Τριήμερη ενασχόληση με τις φυσικές επιστήμες: ” Μαγνητισμός”

Μαρ 20174

Τις μέρες αυτές ασχοληθήκαμε μ’έναν πολύ ενδιαφέροντα για τα παιδιά τομέα των φυσικών επιστημών , το μαγνητισμό.

Τον πρώτο λόγο στον επιστημονικό τρόπο σκέψης έχει ο πειραματισμός, η δοκιμή,η συλλογή δεδομένων και η επίλυση του προβλήματος. Έτσι κι εμείς χρησιμοποιώντας αρκετά υλικά του σχολείου μας ξεκινήσαμε τα πειράματα. Χρησιμοποιήσαμε δακτυλόκουκλες από ύφασμα, μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, ξύλινα τουβλάκια,ψαλίδια, κηρομπογιές,κλειδιά, συνδετήρες χωρίς  πλαστικό περίβλημα και με περίβλημα, κουτάλι, πιρούνι, σιδερένιο καπάκι κατσαρόλας από τα κουζινικά μας,ξύλινα παιχνίδια με μεταλλικά μέρη , κέρματα του 1 λεπτού, 5 λεπτών, 10 λεπτών, 20 λεπτών.

Όμως τι είναι ο μαγνητισμός και τι μας προσφέρει.

«Ο μαγνήτης είναι ένα υλικό που έχει την ιδιότητα να έλκει το σίδηρο διαμέσου ενός μαγνητικού πεδίου. Στο σίδηρο, οι ομάδες των ατόμων διατίθενται στην τύχη και εξουδετερώνονται. Όταν ο σίδηρος μαγνητιστεί, τα άτομά του προσανατολίζονται σύμφωνα με τις μαγνητικές γραμμές του πεδίου και συμπεριφέρονται σαν μαγνήτες. Η Γη συμπεριφέρεται σαν ένας τεράστιος μαγνήτης του οποίου οι μαγνητικοί πόλοι βρίσκονται κοντά στον Βόρειο και στον Νότιο Πόλο.

Προέλευση

Σε φυσική κατάσταση, ο μαγνήτης συναντάται κυρίως με τη μορφή του ορυκτού μαγνητίτη από τότε που ανακαλύφθηκε από το Θαλή το Μιλήσιο κοντά στην ελληνική πόλη Μαγνησία της Μικράς Ασίας. Μερικές φορές, μαγνητικές ιδιότητες διαθέτουν και οι μετεωρίτες.

Ιδιότητες του μαγνήτη

  • Ο μαγνήτης έλκει ή έλκεται μόνο από υλικά που περιέχουν κυρίως σίδηρο, νικέλιο ή κοβάλτιο.
  • Ένας μαγνήτης κρεμασμένος με νήμα περιστρέφεται ωσότου προσανατολιστεί στον μαγνητικό άξονα της Γης. Ο πόλος που δείχνει το Βορρά ονoμάζεται βόρειος (πόλος +) και αυτός που δείχνει το Νότο ονομάζεται νότιος (πόλος -). Η ιδιότητα αυτή βρίσκει εφαρμογή στην πυξίδα.
  • Οι δυο αντίθετοι πόλοι έλκονται και οι δυο όμοιοι απωθούνται.
  • Ένα μαγνητικό πεδίο περιβάλλει το μαγνήτη.
  • Οι δυνάμεις των μαγνητών προστίθενται.
  • Το μαγνητικό πεδίο διαπερνάει τα διάφορα υλικά.

Χρήση των μόνιμων μαγνητών

Στην καθημερινή ζωή, οι μαγνήτες χρησιμοποιούνται για:

  • Να μαζεύουμε σιδερένια αντικείμενα (βελόνες, καρφίτσες, συνδετήρες…)
  • Να κρατάμε σε επαφή δυο αντικείμενα (κλείσιμο ντουλαπιών, κλείσιμο της πόρτας του ψυγείου…)
  • Να στηρίζουμε αντικείμενα σε κατακόρυφο (σιδερένιο) υποστήριγμα (ντοκουμέντα σε μαγνητικό πίνακα, κομμάτια παζλ για τον τοίχο, διακόσμηση, μαγνητικά γράμματα…)
  • Να προσανατολιζόμαστε (μαγνητική βελόνα)
  • Την κατασκευή διαφόρων ηλεκτρικών συσκευών.»
 (Πηγή: Δραστηριότητες διερευνήσεις ανακαλύψεις για παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού, εκδ. Τυπωθήτω)
Ξεκινήσαμε τις υποθέσεις σχετικά με την έλξη και την άπωση των αντικειμένων από τους μαγνήτες.Καταλάβαμε ότι οι μαγνήτες έλκουν κάποια μεταλλικά αντικείμενα και όχι όλα τα μεταλλικά.Οι μαγνήτες μας έλκουν το κουτάλι του σχολείου αλλά όχι και το πιρούνι παρόλο που έχουν ακριβώς το ίδιο χρώμα (ασημί) και είναι και τα δύο μέταλλα. Παρατηρήσαμε ότι οι μαγνήτες έλκουν τα κέρματα του 1 και 5 λεπτών μόνο και όχι όλα τα κέρματα.
DSC03520 Εικόνα1    Εικόνα28

Εικόνα11 Εικόνα10 Εικόνα14 Εικόνα13 Εικόνα12

Εικόνα15 Εικόνα16 Εικόνα17 DSC03550 Εικόνα22

Μιλήσαμε και για την ευθυγράμμιση των ηλεκτρονίων των μετάλλων που έλκονται από το μαγνήτη όταν βρεθούν στο μαγνητικό του πεδίο. Εξηγήσαμε τι είναι μαγνητικό πεδίο: Το φανταστήκαμε σαν μια μπάλα γύρω από το μαγνήτη που όταν τα μεταλλικά αντικείμενα(σίδηρος, κοβάλτιο, νικέλιο και τα κράματα αυτών) πλησιάσουν κοντά της έλκονται στο μαγνήτη. Το μαγνητικό πεδίο ορίζει την ισχύ των μαγνητών.Όσο δυνατότερο μαγνητικό πεδίο έχει ένας μαγνήτης τόσο πιο ισχυρός είναι.

Φτιάξαμε τη λίστα των αντικειμένων που έλκονται και αυτών που απωθούνται από το μαγνήτη.

DSC03554 DSC03555 20170302_111144

Εξηγήσαμε ότι εκτός από τους μόνιμους μαγνήτες που διατηρούν πάντα τις μαγνητικές τους ιδιότητες υπάρχουν και οι ηλεκτρομαγνήτες οι οποίοι είναι προσωρινοί. Έχουν μαγνητικές ικανότητες όσοι ώρα διαχέονται από ηλεκτρικό ρεύμα. Αν διακοπεί η παροχή ηλεκτρισμού τότε παύουν να λειτουργούν σαν μαγνήτες.

Παρακολουθήσαμε βίντεο (στα αγγλικά) σχετικά με το μαγνητισμό για παιδιά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πειραματιστήκαμε και μόνοι μας με τους μαγνήτες του σχολείου και εμπεδώσαμε όσα μάθαμε.

Εικόνα29 Εικόνα27 Εικόνα23

Μάλιστα φτιάξαμε τα δικά μας μαγνητικά λουλούδια που έλκουν τις μαγνητικές πεταλούδες γιατί όπως μάθαμε οι μαγνήτες έλκουν ο ένας τον άλλον όταν συναντιούνται οι διαφορετικοί τους πόλοι (Β-Ν, Ν-Β).

Για την κατασκευή χρησιμοποιήσαμε καλαμάκια, καπάκια από αναψυκτικά,πλαστελίνη, χάρτινα λουλούδια και πεταλούδες και φυσικά μαγνήτες.

20170302_120558 20170302_120621 20170302_122239 20170302_122044 20170302_130206

Εικόνα31   Εικόνα32

Εικόνα25  20170302_130036

Μερικές στιγμές από τον προβληματισμό μας γύρω από  το μαγνητισμό:

 

 

 

 

 

 

από κάτω από: Μαγνητισμός| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Τριήμερη ενασχόληση με τις φυσικές επιστήμες: ” Μαγνητισμός”    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Ιστορικό

Πρόσφατα άρθρα

Kατηγορίες

Άδεια Creative Commons

Πιστοποιητικό συμμετοχής σε πρόγραμμα Code Week 2023, Βάνα Μπουλτή

πιστοποιητικό Code Week Βάνα Μπουλτή

πιστοποιητικό Code Week, Ευαγγελίνα Μπακάγια

πιστοποιητικό Code Week Ευαγγελίνα Μπακάγια

Ετικέτα ποιότητας έργου Etwinning 2022

Ετικέτα ποιότητας έργου Etwinning 2022

COP26 badge_ 12ο Νηπιαγωγείο Γλυφάδας

https://www.twinkl.gr/blog/cop26-gallery-ellada

Δίπλωμα συμμετοχής CO26

44

Πιστοποιητικό αριστείας στον προγραμματισμό

4

Translate



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων