Στόχοι του μαθήματος:
- η επεξεργασία του γράμματος Θ,θ,
- το κεφαλαίο στα ονόματα,
- οι τόνοι, η τελεία, το ερωτηματικό,
- η επαφή με το θέατρο σκιών και ειδικότερα με τον Καραγκιόζη (παράσταση, αφίσα, καραγκιοζοπαίχτες, Σπαθάρης, κ.α.).
Πιο αναλυτικά…
Στην τρίτη ενότητα θα συνεχίσουμε και θα μάθουμε κι άλλα γραμματάκια (Θθ, Μμ, Ηη, Γγ, Χχ, Ζζ, Υυ).
Μεγάλο μέρος της ενότητας αυτής διαδραματίζεται γύρω από μια παράσταση Θεάτρου Σκιών. Θα μάθουμε για το Θέατρο σκιών, τους ήρωες, την ιστορία του, κ.ά.
Θα το ξεχωρίσουμε από το κουκλοθέατρο και θα τονίσουμε τη σημασία του φωτός σ΄ αυτό το είδος θεάτρου, θα κατασκευάσουμε κι εμείς μια αφίσα και φιγούρες του Καραγκιόζη κι άλλων ηρώων και στο τέλος θα δούμε και μια παράσταση Καραγκιόζη!
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Θέατρο Σκιών
Θα ξεκινήσουμε όπως πάντα με την επεξεργασία της εικόνας. Θα εντοπίσουμε και θα περιγράψουμε τα πρόσωπα, τα ζώα, και τα αντικείμενα. Θα μιλήσουμε για τον χρόνο και τον τόπο.
Στην εικόνα βλέπουμε και μια αφίσα! Είναι καλή ευκαιρία να συζητήσουμε με τα παιδιά σχετικά με τις αφίσες. Τι είναι; πότε τις χρησιμοποιούμε; Πώς είναι φτιαγμένη; πού μπορούμε να δούμε μια αφίσα;
Κατόπιν θα δούμε όλες τις λέξεις που περιγράφουν την εικόνα και θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε το γράμμα Θθ, που είναι κοινό σε όλες.
Αφού δούμε και τον τρόπο γραφής του, θα το γράψουμε κι εμείς στο πράσινο τετράδιό μας.
Μετά θα το συνδυάσουμε με όλα τα φωνακλάδικα γράμματα, που έχουμε μάθει και θα φτιάξουμε παρεούλες.
και ανάποδα!
Μετά θα αναλύσουμε την λέξη:
Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στο κείμενο του βιβλίου και αφού το διαβάσουμε και εξηγήσουμε τις “δύσκολες” λέξεις Θεόρατο και θαλασσόλυκος και θα προσπαθήσουμε να βρούμε τις συνώνυμες τους, θα κιτρινίσουμε το γράμμα Θθ . Μετά θα μοιράσουμε κι εμείς ρόλους και θα διαβάσουμε το κείμενο ξανά!
Κατόπιν θα μιλήσουμε για το μια και μία και θα εξηγήσουμε ότι η διαφορά είναι στον τόνο!
Επίσης θα επαναλάβουμε τις συλλαβές που φτιάχνουμε με το Σκ, σκ και το Σπ, σπ
Θα προχωρήσουμε στις δραστηριότητες του βιβλίου και θα ολοκληρώσουμε το μάθημα κυκλώνοντας το γραμματάκι Θθ στο τραγουδάκι.
Η παρουσίαση του μαθήματος
Γνωρίζουμε το θέατρο σκιών
πάτησε στην εικόνα!
Ο Ευγένιος Σπαθάρης
Πάτησε στην εικόνα για να μάθεις περισσότερα για τον Ευγένιο Σπαθάρη
Οι Σπαθάρηδες, Σωτήρης και Ευγένιος, πατέρας και γιος, δουλεύοντας (εμψυχώνοντας, σωστότερα) τη φιγούρα
που τους έκανε συνώνυμους με την τέχνη του Καραγκιόζη.
Πηγή : Andro.gr [ https://www.andro.gr/empneusi/autoi-pou-didiksan-tin-texni-tou-karagiozi/ ]
Μια παράσταση Καραγκιόζη από τα παλιά!
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
Λέξεις:
|
|
Αφού θυμηθούμε πάλι τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών (α΄ τεύχος, σελ. 38) και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Θθ
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Μύτη σαν σαλάμι
Στόχοι του μαθήματος
- η επεξεργασία του Μ, μ,
- το κεφαλαίο στα ονόματα,
- Σημεία στίξης: ο τόνος, η τελεία, το ερωτηματικό, το θαυμαστικό
- η επαφή με τον Καραγκιόζη, η συμπεριφορά του προς τους άλλους και ως προέκταση ο σεβασμός της διαφορετικότητας.
Τα παιδιά τελικά πήγαν στην παράσταση του Καραγκιόζη και εκεί συνάντησαν και τους άλλους ήρωες: Τον Σαμπέρ, τον Ορφέα, την Ιωάννα με τον παππού της, ακόμα και τον παπαγάλο!
Σήμερα θα μάθουμε το γράμμα Μμ. Θα ξεκινήσουμε όπως πάντα με την επεξεργασία της εικόνας. Θα εντοπίσουμε και θα περιγράψουμε τα πρόσωπα, τα ζώα, και τα αντικείμενα. Θα μιλήσουμε για τον χρόνο και τον τόπο.
Αφού εντοπίσουμε το κοινό γράμμα σε όλες τις λέξεις από την εικόνα, θα φτιάξουμε τον άξονα τον δικών μας λέξεων. Πρώτα όμως θα δούμε την ιστορία της μικρής μαϊμούς!
Η Μικρή Μαϊμού
πηγή! http://kathemeraproti.blogspot.gr/2014/12/blog-post_4.html
Θα προχωρήσουμε στις δραστηριότητες του βιβλίου και θα ολοκληρώσουμε το μάθημα κυκλώνοντας το γράμμα Μμ στο τραγουδάκι με κόκκινη ξυλομπογιά.
Η παρουσίαση του μαθήματος
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
|
|
*********************
Αφού θυμηθούμε πάλι τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών (α΄ τεύχος, σελ. 40) και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Μμ
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
*********************
Βλέπουμε μια παράσταση Καραγκιόζη!
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Μήλα και καμήλα
Η παράσταση Καραγκιόζη θα συνεχιστεί και στο σημερινό μάθημα με περισσότερα γέλια και απρόοπτα!
Αφού δούμε και επεξεργαστούμε την εικόνα του μαθήματος, θα εντοπίσουμε το κοινό γράμμα σε όλες τις λέξεις που είναι το γνωστό μας πλέον Ηη και θα φτιάξουμε τον άξονα τον δικών μας λέξεων.
Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στις δραστηριότητες του βιβλίου και θα ολοκληρώσουμε το μάθημα κυκλώνοντας το γράμμα Ηη στο τραγουδάκι με κόκκινη ξυλομπογιά.
Τα λαχνίσματα
Τα λαχνίσματα είναι μικρά ποιηματάκια που τα λένε τα παιδιά για να καθορίσουν τη σειρά που θα παίξουν (πρώτος, δεύτερος κλπ.) ή ποια ομάδα θα ξεκινήσει πρώτη.
Για τους μεγάλους…
Τα λαχνίσματα (από το αρχαιοελληνικό ρήμα λαγχάνω= λαμβάνω κάτι με κλήρο) ή κληρωσιές όπως τις έλεγαν αλλιώς είναι σύντομα παιδικά τραγούδια που συνηθίζονταν στην έναρξη των δεκάδων ομαδικών παιχνιδιών που παίζονταν στις αλάνες και τις γειτονιές. Η λέξη λάχνισμα ή παρόμοια της δεν υπάρχει σε ΚΑΝΕΝΑ ελληνικό λεξικό, γεγονός που ενισχύει την άποψη ότι πρόκειται για νεολογισμό κάποιων φιλολόγων του περασμένου αιώνα που επιχείρησαν να εντάξουν τα τραγούδια αυτής της χρήσης υπό μια ευρεία κατηγορία με κοινό όνομα.
Ο βασικός σκοπός τους ήταν να καθορισθεί με δίκαιο και παιγνιώδη τρόπο η σειρά με την οποία τα παιδιά θα μπουν σε ένα παιχνίδι ή σύνθεση της κάθε ομάδας, η ομάδα που θα παίξει πρώτη και άλλα ζητήματα τέτοιου τύπου. Τα λαχνίσματα αποτελούν σημαντικό μέρος της προφορικής παράδοσης των λαών της γης (συναντούμε λαχνίσματα σε πολλές χώρες που μάλιστα μοιάζουν μεταξύ τους σε πολλές περιπτώσεις).
Βασικά χαρακτηριστικά των λαχνισμάτων:
-«Να τα βγάλουμε;». Αυτό είναι το ερώτημα που τίθεται πάντα πριν ξεκινήσει ένα λάχνισμα.
-Τα περισσότερα λαχνίσματα ξεκινάνε με τη μαγική λέξη μπουφ που προφανώς δε σημαίνει μπούφος…
-Όλα τα λαχνίσματα λέγονται συλλαβιστά και κάθε συλλαβή αντιστοιχεί και σε ένα παιδί.
-Ο κλήρος είναι η τελευταία συλλαβή του λαχνίσματος.
πηγή: https://www.elniplex.com/
Α μπε μπα μπλομ
Α μπε μπα μπλομ του κίθε μπλομ α μπε μπα μπλομ του κίθε μπλομ μπλιμ μπλομ. Πού θα πας εκεί; Στη Βόρεια Αμερική να βρεις και τον ελέφαντα που παίζει μουσική μ’ενα κόκκινο βρακί.
***
Άκατα μάκατα
Άκατα μάκατα σούκουτου μπε άμπε φάμπε ντομινέ άκατα μάκατα σούκουτου μπε άμπε φάμπε βγε.
***
Ανέβηκα στην πιπεριά
Ανέβηκα στην πιπεριά να κόψω ένα πιπέρι κι η πιπεριά τσακίστηκε και μου ‘κοψε το χέρι. Δωσ’ μου το μαντηλάκι σου το χρυσοκεντημένο να δέσω το χεράκι μου που είναι ματωμένο.
***
Ένα δύο τρία
Ένα δύο τρία πήγα στην κυρία μου ‘δωσε ένα μήλο μήλο δαγκωμένο το ‘δωσα στην κόρη έκανε αγόρι το ‘βγαλε Θανάση σκούπα και φαράσι.
Η παρουσίαση του μαθήματος
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
ήθελα, ήταν, η στάση, ηλιόσπορος, σκηνή
|
|
*********************
Αφού θυμηθούμε πάλι τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών (α΄ τεύχος, σελ. 42) και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Ηη
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Αφού ολοκληρώσουμε όλες τις δραστηριότητες του τετραδίου εργασιών θα μιλήσουμε για τις καταλήξεις λέξεων σε -ι και η
και φυσικά θα κάνουμε και μια εξάσκηση να δούμε αν τα καταφέρνουμε!
Μαθαίνω Κρ κρ
Στόχος:
η επεξεργασία των Κρ, κρ.
Τι σκέφτεται άραγε ο μπάρμπα-Γιώργος;
Πάτησε στην εικόνα για να εξασκηθείς
Συλλαβισμός
Θα ξεκινήσουμε το μάθημά μας με μια σύντομη αναδρομή στο τι έγινε μέχρι τώρα στην ενότητα που είμαστε. Μετά θα προχωρήσουμε κανονικά όπως πάντα με την επεξεργασία της εικόνας.
Θα βρούμε τα πρόσωπα της εικόνας, (έχουμε ένα καινούργιο πρόσωπο – τον καραγκιοζοπαίχτη), θα εντοπίσουμε το κοινό γράμμα σε όλες τις λέξεις, θα κάνουμε υποθέσεις για το τι μπορεί να έγινε (θα χρησιμοποιήσουμε λέξεις όπως το ίσως, μπορεί, υποθέτω) και θα φτιάξουμε τον άξονα τον δικών μας λέξεων αφού πρώτα δούμε τον Γουρλομάτη γάιδαρο.
Ο Γουρλομάτης Γάιδαρος
Θα φτιάξουμε τις συλλαβές…
Μετά θα διαβάσουμε το κείμενο μερικές φορές και θα δούμε τελικά τι έγινε. Θα ζητήσω να μου αφηγηθούν περιληπτικά (με λίγα λόγια) όλη την ιστορία και μετά θα κιτρινίσουμε το γράμμα Γγ.
Κατόπιν θα βρούμε όλα τα σημαδάκια στίξης και θα εξηγήσουμε για ακόμα μια φορά πώς τα χρησιμοποιούμε.
Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στις δραστηριότητες της ενότητας και θα ακούσουμε το τραγούδι του παπαγάλου.
Θυμάμαι πότε βάζω -ι ή -η στο τέλος των λέξεων.
πηγή:http://taksiasterati.blogspot.gr
Τέλος θα δουλέψουμε τον πληθυντικό των ουδετέρων σε -ι και θα μάθουμε πως σχηματίζεται με την προσθήκη ενός -α στο τέλος της λέξης.
το πανί τα πανιά
το καλάθι τα καλάθια
το πατίνι τα πατίνια
Η παρουσίαση του μαθήματος
- Το παγόνι.
- Θα ήθελα λίγο γάλα.
- Η γάτα έχει τρία γατάκια.
- Γάτα, γάτα! Πέτα, αν θες, και πιάσε με.
- Η γάτα είναι στη σκηνή.
- Η γιαγιά είναι στον κήπο.
- Ο λαγός ήθελε καρότα.
Πηγή:http://emathisi.weebly.com
*********************
Αφού θυμηθούμε πάλι τι έκανε η παρέα, θα συνεχίσουμε στο τετράδιο εργασιών (α΄ τεύχος, σελ. 44) και όταν ολοκληρώσουμε τις δραστηριότητες θα φτιάξουμε το βιβλιαράκι του Γγ.
πάτησε στην εικόνα
για να ανοίξεις το ψηφιακό τετράδιο εργασιών της Γλώσσας
Άγρια Ζώα – Ο Γορίλας
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Ένα λεμόνι με φτερά
Αφού η γάτα “έκλεψε” την παράσταση, σειρά έχει ο παπαγάλος. Η παρέα συγκεντρώθηκε και τον ψάχνει. Μαζί τους και ο κυρ Σπαθάρης, ο καραγκιοζοπαίχτης. Σήμερα μέσα από αυτή την ιστορία, θα μάθουμε το γράμμα Λλ.
Αφού δούμε και επεξεργαστούμε την εικόνα του μαθήματος, θα εντοπίσουμε το κοινό γράμμα σε όλες τις λέξεις που είναι το γνωστό μας πλέον Λλ και θα φτιάξουμε τον άξονα τον δικών μας λέξεων, αφού πρώτα δούμε Το Λαχανιασμένο Λεωφορείο.
Η παρουσίαση του μαθήματος
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
|
|
Πηγή: http://emathisi.weebly.com/
*********************
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Χάσαμε τη γάτα
Σήμερα θα δούμε ότι η παρέα βρήκε τον παπαγάλο αλλά έχασε τη γάτα! Θα δούμε και θα επεξεργαστούμε την εικόνα, όπως κάθε φορά, αλλά παράλληλα θα προσπαθήσουμε να φανταστούμε τι μπορεί να έχει συμβεί.
Το γράμμα που θα μάθουμε είναι το Χχ κι αφού το γράψουμε θα βρούμε λέξεις που αρχίζουν με αυτό.
Μετά θα το τοποθετήσουμε κι αυτό στο νησί της ησυχίας, που μέρα με την ημέρα όλο και γεμίζει με νέα μέλη!
Κατόπιν θα φτιάξουμε τις συλλαβές
Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στο κείμενο του βιβλίου και αφού το διαβάσουμε θα κιτρινίσουμε όλα τα Χχ.
Θα εξηγήσουμε την πρόταση του μαθήματος “Πάλι θάλασσα τα έκανε!” και θα μιλήσουμε για τις μεταφορικές εκφράσεις.
Πάλι θάλασσα τα έκανες.
Παλεύω με νύχια και με δόντια.
Μιλάω έξω από τα δόντια.
Ρίχνω νερό στο κρασί μου.
Έκανε μια τρύπα στο νερό.
Θα συνεχίσουμε με την ανάλυση της λέξης λάχανο.
Μετά θα περάσουμε στις δραστηριότητες του βιβλίου και τέλος θα διαβάσουμε το τραγουδάκι όπου θα κυκλώσουμε με κόκκινη ξυλομπολιά όλα τα Χχ.
Εδώ συναντάμε για πρώτη φορά την απόστροφο.
Αργότερα θα μάθουμε περισσότερα για την απόστροφο. Σήμερα θα κάνουμε μια απλή αναφορά.
Γιατί , παπά παχύ έφαγες παχιά φακή;
Μια πάπια, μα ποια πάπια; Μια πάπια με παπιά.
Θαλασσόλυκος στη θάλασσα
θαλλασοπνίγεται,
θαλλασσοπούλι θαλασσί
θαλλασοδέρνεται.
Τέλος θα ακούσουμε το τραγουδάκι, για να βγούμε διάλειμμα χαρούμενοι και χαμογελαστοί!
Η παρουσίαση του μαθήματος
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
Ποιος τρώει το χορτάρι; – Χχ
*********************
Διαβάζουμε!
|
|
*********************
*********************
Το μάθημα στο ψηφιακό βιβλίο
Ένα ζιζάνιο στη ζύμη
Σήμερα θα συνεχίσουμε και θα δούμε τις καινούριες περιπέτειες της γάτας. Η παρέα αυτή τη φορά θα βρεθεί σε ένα ζαχαροπλαστείο κι η άτακτη γατούλα θα πέσει μέσα στη σοκολάτα αφού πρώτα πατήσει τη ζύμη και θα σκορπίσει τη ζάχαρη! Με αυτόν τον τρόπο θα γνωρίσουμε και τα δυο τελευταία γράμματα αυτής της ενότητας το Ζζ και το Υυ.
Θα δούμε και θα επεξεργαστούμε την εικόνα, όπως κάθε φορά και θα κάνουμε υποθέσεις για το τι μπορεί να έχει συμβεί.
Τα γράμματα που θα μάθουμε είναι το Ζζ και το Υυ κι αφού το γράψουμε…
…θα βρούμε λέξεις που αρχίζουν με αυτά. Από το Υυ σίγουρα θα βρούμε λιγότερες αλλά δεν πειράζει!
Για να βοηθηθούμε και να εμπνευστούμε θα δούμε πρώτα το “Ζηλιάρικο ζουζούνι” και τον “Υπέροχο υπναρά“
Στη συνέχεια θα φτιάξουμε τις συλλαβές
και ανάποδα…
Στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στο κείμενο του βιβλίου και αφού το διαβάσουμε θα κιτρινίσουμε όλα τα Ζζ.
Στο επόμενο μάθημα θα κιτρινίσουμε όλα τα Υυ.
Εδώ πρέπει να πούμε ότι θεωρήσαμε καλό τα παιδιά να διδαχθούν ξεχωριστά τα γράμματα του μαθήματος. Έτσι σήμερα θα κάνουμε μόνο το Ζζ και όσες δραστηριότητες έχουν σχέση με αυτό.
Αφού ολοκληρώσουμε τις αντίστοιχες δραστηριότητες θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών και θα κάνουμε κι εκεί τις ασκήσεις που αφορούν το γράμμα Ζζ.
Την επόμενη μέρα θα κάνουμε τις αντίστοιχες δραστηριότητες που έχουν σχέση με το Υυ
Θα προσπαθήσουμε να εντοπίσουμε στο κείμενο τις “λέξεις που μοιάζουν”, δηλαδή τις οικογένειες λέξεων, και θα σκεφτούμε κι άλλες.
Ώρα για παιχνίδι!
Πάτησε στην εικόνα
*********************
Διαβάζουμε!
Ζ ζ: ζύμη, ζιζάνιο, ζαβολιά, ζάρι, ζάρια, Ζαχαρίας, Ζέτα, ζημιά, πινέζα, ζελές
Υ υ: υλικά, υπολογιστής, ύπνος, Υβόνη, υποβρύχιο, λύκος, τυρί, μύγα, ρύζι, ρυζόγαλο, νύχι
Προτάσεις
*********************
*********************
Σήμερα θα ξεκινήσουμε την επανάληψη της ενότητας και θα γνωρίσουμε τον Γλυκόσαυρο, έναν τον ήρωα της Λιλιπούπολης! Το κείμενο του βιβλίου είναι απόσπασμα από την παιδική ραδιοφωνική εκπομπή “Εδώ Λιλιπούπολη!”, α΄ μετάδοση από το Γ΄πρόγραμμα της ΕΡΑ, 31-12-1987
Θα ξεκινήσουμε με το κείμενο του Γλυκόσαυρου και μετά θα ακούσουμε το τραγούδι
Θα το διαβάσουμε αρκετές φορές, γιατί είναι ένα κείμενο γεμάτο γλυκές γλυκές λέξεις, τις οποίες και θα εντοπίσουμε.
Αφού γλυκαθούμε, θα συνεχίσουμε με χορό! Ναι, καλά διαβάσατε! Θα χορέψουμε την μπόσσα νόβα του ζαχαροπλαστείου.
σχ
Σχα, σχι, σχη, σχο, σχε,
χρ
χρα, χρο, χρι, χρη, χρε,
χτ
χτα, χτι, χτη, χτο, χτε
Διαβάζουμε…
Στολή, σχήμα, σχάρα, σχολή, σχέση, σχόλασα, σχολικό, άσχημος
Χρόνος, χρόνια, μέχρι, χρήματα, Χριστός, Χρήστος, άχρηστο
Χτες, χτένα, χτεσινός, χτένισα, χτενίστηκα, αχτένιστος
Έπειτα θα περάσουμε στις δραστηριότητες του Τ.Ε.
Θα προσπαθήσουμε να μάθουμε κι ένα τραγουδάκι, “Το κόκκινο χρώμα” από το έργο “Εδώ Λιλιπούπολη”.
Ο, Ν, Ρ, Ι, Θ, Μ
Κάρτες μνήμης (Κεφαλαία και μικρά)
Η, Γ, Λ, Χ, Ζ, Υ
ο, ν, ρ, ι, θ, μ
Κάρτες μνήμης (γράμματα και εικόνες)
η, γ, λ, χ, ζ, υ
Συγκεντρωτικά: Α, Τ, Π, Ε, Σ, Κ, Ο, Ν, Ρ, Ι, Θ, Μ
Κάρτες μνήμης (Κεφαλαία και μικρά)
Συγκεντρωτικά: Α, Τ, Π, Ε, Σ, Κ, Ο, Ν, Ρ, Ι, Θ, Μ, Η, Γ, Λ, Χ, Ζ, Υ