Πασχαλινές δραστηριότητες

Το Πάσχα είναι αγαπημένη γιορτή των παιδιών γιατί μαθαίνουν την ζωή του Χριστού, έρχονται πιο κοντά σε όλα αυτά που μας δίδαξε μέσα από τα θαύματα και το έργο του. Το μήνυμα που περάσαμε στα παιδιά είναι να αγαπάμε και να βοηθάμε τους συνανθρώπους μας με κάθε τρόπο. Διαβάσαμε λοιπόν τα παρακάτω παραμύθια:

Φτιάξαμε αυγουλάκια και από χαρτί και λινάτσα, κοτούλες και κάρτες όπου γράψαμε ευχές.

Παράλληλα με τις προετοιμασίες του Πάσχα γιορτάσαμε και την 25η Μαρτίου όπου μιλήσαμε και γνωρίσαμε μέσα από βιβλία και βίντεο τους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, δείξαμε τα όπλα που χρησιμοποιούσαν εκείνη την εποχή και φτιάξαμε τσολιαδάκια.

Η τελευταία εβδομάδα πριν κλείσουμε τις διακοπές μας ήταν αφιερωμένη στα πασχαλινά έθιμα μας. Έτσι βάψαμε τα αυγά μας και κάναμε τα κουλουράκια μας.

Κάναμε αναφορά στην Ανάσταση του Λαζάρου, είπαμε την ιστορία και δείξαμε στα παιδιά ένα Λάζαρο που φτιάξαμε από γάζα και κουτάλα λέγοντας τα κάλαντα που λένε τα παιδιά το Σάββατο πριν την Κυριακή των Βαΐων.
 Την Παρασκευή πήραν τα παιδιά τα δωράκια τους και ανταλλάξαμε ευχές για Καλό Πάσχα και Καλή Ανάσταση.

Ο λαγός μας φέρνει το Πάσχα (2ο μέρος)

Παράλληλα με τους λαγούς και τις «περιπέτειες» τους μιλήσαμε για το Πάσχα και έθιμα του. Αρχικά διαβάσαμε: «Η ιστορία του Πάσχα», δραματοποιήσαμε κάποια σημεία της και ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε περισσότερο.

Διαβάσαμε επίσης τα βιβλία: « Η Πρώτη μου Βίβλος», « Η ζωή του Χριστού», « Ο Μυστικός Δείπνος» και φτιάξαμε το βιβλιαράκι: « Η Ιστορία του Πάσχα».

Βάλαμε στη σωστή σειρά κάρτες με τα γεγονότα από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι την Κυριακή του Πάσχα και φτιάξαμε το γαϊδουράκι που μετέφερε το Χριστό στην Ιερουσαλήμ. Είδαμε και αριθμήσαμε εικόνες με τα Πάθη του Χριστού και αντιστοιχήσαμε τις παραπάνω εικόνες με έθιμα της Μεγάλης Εβδομάδας.

Κάναμε πολλές δραστηριότητες σχετικές με αβγά. Σχετικά με τη γλώσσα αντιστοιχήσαμε τα άρθρα Ο, Η, ΤΟ με εικόνες- λέξεις του Πάσχα και στη συνέχεια τις παραπάνω εικόνες με τις λέξεις-αβγά.

Παίξαμε αβγουλοσκυταλοδρομίες σε 2 ομάδες (βρίσκαμε το ίδιο γράμμα στο στεφάνι με αυτό που κρατούσαμε).

Συνεχίσαμε με μαθηματικά αντιστοιχίζοντας τα αριθμητικά σύμβολα (1-10) με κουκίδες και το αντίστροφο και συμπληρώσαμε πασχαλινά συμμετρικά αβγά.

Διασκεδάσαμε με αβγουλοδρομίες σε ζευγάρια (μεταφέροντας το αβγό σε κοιλιά, μέτωπο, κτλ ) και με αβγουλοδρομίες με κουτάλια.

Σε κύκλο κλωτσήσαμε ένα πασχαλινό αβγό με τα πόδια μας δίνοντας το ο ένας στον άλλο και προσπαθήσαμε να βρούμε ποιος κρύβει το αβγό.

Τέλος βάψαμε αβγά-γαλαξίες με αφρό ξυρίσματος και χρώματα ζαχαροπλαστικής που τα τοποθετήσαμε στις πολύ όμορφες αβγοθήκες μας.

Φτιάξαμε κατασκευές για να στολίσουμε την τάξη και το σχολείο μας. Ένας μεγάλος λαγός στόλισε την πόρτα του νηπιαγωγείου μας και μας έβαλε από νωρίς στο εορταστικό κλίμα.

Επίσης φτιάξαμε κοτοπουλάκια- αβγουλάκια που τα διακοσμήσαμε με glitter, προβατάκια με cotton pads, αβγό από τσόχα (κοτούλα),  πασχαλινά αβγά pop-up με τη φωτογραφία του παιδιού και τέλος τα καλαθάκια μας που τα γεμίσαμε με λιχουδιές και πασχαλινά διακοσμητικά.

 

O λαγός μας φέρνει το Πάσχα (1ο μέρος)

Φέτος αποφασίσαμε με τα παιδιά να μάθουμε περισσότερα πράγματα για το έθιμο του Πασχαλινού λαγού που συναντάμε κυρίως σε πολλές βόρειες ευρωπαϊκές χώρες και έχει τις ρίζες του στη Λουθηρανή Γερμανία αλλά και να ασχοληθούμε λίγο περισσότερο με τους λαγούς που είναι άλλωστε από τα πολύ αγαπημένα ζωάκια του Πάσχα. Ξεκινώντας τις δραστηριότητες μας αναφερθήκαμε στον Osterhase (το λαγό του Πάσχα στη Γερμανία που κρύβει τα σοκολατένια αβγά). Ο Osterhase κατάφερε και μπήκε κρυφά στην τάξη μας και έκρυψε τα κομμάτια από 3 πάζλ-πασχαλινά αβγά. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε 3 ομάδες (μπλε, κόκκινη, κίτρινη) και αφού βρήκαν τα κομμάτια έφτιαξαν τα παζλ-αβγά. Στη συνέχεια φτιάξαμε το πορτραίτο του Osterhase με την τεχνική του επαναλαμβανόμενου μοτίβου.

Διαβάσαμε το παραμύθι: «Το Πασχαλινό Αυγό» και το αναδιηγηθήκαμε με χρήση αντικειμένων από το παραμύθι. Διακοσμήσαμε το δικό μας αβγό με υλικά από το παραμύθι και ψηφίσαμε το καλύτερο αβγό που ζωγραφίσαμε. Αντιστοιχήσαμε φιγούρες λαγών με τα υλικά που χρησιμοποίησε ο καθένας για να στολίσει το αβγό του και παίξαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με ερωτήσεις για την εμπέδωση του παραμυθιού.

Ταΐσαμε τον πασχαλινό λαγό με λαχανικά (ρίχνοντας το ζάρι, μετρώντας τις κουκίδες και βάζοντας στο στεφάνι τόσα λαχανικά όσα μας έλεγε ο αριθμός των κουκίδων). Λύσαμε 9 γρίφους και ψάξαμε να βρούμε σε ποια μέρη της τάξης μας έκρυψε τα σοκολατένια αβγά ο πασχαλινός λαγός. Όταν τα βρήκαμε τα συγκεντρώσαμε σε ένα καλάθι και κάναμε υποθέσεις για το πως θα τα μοιράζαμε στα βαζάκια μας (αρχικά ανά 4, στη συνέχεια ανά 2 και προσθέτοντας άλλο 1, σύνολο 3 στον καθένα).

Παίξαμε παιχνίδια με λαγούς: Το «1,2,3 κόκκινο φως» και το «Τρέχα λαγουδάκι». Διαγωνιστήκαμε σε 2 ομάδες (με ζάρι) για το ποια ομάδα θα δώσει στο λαγό της τα περισσότερα αβγά, βάλαμε τη σωστή ουρά στο λαγό (ανάλογα με το χρώμα) και φτιάξαμε λαγούς με γεωμετρικά σχήματα (τάνγκραμ).

Το επόμενο παραμύθι που διαβάσαμε ήταν το: «Άμα βάψεις το λαγό κόκκινο σαν το αυγό». Παίξαμε το γλωσσικό παιχνίδι: «Άμα βάψεις το λαγό κόκκινο/κίτρινο/πράσινο…(συμπληρώνοντας τη σωστή λέξη καρτέλα δίπλα σε κάθε χρώμα, γράφοντας τη λέξη και ζωγραφίζοντας το λαγό με το σωστό χρώμα). Κόψαμε και κολλήσαμε με τη σωστή σειρά τα μέρη από τα οποία πέρασε ο λαγός, δραματοποιήσαμε το παραμύθι και το ζωγραφίσαμε. Φτιάξαμε καπελάκι λαγού κόβοντας κεφάλι, αφτιά, μύτη  και χρησιμοποιήσαμε αντικείμενα  από την τάξη μας για να αναδιηγηθούμε την ιστορία Ζωγραφίσαμε το δικό μας λαγό με το χρώμα που μας αρέσει περισσότερο και αιτιολογήσαμε το γιατί και παίξαμε το παιχνίδι «Ο λαγός που καίει».

Το τελευταίο παραμύθι που διαβάσαμε σχετικό με λαγό ήταν: « Ο λαγός που μισούσε τα κόκκινα αυγά». Χωριστήκαμε σε ομάδες και η καθεμία έγραψε τον εικονογράφο, το συγγραφέα, τον τίτλο, κτλ…  Ταΐσαμε το λαγό του παραμυθιού μας με καρότα κάνοντας πρόσθεση με τη βοήθεια λουλουδιών και βάζοντας το σωστό κοτσάνι και ψηφίσαμε στον πίνακα το έθιμο που μας αρέσει περισσότερο: «Τσούγκρισμα κόκκινων αβγών ή σοκολατένιων λαγών»;

Τέλος παρουσιάσαμε στην παρεούλα τα 3 «λαγουδοπαραμύθια» που διαβάσαμε και τα παιδιά ζωγράφισαν το αγαπημένο τους.

Πασχαλινά Παιχνίδια

Την Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018, τελευταία μέρα πριν τις Πασχαλινές διακοπές, «ξεφαντώσαμε» παίζοντας Πασχαλινά παιχνίδια. Αρχικά παίξαμε το κλασικό παιχνίδι «Τα κρυμμένα αβγά». Αφού ψάξαμε και τα βρήκαμε τα ανοίξαμε και ακολουθήσαμε τα παραγγέλματα που ήταν γραμμένα  μέσα σε χαρτάκια (χοροπηδήσαμε, τρέξαμε, κάναμε κουτσό, σταθήκαμε στο ένα πόδι κτλ)

Μεταφέραμε το αβγό – νερομπάλονο πάνω σε μια κουτάλα προσέχοντας να μη μας πέσει…

Μεταφέραμε το αβγό – μπαλόνι ανάμεσα στα πόδια μας…

Τέλος γίναμε λαγουδάκια φορώντας γύρω από τη μέση μας ένα καλαθάκι με πασχαλινές λιχουδιές. Χοροπηδώντας πάνω – κάτω προσπαθούσαμε να τις ρίξουμε έξω από αυτό και να τις μοιραστούμε με τους συμμαθητές μας.

 

 

Επίσκεψη στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής

Τη Δευτέρα 26 Μαρτίου 2018 επισκεφτήκαμε το Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής στο Δαφνώνα. Ο Αστυνομικός της Τροχαίας Χίου κος Στ. Κοντογιάννης μας ενημέρωσε και μας έμαθε πώς πρέπει να κυκλοφορούμε σωστά στους δρόμους αλλά και πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε ως οδηγοί χρησιμοποιώντας τα ποδήλατα.

Ανακαλύπτω τη γραφή (γ΄ μέρος)

Διαβάσαμε και ακούσαμε το CD από το παραμύθι: «Το Μουσικοχώρι», και μιλήσαμε για τα μουσικά σύμβολα. Φτιάξαμε μια σκάλα με ξυλάκια και τοποθετήσαμε τις νότες στη σωστή σειρά. Τα παιδιά έγιναν νότες, μπήκαν στη σωστή σειρά και ανέβηκαν τη σκάλα που είχαμε φτιάξει με χαρτοταινία στο πάτωμα.

Φτιάξαμε ένα μεγάλο πεντάγραμμο στο έδαφος και τοποθετήσαμε πάνω του τις νότες-παιδιά. Γράψαμε και ζωγραφίσαμε ανά 2 λέξεις που αρχίζουν από κάθε νότα και φτιάξαμε άλλη μια σκάλα από αυτές. Στολίσαμε το δέντρο της τάξης μας με νότες από χρυσόχαρτα και είδαμε από κοντά την κιθάρα που μας έφερε η Αργυρώ.

Μιλήσαμε για τη σημασία των μαθηματικών συμβόλων στη ζωή μας και τα ανακαλύψαμε σε διάφορα σημεία της τάξης μας (ημερολόγιο, ρολόι, κτλ). Διαβάσαμε το παραμύθι: «Φουφήχτρα, η μάγισσα με την ηλεκτρική σκούπα», μετρήσαμε τα πρόσωπα/ αντικείμενα που συναντήσαμε και φτιάξαμε την αριθμογραμμή (1-10). Συγκεντρώσαμε στην παρεούλα αντικείμενα που έχουν αριθμούς και στη συνέχεια τα ζωγραφίσαμε.

 

Aνακαλύπτω τη γραφή (β΄ μέρος)

Διαβάσαμε το πολύ γνωστό: «Μια τελίτσα μια φορά…» και ακολουθήσαμε τη διαδρομή της χρησιμοποιώντας σχοινί και όργανα γυμναστικής. Κόψαμε κύκλους που τους χρησιμοποιήσαμε ως τελείες φτιάχνοντας 3 διαφορετικές διαδρομές στο πάτωμα και ακολουθήσαμε προγραφικές ασκήσεις με διαδρομές στο διαδραστικό πίνακα. Συμβολίσαμε την τελεία με μπάλα, την κυλήσαμε στο χώρο και αναπαραστήσαμε στον πίνακα τις διαδρομές που ακολούθησε.

Γίναμε κι εμείς τελείες και μεταμορφωθήκαμε (με το σώμα μας) σε ευθείες, τεθλασμένες, κάθετες γραμμές. Χρησιμοποιήσαμε μουσικά όργανα για να αποδώσουμε την κίνηση της τελείας στο χαρτί, στο γυαλί , στο ξύλο, στο έδαφος. Δημιουργήσαμε γεωμετρικά σχήματα με τελείες, τα αντιστοιχήσαμε με αντικείμενα της τάξης μας και τα αποδώσαμε στο χαρτί. Τέλος ζωγραφίσαμε με τέμπερες και μπατονέτες με την τεχνική πουαντιγιέ.

Κόψαμε τα αρχικά μας γράμματα και τα διακοσμήσαμε με δαχτυλίτσες. Ξεχωρίσαμε και απαριθμήσαμε τα φωνήεντα και πατήσαμε το σωστό γράμμα πάνω στο χαλί των γραμμάτων ανάλογα με το αρχικό του ονόματος μας και στη συνέχεια διασκεδάσαμε παίζοντας twister με γράμματα.

Συζητήσαμε για τη σωστή χρήση των βιβλίων και γράψαμε και αναρτήσαμε κανόνες πάνω από τη βιβλιοθήκη της τάξης μας. Δημιουργήσαμε το κουτί πρώτων βοηθειών για τα «τραυματισμένα» βιβλία και παίξαμε το παιχνίδι ισορροπίας: « Με ένα βιβλίο στο κεφάλι». Γράψαμε και ζωγραφίσαμε το αγαπημένο μας βιβλίο και παίξαμε τα «παραμυθοταιριάσματα».

Διαβάσαμε το παραμύθι: «Ένας καλλιεργημένος λύκος» και συζητήσαμε για τη σημασία της γραφής και της ανάγνωσης. Δραματοποιήσατε το παραμύθι και ζωγραφίσαμε τον αγαπημένο μας ήρωα.

Ξεχωρίσαμε τα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου από το αγγλικό και είδαμε τα κινέζικα ιδεογράμματα που μας έφερε η Αργυρώ.

Κατά τη διάρκεια του σχεδίου εργασίας εμπλουτίσαμε τη γωνιά της γραφής με γραφική ύλη (στυλό, μαρκαδοράκια, κιμωλίες, κτλ) και τα παιδιά έγραφαν με αυτά την ώρα των ελεύθερων δραστηριοτήτων. Μας δόθηκε επίσης η ευκαιρία να δούμε από κοντά γραφομηχανή και να «παίξουμε» με τα πλήκτρα της.