Η ενότητα χωρίζεται σε τρεις υποενότητες:
1. Η πόλη χάθηκε στο χιόνι
2. Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)
3. Τόσο χιόνι δε ξανάγινε!
ΘΕΜΑΤΑ
- Ανθρώπινοι χαρακτήρες
- Στιγμιότυπα καθημερινής ζωής
- Αλλαγές στη φύση και τη ζωή των ανθρώπων
ΕΙΔΗ ΛΟΓΟΥ/ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Αναφορικός λόγος – Αφήγηση
- Λογοτεχνικά κείμενα
- Άρθρα εφημερίδων
- Ρεπορτάζ
ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ
Ο μαθητής ασκείται βαθμιαία ώστε να είναι σε θέση :
- να αναδιηγείται ιστορίες
- να συνδέει χρονικά και αιτιακά τα συμβάντα μίας αφήγησης
- να προβλέπει την πλοκή μιας ιστορίας
- να περιγράφει χαρακτήρες και συμπεριφορές
- να συντάσσει τους τίτλους αφηρημένων ιστοριών
- να οργανώνει το πλάνο μιας ιστορίας
- να συμπληρώνει μία ημιτελή ιστορία
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ
- Παραθετικά επιθέτων
- Ο Αόριστος και ο Παρατατικός στην Ενεργητική Φωνή
- Η λειτουργία των ρημάτων δράσης σε μία αφήγηση
- Χρονικά επιρρήματα
- Ελλειπτικές προτάσεις
- Η υποτακτική σύνδεση στην αφήγηση με χρονικούς και αιτιολογικούς συνδέσμους
- Αρκτικόλεξα
- Λεξιλόγιο (σημασίες λέξεων-φράσεων, αντιστοίχιση λέξης με εικόνα, οικογένειες λέξεων, σύνθετες)
πηγή: Γλώσσα Γ τάξη, βιβλίο δασκάλου
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Η πόλη χάθηκε στο χιόνι
Μαζί με το κρύο, (έτσι κι αλλιώς χειμώνας είναι) περάσαμε στο δεύτερο τεύχος της Γλώσσας και στην πρώτη ενότητα με τον τίτλο “Πολιτείες ντυμένες στα λευκά”. Στο πρώτο κείμενο θα γνωρίσουμε τον Μαρκοβάλντο, έναν αχθοφόρο, που δουλεύει σε μια αποθήκη.
Θα διαβάσουμε το κείμενο, θα εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις, θα το χωρίσουμε σε παραγράφους και θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις κατανόησης.
Στη συνέχεια θα κάνουμε τη δραστηριότητα 4
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Ο Μαρκοβάλντο κινείται σε μια πόλη που έχει αλλάξει. Ποια ήταν η αιτία αυτής της αλλαγής;
- Να υπογραμμίσεις τις προτάσεις που σου μιλούν για τη μεταμόρφωση της πόλης.
- Πώς ήταν συνήθως η πόλη, όπου ζούσε ο ήρωάς μας, πριν χιονίσει;
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε για τους παρελθοντικούς χρόνους
Θα μιλήσουμε σήμερα για τους παρελθοντικούς χρόνους, όμως πρώτα θα διευκρινήσουμε τι σημαίνει παρόν, παρελθόν και μέλλον.
Πιο συγκεκριμένα…
Ενεστώτας:
Ο Νίκος παίζει ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία γράφει την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο σφυρίζει.
Παρακείμενος
Ο Νίκος έχει παίξει ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία έχει γράψει την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο έχει σφυρίξει.
Αόριστος:
Ο Νίκος έπαιξε ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία έγραψε την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο σφύριξε.
Παρατατικός
Ο Νίκος έπαιζε ποδόσφαιρο όλο το απόγευμα
Η Γεωργία έγραφε την εργασία της στον υπολογιστή όλη την ημέρα.
Το πλοίο σφύριζε συνέχεια.
Υπερσυντέλικος
Ο Νίκος είχε παίξει ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία είχε γράψει την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο είχε σφυρίξει.
Συνοπτικός μέλλοντας
Ο Νίκος θα παίξει ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία θα γράψει την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο θα σφυρίξει.
Εξακολουθητικός μέλλοντας
Ο Νίκος θα παίζει ποδόσφαιρο.
Η Γεωργία θα γράφει την εργασία της στον υπολογιστή.
Το πλοίο θα σφυρίζει.
Συντελεσμένος μέλλοντας
Ο Νίκος θα έχει παίξει ποδόσφαιρο πριν πάμε επίσκεψη.
Η Γεωργία θα έχει γράψει την εργασία της στον υπολογιστή προτού πάει για χορό.
Το πλοίο θα έχει σφυρίξει πριν δέσει στο λιμάνι.
Κάνουμε εξάσκηση…
Να σχηματίσεις τον Αόριστο και τον Παρατατικό των παρακάτω ρημάτων:
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Η πόλη χάθηκε στο χιόνι (συνέχεια)
Σήμερα θα διαβάσουμε τη συνέχεια της ιστορίας με τον Μαρκοβάλντο.
Ξεκλειδώνω το κείμενο
- Διάβασε τη συνέχεια της ιστορίας που έγραψες στο τετράδιό σου. Συζήτησε με την ομάδα σου πού διαφέρει η δική σου συνέχεια από την εξέλιξη της ιστορίας του συγγραφέα.
- Ποια είναι τα πρόσωπα που συμμετέχουν στη συνέχεια της ιστορίας όπως την έγραψε ο Ίταλο Καλβίνο;
- Ποια γεγονότα νομίζεις ότι κάνουν ενδιαφέρουσα την ιστορία;
- Τι συνέβη στο τέλος της ιστορίας;
Παίζω με τις λέξεις
Φτιάχνουμε λέξεις από χιόνι!
Μετά θα κάνουμε την δραστηριότητα 6
Στη συνέχεια θα μάθουμε πώς κλίνουμε τα ρήματα στον Παρατατικό και στον Αόριστο
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μιλάμε και μαθαίνουμε να κλίνουμε τα ρήματα στον Παρατατικό και στον Αόριστο
κλικ στη Γραμματική!
(θα τη βρείτε στο τέλος του βιβλίου της Γλώσσας)
Μέρος 3ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μαθαίνουμε να γράφουμε σωστά τα ρήματα στον Αόριστο
Σήμερα θα μάθουμε να γράφουμε σωστά (ορθογραφία) τα ρήματα στον Αόριστο. Θα δούμε παραδείγματα και θα φτάσουμε στους κανόνες.
Πηγή εικόνας: http://kaiftasamestintriti.blogspot.com/
Πώς γράφονται στον Αόριστο τα ανώμαλα ρήματα
κλικ στη Γραμματική!
(θα τη βρείτε στο τέλος του βιβλίου της Γλώσσας)
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)
Γράφω τα ρήματα στον Αόριστο
- πλένω ____________________
- ντύνω ____________________
- μένω ____________________
- στέλνω ____________________
- πίνω ____________________
- πηγαίνω ____________________
- βγαίνω ____________________
- μιλώ ____________________
- χαιρετώ ____________________
- χαρίζω ____________________
- γυρίζω ____________________
- δανείζω ____________________
- κελαρύζω ____________________
- πρήζω ____________________
- μαλώνω ____________________
- ανακατώνω ____________________
Μέρος 4ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε και να γράφουμε σωστά αιτιολογικούς και χρονικούς συνδέσμους
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Τόσο χιόνι δεν ξανάγινε!
Σήμερα θα διαβάσουμε ένα άρθρο από μια ηλεκτρονική εφημερίδα για μια πρωτοφανή κακοκαιρία που έπληξε την Σκύρο το 2004! Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να διαβάσετε το άρθρο.
κλικ στην εικόνα
Σκύρος
κλικ στην εικόνα
Αφού εξηγήσουμε τις άγνωστες λέξεις θα προχωρήσουμε στις ερωτήσεις κατανόησης
Ξεκλειδώνω το κείμενο
Παίζω με τις λέξεις
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)
Κλίνω τα ρήματα στον Αόριστο σε όλα τα πρόσωπα
Εγώ ήπια, εγώ δάνεισα, εγώ έφυγα
Μέρος 1ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε και να γράφουμε σωστά τους βαθμούς του επιθέτου
Ο συγκριτικός και ο υπερθετικός βαθμός ενός επιθέτου ονομάζονται παραθετικά του επιθέτου
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)
Γράφω τα παραθετικά των παρακάτω επιθέτων, μονολεκτικά και περιφραστικά, όπως στο παράδειγμα (προσέχω και το γένος των επιθέτων) :
Μέρος 2ο
Η Σοφούλα μας μαθαίνει…
Μαθαίνουμε να χρησιμοποιούμε και να γράφουμε σωστά τις ελλειπτικές προτάσεις
Κάνουμε εξάσκηση…
Αντιγράφω στο τετράδιο Γραμματικής (μπλε)
1. Να γράψεις τον όρο που λείπει στις παρακάτω ελλειπτικές προτάσεις.
α) Συμφωνείς μαζί μου; εσύ (υποκείμενο)
β) Ώρα για ύπνο. ………………………………………….
γ) Καλό ταξίδι! ………………………………………….
δ) Δε θα έρθω τελικά. ………………………………………….
2. Να ξαναγράψεις τις προτάσεις παραλείποντας το ρήμα, ώστε να γίνουν ελλειπτικές.
α) Είναι καιρός για δουλειά. ………………………………………….
β) Περάσαμε απαίσια ………………………………………….
γ) Κάντε παρακαλώ ησυχία. ………………………………………….
δ) Σου εύχομαι χρόνια πολλά. ………………………………………….
ε) Να έχετε περαστικά. …………………………………………
Τετράδιο εργασιών
κλικ στην εικόνα
___________***___________
Ανθολόγιο
κλικ στο ψηφιακό βιβλίο
Η πτώση του φύλλου που το έλεγαν Φρέντυ
Σήμερα θα γνωρίσουμε ένα μικρό φυλλαράκι που το λένε Φρέντυ.
Ο Φρέντυ ήταν ένα ζωντανό φύλλο που απολάμβανε τη ζωή στο δέντρο όπου φύτρωσε. Όμως, το δέντρο ήταν φυλλοβόλο και έτσι η ζωή του Φρέντυ ήταν σύντομη.
Τον χειμώνα, ο δυνατός αέρας και το κρύο έριξε τον Φρέντυ και τους φίλους του από το κλαδί τους και η ζωή τους με αυτόν τον τρόπο τέλειωσε. Ο Φρέντυ νόμιζε πια πως ήταν άχρηστος, όμως δεν ήξερε πως το σώμα του θα γινόταν λίπασμα και θα βοηθούσε το δέντρο του να γίνει πιο δυνατό.