Το σχολικό έτος 2024 – 2025 στο 8º Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας, Αττικής υλοποιείται το καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών θεμάτων, με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με τίτλο: «Καινοτόμες δημιουργικές συνεργασίες για το περιβάλλον και τον πολιτισμό».
Εκπαιδευτικός που εκπονεί το πρόγραμμα: Θεοδώρα Χανδρινού – ΠΕ 08 Εικαστικών Τεχνών.
Το πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματολογία: Περιβάλλον, Τέχνες και Πολιτισμός.
Ονοματεπώνυμο Διευθύντριας της σχολικής μονάδας: Αναστασία Αναστασάκη.
Πράξη ανάθεσης του συλλόγου διδασκόντων: Αρ. Πράξης: 17 Ημερομηνία: 11-11-2024
Μαθητές/Μαθήτριες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα: Αμιγές τμήμα ΣΤ’ 1 – 19 παιδιά.
Κύριο θέμα – θεματικές ενότητες
Στο πρόγραμμα αναπτύσσονται δράσεις από τους κεντρικούς άξονες των εργαστηρίων δεξιοτήτων, με όχημα το μάθημα των Εικαστικών: * ενδιαφέρομαι και ενεργώ *δημιουργώ και κοινοτομώ * φροντίζω το περιβάλλον * ζω καλύτερα. Η Τέχνη γίνεται εργαλείο για την ανάπτυξη γνωστικών θεμάτων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, αγωγής υγείας, δημοκρατικού πνεύματος, κοινωνικοποίησης και εθελοντικής συνείδησης. Το άνοιγμα του Σχολείου στην κοινωνία και η αλληλεπίδραση με Σχολεία από την Ελλάδα και το εξωτερικό ενεργοποιούν την μαθητική κοινότητα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες αναλαμβάνουν κύριους ρόλους: εργάζονται σε ομάδες, υλοποιούν καμπάνιες ώστε να παρουσιάσουν και να ενημερώσουν τους συμμαθητές τους για τα θέματα που αφορούν τις ενότητες που αναπτύσσονται στο πρόγραμμα, συμμετέχουν σε μαθητικούς διαγωνισμούς και μαθαίνουν με διαδραστικό, βιωματικό και δημιουργικό τρόπο. Αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες, εργάζονται για την συμπερίληψη, την ενδυνάμωση και την πρόοδο των παιδιών της σχολικής μας μονάδας.
Παιδαγωγικοί στόχοι
* Να αγαπήσουν τα παιδιά τις Εικαστικές Τέχνες ως μορφή έκφρασης και δημιουργικής προσέγγισης και στάση ζωής.
* Να καλλιεργηθούν δεξιότητες ζωής, μέσα από τις διαφορετικές Τέχνες και τεχνικές των Εικαστικών.
* Η αισθητική καλλιέργεια των παιδιών μέσω των Εικαστικών Τεχνών.
* Η καλλιέργεια ελεύθερης έκφρασης και η διερεύνηση ορίων συμπεριφοράς.
* Η διαθεματική, βιωματική προσέγγιση και η αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων με στόχο την περιβαλλοντική εκπαίδευση.
* Να κατανοήσουν τα παιδιά την σχέση των ανθρώπων με το περιβάλλον μας, καθώς οι πράξεις και οι συνήθειές μας έχουν συνέπειες στην ποιότητα της ζωής μας.
* Τα διαφορετικά εικαστικά ρεύματα και οι καλλιτέχνες, μέσω της Ιστορίας της Τέχνης να εμπνεύσουν τα παιδιά.
* Η καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών.
* Η διερεύνηση διαφορετικών γνωστικών πεδίων μέσα από την αξιοποίηση ποικίλων υλικών όπως η κατασκευή έργων με ανακυκλώσιμα υλικά.
* Να δημιουργήσουμε ένα ωραίο περιβάλλον, ομορφαίνοντας τους τοίχους του σχολείου μας με ζωγραφιές.
* Ο σχολικός κήπος γίνεται πεδίο καλλιέργειας δεξιοτήτων.
* Η συμμετοχή των γονέων και κηδεμόνων στις δημιουργικές μας δραστηριότητες.
* Η ενεργή συμμετοχή των παιδιών και η εκπαίδευση στην ανάληψη πρωτοβουλιών.
Μεθοδολογία υλοποίησης
Η μεθοδολογία είναι βιωματική, ομαδο-συ εργατική και ολιστική, με έμφαση στην διαθεματική διδακτική προσέγγιση. Η Τέχνη θα συνδυαστεί με την Τεχνολογία και άλλα γνωστικά αντικείμενα. Αξιοποιούνται ψηφιακά συνεργατικά εργαλεία web 2.0. Πρόκειται να γίνει αξιοποίηση έντυπου και ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Δημιουργούμε αφίσες. Η διδασκαλία της Χαρακτικής αξιοποιείται ως παιδαγωγικό εργαλείο στην τάξη. Εφαρμόζεται μερασχηματίζουσα γνώση μέσω της Τέχνης και ενεργός δημοκρατικός διάλογος. Συμμετέχουμε σε εθελοντικές και φιλανθρωπικές δράσεις. Τα παιδιά διδάσκουν τα μικρότερα σε ηλικία και καλλιεργούν δεξιότητες ζωής. Εφαρμόζονται: έρευνα, ερωτηματολόγια και η μέθοδος project. Συνομιλία Τέχνης και Ποίησης. Δίνεται έμφαση στον τρόπο διάχυσης και επικοινωνίας. Ζωγραφίζουμε τους τοίχους του Σχολείου μας. Γίνεται παρουσίαση, έκθεση αποτελεσμάτων, αυτο-αξιολόγηση από τα ίδια τα παιδιά και ανατροφοδότηση.
Προβλεπόμενες συνεργασίες με φορείς
Στο πρόγραμμα γίνεται αγαστή συνεργασία με την Διεύθυνση του Σχολείου και το Σύλλογο Διδασκόντων, με το Σύλλογο Γονέων και κηδεμόνων, τους Σχολικούς Συμβούλους, τον Δήμο Νέας Ιωνίας, με την «Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης» όπου έγινε εγγραφή του Σχολείου μας στα Δίκτυα «Οικολογικά Σχολεία» και «Νέοι Δημοσιογράφοι», συνεργασία θα έχουμε με την FEE (Foundation for Environmental Education), την UNESCO, την Green Peace, την «Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία», με το «Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας», με την κοινότητα Σχολείων της Ευρώπης eTwinning.
Συνεργασία πραγματοποιούμε με τον «Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό», το «Χαμόγελο του Παιδιού», με το «saferinernet4kids», με το «Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας» – καθώς συμμετέχουμε στις δράσεις και τους μαθητικούς διαγωνισμούς που διοργανώνουν. Συνεργαζόμαστε με τον κ. Μίνωα Ορφανό – γιό των Εικαστικών καλλιτεχνών Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου – Ορφανού, με την οικογένεια της Ζωγράφου – Χαράκτριας Βάσως Κατράκη. Συνεργαζόμαστε και αλληλεπιδρούμε με το 1º Δημοτικό Σχολείο Παίδων «Αγία Σοφία» με υπεύθυνες την Διευθύντρια κ. Εύη Παπασπυρίδου και την Εκπαιδευτικό στο μάθημα των Αγγλικών κ. Μαρία Φιλιππίδου.
Συνεργαζόμαστε με το 12º Δημοτικό Σχολείο Κορυδαλλού με υπεύθυνη Εκπαιδευτικό Φυσικής Αγωγής την κ. Σωτηρία Αποστολοπούλου – Καφέτση. Αλληλεπιδρούμε με τα Ισπανικά Σχολεία από την Μαδρίτη το “Colegio San José de Madrid” και το ” Colegio Divina Pastora de Madrid” με υπεύθυνη την Εικαστικό sra Esperanza Caro Perdigón.
Συνεργαζόμαστε επίσης με την Ισπανία, την Πολωνία, την Γαλλία κι άλλες χώρες του κόσμου – μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας eTwinning, στην οποία συμμετέχει ενεργά πρώτη φορά φέτος το 8º Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας, Αττικής και για μια ακόμα δημιουργική χρονιά προσωπικά με ενεργό προφίλ (Theodora Chandrinou) καθώς υλοποιώ με τους μαθητές και μαθήτριες έργα από το 2014 έως σήμερα.
Πεδία σύνδεσης με τα προγράμματα σπουδών (γνωστικά αντικείμενα)
Γίνεται αξιοποίηση εκπαιδευτικού υλικού, εγκεκριμένου από το Υπουργείο Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, από τους φορείς με τους οποίους συνεργαζόμαστε. Σύνδεση επιτυγχάνεται στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Εικαστικών με την αξιοποίηση κεφαλαίων διαφορετικών μαθημάτων: Γλώσσα, Μελέτη Περιβάλλοντος, Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή, Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές, Θεατρική Αγωγή, Γυμναστική, Ξένες Γλώσσες, Λογοτεχνία και Ποίηση, Μουσική, Θρησκευτικά.
Ενδεικτικές δραστηριότητες
* Η μοναδικότητά μας μέσα από την εικαστική έκφραση.
* Συνεργασία με την Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία.
* Τέχνη και Τεχνολογία «Ημέρες κώδικα – code week».
* Τέχνη και Αθλητισμός.
* «Plastic Clever Schools» συμμετοχή στις περιβαλλοντικές δράσεις.
* Εγγραφή σε Δίκτυα και συνεργασία με την «Ελληνική Προστασία της Φύσης».
* Συμμετοχή στο COP29.
* Εικαστικές Χριστουγεννιάτικες δημιουργίες.
* Αφίσες και ομαδικές εργασίες περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.
* Προσφέρουμε έργα αγάπης και συνεργαζόμαστε με τα παιδιά του 1ου Δημοτικού Σχολείου «Παίδων Αγία Σοφία».
* Καμπάνια Ανακύκλωσης, ενημέρωση και οργάνωση δράσεων διάδοσης μηνυμάτων.
* Δημιουργία ομάδας μαθητών/μαθητριών και ανάληψης δράσεων με θέμα: «Φύση, Τέχνη και Περιβάλλον».
* Εγγραφή στα Διεθνή δίκτυα «Οικολογικά Σχολεία» και «Νέοι δημοσιογράφοι».
* Σχεδιασμός δράσεων για την προώθηση περιβαλλοντικών μηνυμάτων και την υλοποίησή τους.
* Πασχαλινές δημιουργίες με υλικά προς ανακύκλωση».
* «Δάσκαλοι για μια μέρα» – μαθητικές ομάδες με βιωματικό τρόπο στο Σχολείο ενημερώνουν τους συμμαθητές τους.
* Κατασκευές τρισδιάστατες με ανακυκλώσιμα υλικά.
* Η Τέχνη της Γης – “Land Art” στο σχολικό κήπο.
* Συνεργασία σε δράσεις και Διεθνή Εκπαιδευτικά προγράμματα eTwinning.
* Ζωγραφική στους χώρους του Σχολείου μας, με στόχο οι μαθητές/μαθήτριες να βιώσουν πως όταν ομορφαίνουμε τον προσωπικό μας κόσμο δημιουργούμε ένα καλύτερο περιβάλλον για να ζούμε όλοι μας.
* Εικαστικές εκθέσεις – αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς της Ιστορία της Τέχνης.
* Συνεργασία με το Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων και το Δήμο Νέας Ιωνίας.
* Εκδηλώσεις ανοιχτές για το κοινό με τα πρωτότυπα έργα των παιδιών.
* Προσωπικές παρουσιάσεις από τους ίδιους τους μαθητές και μαθήτριες, με την σύνδεση Τέχνης και Τεχνολογίας.
* Παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος στο ευρύτερο κοινό, ψηφιακά και σε δραστηριότητες για ζώσης.
Τρόποι διάχυσης των αποτελεσμάτων
Εκθέσεις εικαστικών ανοιχτές για το κοινό. Αφίσες και εκδηλώσεις όπου οι μαθητές και μαθήτριες παρουσιάζουν τις εργασίες τους. Χρήση ιστοτόπων – Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου και της eTwinning Ευρωπαϊκής εκπαιδευτικής ψηφιακής πλατφόρμας, όπου θα γίνει ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού με σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Αναρτήσεις γίνονται στους ψηφιακούς τόπους των Οικολογικών Σχολείων και της Ελληνικής Εταιρίας Προστασίας της Φύσης. Οι συνεργαζόμενοι φορείς προβλέπεται να κάνουν διαδικτυακές αναρτήσεις σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Συμμετοχή θα έχουμε σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Σε όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους θα γίνεται παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων και διάχυση καλών πρακτικών. Δημιουργούνται αρχεία και παρουσιάσεις στο διαδίκτυο με την αξιοποίηση διαφορετικών ψηφιακών εργαλείων.
Συγχαρητήρια σε όλους κι όλες για την εξαιρετική συμμετοχή!! 🙂
Παρουσιάζονται στη συνέχεια ενδεικτικές φωτογραφίες και σύνδεσμοι από τις δραστηριότητες του προγράμματος.
Οι ψηφιακές Χριστουγεννιάτικες ευχητήριες δημιουργίες
Our Christmas wishing e-cards
Έγινε αξιοποίηση διαφορετικών ψηφιακών εργαλείων – βίντεο ευχητήρια κάρτα
Οι εικαστικές δημιουργίες των παιδιών, από την έκθεση Χριστουγεννιάτικων θεμάτων, ανοιχτή στο κοινό την ημέρα παράδοσης των ελέγχων προόδου
Ομαδική εργασία εμπνευσμένη από έργο του Πικάσο Guernica.
Τα ψηφιακά παζλ, με τα έργα των παιδιών του Σχολείου μας αποτέλεσαν ένα πολύ όμορφο μέσο αλληλεπίδρασης με τα σχολεία από την Ελλάδα και τις άλλες χώρες και εντυπωσίασαν!
Η συνεργασία μας στο έργο eTwinning
Βεβαίωση συμμετοχής σε Διεθνή Περιβαλλοντική δράση με πολλαπλά οφέλη για τα παιδιά την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής και την ανάπτυξη θεμάτων περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και αγωγής του πολίτη.
«Τα Χριστούγεννα δοξάστε και γιορτάστε»
Καλή πρόοδο σε όλους τους συμμετέχοντες!!
Θεοδώρα Χανδρινού