Feed
Άρθρα
Σχόλια

Συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας με τίτλο “Εγώ κι Εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα” 

https://education.amnesty.gr/

Στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος “Εγώ κι Εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα” της Διεθνούς Αμνηστίας, το 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου είχε ενεργή συμμετοχή, στην διάρκεια του σχολικού έτους 2020 – 2021. Συμμετείχαν 31 μαθητές και μαθήτριες από τις τάξεις Γ’2 και ΣΤ’2.

Στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών στα ανθρώπινα δικαιώματα, στη διαφορετικότητα και στο περιβάλλον, στα δικαιώματα του παιδιού. Τέθηκαν γνωστικοί στόχοι, η καλλιέργεια κριτικής και δημιουργικής σκέψης, η ανάπτυξη κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων, η συναισθηματική αγωγή με έμφαση στην ενσυναίσθηση, η καλλιέργεια ομαδικού πνεύματος και της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών, η ανάπτυξη του αισθητικού κριτηρίου των παιδιών. Μεταγνωστικοί στόχοι.

Για την υλοποίηση του προγράμματος συνεργαστήκαμε η κ. Μαρίκα Συμεωνίδου  Υποδιευθύντρια κι Εκπαιδευτικός και η κ. Θεοδώρα Χανδρινού Εκπαιδευτικός Εικαστικών, Ζωγράφος και Χαράκτρια η οποία υπογράφω το άρθρο.

Θεματικοί Άξονες

Ανθρώπινα Δικαιώματα (συνολικά)

Δικαιώματα του Παιδιού (συνολικά)

Διαφορετικότητα – Ποικιλότητα

Γεωγραφία Ανθρώπινων Δικαιωμάτων

Ρατσισμός – Ξενοφοβία

Περιβάλλον και ανθρώπινα δικαιώματα

Υγεία και ανθρώπινα δικαιώματα

Προσβασιμότητα και ανθρώπινα δικαιώματα

Σεξουαλικός προσανατολισμός και ανθρώπινα δικαιώματα

Ισότητα φύλων και ανθρώπινα δικαιώματα

Εκπαίδευση σε εργαλεία προστασίας και υπεράσπισης ανθρώπινων δικαιωμάτων

Δικαίωμα στην ξεκούραση

Δικαίωμα στην εκπαίδευση – μόρφωση

Ανθρώπινα δικαιώματα και μειονότητες

Άλλο: Τέχνη και ελεύθερη έκφραση, δράσεις κατά τις ενδοσχολικής βίας

Εκπαιδευτικοί Πόροι που αξιοποιήθηκαν: (π.χ. Οδηγός για τον Μαθητή/ρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, σελ. 45-56), Βίντεο για τα ανθρώπινα δικαιώματα κτλ.) *

Οδηγός για τον Μαθητή/ρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, οπτικοακουστικό υλικό και σε έντυπη μορφή, Βίντεο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, συνεργασίες μεταξύ Σχολείων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, δημιουργία βίντεο και παρουσιάσεων όπου τα παιδιά είχαν παρουσία με τα έργα τους, συνεργασία με το “Χαμόγελο του παιδιού”, με το περιβαλλοντικό Δίκτυο “Φύση χωρίς σκουπίδια” κ.ά.

Στην συνέχεια γίνεται μια συνοπτική παρουσίαση των δραστηριοτήτων που υλοποιήθηκαν στους μήνες Νοέμβριο, Δεκέμβριο και Ιανουάριο καθώς και από τον Φεβρουάριο έως και τον Ιούνιο στο μάθημα των  Εικαστικών με τους μαθητές και μαθήτριες της τάξης ΣΤ’ 2. Επίσης, παρουσιάζονται ορισμένες δραστηριότητες όπου συνεργάστηκαν τα παιδιά από τις τάξεις ΣΤ’ 2 & Γ’2  και υπήρξε αλληλεπίδραση, με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την Εικαστικό  κ. Θεοδώρα Χανδρινού, στην διδασκαλία και την παιδαγωγική στοχοθεσία των συγκεκριμένων δράσεων. Οι εκπαιδευτικές εργασίες κάλυψαν τις διδακτικές ενότητες της ύλης των βιβλίων των Εικαστικών μαθημάτων, με διαθεματική προσέγγιση και δημιουργικό τρόπο. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εργάστηκαν ατομικά και ομαδικά, αναλαμβάνοντας και ολοκληρώνοντας εργασίες. Τα βιωματικά  μαθήματα έγιναν στις τάξεις με την φυσική παρουσία των παιδιών καθώς επίσης και on line, την περίοδο της εφαρμογής των μέτρων ασφαλείας για την προστασία από την πανδημία του covid-19. Κατά την πορεία του προγράμματος τα μέτρα τηρήθηκαν και υπήρξε ασφάλεια και σεβασμός σε όλους τους κανόνες.
Δραστηριότητες

* Τα δικαιώματα του παιδιού. Με τα παιδιά της ΣΤ’ 2 τάξης, έγιναν συζητήσεις και  δημιουργήσαμε αφίσες, κάνοντας χρήση διαφορετικών εικαστικών μέσων. Ακολούθησε έκθεση, των έργων που φιλοτέχνησαν με το θέμα, στον χώρο του Σχολείου μας.

* Συνεργαστήκαμε με τα Σχολεία που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στείλαμε τις ευχητήριες κάρτες μας για τα Χριστούγεννα και το νέο έτος 2021, στους γιατρούς των νοσοκομείων ώστε να στηρίξουμε την υπεράνθρωπη προσπάθειά τους. Συνεργαστήκαμε άψογα οι δύο Εκπαιδευτικοί και τα παιδιά των δύο τάξεων που αναλάβαμε το πρόγραμμα, στο 10ο Δημοτικό Σχολείο Αμαρουσίου. Με την βοήθεια των συντονιστών του προγράμματος “Εγώ κι Εσύ Μαζί: Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα”  έγινε διάχυση της προσπάθειας που έκαναν ενωμένοι οι μαθητές και οι μαθήτριες του Σχολείου μας και των άλλων Σχολείων της Ελλάδας!
* Δημιουργία ομαδικής Χριστουγεννιάτικης κάρτας, κατόπιν προσκλήσεως από την κ. Ευαγγελία Σιαφαρίκα, υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β’ Αθήνας. Η συμμετοχή των Εκπαιδευτικών και η διάχυση των ευχών έστειλε θετικά μηνύματα στα παιδιά.

* Ένα παραμύθι για την φιλία. Έγινε μία όμορφη συνεργασία, στο μάθημα των Εικαστικών, μεταξύ των παιδιών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, από τις τάξεις ΣΤ’ 2 & Γ’2. Τα παιδιά έγραψαν και εικονογράφησαν τη δική τους ιστορία με τίτλο: “Το κακό λιοντάρι που έγινε μαρκαδόρος”

????

* SIRΙUS 3rd round table – Hellenic Open University, International Human Rights Day. Συμμετοχή της Θεοδώρας Χανδρινού στο διαδικτυακό σεμινάριο που υλοποιήθηκε στην Αγγλική γλώσσα και αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού.
* Έχουμε δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση μέσα από το λόγο και την Τέχνη. Τα “Πολύχρωμα ποιήματα για τα δικαιώματα του παιδιού” είναι μια δραστηριότητα που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της διαθεματικής διδακτικής πρακτικής εφαρμογής των Εικαστικών μαθημάτων στην ΣΤ’ τάξη. Τα παιδιά συνεργάστηκαν κι έγραψαν ποιήματα, εικονογραφημένα με τις δικές τους ζωγραφιές, εμπνευσμένες από έργα τέχνης μεγάλων δημιουργών. Έγινε διάχυση και παρουσίαση της δραστηριότητας μέσω διαδικτύου και στα παιδιά των άλλων τάξεων καθώς και αναρτήσεις στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, προς ευαισθητοποίηση του ευρύτερου κοινού.
* Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στο παιχνίδι! Στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Εικαστικών μαθημάτων η Τέχνη ενσωμάτωσε την Τεχνολογία. Δημιουργήσαμε ένα ψηφιακό παζλ με τα παιδιά της ΣΤ’2 τάξης και καλέσαμε διαδικτυακά σε διάδραση τα παιδιά από την Γ’2 τάξη καθώς κι από τις υπόλοιπες τάξεις του Σχολείου μας. Επίσης, επικοινωνήσαμε παίζοντας on line με Σχολεία της Ελλάδας και από άλλες χώρες, μέσα από την εκπαιδευτική πλατφόρμα του eTwinning, με υπεύθυνη την Εκπαιδευτικό κ. Θεοδώρα Χανδρινού. Οι εντυπώσεις μας από την εμπειρία ήταν συγκλονιστικές!
* Τέχνη και Τεχνολογία για ποιότητα στην ζωή μας. Έγινε εκπαίδευση στην ασφάλεια στο διαδίκτυο, στο μάθημα των Εικαστικών με υπεύθυνη την κ. Θεοδώρα Χανδρινού όπου καλύψαμε διαθεματικά  το θέμα με τα παιδιά της ΣΤ’2 τάξης. Γίναμε υποστηρικτές της ημέρας ασφαλούς διαδικτύου και συνεργαζόμαστε με το δίκτυο saferinternet4kids. Δημιουργήσαμε αφίσες και ερωτηματολόγιο για τους εκπαιδευτικούς του Σχολείου μας. Επίσης, συμμετείχαμε στη δραστηριότητα για την ημέρα κώδικα. Με την διάχυση των αποτελεσμάτων των εργασιών μας μέσω διαδικτυακών εφαρμογών, στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο ένωσα τις τάξεις ΣΤ’2 και Γ’2. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο είναι πάντα κοντά μας! Συνεργαζόμαστε και στηρίζει την ενημέρωση, την ασφάλεια των εκπαιδευτικών μας δράσεων, καθώς και την διάχυσή τους.
* Έχουμε δικαίωμα στην Παιδεία και μέσω της Τέχνης γινόμαστε καλύτεροι και δημιουργικοί άνθρωποι. Στο πλαίσιο των  Εικαστικών μαθημάτων τα παιδιά από τις τάξεις ΣΤ’2 και Γ’2 που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, γνώρισαν τις δημιουργίες σπουδαίων καλλιτεχνών και φυσικά συνεχίζουμε την πορεία μας στην διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Κάναμε επίσης, αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού από το καινοτόμο πολιτιστικό πρόγραμμα “Χαράγματα ζωής με οδηγό το έργο του Λάμπρου Ορφανού”, που υλοποιείται με υπεύθυνη Εκπαιδευτικό την Θεοδώρα Χανδρινού και είναι αφιερωμένο στο έργο του σπουδαίου Έλληνα εικαστικού καλλιτέχνη. Η Τέχνη μας εμπνέει και μας ενώνει, μέσα από την διδασκαλία  διαφορετικών έργων τέχνης των μεγάλων δημιουργών (Λάμπρου Ορφανού, Vincent Van Gogh,  Joan Miró, Paul Klee και άλλων). Η γνωριμία με τις Εικαστικές Τέχνες, διαφορετικά υλικά και τεχνικές έδωσε έργα με υψηλό αισθητικό επίπεδο. Μοιραστήκαμε τα αποτελέσματα και τις φωτογραφίες των έργων που δημιούργησαν τα παιδιά, με εκθέσεις εικαστικής δημιουργίας στο σχολείο μας καθώς επίσης και με τη χρήση ψηφιακών εφαρμογών web 2.0, στην εκπαιδευτική πλατφόρμα του Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου και του eTwinning.
* Τέχνη και αειφορία. Έγινε σύνδεση των  θεμάτων σχετικά με το περιβάλλον, τα ανθρώπινα δικαιώματα και την αειφόρο ανάπτυξη και διάλογος με τα παιδιά των τάξεων ΣΤ’2 και Γ’2. Στο μάθημα των Εικαστικών κάναμε συζητήσεις και αναφορές στους κινδύνους που απειλούν τον πλανήτη μας, στην κλιματική αλλαγή και στους τρόπους που πρέπει να αναζητήσουμε για να κάνουμε το περιβάλλον μας καλύτερο! Αξιοποιήσαμε  την δημιουργική Ανακύκλωση και στείλαμε εικαστικά μηνύματα, με τις εποχιακές μας δημιουργίες με έργα χαρτοδιπλωτικής (origami), κολάζ με φυσικά υλικά και μαθήματα Εικαστικών στο πεδίο – Land Art.
* Δικαίωμα στην υγεία. Προώθηση υγιεινών στάσεων ζωής, μέσα από την Τέχνη από τα παιδιά της ΣΤ’2 τάξης και της Γ’2 τάξης στο μάθημα των Εικαστικών. Είχαμε κριτικό διάλογο σχετικά με τις βλαβερές συνέπειες του καπνίσματος στην υγεία μας και συνεργασία με την Ελληνική Καρδιολογική Εταιρεία. Η δραστηριότητα που ακολούθησε οδήγησε στην δημιουργία σκίτσων, κόμικ και βάλαμε τις βάσεις για την προετοιμασία καμπάνιας για τους επόμενους μήνες, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών του Σχολείου μας. Με θέμα τον αθλητισμό δημιουργήσαμε έκθεση έργων και τα αναρτήσεις στους χώρους του Σχολείου μας και στο διαδίκτυο.
* Συμμετέχουμε με το Σχολείο μας στο περιβαλλοντικό Δίκτυο “Φύση χωρίς σκουπίδια” και έχουμε συνεργασία με Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Ελλάδας, όπως με το ΚΠΕ Ελευσίνας, όπου ως υπεύθυνη για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων εργάζομαι με τα παιδιά, στο μάθημα των Εικαστικών, στο οποίο κάνω διαθεματική προσέγγιση των περιβαλλοντικών θεμάτων. Η ίδια παρακολούθησα σεμινάρια από τους συγκεκριμένους φορείς και το εκπαιδευτικό τους υλικό αξιοποιήθηκε για τις τάξεις ΣΤ’2 και Γ’2. Έγινε θετική προσέγγιση των θεμάτων με τις αφίσες και τα εικαστικά έργα των παιδιών. Παρουσίασα εκδήλωση με τις εργασίες μας στους χώρους του Σχολείου μας και επιτύχαμε την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών και των άλλων τάξεων.
* Εγώ & Εσύ Μαζί δημιουργούμε! Τα παιδιά από τις τάξεις ΣΤ’2 και Γ’2 έγιναν υποστηρικτές της προστασίας της φύσης, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Εικαστικών Τεχνών, όπου ήμουν υπεύθυνη. Δημιουργήσαμε τον “Κήπο της Τέχνης” ζωγραφίζοντας τις πόρτες και τους τοίχους του Σχολείου μας. Επίσης, σχεδίασα και εκπονώ το καινοτόμο πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης: “Εικαστικές και Περιβαλλοντικές ανασυνθέσεις στον σχολικό χώρο”. Μέσα από την αλληλεπίδραση των δράσεων δόθηκε η δυνατότητα στα παιδιά να συνεργαστούν και να καλλιεργήσουν δεξιότητες σε πολλά επίπεδα. Συνεχίζουμε ομορφαίνοντας το περιβάλλον μας με δημιουργικό τρόπο.
* Η μοναδικότητα μέσα από την Τέχνη. Διδασκαλία στην διαφορετικότητα – ποικιλότητα με όχημα τα μαθήματα Εικαστικών για τα όπου ήμουν υπεύθυνη. Δημιούργησα εκπαιδευτικό αρχείο φωτογραφιών, βίντεο, έντυπο υλικό, ερωτηματολόγιο, παραμύθι και e-book χρησιμοποιώντας ψηφιακά μέσα δίδαξα και έκανα αναρτήσεις στο διαδίκτυο. Επιμελήθηκα την συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών σε μαθητικούς διαγωνισμούς, οργάνωσα τις εκθέσεις εικαστικών έργων. Τα έργα που δημιούργησαν τα παιδιά των τάξεων ΣΤ’2 και Γ’2, αναρτήθηκαν στις τάξεις τους. Με αφορμή τις δημιουργίες τους κάναμε συζητήσεις για το θέμα τόσο στα μαθήματα που ακολούθησαν δια ζώσης όσο και στην διαδικτυακή μας επικοινωνία.
* Εγώ κι Εσύ Μαζί, δημιουργούμε εικαστικά μηνύματα! Έγινε διάχυση των δραστηριοτήτων αλληλεπίδρασης που υλοποιήθηκαν από τους μαθητές και μαθήτριες, των τάξεων ΣΤ’2 και Γ’2 του 10ου Δημοτικού Σχολείου Αμαρουσίου, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Ένα μέρος από τα έργα και τις συνεργασίες των παιδιών,  που δημιουργήθηκαν στο μάθημα των Εικαστικών παρουσιάστηκε σε βίντεο στο διαδίκτυο και έλαβε πολύ θετικά σχόλια.

* Συνεργασία με “Το χαμόγελο του παιδιού”

https://blogs.sch.gr/arteducate/2021/06/08/synergasia-me-to-quot-to-chamogelo-toy-paidioy-quot-scholiko-etos-2020-2021/

* 3 Ιουνίου – Παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου»

Έγινε ενημέρωση των παιδιών, δημιουργήσαμε αφίσες και ζωγραφιές, εκθέσαμε τα αποτελέσματα στους σχολικούς χώρους και έγινε διάχυση μέσω διαδικτύου. Η διαδικτυακή πλατφόρμα «e-Drive Academy» http://edrive.yme.gov.gr/ στη θεματική ενότητα της Κυκλοφοριακής Αγωγής και Οδικής Ασφάλειας πρόσφερε πλήρη ενημέρωση.

* 5 Ιουνίου 2021, γιορτάσαμε την «Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος» με την ενεργή συμμετοχή όλων!
* Συμμετοχή μαθητών και μαθητριών στο εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα  eTwinning “Send me your e-heart!”

Θερμές ευχαριστίες στις συντονίστριες κ. Μαίρη Χιόνη – υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄ Αθήνας,  και στην κ. Μαρία Χατζηνικολάου – υπεύθυνη Εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Διεθνούς Αμνηστίας στην Ελλάδα. Επίσης, ευχαριστούμε την κ. Ευαγγελία Σιαφαρίκα – υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄Αθήνας.
Ο Πολιτισμός και οι Τέχνες είναι η ζωντανή έκφραση κάθε λαού και η κουλτούρα αναδεικνύει την ταυτότητά του. Δημιουργούν το πλαίσιο αλλά και διευρύνουν τα όρια του ιστορικού χρόνου. Οι Τέχνες έχουν δικό τους λεξιλόγιο, εκφραστικά μέσα και εργαλεία. Δίνουν μορφή και κάνουν διάχυση της ορατής και της αθέατης πλευράς της ζωής μας. Συμπορεύονται με κάθε γνωστικό αντικείμενο κι ενδεικτικά αναφέρουμε πως υπάρχει ουσιαστική σύνδεση με την Ιστορία, την Φιλοσοφία, την Γλώσσα, την Θρησκεία, την Λαογραφία, την Ποίηση, την Τέχνη του Βιβλίου, τον Χορό ακόμα και με τις Επιστήμες με έμφαση στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές, με την Βιολογία και πολλές ακόμα. Ιδιαίτερα στην σύγχρονη εποχή μας η Τέχνη συνεργάζεται γόνιμα με την Τεχνολογία. Οι Τέχνες συνεργάζονται με την Ιατρική, την Ψυχολογία και Ψυχιατρική για τον εντοπισμό και την θεραπεία ψυχικών διαταραχών.
Οι Τέχνες στην Εκπαιδευτική διαδικασία συμπράττουν με την Περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, την Αγωγή υγείας και την αειφορία. Καλλιεργούν την συναισθηματική νοημοσύνη των νεαρών ανθρώπων. Διαπλάθουν τα ήθη, διατηρούν τα έθιμα, εκφράζουν και διαμορφώνουν την συνείδηση των πολιτών.
Αναπτύσσουν δεξιότητες προσωπικές -ενδοπροσωπικές κι διαπροσωπικές, κοινωνικές και επικοινωνίας. Αυξάνουν την ικανότητα των παιδιών να μπορούν να επιλύσουν προβλήματα και να διαχειριστούν καταστάσεις.

Τα παιδιά, σε όλη την μαθητική πορεία τους, διδάσκονται πως να καλλιεργήσουν την ελεύθερη έκφραση μέσα από την δημιουργικότητα και την καλλιέργεια ήθους. Οι εκπαιδευτικοί των αντίστοιχων ειδικοτήτων δίνουμε έμφαση στην ψυχική υγεία των παιδιών και στοχεύουμε στην αυτογνωσία, τον αυτοσεβασμό και τον σεβασμό στην διαφορετικότητα και την προσωπικότητα των άλλων ανθρώπων. 

Προετοιμάζονται να γίνουν ενεργοί πολίτες του κόσμου, με σεβασμό και γνώση του πολιτισμού που υπήρξε, του σημερινού γίγνεσθαι και με συνείδηση πως αποτελούν μέρος της ιστορίας του σήμερα που θα την παραδώσουν. Τα παιδιά μας θα μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα λαμπρό μέλλον. Τα καλύτερα στοιχεία του Πολιτισμού της χώρας  μας διατηρούνται και διαμορφώνονται και εξελίσσονται, μέσα από την εκπαίδευση των παιδιών, σήμερα και θα ανήκουν σε όλους αύριο.
Συγχαρητήρια σε όλα τα παιδιά!!
Σας ευχαριστώ θερμά,
καλή δύναμη και αισιοδοξία σε όλους και σε όλες!
Με εκτίμηση,
Η Εικαστικός
Θεοδώρα Χανδρινού

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων