Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΗΧΩΝ

Η επαφή των παιδιών με τους ήχους αποτελεί μια σημαντική εμπειρία ανακάλυψης του κόσμου. Έτσι λοιπόν αποφασίσαμε  να γνωρίσουμε ήχους που μας περιβάλλουν καθημερινά( ευχάριστους/δυσάρεστους, δυνατούς/σιγανούς, κτλ) και να ανακαλύψουμε όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα για αυτούς.

Μιλήσαμε για την αίσθηση της ακοής , διαβάσαμε το βιβλίο: « Ακούνε, ακούνε… τα αυτιά μου» και ζωγραφίσαμε διάφορους ήχους που ακούμε. Ακούσαμε την καρδιά μας με στηθοσκόπιο, ξεχωρίσαμε διάφορους ήχους( ζώα, ήχους από τη φύση)  δείχνοντας τις αντίστοιχες καρτέλες και παίξαμε παιχνίδι αναγνώρισης του ήχου ( με κλειστά μάτια καλούμαστε να πλησιάσουμε στην πηγή  του ήχου).

Διαβάσαμε το παραμύθι: « Επιτέλους ησυχία» και καταγράψαμε τους ήχους του παραμυθιού. Χωρίσαμε τους ήχους σε τεχνητούς και φυσικούς, τους ομαδοποιήσαμε και τους ζωγραφίσαμε.

Δραματοποιήσαμε την ηχοιστορία: « Η μάγισσα και οι ήχοι» ( έννοια της διάρκειας) και ανά 2 διαγωνιστήκαμε για το ποιος/ποια θα κρατήσει περισσότερο έναν ήχο με μια αναπνοή. Μέσα από εικόνες ομαδοποιήσαμε τους ήχους σε κοφτούς και συνεχείς και συμπληρώσαμε αντίστοιχο Φ.Ε.

 

Μέσα από βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης μάθαμε για τις 4 ιδιότητες των ήχων: διάρκεια, ένταση, ηχόχρωμα και τονικό ύψος. Μέσα από το παιχνίδι “Ο δράκος και οι αστακοί” ανακαλύψαμε αυτές τις ιδιότητες του ήχου, απεικονίζοντάς τες και αναγνωρίζοντάς τες μέσα από τα μουσικά όργανα της τάξης μας.

Μιλήσαμε για την ένταση του ήχου και της φωνής μας, είδαμε το φωνόμετρο και μιλήσαμε για το πώς λειτουργεί. Παράλληλα συζητήσαμε για τη μοναδικότητα της ανθρώπινης φωνής και κάναμε το εξής: Ένα παιδί έκλεινε τα μάτια του και  κάποιο άλλο παιδί έλεγε μια λέξη…το παιδί με τα κλειστά μάτια έπρεπε να βρει ποιο ήταν το παιδί που μίλησε.

Μάθαμε για την ηχώ μέσα από την ιστορία: « Ο μικρός κάστορας και ηχώ». Κάναμε διάφορες δραστηριότητες με τους ήρωες της ιστορίας μας και μιλήσαμε για τον αριθμό 4.

«Ο Βασιλιάς και το βιβλίο- πουλί» μας έδωσε την ευκαιρία να έρθουμε σε επαφή με πολλούς και διαφορετικούς ήχους, να τους αναπαράγουμε με το σώμα, τη φωνή, αλλά και με τη βοήθεια αντικειμένων από την τάξη μας και να κατανοήσουμε τη σημασία των βιβλίων και της ανάγνωσης.

Ο Μενέλαος και ο Πάρης ήρθαν στη συντροφιά μας και μας μίλησαν για την έννοια της ηχορύπανσης. Δραματοποιήσαμε τις περιπέτειες τους με μάσκες και μέσα από διάφορες εικόνες ομαδοποιήσαμε τους ήχους σε ευχάριστους και δυσάρεστους.

Γνωρίσαμε διάφορα μουσικά όργανα, τα ξεχωρίσαμε σε ( πνευστά/ κρουστά/ έγχορδα) και προσπαθήσαμε να βρούμε τον τρόπο που παράγουν ήχο( φύσημα, κούνημα, χτύπημα, κτλ). Παίξαμε: « Ο δράκος και οι άτακτοι αστακοί»( με κλειστά μάτια προσπαθήσαμε να μαντέψουμε ποιο όργανο έκλεψαν οι αστακοί) και το « Βήμα-βήμα πως μ’ αρέσει να πηγαίνω σ’ άλλη θέση». Τέλος, κόψαμε και ζωγραφίσαμε μουσικά όργανα.