https://schoolpress.sch.gr/staxiologontas/
ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΑ ΕΚ/ΚΩΝ | Παπαγεωργίου Ελένη και Μητσάκη Κλεοπάτρα |
ΚΛΑΔΟΣ/ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ | ΠΕ01 Θεολόγος και ΠΕ02 / Φιλόλογος |
ΤΙΤΛΟΣ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ | Ψηφιακή Εφημερίδα |
ΑΡΘ ΩΡΩΝ ΟΜΙΛΟΥ ΑΝΑ ΒΔΟΜΑΔΑ | 2 ώρες – κάθε Πέμπτη μετά το πέρας των μαθημάτων |
ΤΑΞΕΙΣ ΠΟΥ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ Ο ΟΜΙΛΟΣ | Γ΄ Γυμνασίου |
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ | Όμιλος δημιουργίας ψηφιακού εντύπου |
ΑΡΘ ΜΑΘΗΤΩΝ | 6-15 μαθητές |
ΤΡΟΠΟΣ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΑΘΗΤΩΝ | Η επιλογή θα στηριχθεί στην επιθυμία – βούληση των μαθητών να συμμετέχουν. Αφού τους περιγραφούν οι στόχοι του ομίλου και το συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του Ομίλου, θα κληθούν να δηλώσουν συμμετοχή στις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς. |
ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ |
|
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ | 0ΚΤΩΒΡΙΟΣ (6,13,20)Ευαισθητοποίηση, διερεύνηση και ενεργοποίηση του ενδιαφέροντος των μαθητών (τους δείχνουμε τη δική μας και άλλες ψηφιακές σχολικές εφημερίδες και τονίζουμε την πλούσια θεματολογία- προτείνουν όνομα, μορφή και ευρύτερα θέματα που θα ήθελαν να δημοσιεύσουν-συγκεντρώνουμε τις ιδέες τους με καταιγισμό ιδεών- τονίζουμε τα πλεονεκτήματα των συναντήσεών μας όπως συνεργασία και ομαδικό πνεύμα – εξηγούμε ότι θα είμαστε δίπλα τους και θα τους βοηθήσουμε σε κάθε βήμα υλοποίησης του έργου τους-)
Λήψη πρώτων αποφάσεων, συζήτηση για τους ρόλους και τα καθήκοντα (καταγράφουν γιατί θέλουν να συμμετέχουν στη σχολική εφημερίδα και σε τι πιστεύουν ότι θα τους βοηθήσει- αναλαμβάνουν ρόλους (αρθρογράφοι, συντάκτες, ρεπόρτερ, φωτορεπόρτερ, σκιτσογράφοι) Καταμερισμός καθηκόντων (επιλέγουν τα θέματα για τη σύνταξη άρθρων μέσα από συζήτηση και ελεύθερη έκφραση των απόψεων των μαθητών – δίνονται οδηγίες που αφορούν τη διερεύνηση των θεμάτων στο ίντερνετ, τη συλλογή πληροφοριών την υποχρεωτική αναφορά των πηγών καθώς και την απαραίτητη σύνταξη σχολίων, απόψεων και προσωπικού προβληματισμού κάτω από κάθε πληροφορία) ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ (3,10,24) Πληκτρολόγηση των άρθρων στους υπολογιστές του σχολείου – εικονογράφηση των άρθρων μέσα από ηλεκτρονική εφαρμογή – επιλογή των άρθρων προς δημοσίευση από τη συντακτική επιτροπή – απόφαση για τη δομή και τη μορφή της ψηφιακής εφημερίδας – σύνταξη σημειώματος του συντάκτη (editorial) -1ο τεύχος ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ (1,8,15) Προτάσεις θεμάτων για το 2ο τεύχος, αναζήτηση ενδιαφερόντων και ιδιαιτέρων χαρισμάτων των συμμαθητών όλου του σχολείου από τους ρεπόρτερ, πληκτρολόγηση – εικονογράφηση – επιλογή των άρθρων προς δημοσίευση από τη συντακτική επιτροπή. Παρακολούθηση μίας θεατρικής παράστασης στην Αθήνα πριν τα Χριστούγεννα. ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ (12,19,26) Οι μαθητές εκτυπώνουν εκ περιτροπής τα 2 τεύχη, περνάνε και χαρίζουν μία εφημερίδα σε κάθε τμήμα, παρακινούν τους συμμαθητές τους να διαβάσουν και να σχολιάσουν γραπτώς την εφημερίδα, τους δείχνουν τη ψηφιακή ανάρτηση αυτής στο blog του σχολείου, παραλαμβάνουν τα σχόλια την επόμενη εβδομάδα και επιλέγονται από τη συντακτική επιτροπή ποια σχόλια θα ψηφιοποιηθούν. Παρότρυνση των μαθητών να ασχοληθούν με θέματα και δράσεις από την καθημερινή σχολική ζωή. Επίσκεψη στη βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου στην Αθήνα ή στη βιβλιοθήκη της Χαλκίδας, εάν είναι ανοιχτή στο κοινό. ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ (2,9,16,23) Προτάσεις θεμάτων για το 3ο τεύχος, πληκτρολόγηση – εικονογράφηση- επιλογή των άρθρων προς δημοσίευση από τη συντακτική επιτροπή. Επικοινωνία με τους άλλους ομίλους του σχολείου μας, (αναζήτηση, ενασχόληση και ανάδειξη των επιστημονικών θεμάτων που διαπραγματεύονται οι όμιλοι) Επίσκεψη στην “Εστία Γνώσης” της Χαλκίδας, με ερωτήματα στον αστροφυσικό κ. Αντώνη Αντωνίου ΜΑΡΤΙΟΣ (2, 9, 1,23,30) Προτάσεις θεμάτων για το 4ο τεύχος, πληκτρολόγηση – εικονογράφηση – επιλογή των άρθρων προς δημοσίευση από τη συντακτική επιτροπή. Εκτύπωση ορισμένων αντιτύπων και διαμοιρασμό αυτών από τους μαθητές στην ευρύτερη κοινότητα της Χαλκίδας. ΑΠΡΙΛΙΟΣ (6, 27) Κοινή εκδρομή του σχολείου στο εξωτερικό, σε συνεργασία με τους υπόλοιπους ομίλους του σχολείου |
ΜΑΘΗΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΟΜΙΛΟΥ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑΣ
1 | Αραγιάννη Ηλιάννα |
2 | Βελισσάρη Ελένη |
3 | Ζάχος Σωτήρης |
4 | Ηλιοδρομίτη Ειρήνη |
5 | Ισούφι Λάουρα |
6 | Κατσομπενάκη Εύα |
7 | Κέντρο Μαρίνα |
8 | Ντάρλα Ελένη |
9 | Ντούνια Χρυσάννα |
10 | Ντούρμα Παναγιώτα |
11 | Σαμπάνη Βάσια |
12 | Σελίνα Εβελίνα |
13 | Σκούρας Θανάσης |
14 | Τρεμούλης Κώστας |
15
16 |
Φουργιέζου Αφροδίτη
Κακαβάς Πάρης |
Σχολική Μονάδα: 3ο Γυμνάσιο Χαλκίδας
Σχ. Έτος: 2022-2023
Όμιλος: Ψηφιακής Εφημερίδας
Υπεύθυνες Καθηγήτριες : Μητσάκη Κλεοπάτρα ΠΕ02 και Παπαγεωργίου Ελένη ΠΕ01
Αριθμός Μαθητών: 16
Απολογισμός Δράσης
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία ο κύκλος μαθημάτων του Ομίλου «Ψηφιακής Εφημερίδας» του 3ου Γυμνασίου Χαλκίδας για το σχολικό έτος 2022-2023.
Αφετηρία της προσπάθειάς μας αποτέλεσε η επιθυμία μας να επιτύχουμε την εμπλοκή των μαθητών μας σε συνεργατική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για την παραγωγή κειμένων σχετικών με θέματα της καθημερινότητας, των ενδιαφερόντων τους και την έκφραση των συναισθημάτων τους. Πυλώνας μας η θεωρία του εποικοδομισμού, όπως αυτή εκφράστηκε από τον Bruner, σύμφωνα με την οποία, για να μάθουν οι μαθητές, χρειάζεται να «χτίσουν» μόνοι τους τη γνώση. Με τον τρόπο αυτό και με τους εκπαιδευτικούς σε ρόλο συμβούλου – βοηθού, οι μαθητές αποδύονται τον ρόλο του παθητικού δέκτη, μετατρέπονται σε ενεργητικά μέλη, με αυτονομία στη μάθηση, που ελέγχουν, σχεδιάζουν και τελικά κατακτούν τη δική τους γνώση.
Στον όμιλο «Ψηφιακής Εφημερίδας» που πραγματοποιήθηκε φέτος στο 3ο Γυμνάσιο Χαλκίδας συμμετείχαν 16 μαθητές/τριες από τα τέσσερα τμήματα της Γ Γυμνασίου. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες προχώρησαν στη δημιουργία επτά ψηφιακών τευχών, στα οποία κατέγραψαν άρθρα που δημιούργησαν δουλεύοντας συνεργατικά, σε ομάδες. Η συνεργασία για την παραγωγή γραπτών κειμένων, μετά από αναζήτηση σχετικής βιβλιογραφίας, τους / τις οδήγησε να εξασκηθούν στην αλληλεπίδραση, στην καλλιέργεια της κριτικής τους σκέψης, καθώς και στην ταυτόχρονη ανάπτυξη της μεταγνώσης τους.
Οι διδακτικές μεθοδολογίες που χρησιμοποιήθηκαν περιελάμβαναν: μέθοδο project, ομαδοσυνεργατική διδακτική μέθοδο και ανακαλυπτική/διερευνητική μάθηση.
Το σχολικό έτος 2022-2023 υλοποιήθηκαν τα εξής (αναλυτικός απολογισμός ομίλου):
Οκτώβριος (1 συνάντηση)
- Γνωριμία με τα μέλη της ομάδας του Ομίλου και προσδιορισμός στόχων και χρονοδιαγράμματος.
- Θέσπιση κανόνων λειτουργίας του Ομίλου.
- Από κοινού συμφωνία και αποφάσεις για τις υποχρεώσεις των μελών του Ομίλου και τον τρόπο οργάνωσης της εργασίας των ομάδων εντός του Ομίλου (επιλογή θεμάτων, συνεργασία, αναζήτηση βιβλιογραφίας και τρόπος συγγραφής των άρθρων, δημιουργία τευχών, εξωφύλλων, αναρτήσεις άρθρων).
- Ενημέρωση για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις – εκδρομές του Ομίλου.
- Καθορισμός τρόπων για συνεχή επικοινωνία των μελών του Ομίλου, και εκτός σχολικού πλαισίου (δημιουργία σχετικού φακέλου στην ηλεκτρονική τάξη για την επικοινωνία και την ανταλλαγή – κατάθεση υλικού, καθώς και ομάδας συζήτησης στο Instagram).
- Απόφαση για δημιουργία του 1ου τεύχους με θέματα της επικαιρότητας του μήνα Οκτωβρίου (μαθητική παρέλαση και Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού).
Νοέμβριος (5 συναντήσεις)
- Εκδρομή στο ΚΕΠΕΑ Διρφύων – Μεσσαπίων, γνωριμία με το ΚΕΠΕΑ και τις δράσεις του και πεζοπορία στο Φαράγγι της Αγάλης, σε συνεργασία με τον Περιβαλλοντικό Όμιλο του σχολείου μας.
- Συζήτηση και αποφάσεις για τη συγγραφή των άρθρων του 2ου τεύχους της Ψηφιακής Εφημερίδας μας, με θέματα σχετικά με την επικαιρότητα του μήνα και την προηγηθείσα εκδρομή του Ομίλου (Φαράγγι Αγάλης, Επέτειος της εξέγερσης στο Πολυτεχνείο, Φασισμός, Γιορτή Halloween).
Δεκέμβριος (4 συναντήσεις)
- Εκπαιδευτική επίσκεψη του Ομίλου μας σε συνεργασία με τον Όμιλο «Δημιουργικής Γραφής» του σχολείου μας στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας, στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ξενάγηση στον χώρο της Βιβλιοθήκης και παρακολούθηση φωτογραφικού εργαστηρίου.
- Συζήτηση και αποφάσεις για τη συγγραφή των άρθρων του 3ου τεύχους της Ψηφιακής Εφημερίδας, με θέματα σχετικά με την επικαιρότητα του μήνα (Χριστούγεννα και έθιμα Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς, Παγκόσμιο πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου, Ημέρα Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, Δολοφονία Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου).
Ιανουάριος (3 συναντήσεις)
- Δημιουργία και ανάρτηση άρθρων για το 4ο τεύχος της Ψηφιακής Εφημερίδας μας. Έμπνευση και υλικό από την επικαιρότητα του μήνα και την εκπαιδευτική επίσκεψη του Ομίλου μας τον Δεκέμβριο στην ΕΒΕ στο ΙΣΝ (Η ζωή και το έργο του βραζιλιάνου φωτογράφου Σεμπαστιάο Σαλγκάδο, Εορτασμός του Νέου Έτους στην Κίνα, Παγκόσμια Ημέρα Εκπαίδευσης και Ολοκαύτωμα).
Φεβρουάριος (2 συναντήσεις)
- Παρουσίαση της ψηφιακής εφαρμογής pics art από μαθήτρια στα υπόλοιπα μέλη του Ομίλου, για τη δημιουργία των εξώφυλλων των τευχών της Εφημερίδας μας.
- Συζήτηση για τα άρθρα του 5ου τεύχους Φεβρουαρίου. Έμπνευση και υλικό από την επικαιρότητα του μήνα, κυρίως όμως στο πλαίσιο της προετοιμασίας μας για την εκδρομή των Ομίλων του σχολείου στη Ιταλία και στο Cern στην Ελβετία (Εορτασμός Καρναβαλιού, Βενετία, Φλωρεντία, Γενεύη, Cern).
Μάρτιος (4 συναντήσεις)
- Εκδρομή των Ομίλων του 3ου Γυμνασίου Χαλκίδας στην Ιταλία και στο Cern.
- Δημιουργία του 6ου τεύχους Μαρτίου, με άρθρο και ποίημα για το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
- Συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για τη δημιουργία ενός μικρού αυτοσχέδιου περιοδικού (fan-zine).
Απρίλιος (2 συναντήσεις)
- Συζήτηση και αποφάσεις για τη δημιουργία του 7ου τεύχους της Ψηφιακής Εφημερίδας, σχετικού με την επικαιρότητα (Ορθόδοξο Πάσχα, Καθολικό Πάσχα, Εργατική Πρωτομαγιά, Έθιμα Πρωτομαγιάς, Γιορτή Μητέρας).
- Ανταλλαγή εμπειριών και συζήτηση για την πολυήμερη εκδρομή των Ομίλων στο εξωτερικό – Δημιουργία κολάζ με φωτογραφίες από ξεχωριστές στιγμές της εκδρομής.
- Παρουσίαση των αποτελεσμάτων των συναντήσεων του Ομίλου και της συνολικής εργασίας αυτού – Συζήτηση μελών και αξιολόγηση – Ανατροφοδότηση.
Δράση Εξωστρέφειας και Σύνδεσης με την Κοινωνία
- Επίσκεψη στο ΚΕΠΕΑ Διρφύων – Μεσσαπίων, σε συνεργασία με τον Όμιλο του σχολείου μας «Στεριά – Θάλασσα: Μια σχέση ζωής». Στόχος μας η γνωριμία των μελών του Ομίλου με το ΚΕΠΕΑ και τη λειτουργία του, καθώς και η ευαισθητοποίησή τους σε θέματα που αφορούν στο περιβάλλον και στην προστασία του μέσω εναλλακτικών δράσεων. Στο πλαίσιο της επίσκεψης αυτής πραγματοποιήθηκε διάσχιση ενός μέρους του φαραγγιού της Αγάλης.
- Επίσκεψη στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας, στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ξενάγηση των μαθητών στους χώρους της Βιβλιοθήκης, ενημέρωση αυτών από την υπεύθυνη υπάλληλο και εξοικείωσή τους με τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της Βιβλιοθήκης. Εν συνεχεία, παρακολούθηση του εκπαιδευτικού βιωματικού προγράμματος «Φωτογραφικό Εργαστήρι», με στόχο την εξοικείωση των μαθητών / μαθητριών με την τέχνη της φωτογραφίας και την ενημέρωσή τους για τη ζωή και το έργο του διάσημου βραζιλιάνου φωτογράφου Σεμπαστιάο Σαλγκάδο.
- Πολυήμερη εκδρομή στην Ιταλία και στο Ερευνητικό Κέντρο Cern με έδρα τη Γενεύη. Η συγκεκριμένη εκδρομή πραγματοποιήθηκε μετά από πρόσκληση της κυρίας Δέσποινας Χατζηφωτιάδου, φυσικού, ερευνήτριας και υπεύθυνης εκλαΐκευσης του πειράματος ALICE στο CERN και κατόπιν συνεργασίας της με την κυρία Ειρήνη Κεσκίνη, φυσικό – υπεύθυνη του Ομίλου STEM του σχολείου μας. Κατά τη διάρκεια της εκδρομής, οι μαθητές των Ομίλων και του πολιτιστικού προγράμματος «Η επίδραση της αρχαιοελληνικής τέχνης στην Αναγέννηση», ξεναγήθηκαν στα σημαντικότερα αξιοθέατα της Βενετίας, της Φλωρεντίας, της Γενεύης, του Chanmonix και φυσικά στους χώρους του τελικού προορισμού, του CERN, με παρουσίαση του πειράματος ALICE από την κυρία Χατζηφωτιάδου.
- Συνεργασία με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και δημιουργία fan-zine. Στόχος της συνεργασίας αυτής, η έκδοση ενός μικρού, αυτοσχέδιου περιοδικού, ώστε τα μέλη του Ομίλου μας να έρθουν σε επαφή με το είδος και την κουλτούρα των fanzine και των αυτοσχέδιων εκδόσεων. Να γίνουν οι μαθητές/οι μαθήτριες συντάκτες/ συντάκτριες, εικονογράφοι και φωτογράφοι, αξιοποιώντας αναλογικά και ψηφιακά μέσα, καταγράφοντας δημιουργικά τις εμπειρίες τους και προβάλλοντας τη δική τους «νεανική ματιά». Ο σχεδιασμός και η επιμέλεια του fanzine είναι του εικαστικού και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Αλέξανδρου Ψυχούλη, σε συνεργασία με τον εικαστικό Γιάννη Ισιδώρου.
Παραδοτέα
- Τα τεύχη της Ψηφιακής Εφημερίδας του Ομίλου μας «Σταχυολογώντας…Οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Χαλκίδας» έχουν αναρτηθεί στον δικτυακό τόπο του σχολείου μας https://schoolpress.sch.gr/staxiologontas/.
- Το fanzine απεστάλη σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή από το ΙΣΝ στο σχολείο μας και στον Όμιλό μας.