Η σχολική χρονιά στο νηπιαγωγείο είναι ένα συναρπαστικό ταξίδι, όχι μόνο γνώσης, αλλά κυρίως συνύπαρξης, μοιράσματος και συναισθηματικής ανάπτυξης. Από την πρώτη κιόλας μέρα, βασικός μας στόχος ήταν να μετατρέψουμε την τάξη μας σε μια μεγάλη, ζεστή αγκαλιά, όπου κάθε παιδί νιώθει ασφαλές, αποδεκτό και πολύτιμο.
Πώς τα καταφέραμε; Μέσα από καθημερινές δράσεις, στοχευμένες στρατηγικές και, φυσικά, πολύ παιχνίδι!
Η αρχή του ταξιδιού: Παιχνίδια γνωριμίας και δεσίματος
Τον Σεπτέμβριο, το ταξίδι μας ξεκίνησε με παιχνίδια γνωριμίας και ψυχοκινητικές δραστηριότητες. Μέσα από το γέλιο, το τραγούδι και το παιχνίδι, σπάσαμε τον πάγο, μάθαμε τα ονόματα και τις προτιμήσεις των φίλων μας και βάλαμε τα θεμέλια για τις πρώτες μας φιλίες.
Παράλληλα, καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, καλλιεργήσαμε το πνεύμα της ομάδας μέσα από ομαδοσυνεργατικές εργασίες. Για να ενισχύσουμε την ευελιξία και να δώσουμε την ευκαιρία σε όλα τα παιδιά να γνωριστούν καλύτερα μεταξύ τους, οι θέσεις και οι ομάδες εργασίας άλλαζαν ανά τακτά χρονικά διαστήματα, μαθαίνοντάς μας να συνεργαζόμαστε αρμονικά με όλους.
Κοινωνικοσυναισθηματικη αγωγή
Η διαχείριση των συναισθημάτων είναι μια μεγάλη πρόκληση για τα μικρά παιδιά. Με τη βοήθεια και των δράσεων που υλοποιήσαμε σε συνεργασία με την Κοινωνική Λειτουργό του σχολείου μας, δουλέψαμε συστηματικά πάνω στην επίγνωση, την έκφραση και τη διαχείριση των συναισθημάτων μας, στοχεύοντας πάντα σε μια υγιή συνύπαρξη.
Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήσαμε στην τάξη μας τη «Γωνιά Χαλάρωσης». Έναν ειδικά διαμορφωμένο, ήσυχο χώρο, εξοπλισμένο με τα απαραίτητα εργαλεία αποσυμπίεσης. Εκεί, όποιο παιδί νιώθει έντονη φόρτιση, θυμό ή στενοχώρια, μπορεί να απομονωθεί για λίγο, να ηρεμήσει και να επιστρέψει έτοιμο στην ομάδα.
Καλλιεργώντας την αλληλοαποδοχή: «Μπες στη θέση μου»
Επειδή οι υγιείς σχέσεις βασίζονται στην κατανόηση του «άλλου», δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην αξία της συμπερίληψης και του σεβασμού. Μέσα από τη βιωματική δράση «Μπες στη θέση μου» (στο πλαίσιο των δράσεων του Ενεργού Πολίτη), τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την έννοια της διαφορετικότητας και της αναπηρίας.
Μέσα από βιωματικά εργαστήρια (όπως το να περπατήσουν με κλειστά μάτια, να γνωρίσουν τη νοηματική γλώσσα ή να ζωγραφίσουν χωρίς τη χρήση των χεριών), οι μαθητές/τριες ανέπτυξαν την ενσυναίσθησή τους και έμαθαν να βλέπουν τον κόσμο μέσα από τα μάτια των γύρω τους. Αυτή η εμπειρία ήταν κομβική για την τάξη μας: βοήθησε τα παιδιά να αποδεχτούν πλήρως τη μοναδικότητα του κάθε συμμαθητή τους, να έρθουν πιο κοντά και να βελτιώσουν ουσιαστικά τις μεταξύ τους σχέσεις, κατανοώντας ότι η διαφορετικότητα είναι πλούτος και όχι εμπόδιο.
Δείτε όλη τη δράση εδώ (https://blogs.sch.gr/10nipchal/2025/12/11/8037/)
Διαχείριση συγκρούσεων: Το σύνθημα των 3 βημάτων
Οι διαφωνίες είναι φυσικό κομμάτι της καθημερινότητας. Το ζητούμενο είναι πώς τις λύνουμε! Τα παιδιά διδάχτηκαν μια συγκεκριμένη και αποτελεσματική στρατηγική. Όταν προκύπτει μια σύγκρουση, το σύνθημά μας είναι ξεκάθαρο:
Μια ξεχωριστή δράση πριν το Πάσχα: Η Κυρά Σαρακοστή ως Διαμεσολαβητής
Λίγο πριν τις διακοπές του Πάσχα, παρατηρήθηκε μια φυσιολογική κόπωση που οδήγησε σε κάποιες αυξημένες συγκρούσεις. Ήταν η ιδανική ευκαιρία για μια νέα, βιωματική δράση με έμπνευση από τις παραδόσεις μας! Με αφορμή το μήνυμα της «προετοιμασίας» της Κυράς Σαρακοστής, επιστρατεύσαμε τη φαντασία μας για να ενισχύσουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη και την ψυχική ανθεκτικότητα των μαθητών/τριών, χωρίς κανένα παιδί να νιώσει στοχοποιημένο.
1. Το Καλάθι των Καλοσυνάτων Αυγών
Δημιουργήσαμε ένα καλάθι με άσπρα (άβαφα) πασχαλινά αυγά. Η Κυρά Σαρακοστή, μέσα από μια γαντόκουκλα που αγαπήθηκε πολύ από τα παιδιά, τούς έβαλε μια δοκιμασία: Κάθε φορά που παρατηρούμε μια καλή πράξη ή μια ευγενική λέξη, να βάφουμε ένα αυγό, δείχνοντας ότι είμαστε έτοιμοι για το Πάσχα. Αντίθετα, αν μια συμπεριφορά στεναχωρούσε κάποιον, ένα αυγό έχανε το χρώμα του. Στόχος μας; Να βάψουμε όσο πιο γρήγορα μπορούσαμε όλα τα αυγά και να τα διατηρήσουμε πολύχρωμα!
2. Το Γραμματοκιβώτιο και ο Κύκλος της Επίλυσης
Παράλληλα, λειτούργησε το «Γραμματοκιβώτιο της Κυράς Σαρακοστής», όπου τα παιδιά άφηναν τις «εξομολογήσεις» τους για ό,τι τα δυσκόλεψε με κάποιον συμμαθητή τους. Οι συγκρούσεις αυτές μεταφέρονταν στον «Κύκλο της Επίλυσης». Εκεί, η γαντόκουκλα-Σαρακοστή αναλάμβανε τον ρόλο του διαμεσολαβητή. Τα παιδιά, καθισμένα αντικριστά, μάθαιναν να ακούν ενεργητικά το ένα το άλλο, να χρησιμοποιούν «φράσεις-κλειδιά» και να βρίσκουν λύσεις με ασφάλεια και φροντίδα.

Η πολύτιμη συμμαχία με τους γονείς
Η επιτυχία αυτής της δράσης βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό στη συνεργασία σχολείου και οικογένειας. Ζητήσαμε από τους γονείς, αν το παιδί εξέφραζε κάποιο παράπονο στο σπίτι, να γράφουν μαζί ένα γράμμα προς την Κυρά Σαρακοστή. Έτσι, είχαμε την απαραίτητη πληροφόρηση για να διαχειριστούμε διακριτικά κάθε θέμα (ακόμη κι αν είχε συμβεί εκτός σχολικού ωραρίου), ενώ το ίδιο το παιδί ένιωθε ότι η δυσκολία του ακούγεται και αντιμετωπίζεται.
Μέσα από όλες αυτές τις διαδικασίες, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας δεν έμαθαν μόνο γράμματα και αριθμούς· έμαθαν να μοιράζονται, να συναισθάνονται, να αποδέχονται και να σέβονται ο ένας τον άλλον. Γιατί, πάνω από όλα, το νηπιαγωγείο μας είναι μια μεγάλη, δεμένη ομάδα!