Μεγαλώνει, μεγαλώνει….ο σπόρος
Οι μαθητές του 1ου Ολοήμερου Τμήματος και οι νηπιαγωγοί Κοντού Βιργινία και Βελαλή Ιωάννα υλοποίησαν το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: “Μεγαλώνει, μεγαλώνει…ο σπόρος” κατά το Σχολικό έτος 2017-18.
Οι μαθητές του 1ου Ολοήμερου Τμήματος και οι νηπιαγωγοί Κοντού Βιργινία και Βελαλή Ιωάννα υλοποίησαν το πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα: “Μεγαλώνει, μεγαλώνει…ο σπόρος” κατά το Σχολικό έτος 2017-18.
Φρούτα ζουμερά
Διαβάσαμε το παραμύθι: «Μια πολύ πεινασμένη κάμπια» και ταξινομήσαμε τα φρούτα και τα φαγητά που έφαγε η κάμπια κάθε μέρα. Ταξινομήσαμε επίσης τα φρούτα σύμφωνα με τις 4 εποχές και παίξαμε με τη συνοδεία μουσικής. Κάθε παιδί κρατάει το φρούτο που έχει διαλέξει και στο σταμάτημα της μουσικής το τοποθετεί στην εποχή που πρέπει.
Αντιστοιχήσαμε τα καλοκαιρινά φρούτα με τα ονόματα τους, τα ξεχωρίσαμε ανάλογα με τα κουκούτσια τους(μεγάλα, μικρά, εσωτερικά, εξωτερικά), ψηφίσαμε το αγαπημένο μας, το ζωγραφίσαμε και γράψαμε το όνομα του. Φτιάξαμε λογικές σειρές με φρούτα και μάθαμε το τραγούδι: «Το καλοκαίρι» βάζοντας στη σωστή σειρά και αριθμώντας (1-4) τα φρούτα που ακούγονται στο τραγούδι.
Λύσαμε αινίγματα για 5 καλοκαιρινά φρούτα αντιστοιχίζοντας κάθε αίνιγμα με το σωστό φρούτο και τη σωστή καρτέλα (εικόνα-λέξη). Κάναμε ψηφοφορία με ξυλάκια, διαλέγοντας και λύνοντας το αίνιγμα που μας άρεσε περισσότερο. Μετρήσαμε τις συλλαβές καλοκαιρινών φρούτων, βρήκαμε το σωστό αριθμό και συγκρίναμε ποια φρούτα έχουν τις περισσότερες και ποια τις λιγότερες συλλαβές.
Διαβάσαμε το παραμύθι: « Γλυκόξινη αγάπη» και φτιάχνοντας ένα διάγραμμα Venn βρήκαμε τις ομοιότητες και διαφορές με τον «Πρίγκιπα Λεμόνη». Στη συνέχεια ψηφίσαμε και ζωγραφίσαμε το παραμύθι που μας άρεσε περισσότερο. Διαβάσαμε επίσης το : «Μήλα γύρω-γύρω στη μέση πορτοκάλι» και συζητήσαμε για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή της.
Φτιάξαμε όμορφες κατασκευές:
-Καρπουζάκια που στόλισαν το δέντρο της τάξης μας.
-Μήλα και κεράσια με λωρίδες από κάνσον χαρτόνι.
-Φρουτένια ανθρωπάκια.
-Δροσερές λεμονάδες.
-Μάσκες: Αγόρια (αχλάδια)/ Κορίτσια (φράουλες)
Αποφασίσαμε με τα παιδιά να φτιάξουμε και να δοκιμάσουμε μια καλοκαιρινή φρουτοσαλάτα. Τα παιδιά έφεραν φρούτα από το σπίτι τους, τα αναγνωρίσαμε και τα αντιστοιχήσαμε με τις σωστές καρτέλες (εικόνες- λέξεις). Δοκιμάσαμε φρούτα με κλειστά μάτια και στη συνέχεια φτιάξαμε τη φρουτοσαλάτα μας προσθέτοντας μέλι και κανέλα. Ζωγραφίσαμε τα φρούτα που χρησιμοποιήσαμε και παίξαμε το κινητικό γλωσσικό παιχνίδι: «Φρουτοσαλάτα».
Λίγο πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς κάναμε με τα παιδιά ένα μικρό «πάρτι». Ξεκινήσαμε με 2 παιχνιδάκια: Ένα γευστικό διαγωνισμό όπου τα παιδιά με κλειστά μάτια δοκίμασαν πατατάκια με ρίγανη και με αλάτι και ψήφισαν την αγαπημένη τους γεύση και μια σκυταλοδρομία σε 2 ομάδες όπου προσπαθούσαν να πιάσουν τα πατατάκια μόνο με το στόμα τους. Στη συνέχεια φάγαμε τα πατατάκια μας, ήπιαμε το χυμό μας και διασκεδάσαμε ακούγοντας καλοκαιρινά τραγούδια.
Τα παιδιά του 2ου τμήματος του 10ου ολοήμερου νηπιαγωγείου Χίου σας εύχονται:
Καλό Καλοκαίρι!!!
Με αφορμή την καλοκαιρινή μας γιορτή με θέμα το γάμο του Πρίγκιπα Λεμόνη ξεκινήσαμε να μιλάμε για τα φρούτα και τα λαχανικά θέλοντας να τα γνωρίσουμε καλύτερα και να μάθουμε περισσότερα πράγματα για αυτά.
Αρχικά διαβάσαμε το παραμύθι: «Ο Πρίγκιπας Λεμόνης» και βρήκαμε ποια λαχανικά παρουσιάζονται σε αυτό. Ταξινομήσαμε φρούτα και λαχανικά (σύμφωνα με το είδος και το χρώμα) και τα αριθμήσαμε. Διαμορφώσαμε και το μπακάλικο μας ανάλογα βάζοντας φρούτα και λαχανικά που τρώμε την Άνοιξη και το Καλοκαίρι.
Λαχανικά υγιεινά
Ταξινομήσαμε τα λαχανικά σύμφωνα με τις εποχές δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα λαχανικά του καλοκαιριού(ταξινόμηση ανάλογα με το χρώμα/ το σχήμα/ το είδος). Παίξαμε και ένα κινητικό παιχνίδι σχετικό με τη γλώσσα(βάζαμε το λαχανικό μας στο σωστό στεφάνι όπου υπήρχε το αντίστοιχο αρχικό γράμμα).
Διαβάσαμε το βιβλίο: «Τα λαχανικά» και επιλέξαμε το λαχανικό που θα θέλαμε να είχαμε στο μεσημεριανό μας φαγητό με νικητή τις πατάτες. Είδαμε και σχολιάσαμε τον πίνακα : «Πατατομαζώχτρες» ( J. Pinto) και τον ζωγραφίσαμε. Κάναμε μια πινακογράφηση με θέμα πως μου αρέσει να τρώω τις πατάτες μου (βραστές, ψητές,τηγανιτές, πουρές) και παίξαμε τα παιχνίδια: «Καυτή πατάτα», «Μετακινώντας πατάτες», (σε διαδρομές στο πάτωμα με ξυλάκια γυμναστικής) και το ρυθμικό παιχνίδι: «Πατάτα ψητή, πατάτα βραστή, πατάτα τηγανιτή».
Σε κύκλο προσπαθήσαμε να περιγράψουμε ένα καλαμπόκι χωρίς να επαναλαμβάνουμε τις ίδιες λέξεις (όποιος το έκανε έβγαινε από το παιχνίδι). Διαβάσαμε 3 μύθους για το καλαμπόκι και τους αντιστοιχήσαμε με τα ανάλογα έργα τέχνης. Ζωγραφίσαμε καλαμπόκια και συμπληρώσαμε τους σπόρους τους. Κάναμε και τα μαθηματικά μας με το καλαμπόκι: Ρίχναμε 2 ζάρια , κάναμε πρόσθεση και ζωγραφίζαμε το σωστό αριθμό.
Φτιάξαμε λογικές σειρές με λαχανικά και συμπληρώσαμε τον κύκλο που έλειπε από κάθε λαχανικό. Βάλαμε στα καρότα μας τόσα κοτσάνια όσα μας έλεγε ο αριθμός, κόψαμε και ζωγραφίσαμε τα χαρακτηριστικά του λαχανικού της επιλογής μας, παίξαμε το παιχνίδι: «Βρες το λαχανικό» και χορέψαμε «το χοντρό μπιζέλι».
Διαβάσαμε το παραμύθι: «Καβγάς στο μαγειρειό» και βάλαμε με τη σωστή σειρά τα λαχανικά και τα κρέατα που εμφανίζονται στο παραμύθι. Στη συνέχεια φτιάξαμε πιάτα με 1 μερίδα κρέας και 2 μερίδες λαχανικών, ψηφίσαμε ποιο προτιμάμε και τα μεταφέραμε σε Φ.Ε.
Την Τετάρτη 13 Ιουνίου πραγματοποιήθηκε η Καλοκαιρινή γιορτή του 1ου Ολοήμερου Τμήματος με τίτλο: “10 Μήνες μαζί”
Την Τρίτη 12 Ιουνίου 2018 πραγματοποιήθηκε η καλοκαιρινή γιορτή του 2ου Ολοήμερου Τμήματος με θέμα: “Ο Γάμος του Πρίγκηπα Λεμόνη”
Δεινόσαυροι και Φυσική Αγωγή
-« Ποιος κρύβει το δεινόσαυρο;»
-Βρίσκω από πού προέρχεται η φωνή του τυραννόσαυρου Rex χρησιμοποιώντας μόνο την ακοή μου.
-Περπατάμε στα 2/στα 4 πόδια για να διαπιστώσουμε ποιοι δεινόσαυροι περπατούσαν πιο γρήγορα.
-« Φυτοφάγοι- σαρκοφάγοι» (παιχνίδι με στεφάνια).
-Ρίξαμε το ζάρι και μιμηθήκαμε την κίνηση του δεινόσαυρου που τυχαίναμε κάθε φορά.
-Memory game με δεινόσαυρους.
-Μιμηθήκαμε τον τρόπο που περπατούσαν/ πετούσαν/ κολυμπούσαν οι δεινόσαυροι.
-Δραματοποιήσαμε τον τρόπο ζωής του τρικεράτοπα: (περπατάω στο δάσος, ψάχνω για τροφή, κτλ).
-« Ο δεινόσαυρος που καίει».
-«Ο χορός του καπέλου» (με καπέλο δεινόσαυρου).
Δεινόσαυροι και Εικαστικά
-Με αφορμή το σκελετό δεινόσαυρου που υπήρχε στη μπλούζα του Νικόλα προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε το δεινόσαυρο στον οποίο άνηκε ο σκελετός. Στη συνέχεια κάναμε διαγωνισμό και το βραβείο κέρδισε αυτός που είχε κάνει το καλύτερο μοντέλο δεινόσαυρου.
-Φτιάξαμε δεινόσαυρους με χάρτινα πιάτα και ρολά υγείας.
-Ζωγραφίσαμε δεινόσαυρους σε 6 βήματα.
-Φτιάξαμε πατούσες δεινοσαύρων και μάσκες τρικεράτοπα.
-Κόψαμε και ζωγραφίσαμε δεινόσαυρους και στολίσαμε με αυτούς το δέντρο της τάξης μας.
-Κόψαμε, ζωγραφίσαμε και κολλήσαμε αγκάθια στην πλάτη στεγόσαυρων.
-Φτιάξαμε σκελετό δεινόσαυρου με μπατονέτες (ομαδική εργασία).
Κατά τη διάρκεια του θέματος μετατρέψαμε τη φάρμα μας σε «Μουσείο Δεινοσαύρων» και ζητήσαμε από τα παιδιά να φέρουν και αυτά πράγματα σχετικά με τους δεινόσαυρους. Έτσι στην τάξη μας εμφανίστηκε ένας τεράστιος T-Rex, καθώς και άλλοι δεινόσαυροι (μικρότεροι και μεγαλύτεροι), γυαλιά 3D και κατασκευές που έκαναν τα ίδια τα παιδιά (όπως αβγά δεινοσαύρων).
Δεινόσαυροι και Φυσικές Επιστήμες.
-Διαβάσαμε από βιβλία για τα αβγά που γεννούσαν οι δεινόσαυροι και είδαμε σε φυσικό μέγεθος αβγά τρικεράτοπα και εντομόσαυρου.
-Φτιάξαμε απολιθώματα με γύψο και συναρμολογήσαμε σκελετό δεινόσαυρου.
-Παρουσιάσαμε στα παιδιά ένα παγωμένο αβγό δεινόσαυρου ( που υποτίθεται ότι βρέθηκε σε μια παραλία) και μέσα του ήταν εγκλωβισμένος ένας μικρός τρικεράτοπας. Καταγράψαμε τις ιδέες μας για το πώς μπορεί να λιώσει ο πάγος , τις εφαρμόσαμε και καταλήξαμε να αφήσουμε το αβγό να λιώσει στον ήλιο.
-Πραγματοποιήσαμε πειράματα σχετικά με την εξαφάνιση των δεινοσαύρων πάνω σε μακέτα:
1ο πείραμα: Ένας μετεωρίτης κάλυψε το φως( φακός) με σκόνη.
2o πείραμα: Έκρηξη ηφαιστείου.
Δεινόσαυροι και μαθηματικά
Ταξινομήσαμε τους δεινόσαυρους με διάφορα κριτήρια:
-2/4 πόδια.
-Σαρκοφάγους/Φυτοφάγους
-Στεριά/Νερό/Αέρας
-Σειραθετήσεις (από το μεγάλο στο μικρό/ από το μικρό στο μεγάλο/ μικρό, μεσαίο, μεγάλo)
-Συγκρίναμε το ύψος μας με το στόμα και τα δόντια του Τ-Rex.
-Πάρκο δεινοσαύρων: Ένα παιδί μπαίνει μέσα στο πάρκο. Τα υπόλοιπα παιδιά το καθοδηγούν να βγει χωρίς να το φάνε οι δεινόσαυροι χρησιμοποιώντας χωροχρονικές έννοιες (πάνω, κάτω, δεξιά, αριστερά, κτλ)
-Μετρήσαμε το μήκος των δεινοσαύρων με κυβάκια και συμπληρώσαμε αντίστοιχο Φ.Ε.
-Φτιάξαμε τις παρεούλες του 10. Βάλαμε σε ένα στεφάνι μια ποσότητα δεινοσαύρων και προσπαθήσαμε να βρούμε πόσους να βάλουμε στο άλλο στεφάνι για να είναι όλοι μαζί 10.
-Βάλαμε στη σωστή σειρά τις εικόνες της ζωής ενός τυραννόσαυρου Rex και τις αριθμήσαμε (1-8).
-Αντιστοιχήσαμε δεινόσαυρους με τα αβγά τους σύμφωνα με το χρώμα.
-Βάλαμε δόντια στο «φαφούτη» δεινόσαυρο εκτιμώντας αρχικά πόσα δόντια πρέπει να ζωγραφίσουμε και συγκρίνοντας στη συνεχεία την εκτίμηση μας με το αποτέλεσμα.
-Παίξαμε Bingo με δεινόσαυρους.
-Χωριστήκαμε σε 2 ομάδες( κίτρινη/μπλε) και ως παλαιοντολόγοι προσπαθήσαμε να βρούμε αβγά και κόκαλα δεινοσαύρων και να τα αριθμήσουμε (1-9).
-Ψηφίσαμε με κυβάκια τον αγαπημένο μας δεινόσαυρο και με ξυλάκια τον «καινούριο» δεινόσαυρο που ανακαλύψαμε και ζωγραφίσαμε.
-Συμπληρώσαμε 2 πίνακες διπλής εισόδου σχετικούς με δεινόσαυρους.
Οι δεινόσαυροι, τα σπονδυλωτά ζώα που κυριάρχησαν στο γήινο οικοσύστημα για πάνω από 160 εκατομμύρια χρόνια και εξαφανίστηκαν στο τέλος της κρητιδικής περιόδου πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών και εξάπτουν τη φαντασία τους. Αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα πράγματα για αυτούς παρουσιάζοντας στην παρεούλα τον «Άκη Δεινοσαυράκη». Αφού τον γνωρίσαμε ,του κάναμε ερωτήσεις και φτιάξαμε το ιστόγραμμα μας.
Δεινόσαυροι και Γλώσσα
-Ανασυνθέσαμε τη λέξη δεινόσαυρος (πεζά / κεφαλαία) και παίξαμε ένα παιχνίδι: O Τ- Rex κρύβει ένα γράμμα της λέξης και ένα παιδί κάθε φορά προσπαθεί να βρει ποιο γράμμα λείπει. Στο τέλος μετράμε ποιος έχει τα περισσότερα γράμματα (εμείς ή ο T-Rex).
– Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες (ανάλογα με τις περιόδους της γης που έζησαν οι δεινόσαυροι: ιουρασικό/ τριαδικό/ κρητιδικό). Κάθε ομάδα με τη βοήθεια πινάκων αναφοράς προσπαθεί να βρει τους δεινόσαυρους – καρτέλες που ανήκουν στη συγκεκριμένη περίοδο και να τους αντιστοιχήσει με τα ονόματα τους.
-Παίξαμε γλωσσικό παιχνίδι με τις συλλαβές από τα ονόματα των δεινοσαύρων. Βλέπαμε τα ονόματα, τα σχηματίσαμε και τα βάλαμε στο σωστό στεφάνι ανάλογα με τις συλλαβές (4 ή 5).
-Φτιάξαμε διάγραμμα Venn με τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε σαρκοφάγους και φυτοφάγους δεινόσαυρους (τοποθετώντας στα στεφάνια τις σωστές κάρτες).
– Παρουσιάσαμε αινίγματα για 4 δεινόσαυρους (διπλόδοκος, τρικεράτοπας, τυραννόσαυρος, αγκυλόσαυρος). Βρήκαμε τη λύση και επιλέξαμε το αίνιγμα που θέλαμε να λύσουμε βάζοντας επάνω το όνομα μας.
-Χωριστήκαμε σε ομάδες 2 ή 3 ατόμων, πήραμε από ένα βιβλίο με δεινόσαυρους και ψάχναμε να βρούμε ονόματα που το αρχικό τους γράμμα άρχιζε από το γράμμα που μας έχει δοθεί (καταγραφή). Επίσης αντιστοιχήσαμε το όνομα κάθε δεινόσαυρου από το γράμμα που ξεκινάει.
-Διαβάσαμε το βιβλίο: «Δεινόσαυροι, δεινόσαυροι πολλοί», φτιάξαμε ζευγάρια αντίθετων εννοιών και τοποθετήσαμε σε αυτά τους σωστούς δεινόσαυρους .
-Παίξαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με δεινόσαυρους και κάρτες με ίδιες καταλήξεις: Όταν τα παιδιά πέσουν πάνω σε βράχο που λέει « Κάρτα» πρέπει να σηκώσουν μια εικόνα και να την ταιριάξουν με μια άλλη που έχει την ίδια κατάληξη: (π.χ σχολείο- ψυγείο, σκάλα- δασκάλα).
– Βρήκαμε και αντιγράψαμε τα ονόματα των γύψινων απολιθωμάτων που είχαμε φτιάξει από το παιχνίδι: «Ίχνη και απολιθώματα».
-Είδαμε λέξεις- καρτέλες με τα εργαλεία του παλαιοντολόγου και τις αντιστοιχήσαμε με εργαλεία που βρήκαμε στο σχολείο (σφυρί, μεγεθυντικός φακός, κτλ). Συμπληρώσαμε επίσης τη φράση: « Αν ήμουν παλαιοντολόγος… και ζωγραφίσαμε τη σκέψη μας.
-Διαβάσαμε το παιχνιδοπαραμύθι: «Ο αληθινός δεινόσαυρος φοβάται;» (Β. Ηλιόπουλος).
-Διαβάσαμε επίσης βιβλία που μας έδωσαν πολλές πληροφορίες για τους δεινόσαυρους:
2. «Δεινόσαυροι» (με τρισδιάστατες εικόνες).
3. «Βρες το δεινόσαυρο».
4. «Ο Βασιλικός τυραννόσαυρος».
5. «Θέλω να ξέρω αν ο Τρικεράτωψ είχε κέρατα και άλλες ερωτήσεις σχετικές με τους δεινόσαυρους…»