Στόχοι της ενότητας
- Περιγραφή προσώπου.
- Απλές προτάσεις με υποκείμενο, ρήμα, αντικείμενο.
- Δημιουργία αντίθετων λέξεων με αχώριστα μόρια.
- Αντίθετες λέξεις.
- Θηλυκά ουσιαστικά σε -α.
- Συλλαβισμός.
- Λεξιλόγιο για μέρη του σώματος και του προσώπου.
πηγή: Γλώσσα Β τάξης, βιβλίο δασκάλου
Χαρές σήμερα! Θα μπούμε στην χριστουγεννιάτικη ενότητα (12η) “Πόπο!Κόσμος που περνά!”.
Πρώτα θα επεξεργαστούμε τον προοργανωτή της ενότητας “Πάει ο παλιός ο χρόνος”. Ένα τραγούδι που είναι γνωστό στα παιδιά.
Θα το τραγουδήσουμε λοιπόν ακούγοντας μόνο τη μουσική.
Θα συνεχίσουμε με την επεξεργασία της εικόνας.
Θα απαντήσουμε στις ερωτήσεις του βιβλίου αλλά και σε άλλες πολλές…
Με αφορμή τη λατέρνα θα μάθουμε μερικά πράγματα γι΄αυτό το όργανο.
Μετά θα ακούσουμε και θα ψάλλουμε κι εμείς τα κάλαντα των Χριστουγέννων.
Μετά θα ακούσουμε και τα δικά μας κάλαντα. Τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα της Θεσσαλίας.
Κατόπιν θα συζητήσουμε για τα χριστουγεννιάτικα έθιμα που έχουμε στον τόπο μας και ο καθένας στο χωριό του και θα ακούσουμε κάλαντα από άλλες περιοχές της Ελλάδας.
Στη συνέχεια θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών και θα κάνουμε την άσκηση 1 (σελ. 73)
Στη σημερινή υποενότητα θα δούμε πώς περιγράφουμε κάποιον μέσα από το βιβλίο της Γαλήνης “Η τελευταία επίσκεψη του Αϊ-Βασίλη”.
Αφού εντοπίσουμε τα στοιχεία της περιγραφής και συμπληρώσουμε τον πίνακα στη σελίδα 41, θα προσπαθήσουμε να μάθουμε πώς περιγράφουμε ένα πρόσωπο με τη βοήθεια του Επαμεινώνδα! Η αρχική ιδέα βρίσκεται εδώ
Με τη βοήθεια του Επαμεινώνδα, θα συμπληρώσουμε στον πίνακα αυτά που πρέπει να ξέρουμε όταν θέλουμε να περιγράψουμε κάποιον ή κάποια.
Θα ρωτήσω τα παιδιά (όπως θα κάνω και με τον Αϊ-Βασίλη) ποια στοιχεία της περιγραφής μπορώ να τα δω βλέποντάς τον μόνο και ποια θα έπρεπε να τον γνωρίσω καλύτερα για να τα μάθω.
Με αυτόν τον τρόπο θα συμπληρώσω στον πίνακα όλα όσα θα μου πουν τα παιδιά και έχουν σχέση με την εξωτερική περιγραφή (ότι βλέπουμε) και από την άλλη μισή πλευρά (αυτή χωρίς χρώμα) όλα όσα έχουν σχέση με τις σκέψεις, τα συναισθήματα, τα λόγια και γενικότερα την προσωπικότητα του προσώπου (δηλαδή όλα αυτά που πρέπει να τον ρωτήσουμε για να τα μάθουμε).
Στη συνέχεια θα κάνουμε το ίδιο και στο πράσινο τετράδιο και αφού πρώτα περιγράψουμε όλα όσα έχουν σχέση με αυτά που έχουμε, κάνουμε, φοράμε και τι μας αρέσει, κατόπιν θα προσπαθήσουμε να τα βάλουμε σε μια σειρά και να γράψουμε το πρώτο περιγραφικό μας κείμενο!
Με λίγα λόγια…
Στη συνέχεια θα περάσουμε στο τετράδιο εργασιών και θα κάνουμε τις ασκήσεις 2 και 3 (σελ. 73 και 74)
Σήμερα θα ασχοληθούμε με τη 2η υποενότητα. Πρώτα θα διαβάσουμε το κείμενο, εγώ, τα παιδιά φωναχτά και τέλος τα παιδιά από μέσα τους. Ήδη έχουν αρχίσει και διαβάζουν αρκετά γρήγορα πια.
Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στις ερωτήσεις του μαθήματος και να υπογραμμίσουμε με τις ξυλομπογιές μας τα αντίστοιχα σημεία μέσα στο κείμενο.
Σε αυτό το σημείο εισάγεται η έννοια του υποκειμένου (ποιος κάνει κάτι) και του κατηγορήματος (τι κάνει το υποκείμενο). Θα ασχοληθούμε πιο αναλυτικά στα επόμενα μαθήματα. Σήμερα θα προσπαθήσουμε μόνο να τα αναφέρουμε κατά τη διάρκεια της νοηματικής επεξεργασίας του κειμένου.
κλικ στην εικόνα
Μετά θα συνεχίσουμε στο επόμενο κείμενο της ενότητα που είναι “Ο δικός μας Αϊ-Βασίλης” της Αγγελικής Βαρελά. Θα το διαβάσουμε και θα απαντήσουμε κι εδώ τις ερωτήσεις του βιβλίου. στη συνέχεια θα μιλήσουμε για τον Άγιο Βασίλειο και θα προσπαθήσουμε να τον γνωρίσουμε καλύτερα.
Θα προσπαθήσουμε να τον περιγράψουμε και θα τον συγκρίνουμε με τον γνωστό μας Αϊ-Βασίλη!
Μετά θα μιλήσουμε και για τους τρεις Ιεράρχες.
Οι τρεις Ιεράρχες γιορτάζουν στις 30 Ιανουαρίου και είναι οι προστάτες των γραμμάτων γιατί και οι ίδιοι ήταν σπουδαίοι δάσκαλοι.
Σήμερα θα μιλήσουμε για τις αντίθετες λέξεις και λίγο για τις σύνθετες.
Θα μάθουμε επίσης να κλίνουμε θηλυκά ουσιαστικά σε -α
…και θα τονίσουμε ότι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί, γιατί:
- Από τα παροξύτονα θηλυκά ουσιαστικά σε –α άλλα κατεβάζουν τον τόνο τους στη λήγουσα στη γενική του πληθυντικού αριθμού και άλλα όχι.
η χώρα – των χωρών
η πατρίδα – των πατρίδων
- Από τα προπαροξύτονα κατεβάζουν τον τόνο τους στη γενική του πληθυντικού αριθμού άλλα στην παραλήγουσα και άλλα στη λήγουσα.
η σάλπιγγα – των σαλπίγγων
η μέλισσα – των μελισσών
Εξάσκηση στην κλίση θηλυκών ουσιαστικών σε -α.
Διαλέγω ένα θηλυκό ουσιαστικό από τα παρακάτω και το κλίνω στο τετράδιό μου