Η εποχή των δεινοσαύρων (μέρος 1ο)

Οι δεινόσαυροι, τα σπονδυλωτά ζώα που κυριάρχησαν στο γήινο οικοσύστημα για πάνω από 160 εκατομμύρια χρόνια και εξαφανίστηκαν στο τέλος της κρητιδικής περιόδου πριν από 65 εκατομμύρια χρόνια κεντρίζουν το ενδιαφέρον των παιδιών και εξάπτουν τη φαντασία τους. Αποφασίσαμε να μάθουμε περισσότερα πράγματα για αυτούς παρουσιάζοντας στην παρεούλα τον «Άκη Δεινοσαυράκη». Αφού τον γνωρίσαμε ,του κάναμε ερωτήσεις και φτιάξαμε το ιστόγραμμα μας.

Δεινόσαυροι και Γλώσσα

-Ανασυνθέσαμε τη λέξη δεινόσαυρος (πεζά / κεφαλαία) και παίξαμε ένα παιχνίδι: O Τ- Rex κρύβει ένα γράμμα της λέξης και ένα παιδί κάθε φορά προσπαθεί να βρει ποιο γράμμα λείπει. Στο τέλος μετράμε ποιος έχει τα περισσότερα γράμματα (εμείς ή ο T-Rex).

– Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες (ανάλογα με τις περιόδους της γης που έζησαν οι δεινόσαυροι: ιουρασικό/ τριαδικό/ κρητιδικό). Κάθε ομάδα με τη βοήθεια πινάκων αναφοράς προσπαθεί να βρει τους δεινόσαυρους – καρτέλες που ανήκουν στη συγκεκριμένη περίοδο και να τους αντιστοιχήσει με τα ονόματα τους.

-Παίξαμε γλωσσικό παιχνίδι με τις συλλαβές από τα ονόματα των δεινοσαύρων. Βλέπαμε τα ονόματα, τα σχηματίσαμε και τα βάλαμε στο σωστό στεφάνι ανάλογα με τις συλλαβές (4 ή 5).

-Φτιάξαμε διάγραμμα Venn με τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα σε σαρκοφάγους και φυτοφάγους δεινόσαυρους (τοποθετώντας στα στεφάνια τις σωστές κάρτες).

– Παρουσιάσαμε αινίγματα για 4 δεινόσαυρους (διπλόδοκος, τρικεράτοπας, τυραννόσαυρος, αγκυλόσαυρος). Βρήκαμε τη λύση και επιλέξαμε το αίνιγμα που θέλαμε να λύσουμε βάζοντας επάνω το όνομα μας.

-Χωριστήκαμε σε ομάδες 2 ή 3 ατόμων, πήραμε από ένα βιβλίο με δεινόσαυρους και ψάχναμε να βρούμε ονόματα που το αρχικό τους γράμμα άρχιζε από το γράμμα που μας έχει δοθεί (καταγραφή). Επίσης αντιστοιχήσαμε το όνομα κάθε δεινόσαυρου από το γράμμα που ξεκινάει.

-Διαβάσαμε το βιβλίο: «Δεινόσαυροι, δεινόσαυροι πολλοί», φτιάξαμε ζευγάρια αντίθετων εννοιών και τοποθετήσαμε σε αυτά τους σωστούς δεινόσαυρους .

-Παίξαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με δεινόσαυρους και κάρτες με ίδιες καταλήξεις: Όταν τα παιδιά πέσουν πάνω σε βράχο που λέει « Κάρτα» πρέπει να σηκώσουν μια εικόνα και να την ταιριάξουν με μια άλλη που έχει την ίδια κατάληξη: (π.χ σχολείο- ψυγείο, σκάλα- δασκάλα).

– Βρήκαμε και αντιγράψαμε τα ονόματα των γύψινων απολιθωμάτων που είχαμε φτιάξει από το παιχνίδι: «Ίχνη και απολιθώματα».

 

-Είδαμε λέξεις- καρτέλες με τα εργαλεία του παλαιοντολόγου και τις αντιστοιχήσαμε με εργαλεία που βρήκαμε στο σχολείο (σφυρί, μεγεθυντικός φακός, κτλ). Συμπληρώσαμε επίσης τη φράση: « Αν ήμουν παλαιοντολόγος… και ζωγραφίσαμε τη σκέψη μας.

-Διαβάσαμε το παιχνιδοπαραμύθι: «Ο αληθινός δεινόσαυρος φοβάται;» (Β. Ηλιόπουλος).

-Διαβάσαμε επίσης βιβλία που μας έδωσαν πολλές πληροφορίες για τους δεινόσαυρους:

  1. «Winnie και οι Δεινόσαυροι» και μάθαμε για τον Τρικεράτοπα.

2. «Δεινόσαυροι» (με τρισδιάστατες εικόνες).

3. «Βρες το δεινόσαυρο».

 

4. «Ο Βασιλικός τυραννόσαυρος».

5. «Θέλω να ξέρω αν ο Τρικεράτωψ είχε κέρατα και άλλες ερωτήσεις σχετικές με τους δεινόσαυρους…»