Οι ήρωες του 1821!

 

 

Η γιορτή της 25ης Μαρτίου πλησιάζει και μιλώντας για τα γεγονότα …και συγκεκριμένα για την επανάσταση του 1821.Πως ξεκίνησε ,τι έγινε ,πόσα χρόνια ήταν σκλαβωμένοι οι Έλληνες στους Τούρκους.

Μιλήσαμε για τη σημασία της λέξης «ήρωας» και ξεχωρίσαμε τους φανταστικούς ήρωες από τους πραγματικούς. Ήρωας είναι κάποιος που αγωνίζεται με θάρρος και με τόλμη για να βοηθήσει τους άλλους και ας βάζει σε κίνδυνο τη δική του τη ζωή!

Άλλοι αγωνίζονταν με όπλα ενώ κάποιοι άλλοι εμψύχωναν το λαό με το λόγο τους.  Ήρωας μπορεί να γίνει ο καθένας μας και αναζητήσαμε ήρωες από την καθημερινότητά μας. Τα παιδιά απάντησαν πως υπάρχουν και είναι ο γιατρός, η νοσοκόμα, ο πυροσβέστης και αγωνίζονται με τα δικά τους εργαλεία.

Γνωρίσαμε τους πρωταγωνιστές της εποχής εκείνης, μάθαμε για τα κατορθώματά τους και τους αγώνες τους για την ελευθερία. Ψηφίσαμε τον αγαπημένο μας ήρωα/δα. Τα αγάλματα και τις προτομές των ηρώων του 1821 βρίσκονται στην Λεωφόρο την Ηρώων στο Πεδίο του Άρεως. 


 

 

 

  • Παιχνίδι μνήμης με τους ήρωες της Ελληνικής Επανάστασης, πάτησε πάνω στην εικόνα.

  • Παιχνίδι με τους ήρωες

Οι ήρωες ζωντάνεψαν ,με τη βοήθεια της τεχνολογίας ,μπροστά μας .

 

Ο Ρήγας Φεραίος θεωρείται πρόδρομος της Ελληνικής Επανάστασης καθώς με τον «Θούριο» του, ξεσήκωσε τους σκλαβωμένους Έλληνες.

Πάρα πολλοί  Έλληνες, αλλά και ξένοι φιλέλληνες ζωγράφοι εμπνεύστηκαν από τον αγώνα για ανεξαρτησία των Ελλήνων και δημιούργησαν σπουδαία έργα!!!!!

Τα ελληνάκια την περίοδο του 1821 πήγαιναν στο κρυφό σχολειό για να μάθουν γράμματα και να συνεχίζουν να μορφώνονται γιατί πίστευαν ότι μεγαλύτερος εχθρός ήταν η απαιδευσία και η αμορφωσιά.  

Είδαμε τον πίνακα  του Νικόλαου Γύζη, «Το κρυφό σχολειό»

Κρυφό Σχολειό - Βικιπαίδεια

Παρατηρήσαμε  τον πίνακα και απαντήσαμε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  • Πόσα πρόσωπα βρίσκονται στον πίνακα, μπορείς να τα μετρήσεις; 
  • Τι κάνουν οι μεγάλοι στην εικόνα;
  • Τι κρατάνε κάποια παιδιά; γιατί; 
  • Γιατί είναι μαζεμένοι όλοι εκεί και γιατί είναι στα σκοτάδια;
  • Γιατί κάθονται κάτω;
  • Πώς νιώθουν τα παιδιά;
  • Πώς γράφουν;
  • Γιατί υπάρχει όπλο εκεί;

Παιχνίδι puzzle –Κρυφό Σχολειό

 

Ακούσαμε το τραγούδι «Κλέφτικη ζωή» του Λουκιανού Κελαηδόνη που εξιστορεί τις συνθήκες ζωής των κλεφτών

Χρόνια Πολλά!!

Τα Eλληνάκια!

Τα Ελληνάκια!!

Ταξιδέψαμε με το αγαπημένο βιβλίο της Ευγενίας Φακίνου, «Τα Ελληνάκια» , πίσω στο χρόνο και μέσα από πολύ όμορφες εικόνες μας μετέφερε στη ζωή και  στα γεγονότα τηςεποχής της Επανάστασης! Ένα όμορφο  παραμύθι εμπνευσμένο από τα κεντήματα, τα λιθόγλυπτα και τα υφαντά της ελληνικής λαϊκής τέχνης. Οι ανθρώπινες φιγούρες, τα καράβια, τα λουλούδια και τα πουλιά που κέντησαν και ύφαναν οι κοπελιές στα προικιά τους έγιναν ένα όμορφο παραμύθι. 

Αφού διαβάσαμε το βιβλίο και ξαναείπαμε την ιστορία,  μιλήσαμε για τα συναισθήματα των Ηρώων  Αναφέραμε την προσμονή και την μοναξιά της Λενιώς. Την περηφάνια του Γιώργη, την  απληστία, την πονηριά και την σκληρότητα του Αγά, την χαρά του γάμου και του γλεντιού, την αντίδραση, το ΟΧΙ της Μαρίας προς τον Αγά, την βοήθεια της γοργόνας και του παγωνιού, τον φόβο προς τον Αγά, τον θυμό του Γιώργη, αλλά και την γενναιότητα και ανδρεία!

Aκούστε το παραμύθι:

Τα παιδιά εμπνεύστηκαν από την ιστορία των δυο αδερφών και ζωγράφισαν τον ήρωα της ιστορίας που τους εντυπωσίασε.

 

Θυμήσου την ιστορία, πάτησε πάνω στην εικόνα.

 

κι αν θέλετε να φτιάξετε puzzle με τους ήρωες της ιστορίας, πάτησε πάνω σε κάθε εικόνα.

Διαδραστικό υλικό

κι άλλο διαδραστικό υλικό

To φλάμπουροΠαιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου

Παράταση Εγγραφών 2021-2022!

Παράταση εγγραφών
Εγγραφές Νηπίων-Προνηπίων για το Σχολικό Έτος 2021-2022 | 1ο Νηπιαγωγείο Κιτσίου
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
          Σας ενημερώνουμε ,λαμβάνοντας υπόψη τις εξαιρετικά δύσκολες υγειονομικές συνθήκες λόγω του κορωνοϊού – covid 19,
και σύμφωνα με την υπ΄αριθμό πρωτ. 31623/2021 έγγραφο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων οι εγγραφές μαθητών/τριών στα δημόσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά Σχολεία για το σχολικό έτος 2021-22, παρατείνονται μέχρι και την Τετάρτη 31 Μαρτίου 2021.

 

 

Tα Κούλουμα!

Κυρά Σαρακοστή!!

Η γιορτή της Καθαρής Δευτέρας είναι ο επίλογος των εορτών της Αποκριάς, οι οποίες ουσιαστικά αρχίζουν την Τσικνοπέμπτη και τελειώνουν την Καθαρά Δευτέρα. Καθαρά Δευτέρα ονομάστηκε γιατί οι Χριστιανοί «καθαρίζονταν» πνευματικά και σωματικά. Είναι μέρα νηστείας αλλά και μέρα αργίας. Tην μέρα αυτή την λέμε και κούλουμα. Με τον όρο κούλουμα, εννοούμε τη μαζική έξοδο του κόσμου στην ύπαιθρο και τον εορτασμό της Καθαρής Δευτέρας έξω στην φύση. Στα περισσότερα μέρη στήνεται υπαίθριο λαϊκό πανηγύρι με φαγητό και πέταμα αετού.   

Είναι η πρώτη μέρα της μεγάλης τεσσαρακοστής (50 μέρες), της νηστείας του Πάσχα. 

Ένα από τα παλαιότερα ελληνικά έθιμα για τη σαρακοστή και το Πάσχα είναι η Κυρά Σαρακοστή, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο, παρά ένα αυτοσχέδιο ημερολόγιο που μετρούσε τις εβδομάδες της Μεγάλης Σαρακοστής, η επίσημη έναρξη της οποίας είναι η Καθαρά Δευτέρα. 

Το ημερολόγιο αυτό, το έφτιαχναν από χαρτί ή από ζυμάρι, με αλεύρι, αλάτι και νερό. Ζωγράφιζαν ή έπλαθαν μια γυναίκα, μ’ έναν σταυρό στο κεφάλι, με σταυρωμένα χέρια λόγω προσευχής, χωρίς στόμα λόγω νηστείας, και με επτά πόδια ένα για την κάθε εβδομάδα της Μεγάλης Σαρακοστής. Ξεκινώντας από την Καθαρά Δευτέρα, κάθε Σάββατο που περνούσε, έκοβαν και από ένα πόδι κι έτσι ήξεραν πόσες βδομάδες απέμεναν μέχρι το Πάσχα. Το Μεγάλο Σάββατο έκοβαν και το τελευταίο της πόδι.

Το  παιδικό βιβλίο «Εφτά παπούτσια για την κυρά Σαρακοστή» της Άννας Ιακώβου, σε εικονογράφηση της Αγγελικής Δελεχά,  μας αφηγείται μια τρυφερή, πασχαλινή ιστορία, η οποία εκτυλίσσεται καθ’ όλη την περίοδο της Σαρακοστής, κάνοντας παράλληλα αναφορά στις μεγαλύτερες παραδόσεις του ελληνικού λαού και της εκκλησίας μας, οι οποίες σχετίζονται με τις ημέρες αυτές.

Ας ακούσουμε την ιστορία:

 

Διαδραστικό υλικό, πάτησε πάνω στην εικόνα.

και άλλο υλικό

  • Παιχνίδι μνήμης

Την Καθαρή Δευτέρα κατά το έθιμο τρώμε λαγάνα (άζυμο ψωμί που φτιάχνεται μόνο αυτή την μέρα), αλλά και άλλα νηστίσιμα όπως ταραμά, λαχανικά, χαλβά, θαλασσινά, ελιές  και φασολάδα χωρίς λάδι. 

Διαδραστικό υλικό με την κυρά Σαρακοστή!

 

Καλή Σαρακοστή!!!

Με έναν χαρταετό….

 

 

Μιλήσαμε για την ιστορία του χαρταετού ,τη σχέση του με την αρχαιότητα και την Κίνα. Συζητήσαμε και  για το έθιμο του πετάγματος του χαρταετού την Καθαρά Δευτέρα.

Παρακολουθήσαμε σύντομες ιστορίες όπου σε όλες  πρωταγωνιστεί ένας… χαρταετός!!!!  

Boy with no Kite

Ο Χαρταετός”. Ένα παιδί πετά τον χαρταετό του. Ω, πόσες δυσκολίες!! 

Ο κόκκινος χαρταετός

Είδαμε πίνακες σπουδαίων καλλιτεχνών με θέμα τους χαρταετούς!!

Νίκος Χατζηκυριάκος -Γκίκας- Ύδρα
Νίκος Χατζηκυριάκος -Γκίκας
Σπύρος Βασιλείου
Γιώργος Μαγγανάρης
Αλέκος Φασιανός
Δημήτρης Μυταράς
Τα παιδιά εμπνεύστηκαν, σχεδίασαν και έφτιαξαν τους δικούς τους υπέροχους χαρταετούς!!
Διαδραστικό υλικό!!
και άλλο υλικό
  • Παιχνίδι με χαρταετούς
290 Kite - Xartaetoi ideas | κατασκευές, χαρταετοί, απόκριες
Να περάσετε όμορφα!!

Ο παράξενος χαρταετός!

 

Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο παράξενος χαρταετός» της Ζωής Βαλάση, από την σειρά «Τα μαγικά μολύβια». Οι περιπέτειες της Τρελούτσικης είναι πάντα τόσο διασκεδαστικές και συνάμα μαθαίνουμε πολλά πράγματα από εκείνη! Τα μαγικά μολύβια by Ζωή ΒαλάσηΜια ιστορία όμορφη για έναν  χαρταετό που ήταν διαφορετικός από τους άλλους. Δεν είχε πλουμιστά στολίδια πάνω του. Δεν τον ένοιαζε όμως και ήταν ευτυχισμένος. Ήταν ευτυχισμένος γιατί ένιωθε ελεύθερος. Μια ιστορία που μας διδάσκει ότι η ευτυχία βρίσκεται σε απλά καθημερινά πράγματα, που καμιά φορά ίσως τα περιφρονούμε ή απλά δεν τα εκτιμάμε όσο πρέπει.

«Ο παράξενος χαρταετός»

Όλοι οι χαρταετοί της Καθαρής Δευτέρας κατέβηκαν, όλοι αφήσανε τα σύννεφα και το γαλάζιο φως, όλοι μπήκαν φρόνιμα στα ντουλάπια και τακτοποιήθηκαν καλά, μαζεμένες οι ουρές τους, τυλιγμένα τα κουβάρια τους, τέρμα οι τρέλες και οι ακροβασίες…

Μονάχα ένας χαρταετός δεν κατέβηκε. Μονάχα ένας χαρταετός συνέχισε να πετάει όλο και πιο ψηλά, όλο και πιο μακριά. Γι’ αυτόν τον παράξενο χαρταετό θα σας μιλήσω τώρα.

Λοιπόν, πρωί πρωί την Καθαρή Δευτέρα, όλοι οι χαρταετοί ανέβηκαν στον ουρανό. Άλλοι κάναν τούμπες και βουτιές κι άλλοι αρμενίζαν ήσυχα και καμάρωναν. Ήταν όμορφοι χαρταετοί. Κόκκινοι με γαλάζιους κύκλους, κίτρινοι με μπλε μαργαρίτες, μεγάλοι με πολύχρωμες χάρτινες ουρές, μικροί με αστεία σκουλαρίκια…

Αλήθεια, ήταν πολύ φανταχτεροί και πολύ περήφανοι και θέλανε να φτάσουν ως τον ήλιο, αλλά τα παιδάκια τούς τραβούσαν μ’ ένα σπάγκο κατά τη γη.

– Είσαστε χαρούμενοι; Είσαστε ευτυχισμένοι; τους ρώτησε η Τρελούτσικη Ηλιαχτίδα που όλα θέλει να τα μαθαίνει.

– Με τόσα πλούτη που έχουμε, πώς να μην είμαστε ευτυχισμένοι; αποκρίθηκαν οι χαρταετοί με τις ουρές και τα σκουλαρίκια, με τις ζωγραφιές και τα χρώματα τα φανταχτερά!
– Ίσως έχετε δίκιο, ίσως έχετε άδικο είπε η Τρελούτσικη και πέταξε κοντά στο φίλο μας τον παράξενο χαρταετό.
-Κι εσύ; τον ρώτησε.
– Και βέβαια είμαι ευτυχισμένος!
– Όμως, δεν έχεις ζωγραφιές, δεν έχεις χρώματα φανταχτερά ούτε σγουρή ουρά και αστεία σκουλαρίκια.
– Είμαι ευτυχισμένος, γιατί είμαι ελεύθερος! Ταξιδεύω δίχως σπάγκο. Όλα είναι δικά μου!
– Μμμμ, έκανε η Τρελούτσικη Ηλιαχτίδα σκεφτική.
– Χα, χα, χα!…κορόιδεψαν οι άλλοι χαρταετοί. Και πού είναι τα σκουλαρίκια σου;
– Να τα, είπε ο λεύτερος χαρταετός και πήρε δυο αχνούτσικα αστεράκια από το περιβόλι της νύχτας και τα κρέμασε στ’ αυτάκια του.
Λάμψανε τ’ αστράκια, ίδιο χρυσάφι.
-Μμμμ έκανε πάλι η αχτιδούλα σκεφτική. Ίσως να έχεις δίκιο, ίσως να έχεις άδικο. Κι η ουρά σου πού είναι;
– Είμαι ένα λεύτερος χαρταετός και όποτε θέλω παίρνω για ουρά μου έν’ άσπρο σύννεφο.
Έτσι αποκρίθηκε και γάντζωσε στο ξυλαράκι του ένα άσπρο σύννεφο.

Οι άλλοι χαρταετοί δεν ξέρανε τώρα τι να πούνε. Δεν μπορούσανε πια να καμαρώνουν. Ο παράξενος χαρταετός ταξίδευε τραγουδώντας στον ουρανό όλο πιο ψηλά, όλο πιο μακριά. Στ’ αυτάκια του λάμπανε τα νυσταγμένα άστρα, η αφράτη μεταξένια ουρά του ανέμιζε με χίλια τσακίσματα και νάζια.

– Και πού είναι τα χρώματά σου; φώναξε ένας χαρταετός.

– Να τα! είπε ο φίλος μας κι έκανε μια βουτιά στη δύση και βάφτηκε με κόκκινο, χρυσό και πορτοκαλί.

– Έχεις δίκιο! είπε η Τρελούτσικη.

-΄Έχεις δίκιο! είπαν οι χαρταετοί.- Είσαι όμορφος! θαύμασε η Τρελούτσικη.- Είμαι ελεύθερος! είπε ο χαρταετός κι οι άλλοι ζήλεψαν.

Τώρα θέλανε να’ χουν κι αυτοί την ομορφιά του λεύτερου, μα ήτανε τόσο γεμάτοι με ψευτομπιχλιμπίδια, που δεν είχαν χώρο ούτε για μια κλωστίτσα ήλιου.

Ο παράξενος χαρταετός ξανοίχτηκε στον ατέλειωτο ουρανό. Πήγε τόσο ψηλά και τόσο μακριά, που κανένας χαρταετός δεν μπορούσε να φτάσει, γιατί κανένας σπάγκος δεν είναι τόσο μεγάλος. Οι άλλοι χαρταετοί κατέβηκαν και άραξαν στα ντουλάπια τους, ενώ ο φιλαράκος μας αρμένιζε στον κόσμο, στολισμένος με όλα τα λεύτερα πράγματα που ο καθένας μπορεί να χαίρεται. Το φως, το σύννεφο, τ’ αστέρια, το τραγούδι.

Λοιπόν, η Τρελούτσικη πολύ τον αγάπησε αυτόν το λεύτερο χαρταετό και του’ πε να γίνει ταχυδρόμος τ’ουρανού και εκείνος είπε » ναι» και τότε του’ δωσε αυτό ακριβώς το παραμύθι και μου το ‘ φερε.

Μικροί και μεγάλοι, όλοι αγαπούν τους χαρταετούς!

Να ‘ναι άραγε που κουβαλά μια ιδέα ελευθερίας;

Ταξιδεύουμε και εμείς με τους χαρταετούς του Μίκη Θεοδωράκη!

Καλώς το καρναβάλι…

 

 Ο Αρλεκίνος ….

 Βρισκόμαστε στην τελευταία εβδομάδα των Αποκριών και συνεχίσαμε με το αγαπημένο μας παραμύθι της Ζωρζ Σαρή  με τίτλο: «Ο Αρλεκίνος» παρόλο που το διαβάζουμε κάθε χρόνο δεν το χορταίνουμε. Η ιστορία αυτού του μικρού παιδιού αγγίζει τις καρδιές όλων μας και μας ξυπνά αμέτρητα συναισθήματα.

Μαθαίνουμε το όνομά του: Αρλεκίνος που σημαίνει στα ιταλικά ,διαολάκος ,ποια χρώματα και ποιο σχήμα έχει η στολή του;

Γιατί είναι στενοχωρημένος ο Αρλεκίνος; Γιατί δεν θέλει να δείξει τη στενοχώρια του στη μανούλα του; Ποια συναισθήματα μας προκαλεί η ιστορία του μικρού Αρλεκίνου και κάθε παιδιού που βρίσκεται στη θέση του  Αρλεκίνου; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε εμείς για να βοηθήσουμε όλα τα παιδάκια που έχουν ανάγκη από τη βοήθειά μας; Τι συνέβη και  άλλαξε τη διάθεση του Αρλεκίνου.

Ακούσαμε το παραμύθι εδώ:

  • Παιχνίδι puzzle από τον Αρλεκίνο

  • Πάτησε πάνω στην εικόνα και προσπάθησε να βάλεις σε σειρά τις εικόνες της ιστορίας.

 

Διαδραστικό υλικό, πάτησε πάνω στην εικόνα:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Είδαμε πίνακες σπουδαίων καλλιτεχνών με θέμα τις απόκριες.

Γνωρίσαμε τον Πολωνό Ζωγράφο Tadeusz Makowski. Αγαπημένα του θέματα είναι τα παιδιά και οι Απόκριες!!!!!!!

Παρατηρήσαμε τους πίνακες και τους επεξεργαστήκαμε, ψηφίσαμε τον αγαπημένο μας πίνακα και τους περισσότερους ψήφους συγκέντρωσε ο πρώτος. Τα παιδιά παρατήρησαν πως ο ζωγράφος χρησιμοποιεί σχήματα στους πίνακες του και τους άρεσαν τα χρώματα.

 

Ανακαλύπτουμε κι άλλους Αρλεκίνους μέσα από πίνακες ζωγραφικής και αφού τους παρατηρήσουμε ,βρίσκουμε ομοιότητες και διαφορές στα χρώματα στα σχήματα στην στάση του σώματός τους (καθιστοί -όρθιοι,μόνοι-με παρέα,μικροί -μεγάλοι ) 

ο «Αρλεκίνος» – Πικάσο

“Ο Αρλεκίνος και η κυρία του”  του Ιταλού ζωγράφου Τζιοβάνι Ντομένικο Φερέτι (1692-1768).

«Ο Αρλεκίνος” (Harlequin, 1890) του Ιμπρεσιονιστή Πολ Σεζάν 

 

«Ο Αρλεκίνος και η Κολομπίνα” του Γάλλου ζωγράφου Έντγκαρ Ντεγκάς (1884) 

“Ο καθισμένος Αρλεκίνος” -Πικάσο

«Ο Ακροβάτης και ο νεαρός Αρλεκίνος” -Πικάσο

Ακούσαμε και το τραγούδι ‘Καλώς το Καρναβάλι», μασκαρευτήκαμε, τραγουδήσαμε, παίξαμε παιχνίδια..

Ακούσαμε και μάθαμε το παραδοσιακό τραγούδι Παντρεύουνε τον κάβουρα (Πελοποννήσου) –Δόμνα Σαμίου

 

Παιχνίδι για το τραγούδι, πάτησε πάνω στον τίτλο.

ΠΑΝΤΡΕΥΟΥΝΕ ΤΟΝ ΚΑΒΟΥΡΑ

κι άλλο παιχνίδι, πάτησε πάνω στην εικόνα..

Παντρεύουνε τον κάβουρα | Δόμνα Σαμίου

Του χρόνου και κάθε χρονιά Απόκριες μόνο από κοντά!!!

Καλή Σαρακοστή!!!

O παλιάτσος

 

Ένας παλιάτσος είμαι εγώ…

Την εβδομάδα  ξεκινήσαμε τις δραστηριότητες μας με αφορμή το τραγούδι  «Ο παλιάτσος» ένα υπέροχο συγκινητικό τραγούδι του Νότη Μουρουδή σε στίχους της Μέλπως Ζαρόκωστα.

Το τραγούδι «Ο παλιάτσος» με την παιδική χορωδία του Δημήτρη Τυπάλδου, το 1990 βραβεύεται στον διεθνή διαγωνισμό παιδικού τραγουδιού στη Λισαβόνα  κατακτώντας το Α΄ βραβείο στον 12ο διεθνή Διαγωνισμό Παιδικών Χορωδιών.

ΜΑ ΤΙ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΛΙΑΤΣΟΣ; ένας άνθρωπος που πουλάει παλιά ρούχα, ένας άνθρωπος που κάνει αστεία…που συναντάμε παλιάτσους;
Πως αισθάνεται ο παλιάτσος και γιατί είναι λυπημένος; Πως θα κάνουμε τον παλιάτσο να γελάσει;
 
Ακούστε και το τραγούδι:

Επέλεξα ένα διασκεδαστικό βιβλίο για τον μαγικό κόσμο του τσίρκου και για το γέλιο και τη χαρά, «Έχασα τη μύτη μου και ψάχνω να τη βρω!» της Άννυς Θεοχάρη, εκδόσεις Λιβάνη και πρόκειται για την ιστορία ενός κλόουν που μέσα σε μια στιγμή φτερνίστηκε και ουπς! Έχασε τη μύτη του.

Μπορείτε να το ακούσετε πατώντας πάνω στην εικόνα του εξώφυλλου.

Ξέρετε τι κακό μπορεί να προκαλέσει ένα φτάρνισμα;  Μεγάλο! 
Να, εδώ ο φίλος μας ο κλόουν φταρνίστηκε και έχασε την μύτη του, την υπέροχη, κατακόκκινη μύτη του. Το σήμα κατατεθέν ας πούμε των κλόουν. Γιατί τι είναι ένας κλόουν χωρίς κόκκινη μύτη; . Είναι ένας κλόουν χωρίς κόκκινη μύτη!!!
Τα παιδιά σχεδίασαν κλόουν ακολουθώντας τις οδηγίες.

Παίξαμε πολλά αστεία παιχνίδια και πολλές διαδραστικές ασκήσεις.

Παιχνίδι μνήμης, πάτησε πάνω στην λέξη

ΠΑΛΙΑΤΣΟΣ

Διαδραστικό  υλικό, πάτησε στην εικόνα.

Ένα ακόμα παιχνίδι, πάτησε πάνω στη λέξη.

ΚΛΟΟΥΝ

Ο Λαχαπού από τη Ζούγκλα της χώρας Καμαμπού!

Σήμερα 6 Μαρτίου είναι η Πανελλήνια Ημέρα κατά της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού!

Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (bullying), χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.

Ο εκφοβισμός και η βία στο σχολείο είναι και ομαδικό φαινόμενο, καθώς δεν αφορά μόνο το μαθητή που εκφοβίζει και εκείνον που εκφοβίζεται, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του, δηλαδή τους παρατηρητές, οι οποίοι μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες.(πηγή IKY)

Το Bullying αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα.
Πολυπληθή τα κρούσματα του, σε παγκόσμιο επίπεδο. Και τα θύματά του είναι μικρά παιδιά.

 

Αφιερώσαμε αυτές τις ημέρες για το θέμα της ενδοσχολικής βίας ξεκινώντας με ένα μουσικό παραμύθι  το «Μήλα γύρω γύρω στη μέση πορτοκάλι»

Ο  συγγραφέας  με πολύ  χιούμορ  και  ευαισθησία  μας  μεταφέρει τα συναισθήματα  και  τις  σκέψεις ενός  μικρού πορτοκαλιού που  είχε  την ατυχία να μοιράζεται  μια φρουτιέρα , με μια όχι και τόσο φιλική παρέα μήλων .

Σε μία φρουτοθήκη βρέθηκαν πολλά μήλα αλλά και ένα πορτοκάλι. Τι θα κάνουν τα μήλα; Θα δεχτούν το πορτοκάλι στην παρέα τους; Πώς νιώθει το πορτοκάλι; Τι χρειάζεται για να γίνουν όλοι φίλοι;

mila_giro_giro_cover

Ένα τραγούδι ενάντια στη βία, το ρατσισμό, την απόρριψη του άλλου, του διαφορετικού…δηλαδή του καθενός μας, αφού καθένας είναι διαφορετικός από τους «άλλους», σε κάτι, («εξωτερικό» ή «εσωτερικό»), το οποίο προσεγγίζει σημαντικές αξίες της ανθρωπιστικής παιδείας όπως είναι: 

Ο σεβασμός στον διαφορετικό. Η φιλία και η καλή επικοινωνία αντί της βίας. Η προσέγγιση και η αποδοχή του άλλου χωρίς ρατσιστικές διαθέσεις. Η ενσυναίσθηση, η ικανότητα δηλαδή να μπαίνουμε στη θέση και τα συναισθήματα του άλλου.

Συζητήσαμε με τα  παιδιά για το πως ένιωθε το μικρό πορτοκάλι και πως τα μήλα ασκώντας λεκτική βία στο πορτοκάλι, το κοροϊδεύουν επειδή έχει άλλο χρώμα, άλλο μέγεθος, άλλη γεύση  το εξαναγκάζουν να απομονωθεί. Στη συνέχεια δραματοποιήσαμε την ιστορία και αρχικά κανένα παιδί δεν ήθελε να είναι στη θέση των μήλων  ώσπου και κατάλαβαν πόσο  σημαντική  είναι η φιλία και η  αγάπη  για όλους , ανεξαρτήτου  εμφάνισης.  

Η εβδομάδα έκλεισε με τη συντροφιά μιας αγαπημένη μας φίλη και συγγραφέα. Στην διαδικτυακή παρέα μας ήταν η κ. Εύα Κασιάρου. Αυτή τη φορά είχε παρέα της ένα μικρό λιονταράκι τον Λαχαπού, που ζει με την οικογένεια του στην εξωτική ζούγκλα της Καμαμπού. Πρόκειται για την ιστορία ενός συνηθισμένου μικρού λιονταριού, του Λαχαπού, που βρέθηκε μέσα στη δίνη ασυνήθιστα δύσκολων καταστάσεων και αναγκάστηκε να βιώσει τη περιπέτεια του ξεριζωμού. Η ζωή του στη ζούγκλα της χώρας Καμαμπού δεν διέφερε και πολύ από τη δική μας ζωή, την ευλογημένη ρουτίνα της αδιατάρακτης καθημερινότητάς μας. Μέχρι που όλα άλλαξαν από τη μια στιγμή στην άλλη και αναγκάστηκε να βιώσει την περιπέτεια του ξεριζωμού.

Η κ. Εύα Κασιάρου αφηγήθηκε μοναδικά και διαδραστικά, αν και διαδικτυακά, το υπέροχο παραμύθι της » Ο Λαχαπού από τη ζούγκλα της χώρας Καμαμπού»Ο ΛΑΧΑΠΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΖΟΥΓΚΛΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΜΑΜΠΟΥ / ΚΑΣΙΑΡΟΥ ΕΥΑ

Πριν ξεκινήσουμε να διαβάσουμε το παραμύθι ρωτήσαμε τα παιδιά για ποιο λόγο πιστεύουν ότι κάποιοι άνθρωποι αναγκάζονται να αφήσουν τα σπίτια τους και να αναζητήσουν την τύχη τους αλλού; Ο  Λαχαπού  ήταν στεναχωρημένος  επειδή  δεν πρόλαβε να πάρει μαζί του το φυλακτό που του χάρησε ο Ζορντί το ξωτικό πουλί.
Αν εσείς αναγκαζόσασταν να φύγετε ξαφνικά από τον τόπο σας τι θα θέλατε να πάρετε μαζί σας και γιατί;
Μας αφηγήθηκε την ιστορία του, πως αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να γίνει πρόσφυγας. Πως ένιωσε όταν αναγκάστηκε να φύγει με την οικογένειά του για να βρει έναν άλλο τόπο να ζήσει; Λυπημένος που άφηνε πίσω τους φίλους του,  θυμωμένος,  απογοητευμένος γιατί όπου πήγαιναν τους έδιωχναν, ένιωθε πόνο στην καρδούλα του.

Αν συναντούσαμε τον Λαχαπού τι θα του λέγαμε; Αν ερχόταν ένα παιδί από άλλη χώρα  που αναγκάστηκε να αφήσει τη χώρα του τι θα του λέγαμε και τι θα κάναμε; Τα παιδιά κατάλαβαν πώς όλα τα παιδιά ανεξαρτήτου εθνικότητας, χρώματος, εμφάνισης (εξωτερικής και εσωτερικής) αξίζουν και όλα δικαιούνται μαι ευκαιρία στην φιλία και στην αγάπη!

Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά, ζωγράφισαν, ακολούθησαν τον Λαχαπού στο ταξίδι του, τον αγάπησαν, τον νοιάστηκαν.

Ευχαριστούμε πολύ, πάρα πολύ την Εύα Κασιάρου !!!

Μάρτη, Μάρτη μου καλέ…..

Μάρτη, Μάρτη μου καλέ… καλωσόρισες! 

Σύμφωνα με τη λαΐκή παράδοση, ο λαός μας έχει δώσει στον Μάρτιο διάφορες ονομασίες που σχετίζονται κυρίως με τις ασταθείς καιρικές συνθήκες που επικρατούν στη διάρκειά του. Γι’ αυτό είναι γνωστός ως Κλαψομάρτης, αλλά και Πεντάγνωμος. Παρ’ όλα αυτά ο Μάρτης θεωρείται ο καταλληλότερος μήνας για φύτεμα δένδρων και γι’ αυτό ονομάζεται και Φυτευτής, ενώ λόγω της γιορτής του Ευαγγελισμού ονομάζεται και Βαγγελιώτης. Τον Μάρτη πάντως ξεκινάει και η Άνοιξη, γι’ αυτό ονομάζεται και Ανοιξιάτης.

 

Καλωσορίσαμε τον πρώτο μήνα της Άνοιξης με το έθιμο της χελιδόνας που σχετίζεται με τα κάλαντα της Άνοιξης και δώσαμε την προσοχή μας στο έθιμο του Μάρτη, του ασπροκόκκινου βραχιολιού. 

Τα χελιδονίσματα είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά έθιμα της πρώτης Μαρτίου, η συνήθεια δηλ. να γυρίζουν το πρωί της ημέρας αυτής τα παιδιά της σχολικής ηλικίας τα σπίτια κρατώντας ένα ξύλινο ομοίωμα χελιδονιού και να τραγουδούν τον ερχομό της ανοίξεως και την επιστροφή των χελιδονιών.

 Ακούσαμε και τραγουδήσαμε τα «Χελιδονίσματα». Ουσιαστικά, είναι ένα χαρούμενο παιδικό τραγούδι για το ανοιξιάτικο καλωσόρισμα των χελιδονιών. Ακούστε τα Κάλαντα της Άνοιξης, πατώντας στην εικόνα:


Μάρτη» ή «Μαρτιά»

Από τη 1η ως τις 31 του Μάρτη, τα παιδιά φορούν στον καρπό του χεριού τους ένα βραχιολάκι, φτιαγμένο από στριμμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή, τον «Μάρτη» ή «Μαρτιά». Σύμφωνα με τη λαϊκή παράδοση, ο «Μάρτης» προστατεύει τα πρόσωπα των παιδιών από τον πρώτο ήλιο της Άνοιξης, για να μην καούν. Φτιάχνεται την τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου και φοριέται είτε σαν δαχτυλίδι στα δάχτυλα, είτε στον καρπό του χεριού σαν βραχιόλι. Καμιά φορά φοριέται ακόμα και στο μεγάλο δάχτυλο του ποδιού, ώστε να μην σκοντάφτει ο κατοχός του.

Παρακολουθήσαμε βίντεο πώς φτιάχνεται το «Μαρτάκι» με την μπλεγμένη άσπρη και κόκκινη κλωστή.

Μάθαμε κι εμείς τη «μυθολογία» που συνοδεύει το βραχιολάκι του Μάρτη και τη διηγήθηκα στα παιδιά! Σύμφωνα με την μυθολογία, ο Θεός – Ήλιος μεταμορφώθηκε σε νεαρό άνδρα και κατέβηκε στη Γη για να πάρει μέρος σε μια γιορτή. Τον απήγαγε, όμως, ένας δράκος, με αποτέλεσμα να χαθεί και να βυθιστεί ο κόσμος στο σκοτάδι.
Μια ημέρα ένας νεαρός, μαζί με τους συντρόφους του σκότωσε τον δράκο και απελευθέρωσε τον Ήλιο, φέροντας την άνοιξη. Ο νεαρός έχασε τη ζωή του και το αίμα του -λέει ο μύθος- έβαψε κόκκινο το χιόνι. Από τότε, συνηθίζεται την 1η του Μάρτη όλοι οι νεαροί να πλέκουν το «Μαρτισόρ», με κόκκινη κλωστή που συμβολίζει το αίμα του νεαρού άνδρα και την αγάπη προς τη θυσία και άσπρη που συμβολίζει την αγνότητα. 

 Υποδεχτήκαμε την Άνοιξη με  την ιστορία «Το σπίτι του Μάρτη». Ο Μάρτης όμως είναι ένας μήνας άστατος πολύ! Εσείς ξέρετε γιατί; Η συγγραφέας Λότη Πέτροβιτς Ανδρουτσοπούλου, γνωστή μας από τα παραμύθια για τους μήνες, μας δίνει μια πολύ καλή εξήγηση για τις …κυκλοθυμίες του Μάρτη! Ως πρώτος γιος της Άνοιξης και του Κρύου, τράβηξε πολλά μετά το χωρισμό των γονιών του (ε, δεν ταιριάζανε η Άνοιξη με το Κρύο εδώ που τα λέμε…). Όταν άλλαζε σπίτι, άλλαζε και η διάθεσή του!
Η ιστορία άρεσε πολύ στα παιδιά, και τόνωσε την ενσυναίσθησή τους για τον ήρωα.

 

Ακούσαμε ένα πολύ γλυκό τραγούδι ακούσαμε για τον Μάρτη, με τη φωνή του Παντελή Θαλασσινού.

Καταπληκτικές αμυγδαλιές με υλικά που υπήρχαν στο σπίτι και με ανακυκλώσιμα υλικά.

 

Kαι οι υπέροχες  ζωγραφιές μας έγιναν puzzles:

Μάρτιος -Γ

Χελιδόνι -Δ

Μάρτιος-Ν

Μάρτιος-Γ