Τα παιδιά του πρωινού τμήματος 1, ξεκινήσαμε με την αφήγηση του παραμυθιού «Η σοφή ελιά», της Ειρήνης Καμαράτου – Γιαλλούση.
Παίξαμε ένα ψηφιακό παιχνίδι σειραθέτησης εικόνων σχετικά με τη χρονική ακολουθία για εμπέδωση της ιστορίας.
Πατήστε στην παρακάτω εικόνα για να παίξετε.
Το παραμύθι στο διαδίκτυο.
Συζητήσαμε για τους οχτώ ήρωες, τις πράξεις και τις αντιδράσεις τους. Ένα παιδί συνέδεσε τη σοφή ελιά με την κυρά Δημοκρατία (βλέπε προηγούμενες ημέρες), λέγοντας ότι του τη θυμίζει και ότι είναι σαν κι αυτήν. Οι υπόλοιποι συμφώνησαν και εξηγήσαμε το λόγο. Σε έναν πίνακα αναφοράς αναγνωρίσαμε τους ήρωες, εντοπίζαμε τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του καθενός με τη σειρά και η κυρία τα κατέγραφε. Τα ξαναδιαβάσαμε, καθώς οι ήρωες είναι αρκετοί και μπερδευτήκαμε λίγο!
Επιδιώξαμε να προσεγγίσουμε την έννοια της δημοκρατίας και της δικαιοσύνης, τις οποίες τόσο αναλύσαμε αυτήν την εβδομάδα της εξέγερσης του Πολυτεχνείου (πατήστε εδώ για να δείτε όλες τις δραστηριότητες για τη 17 Νοέμβρη), μέσα από τη δημοκρατική διαδικασία των εκλογών. Έτσι, κλείσαμε τα μάτια, φανταστήκαμε ότι είμαστε κι εμείς φρούτα, λαχανικά, καρποί στο περιβόλι της ιστορίας μας και προβληματιστήκαμε σχετικά με το ποιον ήρωα θα θέλαμε για αρχηγό μας και γιατί.
Αφού αναφερθήκαμε στις σχετικές έννοιες και τις επαναλάβαμε (εκλογικό κέντρο, κάλπη, ψηφοδέλτιο, ψηφοφορία, υποψήφιοι, ψηφοφόροι, παραβάν και μυστική ψήφος, καταμέτρηση ψήφων), γνωρίσαμε την εκλογική διαδικασία μέσα από αναπαράσταση και παιχνίδι ρόλων. Ψηφίσαμε ιδιωτικά μπαίνοντας στο παραβάν και βάζοντας το σταυρό στο ψηφοδέλτιο στον κατάλληλο για τον καθένα μας αρχηγό. Το διπλώσαμε για να μη φαίνεται και το ρίξαμε στην κάλπη.
Το ψηφοδέλτιο:
Κάναμε καταμέτρηση των ψήφων στον πίνακα με σταυρούς. Προσθέσαμε τους σταυρούς και κάναμε αντιστοίχιση των συμβόλων με τους αριθμούς, αναγνωρίζοντάς τους στους μαγνητικούς αριθμούς της τάξης μας και γράφοντάς τους στον πίνακα. Κάναμε σειραθέτηση των αριθμών από το μικρότερο στο μεγαλύτερο για να δούμε ποιος έχει τις περισσότερες ψήφους. Προς έκπληξή μας οι νικητές ήταν δύο, καθώς είχαμε ισοπαλία της ελιάς με το πεπόνι! Βλέποντας από τον πίνακα αναφοράς τις λέξεις, αντιγράψαμε τα ονόματα των νικητών. Τη Δευτέρα θα γίνει επαναληπτικός γύρος ώστε να βγάλουμε τον αρχηγό μας!!
Τέλος, συμπληρώσαμε κοινό έντυπο αυτοαξιολόγησης, με τα παιδιά του τμήματος 2, για τα εργαστήρια δεξιοτήτων του 3ου θεματικού κύκλου με τίτλο:Ενδιαφέρομαι και ενεργώ κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη με θέμα: Συμπερίληψη, Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα-πατήστε εδώ για να βρείτε όλες τις σχετικές δραστηριότητες.
Τα φύλλα αξιολόγησης:
Τα παιδιά του πρωινού τμήματος 2, επαναλάβαμε σε συντομία την ιστορία « Στο δάσος» που διαβάσαμε την Τετάρτη και προσπαθήσαμε να βάλουμε στη σειρά τις εικόνες της ιστορίας.
Ύστερα παρακολουθήσαμε σε κουκλοθέατρο τη συνέχεια της ιστορίας στην οποία κάποια ζώα του δάσους βάζουν υποψηφιότητα για τη θέση του αρχηγού. Οι υποψήφιοι ήταν τρεις (κουκουβάγια, ελέφαντας, λιοντάρι). Στην παράσταση, ο κάθε υποψήφιος περιέγραψε τα προτερήματα του και έδωσε τις δικές του υποσχέσεις.
Στη συνέχεια τα παιδιά έγιναν τα ζώα του δάσους και ψήφισαν στις εκλογές.
Υπήρχαν ψηφοδέλτια τα οποία συμπληρώθηκαν με ένα σταυρό επιλογής. Τα παιδιά -ζωάκια μπήκαν πίσω από το αυτοσχέδιο παραβάν καθώς η ψηφοφορία είναι μυστική. Αφού συμπλήρωναν την επιλογή τους, έριχναν το ψηφοδέλτιο στην κάλπη.
Στη συνέχεια η κάλπη σφραγίστηκε με κλειδαριά για να μην αλλοιωθεί το αποτέλεσμα μέχρι να γίνει η καταμέτρηση των ψήφων.
Κατά την καταμέτρηση οι ψήφοι καταγράφηκαν στον πίνακα , προσμετρήθηκαν και … η νίκη του λιονταριού ήταν πανηγυρική ! Έγινε επίσημα η νέα αρχηγός του δάσους!
Τέλος, συμπληρώσαμε το παραπάνω έντυπο αυτοαξιολόγησης, όπως και τα παιδιά του τμήματος 1, για τον κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Τα παιδιά των ολοήμερων τμημάτων με αφορμή το παραμύθι “Η σοφή ελιά” προχωρήσαμε να γνωρίσουμε το σημαντικό δέντρο της ελιάς και το ελαιόλαδο. Ξεκινήσαμε την επεξεργασία της παρακάτω διαδραστικής παρουσίασης. Πατήστε στην εικόνα για να τη δείτε.
Είδαμε μέσα από την παρουσίαση διαφανειών στην αρχή, τη διαδικασία από το δέντρο της ελιάς στην παραγωγή λαδιού. Στη συνέχεια τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος 1, παρακολουθήσαμε το παρακάτω βίντεο.
Τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος 2, παρακολουθήσαμε βίντεο της διαδικασίας(Πώς παίρνουμε το λάδι και Πώς βγάλαμε το λάδι από την ελιά) από προηγούμενη ανάρτησή μας-πατήστε εδώ.
Στη γειτονική αυλή υπάρχει ελιά, κόψαμε κλαδάκια με πράσινα φύλλα(σαν αειθαλές δέντρο που είναι η ελιά) με ελιές άγουρες και ώριμες για να κατανοήσουμε τη διαφορά.
Σαν γνήσιοι επιστήμονες, τα παιδιά του ολοήμερου τμήματος 2, με τους μεγεθυντικούς φακούς παρατηρήσαμε τις λεπτομέρειες των φύλλων και την επιφάνεια των ελιών.
Κάναμε ελαιοτριβείο τα δάχτυλά μας και βγάλαμε τον πολτό της ελιάς που μοσχοβόλησε λαδάκι. Λάδι μύριζε και το χαρτί που έπεσε το ζουμί της λιωμένης ελιάς αλλά και τα χέρια μας.
Παίξαμε και online παιχνίδι σειραθέτησης των εικόνων από την ελιά στο λάδι.
Πατήστε στην εικόνα για να παίξετε.
Από την παραπάνω παρουσίαση, τα παιδιά και των δύο ολοήμερων τμημάτων, συμπληρώσαμε 2 μαθηματικά φύλλα, χωρικών εννοιών-πάνω, κάτω-αρίθμησης,
αναγνώρισης ποσοτήτων και ταύτισης με τους ανάλογους αριθμούς.
Πρόσφατα σχόλια