  • β) απρόσωπες εγκλίσεις, αυτές δηλαδή που έχουν τον ίδιο τύπο για τα διαφορετικά πρόσωπα του ρήματος. Στις απρόσωπες εγκλίσεις κατατάσσονται: α) το απαρέμφατο και β) η μετοχή
 Το απαρέμφατο σχηματίζεται μόνο στον Αόριστο Ενεργητικής και Παθητικής φωνής και χρησιμεύει για το σχηματισμό του Παρακειμένου, του Υπερσυντέλικου και του Συντελεσμένου Μέλλοντα. ( έχει, είχε, θα έχει βρέξει –  έχει,  είχε,  θα έχει βρεχτεί )

 

 

προσωπικές

οριστική Δένω τα κορδόνια των παπουτσιών μου.
υποτακτική Όταν δένω τα κορδόνια των παπουτσιών, μη με ενοχλείς.
προστακτική Δένε τα κορδόνια των παπουτσιών σου.
απρόσωπες απαρέμφατο Έχω δέσει τα κορδόνια των παπουτσιών μου.
μετοχή α) Δένοντας τα κορδόνια των παπουτσιών μου βρήκα ένα ευρώ
β) Τα κορδόνια των παπουτσιών μου είναι δεμένα.

 

 

 

 

 

https://blogs.sch.gr/vpapagiann/files/2015/02/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82.jpg

(Γραμματική, σελ. 45 – κλικ)

Συλλαβισμός

Ας θυμηθούμε τους κανόνες συλλαβισμού

 

 

 ΚΑΝΟΝΑΣ 1
Ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζεται με το δεύτερο φωνήεν.
Π.χ. έ-χω

 

ΚΑΝΟΝΑΣ 2
Τα δίψηφα φωνήεντα, οι δίφθογγοι και οι συνδυασμοί αυ και ευ δε χωρίζονται.
Π.χ. ου-ρα-νός, γάι-δα-ρος, ναύ-της

 

 
ΚΑΝΟΝΑΣ 3
Δύο σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν μόνο
όταν αρχίζει από αυτά ελληνική λέξη.
Π.χ. α-τμός (τμ → τμήμα)
Διαφορετικά χωρίζονται: το πρώτο πάει με το φωνήεν που προηγείται και το δεύτερο με
το φωνήεν που ακολουθεί.
Π.χ. έρ-χομαι

 

 
ΚΑΝΟΝΑΣ 4
Τρία ή περισσότερα σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το ακόλου-
θο φωνήεν μόνο όταν αρχίζει ελληνική λέξη με τουλάχιστον τα δύο πρώτα από αυτά.
Π.χ. α-στράφτω (στ → στέγη), σφυρί-χτρα (χτ → χτίζω)
Διαφορετικά χωρίζονται: το πρώτο πάει με το φωνήεν που προηγείται και τα υπόλοιπα
με το φωνήεν που ακολουθεί.
Π.χ. άν-θρωπος

 

 
ΚΑΝΟΝΑΣ 5
Τα όμοια σύμφωνα χωρίζονται, δηλαδή το πρώτο πάει με το φωνήεν που προηγείται και
το δεύτερο με το φωνήεν που ακολουθεί.
Π.χ. φεγ-γάρι, σύν-νεφο

 

 

 

 Πάτησε στην εικόνα [κλικ]

 

 

 

 

 Ώρα για εξάσκηση

Να χωρίσετε σε συλλαβές τις παρακάτω λέξεις:

Αετός   Ακράτητος   Σύννεφο   Μπασμένος  
Αγρός   Έκδηλος   Άμμος   Κάστανο  
Δαρμένος   Αστυνόμος   Θαλπωρή   Μάρτυρας  
Τηλεόραση   Αντιγραφή   Μαγνήτης   Όμορφη  
Εκκλησία   Αγάπη   Βαμβάκι   Φαρμακείο  
Καρέκλα   Αποστολή   Πόρτα   Μπαλκόνι  
Έντονος   Απίθανο   Βραστός   Σόμπα  
Αντίσταση   Αστάθεια   Αρνί   Άρρωστος  

 

Θάλασσα   Γαρδένια   Μπάρα   Δέντρο  
Χαΐδεμα   Άλσος   Ρεύμα   Καρπούζι  
Απρόσμενος   Κόλπο   Καμπύλη   Δάσος  
Μάγκας   Βασισμένος   Μάστορας   Αλάνθαστος  
Πλοίαρχος   Πορτατίφ   Οινόπνευμα   Ντουλάπα  
Πυθμένας   Γράμμα   Πέτρα   Γενναίος  
Σύρμα   Μπανιέρα   Κάγκελο   Ανθοδέσμη  
Κατσίκι   Κόκκινο   Βρεγμένος   Κομπολόι

 

 

 

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

Επιτραπέζια παιχνίδια

 

 

 

 

 

Όταν περιγράφουμε παιχνίδια, δίνουμε πληροφορίες:
  • Για τη γενική ιδέα του παιχνιδιού
  • Για τον τρόπο που παίζεται
  • Για το τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται
  • Για το ποιος βγαίνει νικητής
  • Για τους λόγους που σου αρέσει το παιχνίδι

 

 

 

 

https://blogs.sch.gr/vpapagiann/files/2015/02/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82.jpg

 

 

Απρόσωπα ρήματα

Βιβλίο Γραμματικής σελ. 156 [κλικ]

 

 

Απρόσωπα λέγονται τα ρήματα που χρησιμοποιούνται στο γ’ ενικό πρόσωπο (αυτός, αυτό, αυτή, αυτοί, αυτά) και δεν έχουν ως υποκείμενο κάποιο πρόσωπο ή πράγμα που να υπάρχει ή να εννοείται.
Τα ρήματα αυτά έχουν ως υποκείμενο μια ολόκληρη φράση
π.χ.  Φαίνεται πως θα χιονίσει.
π.χ.  Ακούγεται ότι αύριο θα πάμε εκδρομή.
  • πρόσωπα ρήματα είναι τα εξής ρήματα: απαγορεύεται, ανακοινώνεται, αποφασίζεται, διαδίδεται, πρέπει, εννοείται, ψιθυρίζεται, συμφέρει, υποτίθεται, πρόκειται, υπενθυμίζεται, επιτρέπεται, πιστεύεται, λέγεται, ακούγεται, κ.ά.
  • Ρήματα που αναφέρονται σε φυσικά φαινόμενα ή στην έναρξη χρονικών διαστημάτων: αστράφτει, βραδιάζει, δροσίζει, καλοκαιριάζει, φέγγει, χιονίζει, ψιχαλίζει, φωτίζει, μπουμπουνίζει, ξημερώνει, φυσά κ.ά.

Ένα ρήμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως προσωπικό και ως απρόσωπο. 

 Απαγορεύεται το κάπνισμα. (προσωπικό)
Απαγορεύεται να καπνίζετε. (απρόσωπο)

Απρόσωπες εκφράσεις

Εκτός από μονολεκτικά απρόσωπα ρήματα έχουμε και απρόσωπες φράσεις. Οι φράσεις αυτές αποτελούνται από το γ’ ενικό πρόσωπο του ρήματος είμαι και ένα ουδέτερο επιθέτου ή ένα ουσιαστικό.
Τέτοιες είναι : καλό είναι, είναι κακό, είναι δυνατό, είναι αδύνατο, δεν είναι ωραίο κ.ά.
πχ.  Δεν είναι καλό να μαλώνετε. 

 

 

 

 

Δείτε το στο slideshare.net

Ώρα για εξάσκηση
Βρίσκω τα υποκείμενα των απρόσωπων ρημάτων ή εκφράσεων [κλικ εδώ]

 

 

 

 Παίζουμε Ναυμαχία;
πάτησε στην εικόνα

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

Ηλεκτρονικά παιχνίδια

Με τον όρο βιντεοπαιχνίδι (αγγλικά: video game, παλαιότερα: ηλεκτρονικό παιχνίδι) εννοείται οποιοδήποτε παιχνίδι πραγματοποιείται με την χρήση κάποιας ηλεκτρονικής συσκευής. Αυτή μπορεί να είναι ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, μια κονσόλα βιντεοπαιχνιδιών, ένα κινητό τηλέφωνο και άλλα.

Όλα τα ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν μια μορφή εισόδου δεδομένων από τον χρήστη: πληκτρολόγιο, ποντίκι, joystick, gamepad, οθόνη αφής, κ.α., και μια μορφή εξόδου που ικανοποιεί τις αισθήσεις του παίχτη: οθόνη υπολογιστή ή τηλεόραση, ηχεία και απτική τεχνολογία, μεταξύ άλλων.

Τα βιντεοπαιχνίδια έχουν πλέον εξελιχθεί σε μία μορφή τέχνης και σε βιομηχανία.

πηγή:https://el.wikipedia.org

ηλεκτρονικά παιχνίδια

 

 

Προσοχή λοιπόν…

μην γίνουμε έτσι!

 

 

 

 

 

 

 

 

https://blogs.sch.gr/vpapagiann/files/2015/02/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82.jpg

Ορθογραφία ρημάτων
πηγή: http://anoixtosxoleio.weebly.com

 

 

 

Ορθογραφία των καταλήξεων
-είτε, -είται και -ήστε, -είστε

 

 

 

Η κατάληξη –είτε

την κατάληξη αυτήν τη συναντάμε:
• στο β’ πληθυντικό του ενεστώτα της ενεργητικής φωνής στην οριστική, την υποτακτική και την προστακτική
• στο β’ πληθυντικό του παθητικού αορίστου στην προστακτική και υποτακτική.

π.χ.
εσείς κινείτε (οριστική)
να κινείτε (υποτακτική)
να κινηθείτε (υποτακτική)
κινηθείτε (προστακτική)

 

 ________________________________________________

Η κατάληξη –είται

την κατάληξη αυτήν τη συναντάμε:
• στο γ΄ ενικό πρόσωπο της οριστικής ενεστώτα της παθητικής φωνής

π.χ.
Το αυτοκίνητο κινείται. (οριστική)
Η προσπάθειά μας αδικείται από το αποτέλεσμα. (οριστική)
Ο υπάλληλος καλείται στο γραφείο. (οριστική)

 

 ________________________________________________

 

Η κατάληξη –ήστε
την κατάληξη αυτήν τη συναντάμε:
• στο β΄ πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής αορίστου της ενεργητικής φωνής
π.χ.
εσείς μιλήστε
εσείς σιωπήστε

 

 ________________________________________________

Η κατάληξη –είστε

την κατάληξη αυτήν τη συναντάμε:
• στο β΄ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής ενεστώτα της παθητικής φωνής
π.χ.
εσείς θεωρείστε
εσείς μετακινείστε

 

 

 

Ώρα για εξάσκηση

Ορθογραφία των ρημάτων [κλικ]

Ολοκληρώσαμε το μάθημα για τα επιτραπέζια παιχνίδια

και τι καλύτερο από το να παίξουμε και στην τάξη μας μερικά από αυτά!

1 2 3

 

 

_______________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Πάτησε στην εικόνα για να διαβάσεις το μάθημα ψηφιακά

 

Πνευματικά παιχνίδια

Πνευματικά  παιχνίδια  είναι  τα  παιχνίδια που  βασίζονται  στη  στρατηγική και όχι στον  παράγοντα  τύχης , ακονίζουν  το  μυαλό  και  καλλιεργούν  τη  φαντασία.

 

 

Στις 17 Απριλίου, 2005, τέσσερεις ομοσπονδίες συναντήθηκαν υπό την αιγίδα του General Association of International Sports Federations (GAISF) και αποφάσισαν να δημιουργήσουν το International Mind Sport Association (IMSA).

 

Το IMSA αποτελείται από πέντε παιχνίδια , κυρίως το Μπρίτζ, το Σκάκι, το Draughts, το Go και το Xiang Qi. Υπάρχουν πάνω από 400 Εθνικές Ομοσπονδίες και πάνω από 500 εκατομμύρια παίκτες που ασχολούνται με τα παιχνίδια αυτά.

 

Τα πνευματικά παιχνίδια είναι, κατά πρώτο λόγο, ένα βοήθημα στα σχολεία, κυρίως για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.

 

Τα πνευματικά παιχνίδια παίζουν ρόλο στα ακόλουθα

  • Συμπεριφορά (civic education)
  • Λογική τοποθέτηση του μυαλού
  • Tεχνικές του μυαλού ( αριθμητική, στατιστική)
  • Μνήμη
  • Συγκέντρωση

 

Τα Πνευματικά παιχνίδια διδάσκονται στα σχολεία σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο. Σε διάφορα εξέχοντα Πανεπιστήμια αποτελεί μέρος της διδακτέας ύλης τους.

  •  Εάν η σωματική άσκηση θεωρείται βασική για τον άνθρωπο, απαραίτητο συμπλήρωμα είναι και η πνευματική άσκηση.
  •  Τα πνευματικά παιχνίδια είναι μοναδική άσκηση μυαλού για άνδρες και γυναίκες όλων των ηλικιών.
  •  Ενισχύουν το αμυντικό μας σύστημα σύμφωνα με μελέτες επιστημόνων του UC Berkeley.
  •  Το Μπρίτζ ή άλλα πνευματικά παιχνίδια ελαττώνουν σημαντικά την πιθανότητα ανάπτυξης ασθενειών του μυαλού κυρίως μεταξύ των ηλικιωμένων ατόμων.

 Τα πνευματικά παιχνίδια είναι ευεργετικά σε ανθρώπους όλων των ηλικιών και, ειδικά το Μπρίτζ, μπορεί να παίζεται από όλη την οικογένεια για πολλά χρόνια.

 

 

 

 

 

 

Το σκάκι

Σε όλα τα χρόνια το σκάκι υπέστη πολλές αλλαγές και άλλαξε πολλά ονόματα. Τσατουράνγκα -Τσατράνγκ -Σατράντζι – Ζατρίκιον (Chaturanga -Chatrang – Shatranj).

Υπάρχουν πολλές εκδοχές για το πώς και που ανακαλύφτηκε για πρώτη φορά το σκάκι. Η επικρατέστερη από όλες, χωρίς να μπορούμε να είμαστε βέβαιοι, είναι ότι το σκάκι κατάγεται από τη μακρινή Ινδία και επινοήθηκε περίπου τον 5ο αιώνα μ.Χ. (σχεδόν 1600 χρόνια παλαιότερα!). Το πρώτο του όνομα ήταν Chaturanga – Chatur που σημαίνει τέσσερα και anga που σημαίνει μέρη. Τέσσερα μέρη δηλαδή όσα ήταν τα τμήματα του Ινδικού στρατού: ελέφαντες, άλογα, άρματα και στρατιώτες, εκτός από τον βασιλιά και τον mantri του (υπουργός, δηλαδή η σημερινή Βασίλισσα). Το παιχνίδι ήταν τότε όπως και σήμερα μια μάχη με στόχο τη σύλληψη του αντίπαλου Βασιλιά. Ακόμα παίζεται με τον ίδιο ακριβώς σκοπό!

Μια άλλη θεωρία για την καταγωγή του Σκακιού…

Το αίτημα του Σίσσα

Σύμφωνα με το μύθο, ο σοφός Ινδός Σίσσα πήγε στο Μαχαραγιά της περιοχής που ζούσε για να επιδείξει το νέο παιγνίδι που είχε εφεύρει. Ο Μαχαραγιάς τόσο πολύ γοητεύτηκε απ΄ αυτό που προσφέρθηκε να ανταμείψει τον Σίσσα πλουσιοπάροχα. Τότε ο σοφός εκείνος ζήτησε τόσους κόκκους σιτάρι όσους θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στα 64 τετράγωνα της σκακιέρας βάζοντας στο πρώτο ένα κόκκο, στο δεύτερο δύο, στο τρίτο τέσσερις, στο τέταρτο οκτώ κ.λπ, διπλασιάζοντας έτσι κάθε φορά την ποσότητα στο επόμενο τετράγωνο.
Ο Μαχαραγιάς πρώτα απόρησε και ύστερα γέλασε. Είπε στο Σίσσα να ζητήσει κάτι σοβαρότερο, χρυσάφι ή πολύτιμα πετράδια λόγου χάρη. Όμως ο Σίσσα επέμενε! Τότε ο Μαχαραγιάς του είπε “Κακό του κεφαλιού σου. Εγώ μπορώ να σε κάνω πλούσιο κι εσύ μου ζητάς μόνο σιτάρι! Ε λοιπόν σιτάρι θα πάρεις!” και διέταξε ν΄ αδειάσουν μια φορτωσιά καμήλας σιτάρι δίπλα του. Η έκπληξή του όμως υπήρξε μεγάλη όταν ο αρχιαποθηκάριος του ανέφερε ότι όχι μόνο το σιτάρι τους, αλλά και όλου του κόσμου το σιτάρι να συγκεντρωθεί δεν φθάνει να ικανοποιήσει το αίτημα του Σίσσα!

Πράγματι το σιτάρι που χρειάζονταν ανέρχονταν σε 18.446.744.073.709.551.615 κόκκους! Έχοντας μάλιστα υπόψη ότι το βάρος ενός κόκκου είναι ίσο με 0, 053 γραμμάρια, τότε το σιτάρι που ζήτησε ο Σίσσα ισοδυναμούσε στη τεράστια ποσότητα των 977.677.436.907 τόνων!

Αλλά πως έφτασε το Σκάκι σε όλο τον κόσμο; Από την Ινδία, στρατιώτες και έμποροι μετέφεραν το παιχνίδι στην Περσία (το σημερινό Ιράν) περίπου το 600 μ.Χ.. Οι Πέρσες το ονόμασαν Shatranj. Την ίδια ώρα ταξιδιώτες μετέφεραν το παιχνίδι στην Κίνα, όπου παιζόταν σε μια τροποποιημένη μορφή που ονομάζεται Xianqui. Οι Ιάπωνες όταν το έμαθαν, το είπαν Shogi.

Οι σταυροφόροι από την Ευρώπη που πήγαν στην Μέση Ανατολή να πολεμήσουν εναντίον των μουσουλμάνων και του Saladdin κατά τον 12 και τον 13ο αιώνα, γυρίζοντας στα σπίτια τους έφεραν και το Σκάκι. Αυτοί το ονόμασαν Chess από το “echec” την αρχαία γαλλική λέξη που σημαίνει “check”, δηλαδή έλεγχος (εμείς το λέμε Σκάκι από το ιταλικό “scacco” και τον έλεγχο του Βασιλιά τον λέμε σαχ από το περσικό “shah”).

Τα κομμάτια παλιά ήταν φτιαγμένα από ελεφαντόδοντο: Βασιλιάς, Πύργος ή κάστρο (οι ελέφαντες της Chaturanga), Ιππότες (τα άλογα) και Πιόνια (οι στρατιώτες). Επειδή εκείνα τα χρόνια η επιρροή της Εκκλησίας ήταν πολύ μεγάλη, ένα κομμάτι ονομάστηκε “Bishop” που σημαίνει Επίσκοπος (ο δικός μας Αξιωματικός, τα άρματα της Chaturanga). Το πιο σημαντικό κομμάτι, ο Υπουργός (mantri), αντικαταστάθηκε από το μοναδικό θηλυκό κομμάτι, τη Βασίλισσα. Ο λόγος είναι πολύ αστείος! Όπως είπαμε, το σκάκι έφτασε στην Ευρώπη από τη Μέση Ανατολή. Εκεί το κομμάτι λεγόταν firz (δηλαδή υπουργός ή βεζύρης στα αραβικά). Επειδή η λέξη firz έμοιαζε πολύ στην προφορά με την γαλλική λέξη Vierge, δηλαδή το όνομα της Παρθένου Μαρίας, της Παναγίας, που είναι Βασίλισσα των Ουρανών, αποφάσισαν να λένε τον Βεζύρη… Βασίλισσα! Άλλωστε στην Ευρώπη υπήρξαν δυο πολύ ισχυρές Βασίλισσες: η Βασίλισσα της Αγγλίας Ελισάβετ και η Βασίλισσα Ισαβέλα της Ισπανίας!

http://2.bp.blogspot.com/-nWiPDgXAN2U/T3x1G5bmuwI/AAAAAAAAhn0/B0PBgrTkkBQ/s1600/800px-KnightsTemplarPlayingChess1283+(Small).jpgΣτην Ευρώπη το σκάκι έγινε το αγαπημένο παιχνίδι των βασιλιάδων, και υπήρξε και αιτία πολέμου ανάμεσα στην Αγγλία και τη Γαλλία, το έτος 1061 μ.Χ., όταν κατά την διάρκεια μιας σκακιστικής παρτίδας ο Γάλλος βασιλιάς χτύπησε στο κεφάλι με τη σκακιέρα τον Άγγλο βασιλιά. Το 1196 μ.Χ. η καθολική εκκλησία απαγορεύει το σκάκι με την απειλή ότι όποιος παίζει σκάκι δεν πάει στον παράδεισο με αιτιολογία ότι η συνεχή παρατήρησή των κομματιών του Ζατρικίου ήταν ένα είδος ειδωλολατρίας.

Το σκάκι δεν άργησε να γίνει δημοφιλές. Με τον καιρό οι παίκτες ανακάλυψαν ότι οι πρώτες κινήσεις που ονομάζονται «ανοίγματα» θα μπορούσαν να αποφασίσουν για την έκβαση του παιχνιδιού. Οι εξυπνότεροι παίκτες μάλιστα κρατούσαν σημειώσεις κάθε φορά που έπαιζαν, ώστε να μαθαίνουν από τα λάθη τους για να γίνονται καλύτεροι.

Ήταν μόλις τον 20ο αιώνα όταν το σκάκι άρχισε να παίζεται ως ένα επαγγελματικό παιχνίδι. Βλέποντας πόσο δημοφιλές ήταν, οι εφημερίδες άρχισαν να δημοσιεύουν νέα του αθλήματος και παρτίδες. Στη συνέχεια, το 1924 η Federation Internationale des Echecs (FIDE) δημιουργήθηκε για να διαμορφώσει τους κανόνες για την εποπτεία του παιχνιδιού. Οι παίκτες άρχισαν επίσης να αξιολογούνται για την απόδοσή τους. Έτσι δημιουργήθηκαν οι πρώτοι Διεθνείς Μαίτρ (International Masters). Οι καλύτεροι των καλύτερων αποκαλούνται Grandmasters.

Η FIDE θέσπισε τον κανόνα ότι κάθε παίκτης πρέπει να λέει «echec» δηλαδή «ΣΑΧ», όταν ο Βασιλιάς είναι σε θέση να συλληφθεί. Αν ο Βασιλιάς είναι ματ, τότε τελειώνει το παιχνίδι λέγοντας «MAT». Η λέξη σημαίνει κυριολεκτικά “Ο Βασιλιάς είναι νεκρός”, που προήλθε από την περσική φράση “shah mat”.

Αργότερα η επιστήμη των Ηλεκτρονικών Υπολογιστών εφαρμόστηκε στο Σκάκι,με τη δημιουργία ισχυρών σκακιστικών μηχανών και προγραμμάτων (όπως η Deep Blue και το Rybka που σημαίνει ψαράκι στα τσέχικα) που έχουν την ικανότητα να αναλύουν σε βάθος τις παρτίδες αλλά και να παίζουν σε υψηλό επίπεδο.

Σήμερα το Σκάκι είναι ένα δημοφιλές άθλημα σε όλο τον κόσμο με παγκόσμιο πρωταθλητή από την Ινδία, τον Grandmaster Vishwanathan Anand (σ.σ.2011). Μεγάλοι σκακιστές υπήρξαν ο Γερμανός Εμάνουελ Λάσκερ, ο Κουβανός Χοσέ Ραούλ Καπαμπλάνκα, ο Αμερικανός Μπόμπι Φίσερ, οι Ρώσοι Γκάρι Κασπάροφ και Ανατόλι Κάρποβ και αρκετοί άλλοι. Σπουδαίοι Έλληνες σκακιστές είναι ο πρωταθλητής Ελλάδας Βασίλης Κοτρωνιάς, ο Χριστόδουλος Μπανίκας, ο Ευστράτιος Γρίβας, ο Γιάννης Παπαϊωάννου, παλιότερα ο Τριαντάφυλλος Σιαπέρας (ο θεμελιωτής στης σκακιστικής διδασκαλίας στην Ελλάδα) και πολλοί άλλοι.

 πηγή:http://toalogaki.blogspot.gr/2011/04/blog-post_16.html

 

 

 

 

 

Το σκάκι στην αρχαία Ελλάδα

 

 

Ο Αχιλλεύς και ο Αίας παίζουν πεσσούς.

Από το 1.600 π.χ. οι κάτοικοι της Κρήτης γνώριζαν το ψυχαγωγικό αυτό άθλημα και το είχαν κατατάξει ανάμεσα στις αγαπημένες δραστηριότητες των βασιλικών οικογενειών.

Όταν ο Βρετανός αρχαιολόγος Σερ Άρθουρ Έβανς πραγματοποιούσε ανασκαφές στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού στα τέλη του 19ου αιώνα, έμεινε έκθαμβος όταν αντίκρισε μια μεγάλη πλάκα από ελεφαντόδοντο και πέτρα χρώματος μπλε, με γυάλινη επικάλυψη και χρυσά φύλλα. Το εντυπωσιακό αυτό εύρημα ήταν το «Μέγα Ζατρίκιον» που συνοδευόταν από πέντε πιόνια από ελεφαντόδοντο και είχε διαστάσεις 104Χ61 εκατοστά. Το «Μέγα Ζατρίκιον» ήταν ένα βασιλικό παιχνίδι ανάλογο με το σύγχρονο σκάκι και γι’ αυτό ο χώρος που ανακαλύφθηκε ονομάστηκε «Διάδρομος του Ζατρικίου».

Στην αρχική του μορφή απεικόνιζε ένα τέλειο ημερολόγιο με τέσσερα έτη, όπου οι 72 περιφερειακές γραμμές αντιστοιχούν σε 72 χρονικά διαστήματα των 20 λεπτών, δηλαδή μια 24ωρη μέρα (72Χ20 =1440 λεπτά = 24ώρες Χ 60 λεπτά = μία 24ωρη ημέρα).

 

 

Η πόλις
(ο πρόδρομος του σκακιού)

Πρόκειται για ένα εξαιρετικό παιχνίδι στρατηγικής, προδρομικό του δημοφιλούς σύγχρονου σκακιού.

Αποτελούνταν από μια πινακίδα (την «πόλιν») που ήταν χωρισμένη σε τετραγωνίδια και από 32 έως 60 λευκά και μαύρα πιόνια (τους «κύνες») που τοποθετούνταν στις δύο άκρες της πινακίδας ανάλογα με το χρώμα τους. Το παιχνίδι παιζόταν από δύο παίκτες που κινούσαν εναλλάξ τα πιόνια κάθε στρατοπέδου στις διάφορες θέσεις της πινακίδας με σκοπό να αποκλείσουν και να αφαιρέσουν κάποιο πιόνι του αντιπάλου. Κάθε πιόνι μπορούσε να κινηθεί εμπρός, πίσω, δεξιά και αριστερά. Η αξία της νίκης ήταν μεγαλύτερη όταν επιτυγχανόταν με τις λιγότερες απώλειες. Το παιχνίδι ήταν ιδιαίτερα λαοφιλές και οι δεξιοτέχνες του παιχνιδιού έχαιραν ιδιαίτερης εκτίμησης.

ΠΗΓΕΣ: «Πολυδεύκης, Ονομαστικόν, Χ 57»

 πηγή: Μουσείο αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας – http://kotsanas.com/exh.php?exhibit=2201008

 

 

 

 

 

 

 

 

Βασικοί κανόνες του σκακιού

πάτησε στη σκακιέρα [κλικ]

 

 

 

 

 

 

https://blogs.sch.gr/vpapagiann/files/2015/02/%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82.jpg

 

Επίθετα με δύο γένη (επίθετα σε –ος, -ο)

Τα επίθετα σε –ος, -ο προέρχονται από τα αρχαία ελληνικά και έχουν δύο γένη:  ένα για το αρσενικό και θηλυκό και ένα για το ουδέτερο.

Επίθετα σε –ων, -ουσα, -ον

Τα επίθετα σε –ων, -ουσα, -ον προέρχονται από μετοχές ρημάτων της ενεργητικής φωνής της αρχαίας ελληνικής γλώσσας. 

 

 

 

ΜΕΤΑΦΟΡΑ – ΠΑΡΟΜΟΙΩΣΗ

Μεταφορά είναι το σχήμα λόγου όπου οι λέξεις που χρησιμοποιούνται χάνουν την πραγματική σημασία τους και αποκτούν μια άλλη έννοια.
Π. χ. χρυσή καρδιά
 
Παρομοίωση είναι το σχήμα λόγου που θέλοντας να τονίσουμε μια ιδιότητα ενός ουσιαστικού, το παρομοιάζουμε με ένα άλλο που έχει αυτή την ιδιότητα σε μεγαλύτερο βαθμό. Συνήθως χρησιμοποιούμε το σαν και ως.
Π. χ. Από την ντροπή της έγινε κόκκινη σαν παπαρούνα

 

 

 

Εξάσκηση

Πες πότε έχουμε παρομοίωση και πότε μεταφορά στις παρακάτω προτάσεις


  • Το υπέροχο τοπίο που αντικρίσαμε έμοιαζε σαν παράδεισος…..
  • Ο Αλέξανδρος είναι πολυμήχανος σαν τον Οδυσσέα…..
  • Η Βιβιάννα έχει το πιο ζεστό χαμόγελο του κόσμου……
  • Ο Ραφαήλ έχει μεγάλη καρδιά και νοιάζεται για όλους τους συμμαθητές του…….
  • Ο Χάρης φοβήθηκε τόσο πολύ που έγινε κάτασπρος σαν το πανί
  • Το μόνο που χρειαζόταν ο Γιάννης ήταν η ζεστή αγκαλιά της μητέρας του…

 

 

 

 

 

Θυμόμαστε πώς γράφουμε περίληψη ενός κειμένου

 

  • Διαβάζουμε καλά το κείμενο.
  • Το χωρίζουμε σε παραγράφους.
  • Σημειώνουμε λέξεις κλειδιά σε κάθε παράγραφο.
  • Βάζουμε έναν τίτλο σε κάθε παράγραφο.
  • Με βάση τις λέξεις κλειδιά κάνουμε προτάσεις που τις συνδυάζουμε με τους τίτλους ποου φτιάξαμε πριν.
  • Ενώνουμε τις προτάσεις σε ενιαίο κείμενο και η περίληψη είναι έτοιμη.

 

 

 

 

 Ας θυμηθούμε τι είπαμε στην τετάρτη τάξη για την περίληψη

πάτησε στην εικόνα

P1

 

 

 

 

 

 Δείτε κι αυτό…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *