Εμένα με νοιάζει…

Εικόνα

Σ’ αυτή την ενότητα

  • Θα μάθουμε:

     

    • Να χρησιμοποιούμε επιχειρήματα σε μια συζήτηση.
    • Να γράφουμε επιστολές σε επίσημο και ανεπίσημο ύφος.
  • Θα μάθουμε επίσης:

     

    • Να ξεχωρίζουμε το οριστικό άρθρο από τους αδύνατους τύπους της  προσωπικής αντωνυμίας.
    • Να κλίνουμε τα προπαροξύτονα αρσενικά ουσιαστικά σε –ος.
    • Να διακρίνουμε την απλή από τη σύνθετη πρόταση.
    • Λέξεις σχετικές με το περιβάλλον.

     

  • Θα γνωρίσουμε

      • Ένα οικολογικό σχολείο.
      • Περιβαλλοντικά προβλήματα στην Ελλάδα και στον κόσμο.

       

       

    ********

Στάση βροχοσταλίδων

 

 

 Μην κλείνεις τα μάτια, κλείσε τη βρύση – Μεσόγειος SOS

******

Η γραμματική του μαθήματος

Ουσιαστικά σε πτώση γενική χρησιμοποιούνται για να συμπληρώσουν άλλα ουσιαστικά μέσα στην πρόταση.

 

Η γενική πτώση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως:
  • σε ποιον ανήκει κάτι: τα γόνατα του Γιώργου
  • τον τόπο: Η ναυμαχία του Γέροντα
  • το χρόνο: Θα γυρίσουμε του χρόνου
  • μια ιδιότητα, ένα χαρακτηριστικό: μαστίχα Χίου
  • την αιτία: ένοχος κλοπής
  • το περιεχόμενο: τελάρα ντομάτας
  • τη μέτρηση χώρου ή χρόνου: πορεία μιας ώρας
  • το σκοπό: έφτιαξε το στεφάνι της Πρωτομαγιάς
  • ένα σύνολο που διαιρείται: τα παιδιά της παρέλασης

 

Θυμάμαι:

 

 

 

 

Εικόνα

  • Oρισμένα προπαροξύτονα ουσιαστικά σε –ος κατεβάζουν τον τόνο στην παραλήγουσα στη γενική του ενικού και στη γενική και αιτιατική του πληθυντικού αριθμού, π.χ. ο άνθρωπος.  
  • Kάποια άλλα διατηρούν τον τόνο στην προπαραλήγουσα σε όλες τις πτώσεις του ενικού και του πληθυντικού αριθμού, π.χ. ο ανεμόμυλος.
  • Kάποια άλλα μπορούν και να διατηρήσουν τον τόνο και να τον κατεβάσουν π.χ. ο διάδρομος.

[slideboom id=861922&w=425&h=370]

Παίξε με τις βροχοσταλίδες

  • Να σχηματίσεις φράσεις, όπως στο παράδειγμα :

 

πρόεδρος -σύλλογος =             τον   πρόεδρο     του   συλλόγου     

                                                     τους  προέδρους  των    συλλόγων

 

άνθρωπος – δήμαρχος =

 

                                    

 

υπάλληλος – ανθόκηπος = 

 

  •  Να φτιάξεις φράσεις γράφοντας το δεύτερο ουσιαστικό σε πτώση γενική.
  • α) ο διάδρομος-το αεροδρόμιο
  • β) το τσίμπημα-μέλισσα  
  • γ) τα εισιτήρια-οι επιβάτες       
  • δ) τα δέντρα-το δάσος    
  • ε) το άρωμα-το λεμόνι
  • στ) τα σύνορα -τα κράτη 
  • ζ) το κλίμα-η χώρα         

 

*************************************************************

Στάση βροχοσταλίδων (συνέχεια)

 

 

 

Ονοματικές – ρηματικές φράσεις

Ονοματική λέγεται μια φράση όταν οι λέξεις από τις οποίες αποτελείται είναι ονόματα (συνήθως ουσιαστικά και επίθετα)

π.χ. Η αύξηση της θερμοκρασίας

Ρηματική λέγεται μια φράση όταν περιλαμβάνει ρήμα

π.χ. Η θερμοκρασία αυξάνεται

Μπορούμε να μετατρέψουμε:

  • Μια ονοματική  φράση σε ρηματική κάνοντας το ουσιαστικό, που είναι σε πτώση ονομαστική, ρήμα.
  • Μια ρηματική φράση σε ονοματική, κάνοντας το ρήμα ουσιαστικό.

Η εξαφάνιση των μελισσών (Ονοματική φράση)

Οι μέλισσες εξαφανίστηκαν (Ρηματική φράση)

Εξασκήσου στις ονοματικές – ρηματικές φράσεις εδώ [κλικ]

 

 

***

Παραγωγή ρημάτων από ονόματα

  • Όταν μια λέξη σχηματίζεται από μια άλλη λέξη, έχουμε παραγωγή.

Η «πρώτη» λέξη από την οποία παράγεται μια άλλη λέξη, λέγεται πρωτότυπη,   π.χ. κίνδυνος.

Η λέξη που παράγεται από την πρωτότυπη λέγεται παράγωγη,     π.χ. κινδυνεύω.

Πρωτότυπη λέξη                                                       Παράγωγη λέξη

  σημάδ  –      ι                                                            σημαδ     –      εύω

(θέμα)    (κατάληξη)                                                    (θέμα)     (παραγωγική κατάληξη)

  • Τα ρήματα που παράγονται από τα ονόματα τελειώνουν σε:

 

 -εύω, π.χ. κίνδυνος −−✒ κινδυνεύω
-ώνω, π.χ. στεφάνι −−✒ στεφανώνω
-ίζω,   π.χ. σκούπα −−✒ σκουπίζω
-αίνω, π.χ. όμορφος −−✒ ομορφαίνω
-ιάζω, π.χ. βράδυ −−✒ βραδιάζω
-ύνω, π.χ. ελαφρύς −−✒ ελαφρύνω
-άζω, π.χ. δόξα −−✒ δοξάζω

Δείτε

Δείτε το στο slideshare.net

***

Εξασκήσου στην παραγωγή λέξεων εδώ [κλικ]

 

 

***

Πηγή: lazarikaterina.weebly.com

***

Δικαίωμα στο νερό

 

 

  Το Τσεμπακόλι είναι ένα ορεινό χωριό στη Νότια Ινδία που έχει μεγάλο πρόβλημα με το πόσιμο νερό όπως και άλλες περιοχές του πλανήτη μας.

  Οι πηγές στο Τσεμπακόλι είναι αφύλαχτες. Αυτό σημαίνει ότι από το ίδιο μέρος που παίρνουν νερό οι άνθρωποι πηγαίνουν να πιουν και ζώα που μολύνουν το νερό προκαλώντας ασθένειες στους κατοίκους.

  Πολλές ανθρωπιστικές οργανώσεις (όπως η Action Aid) συνεργάστηκαν ώστε οι ίδιοι κάτοικοι να φτιάξουν πηγάδια. Τα πηγάδια αυτά σφραγίζονται και στο πάνω μέρος τους τοποθετείται μία αντλία για να μην μπορούν να πίνουν ζώα από αυτά.

Έτσι, δε μολύνεται πια το νερό.

 

Η Σεντού είναι 11 χρονών. Ζει μαζί με τη μητέρα της, τον πατέρα της και τα άλλα τρία αδέρφια της. Η οικογένειά της χρειάζεται περίπου 24 λίτρα νερού τη μέρα. Το νερό το φέρνει εκείνη και η μητέρα της. Κάθε φορά μπορούν να κουβαλήσουν μόνο 6 λίτρα.

 

Εκπαιδεύοντας τους αυριανούς Έλληνες πολίτες του κόσμου, Action Aid Ελλάς

 

 Έλλειψη νερού – Αφρική

*

Water Changes Everything

Almost a billion people live without clean drinking water. We call this the water crisis. It’s a crisis because it only starts with water — but water affects everything in life.

Health. Education. Food security. And the lives of women and children, especially.

We can end the water crisis in our lifetime. But first we have to let everyone know it’s happening. Learn how water changes everything — and share this with everyone you know.

Written by charity: water + Jonathan Jarvis

 Νερό – Γράμμα από το 2070

*

 

Πάτησε στην εικόνα και διάβασε για το νερό

*

***************************************************************

Γράφουμε μια επιστολή

Πώς γράφω μια επιστολή

 

Ένα είδος του γραπτού λόγου είναι η επιστολή (γράμμα). Αυτός που στέλνει την επιστολή ονομάζεται αποστολέας και αυτός που την δέχεται παραλήπτης. Σε μια επιστολή αναφέρουμε απόψεις, ιδέες, σκέψεις, πληροφορίες για ένα θέμα που μας απασχολεί ή μας ενδιαφέρει.
Στοιχεία που πρέπει να περιέχει μια επιστολή:
  • α) Στοιχεία παραλήπτη (σε επίσημη επιστολή)
  • β) Χώρος και χρόνος (πού βρισκόμαστε/ημερομηνία)
  • γ) Προσφώνηση
  • δ) Κείμενο
  • ε) Επιφώνηση
  • στ) Υπογραφή
 
Τι πρέπει να προς έχουμε όταν γράφουμε μια επιστολή:
– Επάνω, στο δεξί μέρος της σελίδας μας γράφουμε τον τόπο (που βρισκόμαστε) και την ημερομηνία.
π.χ.   Τρίκαλα,  18/11/2014
– Στο αριστερό μέρος της σελίδας γράφουμε την προσφώνηση (φράση με την οποία απευθυνόμαστε στον παραλήπτη της επιστολής).
π.χ.
  • Αγαπημένε μου φίλε…
  • Αγαπητέ/ή κύριε ή κυρία…
  • Κύριε ή κυρία…
Προσοχή!
Η προσφώνηση που χρησιμοποιούμε εξαρτάται από το πρόσωπο στο οποίο απευθυνόμαστε.
– Μετά από την προσφώνηση ακολουθεί το κείμενο όπου αναφέρουμε ότι θέλουμε να πούμε στον παραλήπτη. Το κείμενο πρέπει να είναι χωρισμένο σε παραγράφους.
– Στο κάτω δεξί μέρος της επιστολής σημειώνουμε την επιφώνηση (το χαιρετισμό) και την υπογραφή μας. Έτσι, κλείνουμε την επιστολή μας.
π.χ.
  • Σε φιλώ
  • Φιλιά
  • Με αγάπη
  • Με τιμή
  • Μετά τιμής
  • Με σεβασμό
  • Με εκτίμηση
 

Όταν γράφουμε μια επιστολή πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο ύφος που χρησιμοποιούμε. Αν η επιστολή μας απευθύνεται σε κάποιο φίλο ή γνωστό μας, χρησιμοποιούμε απλό και φιλικό ύφος. Όταν απευθυνόμαστε σε κάποιον μεγαλύτερο μας ή άγνωστο χρησιμοποιούμε επίσημο, τυπικό και ευγενικό ύφος.

Κάνε κλικ στην εικόνα

Αφού γράψουμε την επιστολή μας, τη διπλώνουμε και την βάζουμε σε ένα φάκελο. Στο μπροστινό μέρος του φακέλου (επάνω αριστερά) γράφουμε τα στοιχεία του αποστολέα, και τα στοιχεία του παραλήπτη (κάτω δεξιά)

Φάκελος επιστολής

Προσέχω να γράφω τις απαραίτητες πληροφορίες στη σωστή θέση!

inmyc_letter

********************************************************

 Εικόνα

Χρησιμοποίησέ το ξανά…

και ξανά… και ξανά…

 

Πολλά από τα πράγματα που χρησιμοποιούμε καθημερινά και θεωρούνται μιας χρήσης με την ανακύκλωση μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν.

[slideboom id=252629&w=425&h=370]

*

 *

Το τραγούδι της σακούλας

*

Η Γραμματική του μαθήματος

Πολύ συχνά στο γραπτό ή στον προφορικό λόγο, χρησιμοποιούμε μικρές λέξεις όπως οι του, τον, τους, τη(ν), της, τις, τα, το,

π.χ. Τον είδα σήμερα τον κύριο μου και του είπα τα νέα. Μου έδωσε τα μαθήματα και μου είπε: “διάβασέ τα καλά!”

Οι λέξεις αυτές διαφέρουν γραμματικά, επειδή άλλες είναι αδύναμοι τύποι της προσωπικής αντωνυμίας γ΄προσώπου (αυτός, αυτή, αυτό) και άλλες είναι οριστικά άρθρα.

Θυμάμαι:

  • Τα ά ρ θ ρ α μπαίνουν μπροστά από ονόματα, ενώ οι α ν τ ω ν υ μ ί ε ς μπαίνουν μπροστά ή μετά από τα ρήματα.
  • Πολλές φορές, για να μην επαναλάβουμε ένα όνομα που έχουμε πει ή γράψει προηγουμένως, χρησιμοποιούμε τον αδύνατο τύπο της προσωπικής αντωνυμίας.

 

Α’ πρόσωπο
Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός
Γεν.
μου
μας
Αιτ.
με
μας

 

Β’ πρόσωπο
Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός
Γεν.
σου
σας
Αιτ.
σε
σας

 

Γ’ πρόσωπο
Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός
Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο Αρσενικό Θηλυκό Ουδέτερο
Ον.
τος
τη
το
τοι
τες
τα
Γεν.
του
της
του
τους
τους
τους
Αιτ.
τον
τη(ν)
το
τους
τις/τες
τα

Μόνο στις εκφράσεις: «Να τος», «Να τη», «Να το», «Να τοι», «Να τες», «Να τα»

Δείτε το στο slideshare.net

*

Απλές και σύνθετες προτάσεις

 

 

Απλή είναι η πρόταση που έχει

  • μόνο ένα ρήμα π.χ. Παίζω.
  • ένα ρήμα και το υποκείμενό του
             π.χ. Η Xριστίνα παίζει.
  • ένα ρήμα, το υποκείμενό του και το αντικείμενό του
             π.χ. Η Xριστίνα παίζει κουτσό.
  • ένα ρήμα, το υποκείμενό του και το κατηγορούμενο
             π.χ. Η Xριστίνα είναι χαμογελαστή.

 

Σύνθετη είναι η πρόταση που έχει ένα ρήμα και περισσότερα από ένα υποκείμενα, αντικείμενα ή κατηγορούμενα τα οποία χωρίζονται μεταξύ τους με κόμμα ή συνδέονται με το σύνδεσμο «και»

                 π.χ. H Xριστίνα, η Δέσποινα και η Όλγα παίζουν κρυφτό.

 

*

Η οικογένεια του ρήματος ποιώ

 

 

Το αρχαίο ρήμα ποιώ σημαίνει “κάνω, φτιάχνω, κατασκευάζω, δημιουργώ”

Παράγωγες λέξεις

ποίηση, ποιητής, ποιήτρια, ποιητικός, ποίημα

Σύνθετες λέξεις

  • ρήματα με το ποιώ: αξιοποιώ, χρησιμοποιώ,________________________________________
  • ουσιαστικά σε –ποίηση: προσποίηση, γελιοποίηση, __________________________________
  • ουσιαστικά σε –ποιος: αρτοποιός, επιπλοποιός, _____________________________________
  • ουσιαστικά σε –ποιείο: αρτοποιείο, επιπλοποιείο, ____________________________________
  • επίθετα σε –ποιητος: χειροποίητος, _______________________________________________

*

****************************************************************

Σκουπίδια στη θάλασσα

 σκουπιδια

Πόσα χρόνια χρειάζονται για να διαλυθούν τα σκουπίδια στη θάλασσα;

 

 

Η φύση έχει φροντίσει να ανακυκλώνει τα υλικά της  όμως τα ανθρώπινα δημιουργήματα δεν καταστρέφονται εύκολα. Πολλές φορές βλέπουμε στην παραλία ή στη θάλασσα να επιπλέουν σκουπίδια , αλλά αλήθεια πόσο χρόνο  χρειάζονται για να διαλυθούν φυσικά;;

Στη φωτογραφία, που ακολουθεί μπορούμε να δούμε πόσος χρόνος χρειάζεται για να διαλυθούν στη θάλασσα διάφορα  υλικά, όπως μας ενημερώνει η Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος.

Οι χρόνοι, που αναλογούν στη διάλυση των σκουπιδιών είναι πολύ μεγαλύτεροι από αυτούς, που φανταζόμαστε!! Έτσι, ενώ φυτικά προϊόντα, όπως φλούδες και κομμάτια φρούτων και λαχανικών διαλύονται σε μερικές εβδομάδες, δεν ισχύει το ίδιο και για ένα αλουμινένιο τενεκεδάκι, που χρειάζεται 80-200 χρόνια. Ένα πλαστικό μπουκάλι θα χρειαστεί τουλάχιστον 450 χρόνια, ενώ  το γυάλινο μπουκάλι ανήκει στην χειρότερη κατηγορία, θέλοντας 1.000.000 χρόνια για να διαλυθεί στη θάλασσα!!

Ας αναλογιστούμε λοιπόν τις επιπτώσεις, που υπάρχουν κάθε φορά ,που αδιαφορώντας αφήνουμε σκουπίδια σε κάποια παραλία ή τα πετάμε στη θάλασσα. Και το παραμικρό σκουπίδι έχει συγκλονιστικές συνέπειες για το περιβάλλον, που ζούμε.

πηγή: http://www.ienimerosi.gr/posa-chronia-chriazonte-gia-na-dialithoun-ta-skoupidia-sti-thalassa/

 

 

*

 

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

*

 

 Midway

ΣΟΚΑΡΙΣΤΙΚΟ: Ζώα πεθαίνουν από τα σκουπίδια στη θάλασσα (video) - Ένα συγκλονιστικό video

Το παρακάτω βίντεο δείχνει πόσο τραγικά πεθαίνουν τα πουλιά στο νησί Midway, που βρίσκεται στον βόρειο Ειρηνικό.

Τα πουλιά τρώνε τα σκουπίδια που πέταξαν οι άνθρωποι στη θάλασσα, πλαστικές σακούλες, καπάκια και διάφορα υλικά που δεν διασπώνται. 

Όπως αναφέρει η WWF, οι θαλάσσιες χελώνες τρώνε τις πλαστικές σακούλες νομίζοντας ότι είναι μέδουσες, με αποτέλεσμα να πεθαίνουν από ασφυξία.

Προσοχή λοιπόν!

ΔΕΝ ΠΕΤΑΜΕ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΣΤΙΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ

…όπως και πουθενά αλλού!

 

*

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *