Μέρα-Νύχτα και η εναλλαγή των εποχών

Λίγο πριν ο Χειμώνας δώσει τη θέση του στην Άνοιξη στην τάξη μας ασχοληθήκαμε με την εναλλαγή των εποχών  και την εναλλαγή της μέρας και της νύχτας.

Ξεκινήσαμε διαβάζοντας την “Ιστορία του Φλεβάρη” της Λ.Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου.

Συζητήσαμε για τους μήνες και τις εποχές, εντοπίζοντας και περιγράφοντας τις αλλαγές που έχουμε παρατηρήσει στη φύση, στη ζωή, στις συνήθειες και στην ενδυμασία των ανθρώπων. Συνεχίζοντας,  ακούσαμε τις απόψεις των παιδιών και καταγράψαμε τις αρχικές ιδέες  για την εναλλαγή μέρας και νύχτας  οι οποίες παρουσίαζαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Πραγματοποιήσαμε πείραμα με το φακό

Είδαμε οπτικοακουστικό υλικό από δορυφόρους

Παρακολουθήσαμε βίντεο από την περιφορά της γης

και ομαδοποιήσαμε εικόνες με δραστηριότητες που κάνουμε τη μέρα κ τη νύχτα

Αποτυπώσαμε στις ζωγραφιές μας την αλλαγή που υπάρχει στη μέρα-νύχτα,

Κάναμε ομαδική εργασία με τη μέρα και τη νύχτα

Διαβάσαμε το παραμύθι: «Ο φεγγαροσκεπαστής» του Eric Puybaret

Στη συνέχεια μιλήσαμε για την κίνηση της γης γύρω από τον ήλιο και την κλίση που έχει καθώς κινείται, γεγονός που κάνει τις ακτίνες του ήλιου πιο θερμές και διαμορφώνει τις εποχές μας.

Γνωρίσαμε τις εποχές και ομαδοποιήσαμε εικόνες, που τις τοποθετήσαμε στην εποχή που ανήκουν

Κατασκευάσαμε τον τροχό με τους μήνες και τα δέντρα των εποχών

Παίξαμε παιχνίδια στο διαδραστικό πίνακα

Μιλήσαμε αναλυτικότερα για την Άνοιξη και τις αλλαγές που φέρνει, παρατηρήσαμε την αμυγδαλιά στην αυλή μας, τοποθετήσαμε σε χρονική ακολουθία τα στάδια του άνθους.

Φτιάξαμε ομαδική εργασία με την αμυγδαλιά στον κήπο μας

Ντύσαμε τις κούκλες ανάλογα με την εποχή

Εκτός από τις αρχικές ιδέες, ζωγραφίσαμε και τις τελικές ιδέες μας για το φαινόμενο της εναλλαγής μέρας-νύχτας.

Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο

Στα πλαίσια της Ομαλής Μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο  τα μεγάλα νήπια των δύο τμημάτων του Νηπιαγωγείου μας συμμετείχαν από κοινού σε ένα πρόγραμμα συνεργασίας με το 1ο Δημοτικό Σχολείο Χίου.

Μέσα στην τάξη, πριν έρθουμε σε επαφή με το Δ.Σ.  συζητήσαμε για το πώς φανταζόμαστε ότι είναι στο δημοτικό σχολείο και τι κοινά σημεία υπάρχουν. Διαβάσαμε online  το παραμύθι: «Το έξυπνο χταπόδι και το χρωματιστό  ψαράκι» και το ζωγραφίσαμε. Στη συνέχεια παίξαμε μια παραλλαγή του παιχνιδιού: «Βήμα-βήμα πως μ’ αρέσει να πηγαίνω σ’ άλλη θέση» με αντικείμενα που συναντάμε στο Δημοτικό και το ζωγραφίσαμε όπως το φανταζόμαστε.

Μέσα από συζήτηση και παρουσίαση εποπτικού υλικού παρατηρήσαμε πώς είναι ένα Δ.Σ., το συγκρίναμε με το Νηπιαγωγείο, παρακολουθήσαμε το βίντεο με την ιστορία του Φιλαράκη, συμπληρώσαμε ένα διάγραμμα Venn με τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στα 2 σχολεία.

Συζητήσαμε για τα πράγματα που θέλαμε να μάθουμε και καταγράψαμε τις απορίες και τις ερωτήσεις μας.

Στις 28 Μαίου συνδεθήκαμε με την ψηφιακή τάξη της κυρίας Μελίνας του τμήματος Α1 στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Χίου για μια πρώτη γνωριμία με τους μαθητές και τη δασκάλα. Υπήρχε μεγάλη χαρά και ενθουσιασμός από όλους και τα παιδιά του Δημοτικού μας έδειξαν την τάξη τους και απάντησαν στις απορίες μας.

Τα παιδιά ζήτησαν από την κυρία Μελίνα να δούνε φωτογραφίες της αυλής του σχολείου και έτσι στις 9 Ιουνίου συνδεθήκαμε και πάλι με την ψηφιακή της τάξης και μας έδειξε φωτογραφίες. Οι μαθητές του Α1 απάντησαν σε κάποιες τελευταίες απορίες των παιδιών και μας πρότειναν να εικονογραφήσουμε ένα βιβλίο που έγραψαν με θέμα την υγιεινή των δοντιών.

Μιλήσαμε με τα παιδιά για τα συναισθήματα που έχουν  τώρα που αφήνουν το Νηπιαγωγείο και πάνε στο Δημοτικό Σχολείο.

Μετά από λίγες ημέρες ένα ταχυδρομικό περιστέρι μας έφερε το βιβλίο του Α1 με την ιστορία του Τάσου, ένα δοντάκι που δεν ήθελε να πλένεται και εμείς ζωγραφίσαμε τις εικόνες του.

Εδώ το παραμύθι μας ολοκληρωμένο:

Το δοντάκι που έμαθε να φροντίζει τον εαυτό του

 

Κλείνοντας το πρόγραμμα αυτό, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κυρία Μελίνα και τους μικρούς της μαθητές του Α1 στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Χίου για την άψογη συνεργασία και να ευχηθούμε όλες οι Νηπιαγωγοί με τη σειρά μας στην Βικτωρία, στον Γιάννη, στον Νικόλα, στον Μαρκέλλο, στην Αναστασία, στην Άννα-Μαρία Μ., στην Κωνσταντίνα, στον Πέτρο, στην Βιργινία, στην Γεωργιάννα, στον Μιχάλη, στον Συμεών, στην Άννα-Μαρία Κ., στην Κατερίνα, στον Παντελή και στον Χρήστο τα καλύτερα στο νέο ξεκίνημα στη ζωή τους.

Οι Νηπιαγωγοί

Μαθαίνω τα επαγγέλματα !!!

Φέτος αποφασίσαμε με τα παιδιά να ασχοληθούμε με τα επαγγέλματα και να μάθουμε όσο περισσότερα πράγματα μπορούμε γύρω από αυτά. Διαβάσαμε το βιβλίο: «Μαθαίνω τα επαγγέλματα», είδαμε εικόνες διαφόρων επαγγελμάτων και τα αντιστοιχίσαμε με τα «κατάλληλα» αντικείμενα. Ξεχωρίσαμε το επάγγελμα του πυροσβέστη, διαβάσαμε την ιστορία: «Ορέστης, ο τολμηρός πυροσβέστης» και τη ζωγραφίσαμε.

Γνωρίσαμε τα επαγγέλματα μέσα από τα έργα της Kabelle Kessedjian, παρατηρήσαμε τις εικόνες, τις αντιστοιχήσαμε με τα ονόματα και παίξαμε παιχνίδι μνήμης με τις ομάδες των επαγγελμάτων.

 Το παραμύθι: «Ωχ χταπόδι λάθος πόδι» μας έδωσε την αφορμή για πολλές δραστηριότητες. Αντιστοιχήσαμε τα πλοκάμια του Γιάννου με τα σωστά επαγγέλματα και αναφερθήκαμε στους αριθμούς 1-8.Ψηφίσαμε το επάγγελμα που θέλουμε να κάνουμε, μετρήσαμε τις ψήφους και ανά ομάδες ζωγραφίσαμε το επάγγελμα που ψηφίσαμε και φτιάξαμε το βιβλίο: « Το βιβλίο του αριθμού 8: Τα 8 πόδια του Γιάννου».

Επικεντρωθήκαμε στο επάγγελμα του κομμωτή/κομμώτριας και είδαμε εποπτικό υλικό με τα αντικείμενα του κομμωτηρίου. Βάλαμε στη σωστή σειρά εικόνες με τα πράγματα που κάνουμε στο κομμωτήριο και ανά 2 παιδιά (πελάτης/πελάτισσα- κομμωτής /κομμώτρια) το δραματοποιήσαμε. Κόψαμε και διακοσμήσαμε με πούλιες καθρέφτες, ζωγραφίσαμε τα εργαλεία που είναι απαραίτητα για το συγκεκριμένο επάγγελμα και παίξαμε την «καυτή χτένα» (παραλλαγή από «καυτή πατάτα»).

Ένα άλλο επάγγελμα που μας κέντρισε το ενδιαφέρον ήταν το επάγγελμα του γιατρού. Αναφερθήκαμε στις διάφορες ειδικότητες, είδαμε εικόνες από το βιβλίο: «Εικόνες από τα επαγγέλματα» και ζωγραφίσαμε την ειδικότητα που μας άρεσε πιο πολύ αιτιολογώντας την απάντηση μας. Παίξαμε γλωσσικό παιχνίδι με σχετικές λέξεις  και μιλήσαμε για τη φωνή Γ,γ. Φτιάξαμε την χειροτεχνία το βαλιτσάκι του γιατρού, διαβάσαμε  «Το πρώτο βιβλίο για το σώμα μου» και διασκεδάσαμε με τον «κ. Σκελετούλη».

Παράλληλα προετοιμαστήκαμε για την επίσκεψη του κ. Σταμάτη Σκευοφύλαξ (καρδιολόγου) και μπαμπά της Κυριακής καταγράφοντας ερωτήσεις και απορίες. Μέσα από την πολύ ενδιαφέρουσα αυτή επίσκεψη τα παιδιά αποκόμισαν χρήσιμες πληροφορίες για το επάγγελμα του γιατρού, γνώρισαν διάφορα ιατρικά εργαλεία και έμαθαν τη χρήση και τη χρησιμότητα τους. Μετά την επίσκεψη κάναμε τις ζωγραφιές μας με θέμα τι μας άρεσε περισσότερο και κάποιοι από εμάς έγιναν μικροί γιατροί φροντίζοντας και εξετάζοντας τα μωρά της τάξης μας.

Είδαμε on line το παραμύθι: «Η αλεπού η καπελού», το ζωγραφίσαμε, κάναμε τις εργασίες μας και με αφορμή την ιστορία της Ρηγούλας μιλήσαμε για το επάγγελμα που θα θέλαμε να κάνουμε όταν μεγαλώσουμε και καταγράψαμε και αιτιολογήσαμε την απόφαση μας.

Λόγω της αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας του Νηπιαγωγείου, το πρόγραμμα συνεχίστηκε στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση με την ανάγνωση του παραμυθιού “Μια συναρπαστική μέρα στη ζωή του μάγειρα Νίκου” και με τη διαδικτυακή επίσκεψη της pastry chef , Αγγελικής Θρουβάλα, η οποία μας έδειξε το εργαστήριο της και απάντησε με προθυμία στις ερωτήσεις των παιδιών.

Ο Μάιος μας έφτασε…

Με την επιστροφή μας στο νηπιαγωγείο ξεκινήσαμε να μιλάμε για το Μάιο και τα λουλούδια. Διαβάσαμε το ποίημα: «Μαγιάτικο στεφάνι» και φτιάξαμε το δικό μας ζωγραφίζοντας λουλούδια.

Στη συνέχεια διαβάσαμε το παραμύθι: «Το λουλούδι του Ορέστη», ζωγραφίσαμε το αγαπημένο μας λουλούδι και αντιστοιχήσαμε εικόνες λουλουδιών με τα ονόματα τους. Μέσα από το βιβλίο «Τα λουλούδια» γνωρίσαμε ακόμα περισσότερα είδη λουλουδιών και παίξαμε παιχνίδια στο διαδραστικό πίνακα με ονόματα λουλουδιών και τα μέρη ενός φυτού.

Μέσα από τη μυθολογία γνωρίσαμε την ιστορία του Νάρκισσου και της Ηχούς και το μύθο του Τριαντάφυλλου. Διαβάσαμε: «Το χαρούμενο λιβάδι» , ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε και παίξαμε με λουλούδια, πέταλα και αριθμούς. Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε 2 ομάδες και παίξαμε το παιχνίδι: «Roll and build a flower».

Μετρήσαμε λουλούδια, αντιστοιχήσαμε το σωστό αριθμό και αντιστοιχήσαμε επίσης λουλούδια-σχήματα με μέλισσες που είχαν το ανάλογο σχήμα. Φτιάξαμε ανοιξιάτικα γλαστράκια, ζωγραφίσαμε λουλούδια και φτιάξαμε μελισσούλες.

Με σύμμαχο τον καλό καιρό παίξαμε πολλά παιχνίδια στην αυλή του σχολείου μας. Ξεκινήσαμε παίζοντας με στεφάνια και στη συνέχεια χρησιμοποιήσαμε  τα στεφάνια για να παίξουμε το παιχνίδι: « Ποια ομάδα θα βάλει πρώτη τα λουλούδια στο πρωτομαγιάτικο στεφάνι;» (σκυταλοδρομία). Γίναμε ακριδούλες( παραλλαγή από αγαλματάκια) και στη συνέχεια παίξαμε το πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι: «Ο βόας».

Σειρά είχε το παραδοσιακό παιχνίδι: «Ο κηπουρός» και μετά μια μικρή δραματοποίηση με θέμα: «Από το σποράκι στο φυτό». Τέλος χωριστήκαμε σε ομάδες και διαγωνιστήκαμε για το ποιο παιδί( από κάθε ομάδα ) θα μαζέψει πιο γρήγορα τα λουλούδια (τα υπόλοιπα παιδιά).