Τα παιδιά του πρωινού τμήματος 1,ξεκινήσαμε παρακολουθώντας ένα εκπαιδευτικό βίντεο
όπου με παραστατικές εικόνες και αριθμημένες λεζάντες (1-11) παρουσίαζε αναλυτικά τα στάδια συλλογής της ελιάς μέχρι να γίνει λάδι στο ελαιοτριβείο.
Έτσι, αφού τα είχαμε στο μυαλό μας πιο αναλυτικά και ταξινομημένα, παρακολουθήσαμε ένα άλλο βίντεο όπου βλέποντας τη διαδικασία συγκομιδής ελιάς – παραγωγής ελαιόλαδου, έπρεπε εμείς τώρα πια να διατυπώνουμε και να εξηγούμε τα στάδια, σταματώντας το βίντεο όπου χρειάζεται.
Εξηγώντας ότι το βίντεο αυτό διαδραματίζεται στο Λευκόχωμα Λακωνίας, ασχοληθήκαμε με τη γεωγραφία. Αρχικά, παρατηρώντας έναν παραγωγικό χάρτη με ελιές, κατονομάσαμε κάποιες από τις περιοχές όπου καλλιεργούνται οι κυριότερες ποικιλίες ελιάς στη χώρα μας. Ο θεματικός χάρτης από εδώ.
Ακολουθώντας τα σημεία από πάνω μέχρι κάτω, αναζητήσαμε αυτές τις περιοχές ταυτίζοντας τον χάρτη της Ελλάδας της τάξης μας με τον θεματικό. Αντιστοιχίζαμε τις περιοχές στον δικό μας χάρτη, κολλώντας αυτοκόλλητα χαρτάκια στα σημεία. Γράψαμε τις επτά αυτές περιοχές στα χαρτάκια και τα κολλήσαμε στον χάρτη μας, αφού τις επαναλάβαμε. Διαπιστώσαμε ότι η χώρα μας είναι γεμάτη με καλλιέργειες ελιών από βόρεια, στη Θάσο, μέχρι το πιο νότιο σημείο της, στην Κρήτη!
Μέσω ψηφιακών παιχνιδιών: Μάθαμε για τη χρησιμότητα του λαδιού εκτός από το φαγητό και τα παράγωγα προϊόντα του και συζητήσαμε για προσωπικές μας εμπειρίες σχετικές μ’ αυτά. Διαπιστώσαμε ότι έχουμε όλοι στο σπίτι μας προϊόντα του! Ασχοληθήκαμε με μαθηματικές έννοιες ποσοτήτων, μεγεθών, χωρικών εννοιών, με εικόνες από τη θεματική μας.
Πατήστε στην εικόνα για να παίξετε. Εμείς παίξαμε τη «Χρησιμότητα του λαδιού» και τις «Μαθηματικές έννοιες».
Στην ολομέλεια, παρατηρώντας εικόνες ελαιομαζώματος, περιγράψαμε τη διαδικασία. Χρησιμοποιήθηκαν ο πίνακας του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (που τον θυμηθήκαμε από προηγούμενη δραστηριότητα) και οι δύο εικόνες από τον σύνδεσμο-πατήστε εδώ– που φαίνονται στις φωτογραφίες.
Έπειτα, βλέποντας μια εικόνα με ένα άδειο δέντρο, εντοπίσαμε με συζήτηση τι λείπει για να συμπληρωθεί και ξεκινήσαμε την κατασκευή μας. Σχεδιάσαμε, κόψαμε και κολλήσαμε γύρω από το δέντρο τα λιόπανα με χαρτί τσόχας, κολλήσαμε αληθινά φύλλα ελιάς (τα είχαμε φυλάξει από προηγούμενη δραστηριότητα). Ζωγραφίσαμε σκάλες, αγρότες, εργαλεία, καλάθια, τσουβάλια. Χρησιμοποιήσαμε τέμπερα και την τεχνική με πομ πομ και μανταλάκι για τις ελιές μας, ώριμες και άγουρες, πάνω και κάτω από το δέντρο. Βουτούσαμε πομ πομ διαφόρων μεγεθών σε διαφορετικά χρώματα και ολοκληρώσαμε έτσι τις δημιουργίες μας με την αναπαράσταση του λιομαζώματος!!
Ολοκληρώνοντας τις χθεσινές μας δραστηριότητες, ξεκινήσαμε ακούγοντας και τραγουδώντας για την ελιά και το λάδι.
Επεξεργαστήκαμε το τραγούδι με ένα εικονόλεξο, όπου το διατυπώσαμε μόνοι μας με το συσχετισμό των εικόνων μεταξύ τους. Το εικονόλεξο από την παρουσίαση που θα βρείτε πατώντας το σύνδεσμο εδώ.
Παρακολουθήσαμε
το εκπαιδευτικό βίντεο «Ένα γράμμα μια ιστορία – Ο Ερωτευμένος Ελέφαντας (Ε)» και αναγνωρίσαμε το αρχικό γράμμα της ελιάς και τη φωνούλα του και γράψαμε με τα δάχτυλά μας το κεφαλαίο και το πεζό.
Σκεφτήκαμε και αναζητήσαμε στην τάξη μας παιχνίδια με τα οποία θα μπορούσαμε να το συνθέσουμε. Έτσι, επιλέξαμε κάρτες από παιχνίδι μνήμης, τουβλάκια, jenga, μαρκαδόρους!
Στη συνέχεια βλέποντας δύο εικονόλεξα με τις λέξεις «ΕΛΙΑ» και «ΛΑΔΙ», εντοπίσαμε τα γράμματα των λέξεων μεταξύ άλλων σκόρπιων γραμμάτων και τα κολλήσαμε στα αντίστοιχα κουτάκια για να συνθέσουμε τις δύο λέξεις. Παρατηρήσαμε ότι τα τρία από τα τέσσερα γράμματα τους είναι τα ίδια!
Η παρουσίαση με τα εικονόλεξα ελιά-λάδι. Πατήστε στην εικόνα.
Εξασκηθήκαμε στη φωνολογική ενημερότητα του φωνήματος και στην αναγνώρισή του μέσα από λέξεις στον πίνακα, όπου εντοπίσαμε και ποιες λέξεις έχουν σχέση με την ελιά. Εξασκηθήκαμε επίσης και στη γραφή του Ε, ε σε φύλλο εργασίας και κυκλώσαμε μόνο αυτό, αναγνωρίζοντάς το μέσα στις λέξεις. Τα φύλλα εργασίας από εδώ.
Κάναμε ανασκόπηση των δραστηριοτήτων μας για τον 3ο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τη διαφορετικότητα, μέσα από το φωτογραφικό υλικό της τάξης μας και από τις ομαδικές δημιουργίες μας που είναι αναρτημένες στον τοίχο. Στα δύο κολάζ μας με το τι σημαίνει για τον καθένα μας η διαφορετικότητα, συγκρίναμε τις πρότερες γνώσεις μας με αυτές κατά την ολοκλήρωση της θεματικής. Συμπληρώσαμε το φύλλο αυτοαξιολόγησης και το παρουσιάσαμε στην ολομέλεια-τα φύλλα από εδώ στη μέση περίπου της ανάρτησης.
Σήμερα η τάξη των παιδιών του πρωινού τμήματος 2, έγινε εργαστήρι πειραμάτων. Αρχικά προσπαθήσαμε να αναμείξουμε 2 υλικά . Το ελαιόλαδο και το νερό. Τα προσθέσαμε σε διάφανο μπουκάλι και κάναμε υποθέσεις σχετικά με το αποτέλεσμα της ανάμειξης τους. Στη συνέχεια κουνήσαμε το μπουκάλι και το αφήσαμε για να παρατηρήσουμε τι θα συμβεί με τα δυο υγρά. Θα αναμειχθούν ή θα διαχωριστούν; Γρήγορα φάνηκε ότι το λάδι μετακινήθηκε προς τα πάνω και το νερό προς το κάτω μέρος του μπουκαλιού.
Τα αποτελέσματα καταγράφηκαν σε φύλλο εργασίας.
Το φύλλο εργασίας από εδώ.
Έπειτα σαν δραστηριότητα επέκτασης αναλάβαμε αυτή τη φορά να αναμείξουμε λάδι και ξύδι. Όταν κλείσαμε το μπουκάλι το λάδι παρέμενε στο πάνω μέρος του μείγματος. Παρατηρήσαμε ότι κάθε φορά που γυρνούσαμε το μπουκάλι το λάδι μετακινούνταν προς τα πάνω. Έτσι με κατευθυνόμενες ερωτήσεις διαπιστώσαμε ότι από το ίδιο μπουκάλι μπορούμε να σερβίρουμε και λάδι και ξύδι αρκεί να γυρίσουμε το μπουκάλι ώστε να μετακινηθούν τα δυο υγρά.
Μετά τα πειράματα ανάμειξης υγρών εξασκηθήκαμε στις αναμείξεις…λέξεων. Σκεφτήκαμε συνθέτες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη «λάδι» ή τη λέξη « Ελιά». Στη δραστηριότητα αυτή αξιοποιήσαμε και τον ψηφιακό τροχό.
Πατήστε στην εικόνα για να παίξετε.
Στη συνέχεια ξεκινήσαμε εργαστήρι κατασκευής αιωνόβιων ελαιοδέντρων τσαλακώνοντας χαρτί γκοφρέ ώστε να πετύχουμε το αισθητικό αποτέλεσμα του κορμού της ελιάς. Η κατασκευή μας θα ολοκληρωθεί αύριο.
Τα παιδιά των ολοήμερων τμημάτων γίναμε μια ομάδα φυσικών επιστημόνων και πραγματοποιήσαμε πέντε πειράματα με τη χρήση του λαδιού. Η κα Βάνα μας παρουσίασε τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν και η κα Μαρία συνοδοιπόρος, μας χάρισε όλα τα στιγμιότυπα των πειραμάτων.
Στη συνέχεια, ξεκινώντας κάθε πείραμα, κάναμε τις υποθέσεις μας και στη συνέχεια με τον πειραματισμό είτε τις επαληθεύαμε είτε λαμβάναμε καινούρια γνώση που πραγματικά μας εντυπωσίαζε.
Ξεκινήσαμε από κάτι γνωστό μας που επιβεβαιώσαμε το πρωί, με τα πειράματα της κας Ελένης. Το λάδι επιπλέει πάνω στο νερό λόγω χαμηλότερης πυκνότητας. Όσο κι αν ανακατέψουμε τα δύο υγρά δεν πρόκειται ποτέ να αναμειχθούν.
Και όμως ένα πολύ γνωστό υλικό της κουζίνας μας κάνει το θαύμα και αναμειγνύει το νερό με το λάδι. Το υγρό πιάτων.
Ποιες ήταν οι υποθέσεις μας και τι τελικά αποδείχτηκε.
Το φύλλο καταγραφής, δημιουργία της κας Βάνας.
Το βίντεο από το διαδίκτυο.
Δεύτερο πείραμα, γεμίσαμε ένα ποτηράκι λάδι και ένα ίδιου μεγέθους νερό. Πώς αλλάζουν θέση μόνα τους; Εντυπωσιαστήκαμε με την πίεση που ασκεί το νερό στο χαρτόνι με το οποίο κλείσαμε το ποτήρι με το νερό για να τοποθετηθεί πάνω από το ποτήρι του λαδιού.
Το βίντεο του πειράματος:
Τρίτο πείραμα, το αόρατο ποτήρι. Γεμίσαμε ένα σφηνάκι με λάδι και το τοποθετήσαμε μέσα σ’ένα μεγαλύτερο και ψηλότερο ποτήρι. Το σφηνάκι με το λάδι ήταν ορατό. Πώς έγινε αόρατο;
Γεμίσαμε και το μεγάλο ποτήρι με λάδι καλύπτοντας το σφηνάκι και αυτό “ως δια μαγείας” εξαφανίστηκε από τα μάτια μας.
Το βίντεο από το διαδίκτυο χρησιμοποιεί ηλιέλαιο αλλά εμείς χρησιμοποιήσαμε ελαιόλαδο με τα ίδια αποτελέσματα.
Το τέταρτο πείραμα ήταν οι σταγόνες αναμειγμένου νερού με οινόπνευμα στο λάδι. Τι υποθέσαμε ότι θα συμβεί; Όλα τα υλικά θα ενωθούν. Τι έγινε τελικά; Βουτιά στο λάδι, όπως τιτλοφορείται το βίντεο του πειράματος. Σταγονίτσες σαν μαργαριτάρια επέπλεαν στο λάδι και βυθίστηκαν στον πάτο του ποτηριού σχηματίζοντας αλυσίδα.
Το φύλλο καταγραφής αξιοποιήθηκε και συμπληρώθηκε ομαδικά.
Το φύλλο καταγραφής, δημιουργία της κας Βάνας.
Το βίντεο του πειράματος.
Το πέμπτο πείραμά μας ήταν η λάβα. Εδώ χρησιμοποιήσαμε ηλιέλαιο λόγω ανοικτού χρώματος για να να είναι ορατές οι φυσαλίδες που ανεβοκατεβαίνουν. Χρησιμοποιήθηκε ταμπλέτα αναβραζόμενου παυσίπονου και κόκκινο χρώμα ζαχαροπλαστικής στο νερό.
Το βίντεο του πειράματος.
Στη συνέχεια είδαμε πολλές φωτογραφίες με κότινο(το στεφάνι από κλαδιά ελιάς που στεφάνωναν στην αρχαιότητα τους αθλητές και νικητές). Δημιουργήσαμε ο καθένας το δικό του κλαδάκι που όλα μαζί ενώθηκαν και έφτιαξαν τον κότινο των φυσικών επιστημόνων.
Τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος 2, διακοσμήσαμε το φάκελο στον οποίο τοποθετήσαμε το παζλ της διαμάχης της θεάς Αθηνάς με τον Ποσειδώνα-πατήστε εδώ για να το δείτε στο τέλος της ανάρτησης. Το πήραμε φεύγοντας.
Χορέψαμε το όμορφο τραγούδι “Ελιά μου δέντρο ιερό” ζευγάρια.
Ο χορός μας βιντεοσκοπήθηκε και θα προστεθεί στο υλικό που θα πάρουμε στο τέλος της χρονιάς.
Τα παιδιά του διευρυμένου ωραρίου δημιουργήσαμε ομπρέλα τρισδιάστατη λόγω του βροχερού καιρού. Ιδέα από εδώ.
Πρόσφατα σχόλια