Το ανθρώπινο θαύμα

Εικόνα

 παιδική εγκυκλοπαίδεια «Εφευρέσεις», εκδ. Στρατίκη, Αθήνα, 2003

Σ’ αυτή την ενότητα

  • Θα μάθουμε:
    • Να περιγράφουμε με λεπτομέρειες ένα μηχάνημα.
    • Να γράφουμε και να στέλνουμε ένα ηλεκτρονικό μήνυμα.
    • Να επικοινωνούμε με τους άλλους χρησιμοποιώντας το τηλέφωνο.
  • Θα μάθουμε επίσης:
    • Να χρησιμοποιούμε τις αναφορικές αντωνυμίες.
    • Να συνδέουμε λέξεις και προτάσεις με τους συμπλεκτικούς και αντιθετικούς  συνδέσμους.
    • Να σχηματίζουμε και να χρησιμοποιούμε το μέλλοντα συντελεσμένο.
  • Θα γνωρίσουμε την επανάσταση που έφερε στη ζωή μας η τεχνολογία.

…και όλα αυτά μαθαίνοντας για εφευρέσεις που άλλαξαν τον κόσμο!

14 το ανθρώπινο θαύμα διαχωριστικό

O ψαράς, τοιχογραφία 16ου αι. π.X. σε σπίτι στο Aκρωτήρι της Θήρας. Aρχαία Eλλάδα, εκδ. I. Kαρακωτσόγλου, Aθήνα, 1998Πάτησε στην εικόνα και διάβασε το μάθημα στο διαδραστικό βιβλίο

Ύμνος στον άνθρωπο

 

Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από την αρχαία τραγωδία «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, που γράφτηκε το 441 π.Χ.

69. – Ἀντιγόνη 332-375

οὐδέν ἀνθρώπου δεινότερον

[λίγα λόγια και για τους μεγαλύτερους φίλους μας]

Ο μύθος των Λαβδακιδών

 

Σύμφωνα με τον μύθο, ο Κάδμος, ιδρυτής της Θήβας, σκότωσε το ιερό φίδι του Άρη που φύλαγε την πηγή του θεού. Ο εγγονός του Λάβδακος καταδίωξε τη λατρεία του θεού Διονύσου και αμάρτησε κατά του θεού. Ο γιος του Λάιος απήγαγε τον γιο του Πέλοπα Χρύσιππο και ο Πέλοπας τον καταράστηκε να πεθάνει άτεκνος ή να σκοτωθεί από το παιδί του. Από εκεί ξεκινούν οι συμφορές του γένους των Λαβδακιδών, που για τρεις συνεχόμενες γενιές υποφέρουν απ’ αυτή τη βαριά κατάρα.

Ο Οιδίπους, γιος του Λαΐου, σκότωσε, χωρίς να το γνωρίζει τον πατέρα του και παντρεύτηκε τη μητέρα του, την Ιοκάστη, με την οποία απέκτησε δύο γιους, τον Πολυνείκη και τον Ετεοκλή, και δύο κόρες, την Αντιγόνη και την Ισμήνη. Όταν αποκαλύφθηκε η τραγική αλήθεια, η Ιοκάστη απαγχονίστηκε και ο Οιδίπους αυτοτυφλώθηκε και αυτοεξορίστηκε. Σε σωζόμενο απόσπασμα της Θηβαΐδας αναφέρεται ότι ο Οιδίποδας καταράστηκε τους δυο γιους του να μοιράσουν την κληρονομιά του με οπλισμένο χέρι και να κατεβούν στον Αδη αλληλοσφαγμένοι, επειδή είχαν παραβεί την εντολή του να μη χρησιμοποιήσουν ποτέ το ασημένιο τραπέζι του Κάδμου και το χρυσό κύπελλο (δέπας), με το οποίο έπινε κρασί ο Λάιος.

 

Τα δύο αδέλφια, Πολυνείκης και Ετεοκλής, συμφώνησαν να βασιλέψουν διαδοχικά ανά ένα χρόνο. Πρώτος βασίλεψε ο Ετεοκλής, ο οποίος όμως αρνήθηκε να παραδώσει την εξουσία στον Πολυνείκη. Ο Πολυνείκης έφυγε από τη Θήβα και πήγε στο Άργος, όπου παντρεύτηκε την κόρη του βασιλιά Άδραστου. Μαζί με τον πεθερό του και άλλους πέντε Αργείους ηγεμόνες εκστράτευσε εναντίον της Θήβας, για να διεκδικήσει την εξουσία. Οι επτά Αργείοι αρχηγοί τάχθηκαν απέναντι από τους επτά Θηβαίους ήρωες που υπερασπίζονταν τις επτά πύλες της Θήβας. Απέναντι από τον Ετεοκλή ήταν ο Πολυνείκης. Η τελική μονομαχία των δύο αδερφών επιβεβαίωσε την κατάρα του Οιδίποδα. Τα δύο αδέρφια έπεσαν αλληλοσκοτωμένα μπροστά στα τείχη της πόλης, η οποία όμως σώθηκε.

Ο νέος άρχοντας της πόλης Κρέων, αδελφός της Ιοκάστης και θείος των παιδιών, εκδίδει διαταγή να ταφεί ο Ετεοκλής με τιμές, ενώ το σώμα του Πολυνείκη να μείνει άταφο, βορά στα σκυλιά και τα όρνια, γιατί θέλησε να προδώσει την πατρίδα του. Από το σημείο αυτό αρχίζει η υπόθεση της τραγωδίας.

Η πλοκή της Αντιγόνης καλύπτει γεγονότα από τον θάνατο του Ετεοκλή και του Πολυνείκη έως τον θάνατο της Αντιγόνης και τη συντριβή του Κρέοντα με την αυτοκτονία του γιου του Αίμονα και της γυναίκας του Ευρυδίκης: την απαγόρευση της ταφής του Πολυνείκη από τον Κρέοντα, την ταφή του νεκρού από την Αντιγόνη, τη σύλληψή της και τον “ενταφιασμό” της στην υπόγεια φυλακή, την επιμονή του Κρέοντα, παρά τις προειδοποιήσεις από τον Αίμονα και, κυρίως, από τον Τειρεσία, και την τελική καταστροφή.

Το απόσπασμα του βιβλίου μας

Το επόμενο απόσπασμα, το πρώτο στάσιμο της τραγωδίας, που είναι, χωρίς αμφιβολία το περιφημότερο σωζόμενο χορικό τραγωδίας, ακολουθεί αμέσως μετά τη σκηνή με τον φύλακα, όπου περιγράφεται η μυστηριώδης ταφή του νεκρού Πολυνείκη.

Με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός, ο χορός, γενικεύοντας, μιλάει για το πόσο επικίνδυνος [δεινός]* είναι ο άνθρωπος χωρίς φραγμούς για τον ίδιο και το κοινωνικό του περιβάλλον. Συγκεκριμένα αναφέρονται η ναυσιπλοΐα και η γεωργία, το κυνήγι, το ψάρεμα και η εξημέρωση του αλόγου και του ταύρου, η ανάπτυξη της γλώσσας και της λογικής, η δημιουργία κοινωνιών, η οικοδομία και η ιατρική. Στο τέλος γίνεται λόγος για την ορθή χρήση των ικανοτήτων που παρήγαγαν αυτά τα επιτεύγματα.

 «Αυτό που λέγεται εδώ για τον άνθρωπο αναφέρεται στην δίχως όρια δύναμή του, ταυτόχρονα όμως γίνεται λόγος για τη φρίκη, την αγωνία, το φόβο, που συνδέονται με αυτή την τερατώδη παντοδυναμία, που εκτείνεται σε όλα τα πεδία. Ο άνθρωπος κατόρθωσε να δαμάσει τα άγρια ζώα, να αντιμετωπίσει  τις δυνάμεις της φύσης, έκανε κτήμα του τον έναρθρο λόγο, ακόμη και η ικανότητά του να θεμελιώσει κοινωνική ζωή μνημονεύεται στα  ίδια συμφραζόμενα. Και ωστόσο, πάνω από όλα αυτά υπάρχει ένα αμετακίνητο όριο: οι νόμοι της πατρικής γης και η ένορκη δίκη των θεών. Ανάλογα με τη στάση του απέναντι σ’ αυτά κρίνεται η αξία ή η απαξία του ανθρώπου»

(Albin Lesky, Η τραγική  ποίηση  των αρχαίων Ελλήνων,  τ. Α΄, μετάφρ. Ν. Χ.Χουρμουζιάδης, Μ.Ι.Ε.Τ, 281-456.1987,σελ.329).

Ο Σοφοκλής λοιπόν, τονίζει ότι κριτήριο για την αξία του ανθρώπου είναι ηθικής τάξης. Είναι η στάση του απέναντι στον ανθρώπινο και το θεϊκό νόμο. 

Σε αντίθεση με τον δεινό άνθρωπο, που οργανώνει τη διάνοιά του και δρα με μοναδικό στόχο την αύξηση της δύναμής του και την ικανοποίηση των υλικών του επιδιώξεων! Η τόλμη, η επινοητικότητα και η κατίσχυση πάνω στη φύση εκτοπίζουν και καθιστούν χωρίς αξία την αρετή, τη φρόνηση, την τήρηση του μέτρου, το ευ πράττειν! 

Πηγή: http://www.antibaro.gr/article/1783

* Δεινός = φοβερός, τρομερός, φρικτός, άγριος, σκληρός, επικίνδυνος. Μερικές φορές προσλαμβάνει και ηπιότερες ή θετικές σημασίες: ισχυρός, παράδοξος, έμπειρος, θαυμαστός. (Liddell&Scott, Ακαδημία Αθηνών 1988, Δημητράκος, Σταματάκος 1994)

 

ΧΟΡΟΣ

πολλὰ τὰ δεινὰ κοὐδὲν ἀν-
θρώπου δεινότερον πέλει·
τοῦτο καὶ πολιοῦ πέραν
πόντου χειμερίῳ νότῳ
χωρεῖ, περιβρυχίοισιν
περῶν ὑπ᾽ οἴδμασιν, θεῶν
τε τὰν ὑπερτάταν, Γᾶν
ἄφθιτον, ἀκαμάταν, ἀποτρύεται,
ἰλλομένων ἀρότρων ἔτος εἰς ἔτος,
ἱππείῳ γένει πολεύων.

κουφονόων τε φῦλον ὀρ-
νίθων ἀμφιβαλὼν ἄγει
καὶ θηρῶν ἀγρίων ἔθνη
πόντου τ᾽ εἰναλίαν φύσιν
σπείραισι δικτυοκλώστοις,
περιφραδὴς ἀνήρ· κρατεῖ
δὲ μηχαναῖς ἀγραύλου
θηρὸς ὀρεσσιβάτα, λασιαύχενά θ᾽
ἵππον ὀχμάζεται ἀμφὶ λόφον ζυγῷ
οὔρειόν τ᾽ ἀκμῆτα ταῦρον.

καὶ φθέγμα καὶ ἀνεμόεν

φρόνημα καὶ ἀστυνόμους
ὀργὰς ἐδιδάξατο καὶ δυσαύλων
πάγων ὑπαίθρεια καὶ
δύσομβρα φεύγειν βέλη
παντοπόρος· ἄπορος ἐπ᾽ οὐδὲν ἔρχεται
τὸ μέλλον· Ἅιδα μόνον
φεῦξιν οὐκ ἐπάξεται·
νόσων δ᾽ ἀμηχάνων φυγὰς
ξυμπέφρασται.

σοφόν τι τὸ μηχανόεν

τέχνας ὑπὲρ ἐλπίδ᾽ ἔχων
τοτὲ μὲν κακόν, ἄλλοτ᾽ ἐπ᾽ ἐσθλὸν ἕρπει.
νόμους παρείρων χθονὸς
θεῶν τ᾽ ἔνορκον δίκαν
ὑψίπολις· ἄπολις ὅτῳ τὸ μὴ καλὸν
ξύνεστι τόλμας χάριν.
μήτ᾽ ἐμοὶ παρέστιος
γένοιτο μήτ᾽ ἴσον φρονῶν
ὃς τάδ᾽ ἔρδοι.

*******

 ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

Πολλά γεννούν το δέος·

το μέγα δέος ο άνθρωπος γεννά·

περνά τον αφρισμένο πόντο

με τις φουρτούνες του νοτιά,  335

στη μέση σκάβει το βαθύ

και φουσκωμένο κύμα·

και την υπέρτατη θεά, τη Γη,

την άφθαρτη παιδεύει την ακάματη

οργώνοντας με τα καματερά

χρόνο το χρόνο φιδοσέρνοντας τ᾽ αλέτρι.  340

 

Και των αστόχαστων πτηνών

τις φυλές κυνηγά με τα βρόχια,

των αγρίων θηρίων τα έθνη,

των βυθών την υδρόβια φύτρα         345

με δίχτυα πλεγμένα στριφτά,

ο τετραπέρατος· τ᾽ αγρίμι της βουνοκορφής

δαμάζει με τεχνάσματα· φορεί

στων αλόγων την πλούσια χαίτη ζυγό         350

και στον ταύρο, που βαρβάτος βοσκάει στα όρη.

 

Ένας τον άλλο δίδαξε λαλιά,           355

τη σκέψη, σαν το πνεύμα των ανέμων,

την όρεξη να ζει σε πολιτείες·

πώς να γλιτώνει το χαλάζι μες στ᾽ αγιάζι,

την άγρια δαρτή βροχή μέσα στον κάμπο,

ο πολυμήχανος· αμήχανος δε θ᾽ αντικρύσει             360

τα μελλούμενα· το χάρο μόνο

να ξεφύγει δεν μπορεί·

μόλο που βρήκε ψάχνοντας και γιατρειές

σ᾽ αγιάτρευτες αρρώστιες.

 

Τέχνες μαστορικές σοφίστηκε              365

που δεν τις βάζει ο νους

κι όμως μια στο καλό, μια στο κακό κυλάει·

όποιος κρατεί τον ανθρώπινο νόμο

και του θεού το δίκιο, που όρκος το δένει φριχτός

πολίτης· αλήτης και φυγάς,                370

όποιος κλωσσάει τ᾽ άδικο, μακάρι και μ᾽ αποκοτιά,

ποτέ σε τράπεζα κοινή

ποτέ μου βούληση κοινή

με κείνον που τέτοια τολμάει.           375

 

(μετάφραση Κ. Χ. Μύρης)

Πηγή:  http://www.greek-language.gr

Δείτε…

Αντιγόνη Α’ Στάσιμο

 

Αντιγόνη (Antigone) (1961)

κατάλογος

 

Δείτε το στο slideshare.net

14 το ανθρώπινο θαύμα διαχωριστικό

Εικόνα

 

Από το πρώτο τηλεφώνημα στο πρώτο ηλεκτρονικό μήνυμα!

 

Η ανακάλυψη του τηλεφώνου από τον Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπέλ

 Στις 7 Μαρτίου του 1876 έγινε μια από τις μεγαλύτερες ανακαλύψεις στην ιστορία του ανθρώπου και συγκεκριμένα η ανακάλυψη του τηλεφώνου από τον Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ.
Ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ (Alexander Graham Bell, 3 Μαρτίου, 1847–2 Αυγούστου, 1922) ήταν Αμερικανός φυσικός με εξειδίκευση στην ακουστική και έμεινε γνωστός στην ιστορία σαν ο εφευρέτης του τηλεφώνου.Γεννήθηκε στο Εδιμβούργο της Σκοτίας και ο πατέρας του ήταν ο Αλεξάντερ Μέλβιλ Μπελ, γνωστός ρήτορας με 200 εκδόσεις βιβλίων για τη βελτίωση της παιδείας των κωφαλάλων. Ο νεαρός τότε Μπελ και τα δύο του αδέλφια εκπαιδεύτηκαν από τον πατέρα τους για να συνεχίσουν το έργο του.

 Ηχητικό ό ντοκουμέντο

 

 «Ακούστε τη φωνή μου, Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ». Η φράση αυτή ακούγεται στο ηχητικό ντοκουμέντο που καταγράφηκε το 1885 (!) από τον σπουδαίο εφευρέτη και επιστήμονα Γκράχαμ Μπελ σε έναν δίσκο από κερί!

Ο δίσκος, αναφέρει το δίκτυο BBC βρίσκεται στην κατοχή του ιδρύματος Σμιθσόνιαν, το οποίο διαχειρίζεται το Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας.

Η φωνή του καταγράφηκε στις 15 Απριλίου 1885 στο εργαστήριό του που βρισκόταν στην Ουάσινγκτον.

Αμερικανοί επιστήμονες κατάφεραν να ταυτοποιήσουν τη φωνή του σε αυτό τον-εξαιρετικά εύθραυστο- δίσκο, χρησιμοποιώντας μία εναλλακτική μέθοδο, με τη βοήθεια του φωτός και μίας τρισδιάστατης κάμερας.

 

Πώς λειτουργούσε το πρώτο τηλέφωνο

Κατοχύρωση της πατέντας του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ στο  Γραφείο Ευρεσιτεχνίας των Η.Π.Α στις 7 Μαρτίου του 1876

Στις  7 Μαρτίου του 1876 ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ κατοχύρωσε στο  Γραφείο Ευρεσιτεχνίας των Η.Π.Α την πατέντα της “ηλεκτρικής μηχανής ομιλίας” δηλαδή του τηλεφώνου.

Ο Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ μιλάει από το τηλέφωνό του

Το 1878 ο  Μπελ  είχε στήσει ένα τηλεφωνικό κέντρο στο Νιού Χάβεν  του Κονένκτικατ.

Από το 1884 άρχισαν να γίνονται υπεραστικές συνδέσεις μεταξύ Βοστώνης, Μασαχουσέτης και τη Νέας Υόρκης

Ένα από τα πρώτα τηλεφωνικά κέντρα

κατάλογος

Αναφορικές αντωνυμίες

Αναφορικές αντωνυμίες είναι οι λέξεις με τις οποίες μια ολόκληρη πρόταση αναφέρεται σε μια λέξη μιας άλλης πρότασης.

Αναφορικές αντωνυμίες είναι το άκλιτο και άτονο που, το άκλιτο ό, τι και:

ο οποίος, η οποία, το οποίο / όποιος, όποια, όποιο / όσος, όση, όσο, που κλίνονται όπως τα επίθετα σε -ος, -η, -ο.

Θυμάμαι

Το αναφορικό ό,τι γράφεται με υποδιαστολή και μπορούμε να το αντικαταστήσουμε με το «οτιδήποτε» (π.χ. έκανε ό, τι ήθελε).

Έτσι ξεχωρίζει από  τον ειδικό σύνδεσμο ότι (π.χ. μου είπε ότι θα έρθει το απόγευμα σπίτι μου.)

Επίσης οι αντωνυμίες όποιος, -α, -ο, όσος, -η, -ο, και το ό,τι ενώνονται με το άκλιτο –δήποτε, π.χ. οποιοσδήποτε, οσοδήποτε, οτιδήποτε, κτλ.

 

 

Ώρα για εξάσκηση

 

1. Να υπογραμμίσεις τις αναφορικές αντωνυμίες στις φράσεις:

α) Όσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια.

β) Διαβάζω το βιβλίο που μου χάρισε η Χρύσα.

γ) Όποιος βιάζεται σκοντάφτει.

δ) Όσα ξέρει ο νοικοκύρης δεν τα ξέρει ο κόσμος όλος.

ε) Οι μόνοι που χάρηκαν ήταν η Δέσποινα και ο Κωνσταντίνος.

στ) Ο Γιάννης, ο οποίος είναι ο αδελφός της Ευαγγελίας, είναι μαθητής.

ζ) Το ποδήλατο που αγόρασε είναι ακριβό, δεν είναι ό,τι κι ό,τι.

 

2. Να βάλεις υποδιαστολή στο ότι (ό,τι) όπου χρειάζεται.

α) Μου έγραψε ότι θα έλθει τον άλλο μήνα.

β) Δεν σε πιστεύω ότι κι αν λες.

γ) Σου αγόρασα ότι μου είχες ζητήσει.

δ) Θα τακτοποιήσω ότι μπορώ και θα φύγω.

ε) Έμαθα ότι βρήκες δουλειά.

 

 

 

Εικόνα

 

 

 

 

 

 

Εικόνα

Μια παράξενη παραγγελία

 

 

 

Δείτε το στο slideshare.net

 

κατάλογος

Συμπλεκτικοί και αντιθετικοί σύνδεσμοι                                                   

Το θυμάσαι;

Οι σύνδεσμοι είναι άκλιτες λέξεις που τις χρησιμοποιούμε για να συνδέσουμε λέξεις ή προτάσεις μεταξύ τους.

Οι σύνδεσμοι χωρίζονται σε διάφορα είδη.

Σ’ αυτό το μάθημα θα δούμε τους συμπλεκτικούς και τους αντιθετικούς.

Οι σύνδεσμοι και (κι), ούτε, μήτε λέγονται συμπλεκτικοί σύνδεσμοι και συνδέουν ισοδύναμες λέξεις και προτάσεις.

Προσοχή!

Πριν από τους συμπλεκτικούς συνδέσμους δε βάζουμε κόμμα.

π.χ. Είναι ένα έξυπνο και χαριτωμένο σκυλάκι.

Δεν είδα ούτε άκουσα τίποτα.

Οι σύνδεσμοι αλλά, μα, παρά, όμως, ωστόσο, μολονότι, μόνο, ενώ, αν και λέγονται αντιθετικοί και συνδέουν λέξεις ή προτάσεις που βρίσκονται μεταξύ τους σε σχέση αντίθεσης.

Προσοχή!

Πριν από τους αντιθετικούς συνδέσμους βάζουμε κόμμα, όταν αυτοί συνδέουν αντιθετικά προτάσεις.

π.χ. Οι στρατιώτες ήταν λίγοι, αλλά γενναίοι.

Θέλω να έρθω, αλλά δεν μπορώ.

Οι συμπλεκτικοί σύνδεσμοι όταν συνδέουν προτάσεις, συνδέουν όμοιες προτάσεις, δηλαδή ή κύριες με κύριες ή εξαρτημένες με εξαρτημένες.

 

Εξάσκηση

  1. Να συνδέσεις τις προτάσεις με το σύνδεσμο που είναι στην παρένθεση, κάνοντας τις κατάλληλες αλλαγές.

 

  • Ήταν αργά τη νύχτα. Ο Χάρης δεν είχε γυρίσει ακόμα. (μα)

  _____________________________________________________________

 

  • Ο σίφουνας κατέστρεψε τις στέγες των σπιτιών. Ο σίφουνας ξερίζωσε τα δέντρα του κήπου. (και)

__________________________________________________________________________________________________________

 

  • Το σπίτι μας φαίνεται ερείπιο. Το σπίτι μας έχει γερά θεμέλια. (αλλά)

___________________________________________________________________

 

  • Δεν πρέπει να τους συναντήσεις. Δεν πρέπει να τσακωθείς μαζί τους. (ούτε)

___________________________________________________________________

 

  • Η αναπνοή του ήταν βαριά. Οι αντοχές του ήταν λιγοστές. Συνέχιζε να ορμάει στη μάχη σαν λυσσασμένο ζώο. (και/αλλά)

____________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________

Η παθητική μετοχή                                                                                 

 

Οι λέξεις που παράγονται από ρήματα και έχουν κατάληξη -μένος, -μένη, -μένο είναι μετοχές αυτών των ρημάτων

π.χ. δένω → δεμένος, δεμένη, δεμένο.

Συχνά οι μετοχές αυτές προσδιορίζουν ένα ουσιαστικό, όπως τα επίθετα

π.χ. Ο ενοχλημένος ταξιδιώτης έφυγε βιαστικά.

Οι μετοχές αυτές κλίνονται όπως τα επίθετα σε -ος, -η, -ο

 

Προσέχω την ορθογραφία τους!

 

Όταν πριν από την κατάληξη –ω του ρήματος βρίσκεται το γράμμα π, β, φ ή το πτ, τότε η μετοχή γράφεται με δύο μ (μμ). 

π.χ. κρύβω – κρυμμένος 

γράφω – γραμμένος

Επίσης το ουδέτερο ουσιαστικό που παράγεται από αυτό το ρήμα γράφεται με δύο μ (μμ). 

π.χ. ανάβω – αναμμένος και άναμμα

αλλά

δένω – δεμένος και δέμα

 

Εξάσκηση

 

 

 

 

Εικόνα

Το διαδίκτυο

 

Σ’ αυτό το μάθημα θα γνωρίσουμε τη σημασία του διαδικτύου για την επικοινωνία και την πληροφόρηση στην εποχή μας.

http://www.novinite.com/media/inpictures/201407/photo_verybig_9381.jpg

 Μια γυναίκα που κοιτάζει την οπτικοποίηση των δεδομένων κίνησης στο διαδίκτυο, με τίτλο “Opte Project”

Συμβουλές από την ελληνική αστυνομία για ασφαλή πρόσβαση στο διαδίκτυο [κλικ]

 Ασφάλεια στο διαδίκτυο

κατάλογος

Οι μελλοντικοί χρόνοι

 

 

 

Θυμάμαι!

Ένα ρήμα που μας φανερώνει ότι κάτι θα είναι τελειωμένο σε μια ορισμένη στιγμή (πριν αρχίσει κάτι άλλο) λέμε ότι βρίσκεται σε χρόνο συντελεσμένο μέλλοντα.

Eνεργητική φωνή
Οριστική
Eξακολουθητικός
Μέλλοντας
Συνοπτικός
Μέλλοντας
Συντελεσμένος
Μέλλοντας
θα δένω θα δέσω θα έχω δέσει
θα δένεις θα δέσεις θα έχεις δέσει
θα δένει θα δέσει θα έχει δέσει
θα δένουμε θα δέσουμε θα έχουμε δέσει
θα δένετε θα δέσετε θα έχετε δέσει
θα δένουν θα δέσουν θα έχουν δέσει

 

Παθητική φωνή
Οριστική
Eξακολουθητικός
Μέλλοντας
Συνοπτικός
Μέλλοντας
Συντελεσμένος
Μέλλοντας
θα δένομαι θα δεθώ θα έχω δεθεί
θα δένεσαι θα δεθείς θα έχεις δεθεί
θα δένεται θα δεθεί θα έχει δεθεί
θα δενόμαστε θα δεθούμε θα έχουμε δεθεί
θα δένεστε θα δεθείτε θα έχετε δεθεί
θα δένονται θα δεθούν θα έχουν δεθεί

 

 

 

Εξάσκηση στη Γραμματική

 

  1. Να υπογραμμίσεις στο παρακάτω κείμενο τα ρήματα που είναι σε μελλοντικό χρόνο:

Ο Δημήτρης θα τελειώσει τις σπουδές του τον επόμενο χρόνο. Μέχρι τον Αύγουστο θα έχει πάρει το απολυτήριο του στρατού. Κάνει πολλά όνειρα για το μέλλον και σκέφτεται πώς θα τα πραγματοποιήσει.

Θα ανοίξει ένα αρχιτεκτονικό γραφείο. Έτσι, θα μπορεί να κατασκευάζει τα οικοδομήματα που θέλει. Όταν η δουλειά του θα στρώσει, θα έχει χρόνο και για ταξίδια.

  1. Να συμπληρώσεις τα κενά στις παρακάτω προτάσεις με το ό,τι ή το ότι:

α) Κάνε …………… επιθυμείς.

β) Ανακοίνωσε ……. θα έρθει.

γ) Ρώτα με …………. θέλεις.

δ) Άκουσα …………. θα πάμε βόλτα με τους φίλους μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *