Ολοκλήρωση και απολογισμός εκπαιδευτικών προγραμμάτων σχολικού έτους 2021 – 2022
Θεοδώρα Χανδρινού
Εκπαιδευτικός, Ζωγράφος – Χαράκτρια
Με επιτυχία έγινε η ολοκλήρωση υλοποίησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για το σχολικό έτος 2021-2022. Πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες και σεμινάρια στην διάρκεια όλης της σχολικής χρονιάς, με ενεργή την συμμετοχή μου και την βιωματική πρακτική στην τάξη, όπου έγινε η σύνδεση με την διδακτική ύλη καθώς και η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας των Εικαστικών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Τα Σχολεία στα οποία εργάστηκα ως Καθηγήτρια Εικαστικών και εφάρμοσα τις καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές ήταν το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου, στο πρωινό ωρολόγιο πρόγραμμα και το 19ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου , στο ολοήμερο Σχολείο.
Το εκπαιδευτικό υλικό που είχαμε στην διάθεσή μας αξιοποιήθηκε με τον καλύτερο τρόπο. Οι στόχοι των εκπαιδευτικών προγραμμάτων καλύφθηκαν πλήρως. Τα παιδιά εργάστηκαν για διαφορετικά θέματα, μέσα από ποικίλες δραστηριότητες, με δημοκρατικό πνεύμα, που ήταν ορατό σε κάθε βήμα. Ήταν σημαντική η συνεργασία μας και η αλληλεπίδραση με Σχολεία από την Ελλάδα και πολλές χώρες του κόσμου.
Δείγματα καλής πρακτικής διδακτικής εφαρμογής αποτελούν οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται στην συνέχεια, μέσα από τους συνδέσμους των σχετικών άρθρων. Συνδυάστηκαν διδακτικές ενότητες Τέχνης και Πολιτισμού, Αειφόρου ανάπτυξης, Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας. Με την συμμετοχή των παιδιών στα προγράμματα καλλιεργήθηκαν δεξιότητες ζωής, οι αρετές και τα ταλέντα τους, η συναισθηματική νοημοσύνη και η ενσυναίσθηση μέσα από τις κοινωνικές και προσωπικές τους δεξιότητες που βελτιώθηκαν, καθώς και η επικοινωνιακές δεξιότητες με την σύνδεση Τέχνης και Τεχνολογίας.
Υπήρξε η δυνατότητα συμμετοχής των παιδιών σε μικρές ή μεγαλύτερες ομαδικές εργασίες, η εργασία σε ατομικό επίπεδο καθώς και η ενθάρρυνση συμμετοχής τους σε μαθητικούς διαγωνισμούς – με την επιβράβευση των συμμετεχόντων αλλά και με διακρίσεις!
Η αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών βοήθησε ώστε να καλλιεργήσουν την φιλία και την αλληλεγγύη μεταξύ τους, να ενδυναμωθούν οι ομάδες στις τάξεις και να μειωθούν τα φαινόμενα επιθετικότητας, δίνοντας θετικό αντίκτυπο σε όλη την σχολική μονάδα.
Τα ευεργετικά αποτελέσματα ήταν εμφανή πολύ περισσότερο στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες καθώς ενεργοποιήθηκαν, συμμετείχαν ενεργά και επέδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον. Τα προγράμματα λειτούργησαν καθοριστικά για την βελτίωση στις επιδόσεις τους και την πρόοδό τους, καθώς το πιστοποιούσαν και οι υπεύθυνες Δασκάλες στα τμήματα ένταξης και παράλληλης στήριξης.
Ομορφύναμε τους σχολικούς μας χώρους με την αισθητική αναβάθμιση και τις εικαστικές εκθέσεις μας. Τα δημιουργικά μας αποτελέσματα μένουν ορατά στους ζωγραφισμένους τοίχους και των δύο σχολείων – στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου και το 19ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου. Η διάχυση των παιδαγωγικών μηνυμάτων είναι δυνατή με αυτό τον τρόπο και στα σχολικά έτη που θα ακολουθήσουν θα δώσουν έμπνευση στα παιδιά.
Οι δραστηριότητες έδωσαν την δυνατότητα, στους μαθητές και τις μαθήτριες, της ανάληψης πρωτοβουλιών, σε σχέση με το δικαίωμα των παιδιών στην ποιοτική εκπαίδευση, στην Τέχνη και την ελεύθερη έκφραση. Η διάδοση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς υπογραμμίστηκε και πραγματοποιήθηκε με επιτυχία μέσα από την εφαρμογή των προγραμμάτων μας. Συνδέθηκαν τα Εικαστικά μαθήματα με θέματα αγωγής υγείας, την αξιοπρεπή διαβίωση και τις ανθρώπινες αξίες, μέσα από την δημιουργική βιωματική επαφή των παιδιών με παιδαγωγικά εργαλεία και πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό, με την συμμετοχή σε περιβαλλοντικά δίκτυα, όπως και με την χρήση του διαδικτύου. Οι περιβαλλοντικές και κλιματικές αλλαγές τονίστηκαν και αναζητήθηκαν λύσεις και προτάσεις με στόχο την ενεργοποίηση και ευαισθητοποίηση για την σημασία της ατομικής ευθύνης, στην διαμόρφωση του περιβάλλοντος που ζούμε. Τα παιδιά είχαν την δυνατότητα ενεργής συμμετοχής, από την αρχή έως την ολοκλήρωση των έργων, στις δράσεις και την υλοποίησή τους, στην παρουσίαση και έκθεση των πεπραγμένων, στην αξιολόγηση και την ανατροφοδότηση. Η επιβράβευση των αξιέπαινων προσπαθειών, όλων των συμμετοχών στο τέλος της χρονιάς, ήταν σημαντική για τα παιδιά και έδωσε ιδιαίτερη χαρά.
Η καινοτομία στην διδακτική πρακτική και στον σχεδιασμό των δραστηριοτήτων βασίζονταν στην αλληλεπίδραση μεταξύ των παιδιών και την συμμετοχή των γονέων και κηδεμόνων, διευκολύνοντας το άνοιγμα του Σχολείου στην κοινωνία. Η σύνδεση Τέχνης και Τεχνολογίας συνέβαλε στην επιτυχημένη διάχυση των πεπραγμένων στην σχολική κοινότητα, στην τοπική κοινωνία και σε ευρύτερο κοινό μέσα από το διαδίκτυο, καθώς παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Οι συνεργασίες μας με Σχολεία από την Ελλάδα και άλλες χώρες του κόσμου στα προγράμματα eTwinning, που ολοκληρώθηκαν με μεγάλη επιτυχία, αγκαλιάστηκαν με ενθουσιασμό από όλους μας. Τα παιδιά αποκόμισαν θετικές αναμνήσεις και βίωσαν νέες εμπειρίες. Τα προγράμματα απευθύνονταν σε όλα τα παιδιά των τμημάτων που συμμετείχαν καθώς ήταν μέρος των εκπαιδευτικών μας μαθημάτων
Υπήρξε σεβασμός στην προστασία των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων. Δεν εκτέθηκαν σε κανένα κίνδυνο τα παιδιά ενώ οι γονείς είχαν ενημερωθεί και μέσα από τις επίσημες ιστοσελίδες μας χάρηκαν τα αποτελέσματα.
Εκπαιδευτικά προγράμματα
Παρουσιάζονται οι τίτλοι των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και οι σύνδεσμοι με τις αναρτήσεις, που παραπέμπουν σε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτά.
- Τα έργα του Λάμπρου Ορφανού εμπνέουν τα παιδιά – διδασκαλία της Χαρακτικής / Upon the creations of Lambros Orfanos, καινοτόμο πρόγραμμα
- Η Τέχνη για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή – Ένα λαμπρό Σχολείο με την Τέχνη των παιδιών / Fine Arts for the environment and the climate change – A bright School with the pupils’ Art
- Ένα δάσος… μια αγκαλιά για όλου του κόσμου τα παιδιά!
Συμμετοχή σε Περιβαλλοντικά δίκτυα – δράσεις
- Σχολεία για το κλίμα – Νησίδες ανθεκτικότητας και αλλαγής / Συμμετοχή στο Δίκτυο
- Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Φύση χωρίς σκουπίδια» – Συνεργασία Σχολείων το σχολικό έτος 2021-2022
Προγράμματα συνεργασίας με το εξωτερικό μέσα από τα προγράμματα eTwinning
- 19ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου, Ευρωπαϊκά προγράμματα 2021-2022 και συνεργασίες Σχολείων
- Heal wounds / Επούλωση πληγών – eTwinning project
- Be Cyber Smart (BeCS) – eTwinning project
- Δημιουργικότητα και δεξιότητες ζωής – Cultivating life skills through creative projects
- Our school routine. – eTwinning project
- Respect for others even in Virtual Reality – eTwinning project
- «We love science!» – eTwinning project
- Ocean and Antarctica – eTwinning project / Ωκεανός και Ανταρκτική
- Δημιουργικά και οικολογικά Χριστούγεννα / Cre@tive and eco-friendly Christmas season! – eTwinning project
Δραστηριότητες και βραβευμένες δράσεις και μαθητικοί διαγωνισμοί
- Καλοκαιρινές ευχές που ταξιδεύουν και μας ενώνουν….
- Παγκόσμια ημέρα Περιβάλλοντος – Ιούνιος 2022
- World Ocean Day for Schools
- Maritime Day in the School – Greece 2022 – Ναυτική ημέρα στο Σχολείο μας
- Συμμετοχή στον μαθητικό Διαγωνισμό του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού με τίτλο Φαντασία να υπάρχει
- ΜΟΥΣΕΙΟ ΓΟΥΛΑΝΔΡΗ ΦΥΣΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ – 2ος ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ – ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑ- ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΜΑΣ
- Συνεργατική ιστορία – Αν ήμουν Πιγκουίνος
- Εικαστικές προτάσεις για τη γιορτή της μητέρας
- 9th of May – eTwinning Day
- Με αφορμή ένα δέντρο, έργο του Λάμπρου Ορφανού
- Στεφάνια της Πρωτομαγιάς στο 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου – 2022
- Στο Luna park με οδηγό το έργο του Λάμπρου Ορφανού
- Our collaborative story – Η συνεργατική μας ιστορία
- Συνεργασία αγάπης – 4ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου & Δημοτικό Σχολείο Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία»
- Εικαστικά μαθήματα φωτογραφίας
- 22 of April – Earth Day activities
- ΜΑΘΕ – ΠΑΙΞΕ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΕ – ΑΓΑΠΗΣΕ ΤΗ ΦΥΣΗ, ΕΝΑ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
- Ταξίδι στην Ιστορία της Τέχνης με ένα μπουκέτο ηλιοτρόπια
- Πασχαλινές εικαστικές δημιουργίες στο Σχολείο
- Τέχνη και Ελληνική παράδοση – υαλογραφίες
- Η Ελληνική σημαία και τα έργα των παιδιών στην Ανταρκτική
- Τα ρομπότ της Ανακύκλωσης
- Με τις τοιχογραφίες μας ομορφαίνουμε το Σχολείο μας
- Μαθητικές δραστηριότητες ενάντια στο κάπνισμα
- Η επέτειος της επανάστασης του 1821 στο Σχολείο, με εικαστική πνοή
- Βιώσιμη ανάπτυξη – στόχος η ενέργεια
- Μίλα τώρα – 19º Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου – δράσεις ενάντια στην ενδοσχολική βία
- Μίλα τώρα – 4º Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου – δράσεις ενάντια στην ενδοσχολική βία
- ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ–ΠΑΙΔΙ-ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ – οι Διακρίσεις μας!
- #SID2022 – ημέρα ασφαλούς διαδικτύου
- Μοιραζόμαστε αγάπη και ελπίδα
- Οι 17 στόχοι της βιώσιμης ανάπτυξης με δημιουργική προσέγγιση
- Συναισθηματική Αγωγή με Χριστουγεννιάτικες Εικαστικές δραστηριότητες
- 1821-2021 Δραστηριότητες για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση
- Το πιο ξεχωριστό μπισκοτόσπιτο!
- Έπαινοι δραστηριοτήτων 2021-2022 / COP 26
- COP26 – SCHOOL EVENTS
- Σεβασμός στην μοναδικότητα – συμπερίληψη
Φωτογραφικό υλικό – ενδεικτικό των αποτελεσμάτων
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΣΕ ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!!
Θεοδώρα Χανδρινού