2ο Εργαστήριο δεξιοτήτων: Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο
Στα πλαίσια του 2ου Εργαστηρίου Δεξιοτήτων από τη Θεματική ενότητα “Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική συναίσθηση & Ευθύνη: Συνεργασία στο Νηπιαγωγείο”.
Οι στόχοι αυτού του ΕΔ επικεντρώθηκαν στην ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων των νηπίων, μέσα από βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες. Ειδικότερα πραγματοποιήθηκαν δραστηριότητες όπου τα νήπια είχαν την δυνατότητα να ενισχύσουν τις κοινωνικές τους αλληλεπιδράσεις και την αίσθηση του “ανήκειν” μέσα στην ομάδα, να αναγνωρίσουν τη σημασία της συνεργασίας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, να μοιραστούν υλικά και χώρο με σεβασμό και να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση μέσα από την ομαδική επιτυχία.
Διαβάσαμε παραμύθια όπως το “Με αυτή τη μπάλα παίζουμε όλοι”, “Ο Ντίνος και το κουτί της φιλίας” και το “Γογγύλι του παππού”.
Ζωγραφίσαμε σε ζευγάρια και σε μικρές ομάδες και κάναμε ομαδικές εργασίες.
Φτιάξαμε τα ρολόγια της συνεργασίας και τραγουδήσαμε το τραγούδι της συνεργασίας.
Χειμώνας
Με την επιστροφή στο νηπιαγωγείο μετά τις χριστουγεννιάτικες διακοπές μας μιλήσαμε για το 2025 και φτιάξαμε καπελάκια για τη νέα χρονιά. την Κόψαμε από ένα κομμάτι βασιλόπιτα, γράψαμε μια ευχή και φτιάξαμε την « Βασιλόπιτα των ευχών». Είδαμε ποίημα- εικονόλεξο για τον Ιανουάριο και τον ζωγραφίσαμε όπως τον φανταζόμαστε. Διαβάσαμε την παροιμία: «Του Γενάρη το φεγγάρι…» και κάναμε αντίστοιχη χειροτεχνία.
Διαβάσαμε βιβλία για το χειμώνα και συζητήσαμε για τις αλλαγές που συμβαίνουν στη φύση, κτλ).Παίξαμε τροχό στο διαδραστικό πίνακα: «Γύρω- γύρω χειμώνας» , συγκεντρώσαμε στην παρεούλα πράγματα που μας τον θυμίζουν και παίξαμε παιχνίδι μνήμης. Μιλήσαμε για τις ιώσεις και για το πως μπορούμε να προφυλαχθούμε από αυτές ,διαβάσαμε το ποίημα : « Ο κύριος γκούχου–γκουχ» και φτιάξαμε τους δικούς μας κόβοντας πρόσωπο και παλάμη.
Είδαμε πίνακα αναφοράς με τα μέρη του χιονάνθρωπου και ολοκληρώσαμε ό.τι έλειπε από τον χιονάνθρωπο σε Φ.Ε. Διαβάσαμε το διαδραστικό παραμύθι: «Μια τέλεια χειμωνιάτικη μέρα» και φτιάξαμε το δικό μας χιονάνθρωπο( ομαδική εργασία). Βάλαμε στο χιονάνθρωπο τόσα κουμπιά (πομ πον), όσα μας έλεγε ο αριθμός του καπέλου του και κόψαμε και ζωγραφίσαμε χιονάνθρωπους. Φτιάξαμε σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό το χιόνι ,κόψαμε και ζωγραφίσαμε χιονονιφάδες και φτιάξαμε τα παράθυρα του χειμώνα.
Ακούσαμε το τραγούδι: «Στου χιονάνθρωπου τη μύτη», το ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε τα πουλάκια του χειμώνα. Διαβάσαμε το ποίημα: «Τα ζωάκια τo χειμώνα» και παίξαμε το παιχνίδι: «Σε ποια φωλιά θα κοιμηθώ;» ( αντιστοιχίζοντας ζώα με την κατάλληλη φωλιά). Είδαμε την ιστορία του φαλακρού σκαντζόχοιρου και διαβάσαμε το παραμύθι: «Άουτς». Βάλαμε στην πλάτη του σκαντζόχοιρου τα αντικείμενα που κόλλησαν πάνω του ( μήλο, αχλάδι, φύλλο, κτλ) καθώς και τα ζώα που συνάντησε. Ζωγραφίσαμε το παραμύθι και παίξαμε παιχνίδι και κουίζ στο wordwall.
Παίξαμε κουίζ και αινίγματα για τα ρούχα του χειμώνα, ντύσαμε το Μαυρούλη με χειμωνιάτικα ρούχα, κάναμε μαθηματικές δραστηριότητες με τις κάλτσες του χειμώνα και κόψαμε και διακοσμήσαμε σκουφάκια και γαντάκια.
Μέσα από τα βιβλία: « Ο άρχοντας του Χειμώνα και η Νεράιδα του Καλοκαιριού» και «Όλες οι εποχές του χρόνου σ’ ένα ΔΕΝΤΡΟ» μιλήσαμε για τις 4 εποχές. Ψηφίσαμε και ζωγραφίσαμε την αγαπημένη μας και παίξαμε παιχνίδια στο wordwall. Είδαμε το εικονόλεξο του τραγουδιού: «Στου καινούριου χρόνου την αυλή», το ακούσαμε και ζωγραφίσαμε τις εικόνες που μας έφερε στο μυαλό.
Αναφερθήκαμε στα ροφήματα του χειμώνα, ζωγραφίσαμε το αγαπημένο μας ,φτιάξαμε ρόφημα ζεστής σοκολάτας που απολαύσαμε με μπισκότα και κόψαμε τις δικές μας κούπες που διακοσμήσαμε με χρωματιστές χιονονιφάδες.
Κάναμε winter yoga και φέτος ήμασταν τυχεροί καθώς είδαμε να πέφτουν χιονονιφάδες στην αυλή μας.
Ήρθαν τα Χριστούγεννα ξανά !
Με τον ερχομό του Δεκεμβρίου ξεκινήσαμε να μπαίνουμε σιγά σιγά σε χριστουγεννιάτικο κλίμα. Διαβάζαμε και ζωγραφίσαμε το ποίημα-εικονόλεξο της Ιωάννας Κυρίτση-Τζώρτζη «Δεκέμβριος» , ακούσαμε το τραγούδι του Παντελή Θαλασσινού: « Δόξα Δεκέμβρη Μήνα» και γνωρίσαμε χριστουγεννιάτικα έθιμα της Ελλάδας. Μάθαμε για την ιστορία της γέννησης μέσα από καρτέλες-εικόνες και φτιάξαμε ημερολόγια αντίστροφης μέτρησης με τον ΄Αγιο Βασίλη.
Στολίσαμε το χριστουγεννιάτικο δέντρο του σχολείου μας, διαβάσαμε το παραμύθι: «Αγαπώ τα Χριστούγεννα» και ζωγραφίσαμε και αιτιολογήσαμε για ποιο λόγο τα αγαπάμε εμείς. Είδαμε την ιστορία του μπισκοτοανθρωπούλη( gingerbread man), την αναδιηγηθήκαμε και τη ζωγραφίσαμε. Λύσαμε χριστουγεννιάτικα αινίγματα και αντιστοιχίσαμε καρτέλες με χριστουγεννιάτικες λέξεις με το αρχικό τους γράμμα.
«Ο μαγικός τάρανδος της Όλι» μας μάγεψε με την περιπέτεια του και με τη βοήθεια του μάθαμε να ζωγραφίζουμε ταρανδάκια. Διαβάσαμε το παραμύθι: « Ο Αι- Βασίλης ακυρώνει τα Χριστούγεννα», συγκεντρώσαμε λαχανικά και άλλα τρόφιμα για να βοηθήσουμε τον Αι-Βασίλη να ξεκινήσει διατροφή και γυμναστήκαμε μαζί του.
Ομαδοποιήσαμε ( δέντρα , έλατα και δώρα) και αντιστοιχίσαμε σχέδιο και ποσότητα. Μέσα από καρτέλες ομαδοποίησης ( δώρα, έλκηθρα, άγιοι βασίληδες) κάναμε αντιστοιχήσεις ανά είδος και χρώμα. Βάλαμε στα χριστουγεννιάτικα δεντράκια τόσα πομ πον όσα μας έλεγε ο αριθμός των αστεριών και τοποθετήσαμε τα σωστά σχήματα στο χριστουγεννιάτικο στεφάνι.
Παίξαμε κουίζ και τροχό στο διαδραστικό πίνακα και βοηθήσαμε το ρομποτάκι beebot να βρει το σωστό δρόμο( οριοθέτηση , κατεύθυνση). Είδαμε κάρτες με χριστουγεννιάτικες εικόνες και παίξαμε ψυχοκινητικές παρομοιώσεις.
Διαβάσαμε διάφορα χριστουγεννιάτικα παραμύθια, φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα, στολίσαμε την τάξη μας με πολλές χριστουγεννιάτικες κατασκευές και ζωγραφίσαμε σακούλες για να πάρουμε στο σπίτι τις δημιουργίες μας.
Σχήματα
Ξεκινήσαμε την ενασχόληση μας με τα σχήματα βλέποντας εποπτικό υλικό, αντιστοιχίζοντας τα με αντικείμενα της τάξης και πράγματα που υπάρχουν στο ευρύτερο περιβάλλον ( π.χ. κύκλος-ήλιος-φεγγάρι, κτλ) και ζωγραφίζοντας διάφορα σχήματα. Αντιστοιχίσαμε σχήματα με τη σωστή εικόνα ( με μανταλάκι) και με αντικείμενα της τάξης μας. Διαβάσαμε το ποίημα: «Τα Σχηματάκια», το ζωγραφίσαμε και φτιάξαμε με τα σχήματα της τάξης μας διάφορα αντικείμενα ( αυτοκίνητο, τρένο, λουλούδι, κτλ).
Φτιάξαμε σχήματα με ξυλάκια και πλαστελίνη και αντιστοιχίσαμε τις πόρτες από τα σπιτάκια με το σωστό σχήμα. Ακούσαμε το παραμύθι: « Τα σχήματα μαλώνουν» και ζωγραφίσαμε τα 3 σχήματα της ιστορίας (κύκλος/ τρίγωνο/ τετράγωνο). Παίξαμε τον τροχό με τα σχήματα στο διαδραστικό πίνακα (αναγνώριση/ αντιστοίχιση/ ομαδοποίηση) και επιτραπέζιο παιχνίδι με σχήματα στην παρεούλα.
Είδαμε πίνακες από την εποχή του κυβισμού και προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι έχουν ζωγραφίσει οι καλλιτέχνες. Παρατηρήσαμε πίνακες του Klee, του Kandinsky, του Picasso και ζωγραφίσαμε τη δική μας εκδοχή. Παίξαμε παιχνίδια και κουίζ στο διαδραστικό πίνακα, ζωγραφίσαμε ό,τι θέλαμε με ένα τυχαίο σχήμα και φτιάξαμε το δικό μας έργο τέχνης με σχήματα.
Βιβλιοβαλιτσοιστορίες!!!
Με αφορμή την έναρξη της δανειστικής βιβλιοθήκης στην τάξη μας διαβάσαμε το βιβλίο: «Ο Βασιλιάς και το βιβλίο-πουλί», δραματοποιήσαμε ήχους και κινήσεις και συγκεντρώσαμε αντικείμενα που αναφέρονται στο βιβλίο.
Διαβάσαμε την ιστορία του Αστέρη του Βιβλιοφάγου, σειραθετήσαμε εικόνες από την ιστορία του και τον ζωγραφίσαμε με τη μέθοδο «κάνε ό,τι κάνω». Διαβάσαμε διάφορα είδη βιβλίων (παραμύθια, βιβλία γνώσεων, κτλ) και είδαμε τα μέρη ενός βιβλίου( τίτλος, συγγραφέας, κτλ) Διαβάσαμε το παραμύθι: «Οι φίλοι του δάσους πηγαίνουν σχολείο» και ζωγραφίσαμε τι θέλει να μας πει η κουκουβάγια για τα βιβλία.
Μιλήσαμε για τη φωνή Β,β, και κάναμε Φ.Ε για την εμπέδωση του γράμματος. Μέσα από τις Βαλιτσοιστορίες και τις βαλίτσες του Ακριθάκη προσεγγίσαμε το Β,β με διαφορετικό τρόπο και ζωγραφίσαμε με χρώματα και φαντασία τη δική μας βαλίτσα. Παίξαμε με τα γράμματα και τις λέξεις, συγκεντρώσαμε αντικείμενα που υπήρχαν στην ιστορία και ψάξαμε και βρήκαμε που ταξίδεψε και κρύφτηκε η κόκκινη βαλίτσα.
Διαβάσαμε το παραμύθι: «Η Βαλίτσα», δραματοποιήσαμε κάποια σημεία του χρησιμοποιώντας ( βαλίτσα, φλυτζάνι, κτλ) και ζωγραφίσαμε ό,τι μας άρεσε περισσότερο. Αφηγηθήκαμε την ιστορία από την αρχή βάζοντας τις εικόνες στη σωστή σειρά τις αριθμήσαμε και κάναμε δραστηριότητες με τους αριθμούς (1-9).
Πρόγραμμα eTwinning “Nature is my future”
2 Απριλίου – Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου
H Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου καθιερώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για την Νεότητα (IBBY), το 1966, την ημέρα των γενεθλίων του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.
Στο Τμήμα μας μιλήσαμε για το παιδικό βιβλίο, είδαμε ένα βίντεο πώς φτιάχνονται τα βιβλία, διαβάσαμε το παραμύθι “Ο λαγός που μισούσε τα κόκκινα αυγά” και είδαμε την ιστορία “Το Βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί”.
Φτιάξαμε μία κατασκευή για την Παγκόσμια ημέρα και έναν σελιδοδείκτη.
Μαθαίνουμε για την Ελιά στο Νηπιαγωγείο
Φέτος στο Τμήμα μας υλοποιήσαμε μια θεματική για την Ελιά και τα προϊόντα που παράγονται από αυτήν.
Σχηματίσαμε το αρχικό γράμμα της λέξης ελιά με ράβδους γυμναστικής .
Κάναμε το πείραμα με το νερό και το λάδι και παρατηρήσαμε οτι το λάδι είναι πιο ελαφρύ απο το νερό.
Μαζέψαμε ελιές απο το δέντρο που έχουμε στην αυλή μας και φτιάξαμε μια κατασκευή με χαρτόνι .
Δοκιμάσαμε λάδι πάνω σε ψωμί με αλάτι και ρίγανη.