7ος ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «Ποντιακός Ελληνισμός : Μνήμες και Όνειρα, Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον» 2022-2023
Αρ.Πρωτ.Φ14/116209/ΦΔ/119927/ΓΔ4/30-09-2022/ΥΠΑΙΘ
Στο 41º Δημοτικό Σχολείο Αθήνας, «Νικόλαος Γύζης» το σχολικό έτος 2022-2023, στο πλαίσιο του 7ου Πανελληνίου Εκπαιδευτικού προγράμματος: «Ποντιακός Ελληνισμός, μνήμες και όνειρα, παρελθόν, παρόν και μέλλον» συμμετέχουμε στον 7º Διεθνή μαθητικό Διαγωνισμό. Η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών, το Υπουργείο Εσωτερικών (Μακεδονίας – Θράκης) και το Τμήμα Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης και Ψηφιακών Μέσων του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων συνδιοργανώνουν τον διαγωνισμό, με την υποστήριξη της Έδρας Ποντιακών Σπουδών του Α.Π.Θ. και του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ποντίων Εκπαιδευτικών. Ο συγκεκριμένος μαθητικός διαγωνισμός έχει την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων της Ελλάδας και του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας της Κύπρου.
Τα παιδιά της Ε΄1 τάξης, στο πλαίσιο της διδασκαλίας των Εικαστικών με υπεύθυνη Εκπαιδευτικό την κ. Θεοδώρα Χανδρινού, αναλάβαμε την δραστηριότητα. Η προσπάθειά μας άρχισε να δίνει καρπούς μετά από 3 μήνες έρευνας και δημιουργίας.
Στοχοθεσία: * να λάβουν τα παιδιά γνώσεις σχετικά με τον Ποντιακό Ελληνισμό, * να διερευνηθεί η σχέση και η συμβολή του Ποντιακού Ελληνισμού στην ανάπτυξη της Ελλάδας, * να γίνει διερεύνηση του θέματος μέσα από την ιστορία, τον πολιτισμό, τα στοιχεία της πολιτιστικής ταυτότητας του τόπου, * η καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής μέσω της διαθεματικής προσέγγισης προσφέρει ένα σημαντικό στόχο, * να δημιουργηθεί μαθητική δημιουργική ομάδα ώστε να μεταλαμπαδεύσουν τα παιδιά γνώσεις στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους, * να εργαστούν τα παιδιά βιωματικά, ομαδο-συνεργατικά σε πεδίο συμπερίληψης, * η ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας και δημιουργικής πνοής, * να γίνει ξεκάθαρη η σύνδεση της Τέχνης και του Πολιτισμού με την ζωή.
Μεθοδολογία – Στάδια υλοποίησης δραστηριοτήτων: Η διεπιστημονική μέθοδος προσέγγισης του θέματος αξιοποιήθηκε και έγινε σύνδεση με την διδασκαλία των Εικαστικών. Η βιωματική, εργασία σε ομάδες, η μέθοδος project, η χρήση της τεχνολογίας ήταν μέρος της διδακτικής μεθοδολογίας. Αρχικά, τα παιδιά ενημερώθηκαν για τον διαγωνισμό και έγινε διάλογος ώστε να αποφασιστεί το σχέδιο δράσης. Δημιουργήθηκε η ομάδα εργασίας της Ε΄τάξης. Την συμμετοχή μας στον διαγωνισμό ανέλαβαν τα παιδιά που ήδη είχαν συμμετοχή στην μεγάλη δημοσιογραφική ομάδα του Σχολείου μας «Οι πολύχρωμες πινελο-πένες» https://blogs.sch.gr/arteducate/2023/04/19/ta-paidia-ginontai-mikroi-dimosiografoi/ Υπήρξε καταιγισμός ιδεών και η αναζήτηση πληροφοριών. Ακολούθησε συγκέντρωση υλικού σε έντυπη και ψηφιακή μορφή με την χρήση του διαδικτύου. Έγινε διαχωρισμός του υλικού που συγκεντρώθηκε από τα παιδιά, σε θέματα Γεωγραφίας, Ιστορικά στοιχεία, την Θρησκευτική και Λατρευτική προσέγγιση, τον Πολιτισμό, την Μουσική και τις Εικαστικές Τέχνες. Η συνεργασία και η επικοινωνία μεταξύ των παιδιών ήταν τα θετικά στοιχεία που βοήθησαν στην ολοκλήρωση της προσπάθειας.
Εργασίες που υλοποιήθηκαν – διάχυση:
* «Ο Ποντιακός Ελληνισμός με εικόνες», δημιουργία κολάζ, με φωτογραφίες που συγκεντρώσαμε και εκτυπώσαμε.
* «Έντυπο αρχείο με πληροφορίες – η συνθήκη της Λωζάνης» παραμένει σε φάκελο στο Σχολείο ώστε να είναι διαθέσιμο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
* «Ποντιακοί χοροί», έγινε αναζήτηση στο διαδίκτυο και παρακολούθηση βίντεο. Επίσης, είχαμε την δυνατότητα βιωματικής εμπειρίας με παραδοσιακούς χορούς από τον Πόντο, καθώς τα παιδιά παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό σεμινάριο «Χορός, Μουσική, Φορεσιά» στο Θέατρο Ελληνικών Χορών της Δόρα Στράτου.
* «Λόγος και Ποίηση», τα παιδιά αναζήτησαν πληροφορίες, διάβασαν και κατέγραψαν ποιήματα στην Ποντιακή γλώσσα.
* «Ζωγραφιά εμπνευσμένη από τον Πόντο», ομαδική εργασία με μελάνι.
* «Η Παναγία Σουμελά», πληροφορίες και δημιουργία αρχείου για την διαχρονική σπουδαιότητα της Παναγίας Σουμελά στην ορθόδοξη λατρεία.
* «Βιβλιογραφία», σύνδεσμοι και έντυπο υλικό που συγκεντρώθηκαν.
* «Έκθεση εικαστικής δημιουργίας», τα παιδιά παρουσίασαν τα έργα τους στο χώρο του Σχολείου.
* «Ψηφιακή παρουσίαση», δημιουργία αναρτήσεων στο διαδίκτυο στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.
* «Χριστουγεννιάτικα έθιμα του Πόντου»
Ανατροφοδότηση
Μοιραζόμαστε ένα μέρος από την έρευνα που έγινε και τα έργα μας, στην συνέχεια του άρθρου μας.
Ποντιακός Ελληνισμός: Μνήμες και Όνειρα, Παρελθόν, Παρόν και Μέλλον
***
Mε τη βοήθεια του Google Earth αλλά και χαρτών εντοπίζουμε την Παναγία
Σουμελά και αναζητούμε πληροφορίες για την ιστορία της και τα χαρακτηριστικά
της περιοχής. Περισσότερα μαθαίνουμε μέσα από τον σύνδεσμο που ακολουθεί:
http://www.panagiasoumela.gr/
***
Ποίημα της Αθηνάς Σεβαστοπούλου
Μη κλαίσμε, Κρώμ, μη κλαίσμε Κρώμ
και χαντς και τ’ οματόπα’ς
να επορείς και να ελέης
τα νέα τα παιδόπα’ς
Καινούρ Κρωμέτ γενέθανε
σ’ έμορφον την Ελλάδον
θα έρχουνταν να λάσκουν τα
απόν και σα παρχάρια.
Η συμμετοχή μας στο εκπαιδευτικό διαδικτυακό Σεμινάριο, που υλοποιήθηκε από το Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας και συνδιοργανώθηκε από τις Διευθύνσεις της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εμπλούτισε τις γνώσεις μας στην προσέγγιση του θέματος.
Συγχαρητήρια και θερμές ευχαριστίες στους φορείς για την δυνατότητα που μας έδωσαν να λάβουμε πολύτιμες γνώσεις!
Από τα παιδιά της Ε τάξης και την Εκπαιδευτικό – Εικαστικό Θεοδώρα Χανδρινού.