Main Content RSS FeedRecent Articles

Τοπικοί μαθητικοί διαγωνισμοί EUSO 2013 »

Αύριο Σάββατο, 8 Δεκεμβρίου 2012, στα κατά τόπους Εργαστηριακά Κέντρα Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) θα πραγματοποιηθούν οι τοπικοί διαγωνισμοί για την επιλογή δύο τριμελών ομάδων μαθητών για την 11η Ευρωπαϊκή Ολυμπιάδα Επιστημών «EUSO 2013», που θα διεξαχθεί το Μάρτιο 2013 στο Λουξεμβούργο. Ο διαγωνισμός διοργανώνεται από την Πανελλήνια Ένωση Υπευθύνων ΕΚΦΕ (ΠΑΝΕΚΦΕ) και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας. Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές Λυκείου που γεννήθηκαν μετά την 01-01-1996.Οι τοπικοί μαθητικοί διαγωνισμοί αποτελούν την πρώτη φάση για την επιλογή της τριμελούς ομάδας (ή ομάδων) από το κάθε ΕΚΦΕ που θα συμμετάσχει στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό «EUSO 2013» στις 19 Ιανουαρίου 2013 στην Αθήνα (περισσότερα εδώ κι εδώ). Στο διαγωνισμό ζητείται από τους μαθητές να διεξάγουν με επιτυχία πειραματικές δραστηριότητες που απαιτούν τη δυνατότητα μελέτης και εφαρμογής οδηγιών σε εργαστηριακό περιβάλλον, την κατανομή αρμοδιοτήτων και την αρμονική συνεργασία σε όλα τα στάδια της πειραματικής διαδικασίας, με την κάθε πειραματική δραστηριότητα περιλαμβάνει τα ακόλουθα στάδια:
Α) Μελέτη του θεωρητικού πλαισίου και του σχεδιασμού του πειράματος, με τη βοήθεια φύλλου εργασίας.
Β) Τη σύνθεση της πειραματικής διάταξης, τη διεξαγωγή του πειράματος και την καταγραφή των πειραματικών δεδομένων, σύμφωνα με τις οδηγίες του φύλλου εργασίας.
Γ) Τη επεξεργασία των πειραματικών δεδομένων, τη σχεδίαση γραφημάτων, τον υπολογισμό μεγεθών, τη διαμόρφωση συμπερασμάτων και τη σύγκριση με τις θεωρητικές προβλέψεις, σύμφωνα με τις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας.

10-12-2012: Τοπικός διαγωνισμός ΕΚΦΕ Χαλανδρίου και ΕΚΦΕ Ν. Ιωνίας (βίντεο)

Hλίας Καλογήρου:πρωτιές σε ευρωπαϊκό επίπεδο! »

Ο φίλος Ηλίας, φυσικός υπεύθυνος του Εργαστηραικού κέντρου Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Ηλείας, “κτύπησε” πάλι! Μιλώντας στην εφημερίδα 6 μέρες (δες κι εδώ), εξηγεί ότι ο ΕΚΦΕ «έχει στόχο την επιμόρφωση των καθηγητών στη διδασκαλία μαθημάτων όπως η Χημεία, η Φυσική και η Βιολογία, αλλά με εποπτικό τρόπο, ώστε να γίνεται στην πράξη η διδασκαλία τους με τη χρήση οργάνων και την εφαρμογή πειραμάτων» και επισημαίνει τη σημαντικότητα των πειραμάτων αυτών.Τουλάχιστον 370 μαθητές επισκέφθηκαν τον ΕΚΦΕ Ηλείας για να δουν το βραβευμένο πείραμα του Καλογήρου για το ουράνιο τόξο, ενώ ο ίδιος τονίζει ότι «η επιβράβευσή μας αλλά και η απόδειξη του αντικτύπου που έχει στα παιδιά το πείραμα ήταν το χαμόγελο στα πρόσωπά τους όταν κατανοούσαν πράγματα για τα οποία δε γνώριζαν τίποτα και το ενδιαφέρον τους να ξανάρθουν να δουν νέα πειράματα». Ο Ηλίας Καλογήρου έχει καταξιωθεί σε πανευρωπαϊκούς διαγωνισμούς με πρώτη συμμετοχή του το 2002 με την εργασία του «μελετώντας τα κυματικά φαινόμενα με το γραμμικό ελαστικό μέσο». Η συσκευή που χρησιμοποίησε ήταν ήδη γνωστή στο κοινό, ωστόσο η καινοτομία είναι ότι την έφτιαξε με απλά μέσα, όπως ένα καλαμάκι από σουβλάκι και συνολικό κόστος 25 ευρώ, όταν η αντίστοιχη εμπορική συσκευή στοίχιζε 1760 ευρώ. Η ευρηματικότητα του αυτή του χάρισε την 10η θέση στο Διαγωνισμό Physics on Stage. Αλλά και την επόμενη χρονιά, 2003, κατάφερε να κερδίσει το πρώτο βραβείο στον ίδιο διαγωνισμό, ξεχωρίζοντας ανάμεσα σε 500 εργασίες, παρουσιάζοντας μια αναπαράσταση (μηχανικό μοντέλο) της κατασκευής του ανθρώπινου αυτιού και του τρόπου λειτουργίας του (δες κι εδώ). Το 2011 βραβεύτηκε και πάλι στον ίδιο διαγωνισμό για την εργασία του που περιγράφει τη λειτουργία του ουράνιου τόξου. Μπράβο, φίλε μου Ηλία!Α, τον Ηλία τον γνώρισα τότε που τρέχαμε το πρόγραμμα Φυσική PSSC, τότε δίδασκε στο Λύκειο Πελοπίου.

Ιχνη ζωής στον Άρη; »

Τα αποτελέσματα των ερευνών από το όχημα «Curiosity» της NASA δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχει ζωή στον πλανήτη Αρη, ανακάλυψη που περιγράφεται ως «σεισμός»- αν κι εφόσον επαληθευτεί από περεταίρω αποτελέσματα. Εντοπίστηκαν στοιχεία οργανικών συστατικών στο έδαφος του κόκκινου πλανήτη και, σύμφωνα με τους βρετανικούς «Σάντεϊ Τάιμς», τα ευρήματα αυτά, τα οποία εξακολουθούν να είναι ανεπίσημα, φαίνεται πως δικαιώνουν αμφιλεγόμενα αποτελέσματα που χρονολογούνται τη δεκαετία του 1970. Τα αποτελέσματα αυτά είχαν δείξει στοιχεία για μικροβιακή ζωή, όμως είχαν την εποχή εκείνη απορριφθεί ως ένα ενοχλητικό λάθος της αμερικανικής διαστημικής υπηρεσίας.Περισσότερα εδώ.

Πειράματα στην Ονειρούπολη »

Τι εστί “Ονειρούπολη”; Διαβάζω ότι (δες εδώ):Η Ονειρούπολη του Δήμου Δράμας είναι η μεγαλύτερη χριστουγεννιάτικη γιορτή – δράση που πραγματοποιείται στην χώρα μας. Πολύ γρήγορα γνώρισε την καθολική αποδοχή της τοπικής κοινωνίας αλλά και των χιλιάδων επισκεπτών της.Ο Δήμος Δράμας και σε αυτή του την προσπάθεια ενεργοποιεί εκατοντάδες δημότες εθελοντές, πολλούς φορείς και τους συλλόγους της περιοχής. Κάθε χρόνο από τις αρχές Δεκεμβρίου έως τις αρχές Ιανουαρίου “έχουμε 32 μέρες γεμάτες δράσεις, 32 μέρες με καθημερινές εκδηλώσεις, 32 μέρες με παραμυθένια και χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα και βέβαια 32 μέρες γεμάτες χαμόγελα”. Στη φετεινή Ονειρούπολη συμμετέχει και ο Σύλλογος Θετικών Επιστημών Δράμας με τη δράση “Πειράματα στην Ονειρούπολη”.Δείτε το πρόγραμμα παρουσίασης των πειραμάτων εδώ. Και εις άλλα τέτοια!

Νεάντερταλ οι πρώτοι θαλασσοπλόοι στη Μεσόγειο! »

Πρόσφατη ελληνική μελέτη που έδειχνε ότι οι Νεάντερταλ όργωναν τη Μεσόγειο δείχνει να επιβεβαιώνεται από νέα έρευνα σύμφωνα με την οποία η Κρήτη, η Κύπρος και άλλα απομακρυσμένα νησιά αποικίστηκαν πολύ νωρίτερα από ό,τι είχε εκτιμηθεί, πριν ακόμα φτάσει στην περιοχή ο σύγχρονος άνθρωπος.Οι Νεάντερταλ (Homo neanderthalensis) ήταν ξάδελφοι του σύγχρονου ανθρώπου που πρόλαβαν να κατακτήσουν μεγάλο μέρος της Ευρώπης πριν εξαφανιστούν πριν από περίπου 30 000 χρόνια. Είναι γνωστό ότι ζούσαν στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως για παράδειγμα στο Γύθειο, όχι όμως και σε απομακρυσμένα νησιά.Μέχρι πριν από 20 χρόνια, αρχαιολόγοι και ανθρωπολόγοι εκτιμούσαν ότι τα νησιά του Αιγαίου αποικίστηκαν για πρώτη φορά πριν από περίπου 9000 χρόνια από κτηνοτρόφους και γεωργούς Homo sapiens.Τα τελευταία χρόνια, όμως, συσσωρεύονται ενδείξεις ότι οι πρώτοι άνθρωποι έφτασαν στα ελληνικά νησιά πολύ νωρίτερα. Για παράδειγμα, ελληνική γεωλογική μελέτη που δημοσιεύτηκε φέτος το Μάρτιο στο Journal of Archaeological Science έδειχνε ότι οι ίσως Νεάντερταλ μετακινούνταν ανάμεσα σε νησιά της Μεσογείου -είτε με πλοία είτε κολυμπώντας- πριν από 100 000 χρόνια.Περισσότερα εδώ.

Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών της Microsoft »

Για 8η συνεχή χρονιά διοργανώνεται από τη Microsoft Ελλάς ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών, ο οποίος εντάσσεται στην ευρύτερη πρωτοβουλία «Συνεργάτες στη Μάθηση» που έχει αναπτύξει η εταιρία για την προώθηση της χρήσης της τεχνολογίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.Βασικός στόχος του διαγωνισμού είναι η ανάδειξη Ελλήνων εκπαιδευτικών που έχουν αναπτύξει καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας. Μέσα από το διαγωνισμό επιτυγχάνεται επίσης η προώθηση και η ανταλλαγή βέλτιστων εκπαιδευτικών πρακτικών, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, καθώς και η δημιουργία κοινοτήτων εκπαιδευτικών, πάντα μέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών. Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετέχουν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έχουν αναπτύξει εκπαιδευτικές δραστηριότητες χρησιμοποιώντας προγράμματα λογισμικού όπως τα Word, Excel, PowerPoint, Movie Maker, Producer κλπ. H συμμετοχή που θα λάβει την πρώτη θέση θα κερδίσει το δικαίωμα συμμετοχής στο Παγκόσμιο Φόρουμ Συνεργατών στη Μάθηση που διοργανώνεται κάθε Νοέμβριο, όπου και αναδεικνύονται οι πρωτοπόροι εκπαιδευτικοί σε διεθνές επίπεδο. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους στην ηλεκτρονική διεύθυνση Mathisi@microsoft.com προκειμένου να λάβουν ενημερωτικό υλικό για τον διαγωνισμό, καθώς και δωρεάν εκπαιδευτικά εργαλεία ή να ακολουθήσουν τις οδηγίες υποβολής της εκπαιδευτικής τους δραστηριότητας στο Παγκόσμιο Δίκτυο Συνεργάτες στην Μάθηση, τις οποίες θα βρουν στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού www.partnersinlearning.gr.Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για το διαγωνισμό είναι η Παρασκευή, 18 Ιανουαρίου 2013. Η Ελλάδα από το 2004 μέχρι σήμερα έχει κερδίσει 6 Πανευρωπαϊκές Διακρίσεις (δες κι εδώ) με πιο πρόσφατο παράδειγμα την περσινή διάκριση του εκπαιδευτικού Δημήτρη Ράμμου από το 23ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά (δες κι εδώ).

Πηγή: http://www.esos.gr/dimosia-ekpaidefsi/defterovathmia/item/30666-xorigos-to-esos-ston-8o-diagonismo-gia-protoporoys-ekpaideytikoys-apo-ti-microsoft-ellas.html

Oι Παριζιάνοι έτρωγαν (και) μαμούθ! »

Σκελετός μαμούθ εντοπίστηκε πριν λίγους μήνες στα περίχωρα του Παρισιού κοντά στις όχθες του ποταμού Μάρνη.Από την ανασκαφή προέκυψε ένας καλοδιατηρημένος σκελετός. Δίπλα στον σκελετό εντοπίστηκαν ευρήματα που υποδηλώνουν ότι το ζώο έπεσε θύμα Νεάντερταλ κυνηγών πριν από περίπου 20 χιλιάδες χρόνια για το κρέας του. Το μαμούθ υπολογίζουν ότι είχε ύψος τριών μέτρων και μεγάλους χαυλιόδοντες ενώ ήταν περίπου 30 ετών όταν έχασε τη ζωή του.Περισσότερα εδώ.

Κατά 30% έχουν υποχωρήσει οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών »

Έκθεση της Κομισιόν σημειώνει (δες εδώ) ότι με τα δώρα Χριστουγέννων και Πάσχα καταργηθεί, οι μισθοί των Ελλήνων εκπαιδευτικών λόγω των μέτρων έχουν εξανεμιστεί καθώς έχουν υποχωρήσει κατά 30%.Οι Έλληνες δάσκαλοι, μαζί με τους συναδέλφους τους σε Ισπανία, Ιρλανδία, Ισπανία και Σλοβενία έχουν πληγεί περισσότερο από τα μέτρα λιτότητας.Η οικονομική ύφεση μείωσε ή κράτησε στάσιμους τους μισθούς των εκπαιδευτικών σε δεκαέξι ευρωπαϊκές χώρες.Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας των Εκπαιδευτικών, οι δημοσιονομικές περικοπές και τα μέτρα λιτότητας έπληξαν περισσότερο τους εκπαιδευτικούς στην Ιρλανδία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Πορτογαλία και τη Σλοβενία.Οι μισθοί των εκπαιδευτικών στη Βουλγαρία, την Κύπρο, την Εσθονία, τη Γαλλία, την Ουγγαρία, την Ιταλία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Κροατία και το Λιχτενστάιν παρουσίασαν ελαφρά μείωση ή παρέμειναν στο ίδιο επίπεδο.Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση σχετικά με τους μισθούς και τα επιδόματα των εκπαιδευτικών και των διευθυντών σχολείων στην Ευρώπη για το 2011/12 σε τέσσερις χώρες, την Τσεχική Δημοκρατία, την Πολωνία, τη Σλοβακία και την Ισλανδία, οι μισθοί των εκπαιδευτικών αυξήθηκαν από τα μέσα του 2010, ενώ στη Ρουμανία επανήλθαν σχεδόν στα προς της κρίσης επίπεδα.

Χορηγία από Τ. Κοντογιαννίδη στους μαθητές της Σταυρούπολης »

Τους αριστεύσαντες και τους πρωτεύσαντες μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου και του Γενικού Λυκείου Σταυρουπόλεως Ξάνθης, καθώς επίσης και τους επιτυχόντες στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, ενίσχυσε και φέτος, για ενδέκατη χρονιά, με δικά το χρήματα, ο δημοσιογράαφος και συγγραφέας Τάσος Κοντογιαννίδης.Στην ειδική τελετή που διοργανώθηκε ανήμερα της εθνικής μας επετείου στο σχολικό συγκρότημα της Σταυρούπολης, ο συγγραφέας παρέδωσε σε δεκαπέντε μαθητές το ποσό των 6000 ευρώ.Επίσης πρόσφερε στο Γυμνάσιο και το Λύκειο έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή για τις ανάγκες τους, χρηματοδότησε τα βιβλία των Αγγλικών που επιβαρύνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες, ενώ διέθεσε σημαντικό χρηματικό ποσό για τα συσσίτια των απόρων της Ιεράς Μητροπόλεως Ξάνθης.Περισσότερα εδώ.

Αριστεία 2012 »

Tην Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012 στο χώρο του υπουργείου Παιδείας θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση βράβευσης «Αριστεία 2012».Σύμφωνα με την Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή Θεσμού Αριστείας 2012, η δράση «Αριστεία και Καινοτομία στην Εκπαίδευση» του Υπουργείο Παιδείας βρήκε μεγάλη ανταπόκριση και σημείωσε μεγάλη επιτυχία για 3η συνεχόμενη χρονιά, αφού κατατέθηκαν 470 έργα από 850 εκπαιδευτικούς.Η κατανομή της αξιολόγησης των υποβληθέντων έργων έγινε λαμβάνοντας υπόψη το θεματικό πεδίο ανά ειδικότητα και η αξιολόγησή τους ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια μη αμειβόμενης Επιστημονικής Επιτροπής, αποτελούμενης από 210 μέλη. Τα μέλη της ανωτέρω επιτροπής αποτελούνταν από Καθηγητές Πανεπιστημίου, Παρέδρους του (πρώην) Παιδαγωγικού Ινστιτούτο, Σχολικούς Συμβούλους, καθώς και εκπαιδευτικούς με αυξημένα προσόντα.Η διαδικασία αξιολόγησης προέβλεπε διπλή ανώνυμη κρίση και βαθμολόγηση, ενώ η τελική βαθμολογία κάθε έργου προέκυψε από το άθροισμα της βαθμολογίας των 2 κριτών. Κάθε κριτής μπορούσε να βαθμολογήσει ένα έργο από 1 μέχρι 180 μονάδες, στηριζόμενος σε συγκεκριμένα κριτήρια και προδιαγραφές. Στις περιπτώσεις που η διαφορά ανάμεσα στους δύο κριτές ήταν μεγαλύτερη των 80 μονάδων και ο ένας εκ των δύο κριτών είχε καταθέσει βαθμολογία μεγαλύτερη των 150 μονάδων, υπήρξε επαναξιολόγηση των έργων από 3ο κριτή αντίστοιχης ειδικότητας. Η τελική βαθμολογία των έργων αυτών προέκυψε από το διπλασιασμό της βαθμολογίας του 3ου κριτή. Η τελική κατάταξη των έργων προέκυψε από τη συνολική βαθμολογία ανά έργο, ανεξαρτήτως ειδικότητας ή θεματικού πεδίου.Δείτε τα ονόματα των βραβευθέντων εκπαιδευτικών εδώ. Συγχαρητήρια σε όλους κι όλες! Πάντα τέτοια.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση