Π α ρ ά ρ τ η μ α 1 :
“Κανονισμός λειτουργίας ομίλων αριστείας, δημιουργικότητας και καινοτομίας “
« Φ ό ρ μ α Υ π ο β ο λ ή ς Π ρ ό τ α σ η ς γ ι α τ η δ η μ ι ο υ ρ γ ί α Ο μ ί λ ο υ »
Ονοματεπώνυμο εκπαιδευτικού (1) | ΚεσκίνηΕιρήνη |
Κλάδος/Ειδικότητα (1) | ΠΕ04.01 |
Ονοματεπώνυμο εκπαιδευτικού (2) | Μάλλιαρη Ιωάννα |
Κλάδος/Ειδικότητα (2) | ΠΕ 03 |
Τίτλος του ομίλου | ΟΜΙΛΟΣ STEM |
Θεματική/ές που εντάσσεται ο όμιλος | 1. Εισαγωγή στην μέθοδο STEMμε χρήση ARDUINO και του προγραμματιστικού περιβάλλοντοςSCRATCHγια ARDUINO. |
Αριθμός ωρών ομίλου ανά εβδομάδα | 1τμήμα (2 ώρες/εβδομάδα) |
Τάξη ή τάξεις που απευθύνεται ο όμιλος | Α, Β, Γ Γυμνασίου |
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα | Η μέθοδος STEMμπορεί να συνδυάσει τη μάθηση με το παιχνίδι και έτσι η εκπαίδευση μετατρέπεται σε μία διασκεδαστική δραστηριότητα – είναι γνωστό άλλωστε πως η μάθηση επιτυγχάνεται ευκολότερα, ταχύτερα και ουσιαστικότερα όταν συνδυάζεται με το παιχνίδι. Oι μαθητές μαθαίνουν να εργάζονται ομαδικά (teamwork), να επιλύουν προβλήματα (problemsolving) και να υλοποιούν projects. Ειδικότερα οι μαθητές:
1. Να διευρύνουν τους ορίζοντες τους μέσα από την εξερεύνηση των ARDUINO και των ηλεκτρονικών συστημάτων. 2. Την ανάπτυξη ερευνητικού ενδιαφέροντος δίνοντας τους τη δυνατότητα να δράσουνως επιστήμονες – εφευρέτες και να ανακαλύψουν δικές τους καινοτόμες ιδέεςκαι λύσεις. 3. Να μελετήσουν την επιστήμη και την τεχνολογία (Πληροφορική, Φυσική, Μαθηματικά, Μηχανική Επικοινωνίες, ηλεκτρονική, Τεχνητή Νοημοσύνη, και Γεωμετρία,, Ιστορία). 4. Εμπλοκή τους στη μέθοδο της επίλυσης προβλημάτων (δεξιότητα υψηλού επιπέδου) από τον πραγματικό κόσμο -ανάλυση, σχεδίαση δράσεων, υλοποίησήτους (χειρωνακτική και ψηφιακή), δοκιμή,πειραματισμός και αξιολόγησηπραγματικών αντικειμένων, δηλαδήρομποτικών κατασκευών. 5. Να εξοικειωθούν με νέες μεθόδους κυκλικά. Οι μαθητές θα αποκτήσουν εμπειρία στον σχεδιασμό, κατασκευή και προγραμματισμό απλών Αrduino εργαζόμενοι σε ομάδα. Θα γίνει προσπάθεια κατασκευής ολοκληρωμένου έργου που θα επιλέξουν οι μαθητές. 6. Μέσω της λογικής σκέψης και της χρήσης των τεχνολογικών μέσων θα καταστούν άριστοι επιλυτές προβλημάτων, (Morrison, 2006). 7. Μέσω της διδασκαλίας STEM οι μαθητές αποκτούν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, ώστε να αποτελέσουν τους μελλοντικούς εφευρέτες και καινοτόμους επιστήμονες. |
Διδακτική μεθοδολογία
|
Μέθοδος project, μέθοδος επίλυσης προβλήματος (ProblemBasedlearning) ομαδοσυνεργατική διδακτική μέθοδος, παίξιμο ρόλων και Ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση |
Αναλυτικό Πρόγραμμα (με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησής από Οκτώβριο μέχρι Μάιο ή Ιούνιο)
|
Οκτώβριος· Γνωριμία με την ομάδα του ομίλου και προσδιορισμός στόχων και χρονοδιαγράμματος. · Θέσπιση κανόνων λειτουργίας ομίλου και οργάνωση του μαθητικού δυναμικού καθώς επίσης και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού. · Εμπέδωση των βασικών αρχών και εννοιών προγραμματισμού (εντολή, πρόγραμμα, προγραμματιστής, προγραμματιστικές δομές κ.α) Νοέμβριος· Παρουσίαση διαφόρων αυτοματισμών και αποσαφήνιση του ρόλου (θετικού-αρνητικού) που έχουν για τον άνθρωπο. · Παρουσίαση της ιστορικής τους εξέλιξης. · Παρουσίαση της πλακέτας Arduino. · Παρουσίαση-εξερεύνηση των επιμέρους κομματιών του και συναρμολόγηση του. · Προγραμματιστικό Scratch(γνωριμία και εξοικείωση). · Τρόπος χρήσης του λογισμικού Scratch για Arduino Δεκέμβριος· Αισθητήρες · Σύνδεση ερεθίσματος – απόκρισης του αισθητήρα · Ανιχνευτές-αρχή λειτουργίας Ιανουάριος· Δομή Επανάληψης Φεβρουάριος· Δομή Επιλογής Μάρτιος· Προχωρημένες έννοιες προγραμματισμού · Βασικές συνθέσεις για διαγωνισμούς (ανίχνευση θερμοκρασίας- απόκριση με άναμμα λαμπτήρα) κ.α.). Απρίλιος· Δημιουργία ολοκληρωμένου έργου ή/και προετοιμασία συμμετοχής σε διαγωνισμό Μάιος· Ολοκλήρωση του έργου κάθε ομάδας και παρουσίαση του στην ολομέλεια του ομίλου |
Διδακτικό υλικό (έντυπο και ηλεκτρονικό) | · Σημειώσεις και φύλλα εργασίας (σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή) για την πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων
· Υλικό από το διαδίκτυο · Ηλεκτρονική τάξη
|
Τρόπος επιλογής μαθητών | Τεστ ανίχνευσης δεξιοτήτων και ενδιαφερόντων ή κλήρωση |
Τρόποι αξιολόγησης μαθητών
|
Η συνολική συμμετοχή του μαθητή στη μαθησιακή διδασκαλία και εργασίες.
( Εκπόνηση και παρουσίαση επιμέρους δραστηριοτήτων ανά ομάδα/ εκπόνηση και παρουσίαση ολοκληρωμένου τελικού ρομποτικού έργου) |
Προτεινόμενο ωρολόγιο πρόγραμμα ομίλου (ημέρα/ώρα έναρξης/ώρα λήξης) | Τρίτη 13:45-15:00 |
Τόπος διεξαγωγής ομίλου | Εργαστήριο Πληροφορικής |
Ειδικοί εξωτερικοί συνεργάτες
|
|
Συνεργασίες (ιδρύματα, οργανισμοί, σχολεία, φορείς, πρόσωπα κ.ά.)
|
|
Εκπαιδευτικές επισκέψεις |
· Ευγενίδειο Ίδρυμα: Εισαγωγικές έννοιες του Arduino και του προγραμματισμού του.
|
Τρόπος αξιολόγησης του ομίλου | Εκπόνηση και παρουσίαση επιμέρους δραστηριότητων ανά ομάδα/ εκπόνηση και παρουσιάση ολοκληρωμένου τελικού ρομποτικού έργου |
Ψηφιακές-Δεξιότητες-και-Ανοιχτοί-Κώδικες
Οι μαθητές ενθαρρύνονται να σκέφτονται, ώστε να μπορούν να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε προβλήματα, και στη συνέχεια να τις αναπτύσσουν μέσω μιας διαδικασίας επιλογής, κατασκευής, δοκιμής και αξιολόγησης. Καλλιεργούν δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης, προγραμματισμού και τεχνητής νοημοσύνης και αποκτούν με τον τρόπο αυτό την δυνατότητα όχι μόνο να δημιουργούν, αλλά και να προγραμματίζουν τις κατασκευές τους, έτσι, ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες εντολές, χρησιμοποιώντας ελεύθερα λογισμικά. |
|
Παραδοτέα | Το «απόσταγμα» των συναντήσεων μας θα δημοσιοποιηθεί στο δικτυακό τόπο του σχολείου μας (φωτογραφικό υλικό, βίντεο ολοκληρωμένων έργων) και στο πρόγραμμα eclass.
|
Σχολική Μονάδα:3ο Γυμνάσιο Χαλκίδας
Σχ. Έτος: 2022-23
Όμιλος:STEM
Υπεύθυνες Καθηγήτριες : Κεσκίνη Ειρήνη, Μάλλιαρη Ιωάννα
Αριθμός Μαθητών: 15
Απολογισμός Δράσης
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο κύκλος μαθημάτων του Ομίλου STEM του 3ουΓυμνασίου Χαλκίδας για το σχολικό έτος 2022-2023. Απώτερος στόχος των προγραμμάτων STEM είναι να δημιουργηθεί μια νέα γενιά ανθρώπων, που χρησιμοποιώντας στοιχεία από όλες τις θετικές επιστήμες, σε συνδυασμό μεταξύ τους, να αποκτήσουν την ικανότητα να επιλύουν προβλήματα (problemsolvers) και να συμμετέχουν με αξιώσεις στον μελλοντικό ψηφιακό κόσμο που διαμορφώνεται με ταχύτατο ρυθμό. Στον όμιλο STEM η δημιουργία στηρίζεται στο Εμείς και όχι στο Εγώ( teamwork), η φαντασία και η ανάπτυξη ικανοτήτων δημιουργεί τα νέα προϊόντα, η βιωματική κατανόηση των Φυσικών Επιστημών αποτελεί τη βάση ανάπτυξης του αιώνα που διανύουμε.
Στον όμιλο STEM που πραγματοποιήθηκε φέτος στο 3ο Γυμνάσιο Χαλκίδας συμμετείχαν 15 μαθητές/τριες από την Γ Γυμνασίου. Οι μαθητές/τριεςήρθαν σε επαφή με νόμους της Φυσικής και της Μηχανικής, δημιουργώντας κατασκευές που υπάρχουν γύρω μας ή άλλες που μπορεί στο μέλλον να αποδειχθούν χρήσιμα εργαλεία της καθημερινότητάς μας. Επίσης, οι μαθητές ενθαρρύνθηκαν να σκέφτονται, ώστε να μπορούν να βρίσκουν δημιουργικές λύσεις σε προβλήματα, και στη συνέχεια να τις αναπτύσσουν μέσω μιας διαδικασίας επιλογής, κατασκευής, δοκιμής και αξιολόγησης. Καλλιέργησαν δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης, προγραμματισμού και απέκτησαν με τον τρόπο αυτό την δυνατότητα όχι μόνο να δημιουργούν, αλλά και να προγραμματίζουν τις κατασκευές τους, έτσι ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες εντολές.Μέσω της διδασκαλίας STEM οι μαθητές του ομίλου απέκτησαν γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες, ώστε να αποτελέσουν τους εφευρέτες και καινοτόμους επιστήμονες του μέλλοντος.Οι διδακτικές μεθοδολογίες που χρησιμοποιήθηκαν περιλάμβαναν: μέθοδο project, μέθοδο επίλυσης προβλήματος (ProblemBasedlearning) ομαδοσυνεργατική διδακτική μέθοδο, παίξιμο ρόλων και Ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση.
Το σχολικό έτος 2022-2023 υλοποιήθηκαν τα εξής (αναλυτικός απολογισμός ομίλου):
Οκτώβριος
- Γνωριμία με την ομάδα του ομίλου και προσδιορισμός στόχων και χρονοδιαγράμματος.
- Θέσπιση κανόνων λειτουργίας ομίλου και οργάνωση του μαθητικού δυναμικού καθώς επίσης και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού.
- Εμπέδωση των βασικών αρχών και εννοιών προγραμματισμού (εντολή, πρόγραμμα, προγραμματιστής, προγραμματιστικές δομές κ.α)
- Εισαγωγή στο Scratch
Νοέμβριος
- Εισαγωγή σε έννοιες ρομποτικής.
- Παρουσίαση διαφόρων ρομπότ και αποσαφήνιση του ρόλου (θετικού-αρνητικού) που έχουν για τον άνθρωπο.
- Παρουσίαση της ιστορικής τους εξέλιξης.
- Παρακολούθηση διαδικτυακής παρουσίασης του Cern από την καθηγήτρια κ. Χατζηφωτιάδου, ερευνήτρια στο πείραμα Alice του Cern . Ακολούθησε διαλογος με τους μαθητές
- Παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος Arduino στο UtechLab του ΕυγενίδειουΊδρυματος. Στο εργαστήριο τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την πλακέτα, τον μικροελεγκτή και τον τρόπο χρήσης του Arduino.
- Ανάλυση του όρου STEM, παρακολούθηση βίντεο παρουσίασης των βασικών λειτουργιών της πλακέτας Arduino.
- Επίσκεψη στη SaboElectric S.A όπου οι μαθητές είδαν ρομποτικά συστήματα που χρησιμοποιούνται στις πλέον σύγχρονες μονάδες παραγωγής και πειραματίστηκαν με τον προγραμματισμό και τον χειρισμό του
- Δημιουργία λογαριασμού στο Tinkercad με προσομοίωση Arduino. Άσκηση προγραμματισμού εικονικού Arduino.
Δεκέμβριος
- Προγραμματισμος εικονικού Arduino, led, αντιστάτες
- Προσομοίωση λειτουργιάς φωτεινού σηματοδότη με ψηφιακό Arduino
Ιανουάριος
- Εξοικείωση με πραγματική πλακέτα Arduino καιτην Breadboard. Kατασκευή απλού κυκλώματος με Led που αναβοσβήνει βάσει προγραμματισμού στο Tinkercad και χρήση του προγράμματος IDE για Arduino
- Εξοικείωση με σύνδεση Button στην πλακέτα Arduino. Κατασκευή στο Tinkercad φαναριού που διαθέτει και κουμπί για την διάβαση πεζών
- Πρώτη προσπάθεια πραγματοποίησης του κυκλώματος της προηγούμενης εβδομάδας στην πραγματική πλακέτα Arduino με την χρήση Breadboard.
Φεβρουάριος
- Αισθητήρας Θερμοκρασίας- Κατασκευή στο Tinkercadκυκλώματος με Arduino, Led και Αισθητήρα Θερμοκρασίας.
- Παρακολούθηση του προγράμματος ΑΡΧΙΜΗΔΗ: Διασύνδεση μαθηματικών, επιστήμης και τεχνολογίας μέσα από μηχανικές κατασκευές στο πνεύμα του STEM στο Ίδρυμα Λασκαρίδη.
- Κατασκευή που περιλαμβάνει Αισθητήρα Θερμοκρασίας και Led σε πραγματικό Arduino. Πρώτη σύνδεση πλακέτας με ερέθισμα από το περιβάλλον
Μάρτιος
- Επίσκεψη στο πείραμα ALICE στο CERN. Απλουστευμένη παρουσίαση του πειράματος. Βασικές αρχές λειτουργίας των αισθητήρων που χρησιμοποιούν εκεί.
- Ποτενσιόμετρο, μεταβλητή αντίσταση, κατασκευή στο TINKERCAD
- Κινητήρες servo, προγραμματισμός στο Τinkercad και εφαρμογή στην πλακέτα
Απρίλιος
- Ανάθεση μικρών project- εργασιών σε ομάδες των τεσσάρων
- Ολοκλήρωση εργασιών με την βοήθεια των υπευθύνων του ομίλου
Μάιος
- Παρουσίαση των εργασιών στην ολομέλεια.
Δράση Εξωστρέφειας και Σύνδεσης με την Κοινωνία
Την Τρίτη 1 Νοεμβρίου ο Όμιλος STEM παρακολούθησε διαδικτυακή παρουσίαση του Cern από την καθηγήτρια κ. Χατζηφωτιάδου, ερευνήτρια στο πείραμα Alice του Cern. Ακολούθησε γόνιμος διάλογος με τους μαθητές.https://blogs.sch.gr/3gymchlk/archives/2988
Την Παρασκευή 4 Νοεμβρίου ο όμιλος STEM μαζί με άλλους μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου μας επισκέφθηκε την SaboElectric S.A. όπου οι μαθητές είδαν ρομποτικά συστήματα που χρησιμοποιούνται στις πλέον σύγχρονες μονάδες παραγωγής και πειραματίστηκαν με τον προγραμματισμό και τον χειρισμό τους.https://blogs.sch.gr/3gymchlk/archives/2997
Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου ο Όμιλος STEM παρακολούθησεεκπαιδευτικό πρόγραμμα Arduino στο UtechLab του ΕυγενίδειουΊδρυματος. Στο εργαστήριο τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την πλακέτα, τον μικροελεγκτή και τον τρόπο χρήσης του Arduino.https://blogs.sch.gr/3gymchlk/archives/3038
Τη Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου ο όμιλος STEMεπισκέφθηκε το Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη και συμμετείχε βιωματικά στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» όπου γινόταν σύνδεση μαθηματικών, επιστήμης και τεχνολογίας μέσα από μηχανικές κατασκευές στο πνεύμα του STEM.https://blogs.sch.gr/3gymchlk/archives/3272
Την Τετάρτη 8 Μαρτίου ο όμιλος STEMμαζί με τον όμιλο Ψηφιακής Εφημερίδας επισκέφθηκε το ερευνητικό κέντρο CERNστην Γενεύη της Ελβετίας. Το βασικό αντικείμενο της έρευνας του CERN είναι η θεμελιακή φυσική, η οποία μελετά τα συστατικά και τις λειτουργίες του σύμπαντος. Χρησιμοποιώντας τα μεγαλύτερα και πλέον πολύπλοκα επιστημονικά όργανα για τη μελέτη των βασικών συστατικών της ύλης, τα στοιχειώδη σωματίδια και τις συγκρούσεις μεταξύ τους, οι φυσικοί αποκαλύπτουν τους νόμους της φύσεως με την βοήθεια των μαθηματικών, της τεχνολογίας και της πληροφορικής.Οι μαθητές του ομίλου STEMπου επισκέφθηκαν το CERN, έμαθαν το σκοπό που υπηρετεί, συνομίλησαν με την ερευνητές- επιστήμονες και συνειδητοποίησαν πως μέσα από την συνεργασία των επιστημόνων διαφορετικών ειδικοτήτων φτάνει η επιστημονική κοινότητα σε μεγαλειώδεις ανακαλύψεις.
Στόχος των δράσεων μας είναι να συνδέεται η μάθηση –θεωρητική γνώση- με την πραγματικότητα –πρακτική εφαρμογή-, ώστε να φέρει τους μαθητές πιο κοντά στις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας. Με τέτοιου είδους επισκέψεις οι μαθητές συνειδητοποιούν ότι μπορούν να ωφελήσουν την κοινωνία και τον κόσμο μας εν γένει. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται ότι αυτά που μαθαίνουν είναι σχετικά με το μέλλον τους, το μέλλον ολόκληρου του κόσμου και αποκτούν με αυτό τον τρόπο περισσότερο ενδιαφέρον για μάθηση.https://blogs.sch.gr/3gymchlk/archives/3318
Παραδοτέα
Το «απόσταγμα» των συναντήσεων μας θα δημοσιοποιηθεί στο δικτυακό τόπο του σχολείου μας (φωτογραφικό υλικό, βίντεο ολοκληρωμένου τελικού έργου).
Αρχή φόρμας
Κατασκευή ενός lovemeter με Arduino!
Κατασκευή φωτεινού σηματοδότη με Arduino
https://youtube.com/shorts/f03mn2U1e4o
Κατασκευή μπάρας εισόδου με Arduino
https://youtube.com/shorts/Z4BJjp2ecwY
Κατασκευή φωτεινού σηματοδότη μεbuttonδιάβασης πεζώνμε Arduino
https://youtube.com/shorts/HmHBsaL9r7k